oBoN Skrevet 3. juni 2003 Del Skrevet 3. juni 2003 det står i topicen noen som har et bilde så jeg kan se hvordan det skal se ut ? , må man isolere rundt CPUen ? Lenke til kommentar
wazzza Skrevet 3. juni 2003 Del Skrevet 3. juni 2003 Ja du burde nok isolere. du kan begynne å lese her og bla utover. det skal være noe om isolering. Lykke til mvh wazzza Lenke til kommentar
oBoN Skrevet 6. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2003 Funker det på watherchill eller ???eller er det et forlite system ?? Lenke til kommentar
Blacksheep Skrevet 6. juni 2003 Del Skrevet 6. juni 2003 Jeg føler bare for å skyte inn.... til de som ikke har kjennskap til peltierkjøling og dermed får store forhåpninger når de ser, som bildet over i tråden viser -32. Tenk over at det faktisk skal stå en CPU på enden, som gjør det den kan for å varme opp peltieren. Dette vil medføre at.... -hvis temperaturen (-32) øker med påvirkning fra CPU til feks -10 vil dette gi seg utslag på den "varme siden" av peltier (den som avkjøles av vannblokken) som får vanntemperaturen til å øke. som igjen gir dårligere kjøling til av peltieren, som igjen gjør at den "kalde siden" (mot CPU) øker ytterligere osv...... Konklusjon : du får absolutt ikke noe i nærheten av dette når den er montert. Lenke til kommentar
oBoN Skrevet 6. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2003 ja skjønte det at den ike vil ligge på -32 men nermer 0 men er watervhill radiatoren kraftig nok til og dra dette ?? Lenke til kommentar
Erik J. Nilsen Skrevet 6. juni 2003 Del Skrevet 6. juni 2003 Nja, vet ikke helt hva den klarer av varme akkurat, men bildet på -32 er tatt med bruken av en BIX ( Black Ice eXtrem ) rad. Med full load på CPU´en 3.06Ghz @ 3.8Ghz så har jeg ca 0c i vinters tid og nå opp i mot 12C på varme dager så rad´en min begyner kanskje p bli litt liten, hmm, må testes.... Så mulig skal de være. Men det er bedre å overkille radiatoren når man bruker petier. Er varmen fra både CPU og Peltier som skal fjernes, så under heavy load og med riktige spenninger osv kan det for nærme seg 300watt med varme. Tror ikke Water Chill er helt beregnet for peltier montering, så mulig man mister litt ytelse der... men dette vet jeg svært lite om siden jeg ikke har waterchill... Lenke til kommentar
Dr.X Skrevet 6. juni 2003 Del Skrevet 6. juni 2003 Hmm, har lurt litt på dette med Peltier element selv. Er det nødvendig med et element på over 200Watt? Da trenger man jo bare enda en strømforsyning som igjen tar mye strøm fra nettet..? Har to stk. Black Ice Extreme seriekobla med to sterke vifter, så jeg får nok bort en del varme. Men jeg har tenkt til å, i såfall, kjøle GPU og NB også. Hva er lønnsomt ? Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 6. juni 2003 Del Skrevet 6. juni 2003 http://www.overklokking.no/guides/peltier_...uide/index.html Lenke til kommentar
|okk^ay Skrevet 6. juni 2003 Del Skrevet 6. juni 2003 Hmm, har lurt litt på dette med Peltier element selv. Er det nødvendig med et element på over 200Watt? Da trenger man jo bare enda en strømforsyning som igjen tar mye strøm fra nettet..? Har to stk. Black Ice Extreme seriekobla med to sterke vifter, så jeg får nok bort en del varme. Men jeg har tenkt til å, i såfall, kjøle GPU og NB også. Hva er lønnsomt ? Du bør nok satse på en peltier fra 170 watt og oppover. Peltieren skal ha ca. dobbelt så stor watt-styrke som prosessor. (Eks: P4 2.6 Ghz 800 fsb utvikler 69 watt varme.) Lenke til kommentar
Erik J. Nilsen Skrevet 6. juni 2003 Del Skrevet 6. juni 2003 Hmm, har lurt litt på dette med Peltier element selv. Er det nødvendig med et element på over 200Watt? Da trenger man jo bare enda en strømforsyning som igjen tar mye strøm fra nettet..? Har to stk. Black Ice Extreme seriekobla med to sterke vifter, så jeg får nok bort en del varme. Men jeg har tenkt til å, i såfall, kjøle GPU og NB også. Hva er lønnsomt ? Alt det pelt kjølt blir MYE varme Hvis ikke alt skal kjøles med pelt, feks kun CPU, burde du kjøre en parallel loop kun for NB & GPU slik at ikke disse blir så påvirket av det varme vannet fra CPU´en. Lenke til kommentar
Orbitz Skrevet 20. juni 2003 Del Skrevet 20. juni 2003 hvor mye varme produserer en Athlon 2500+ XP? Lenke til kommentar
Josten Skrevet 20. juni 2003 Del Skrevet 20. juni 2003 hvor mye varme produserer en Athlon 2500+ XP? ca 68 watt avhengig av stress Lenke til kommentar
Flop|s Skrevet 21. juni 2003 Del Skrevet 21. juni 2003 Hvordan er den AC radiatoren med plass for 3 120mm vifter? Duger den, eller er den bare stooor?? Har et peltiersystem, men jeg synes det blir altfor varmt (vanntemp 10 grader over lufttemp), så jeg tenkte at jeg må anskaffe meg en ekstra raddis... Edit: Har nå en Black Ice Extreme, pluss ett varmeregister fra bil som kjøler XP2500 @ 2,5Ghz, GPU @ 300Mhz og NB.. Lenke til kommentar
Erik J. Nilsen Skrevet 21. juni 2003 Del Skrevet 21. juni 2003 Har selv den AV radden.. den er ganske restriktiv, men kjøler bra... Ikke helt hva jeg ville brukt på et pelt system da, siden slangene kun er 3/8 or resten av ditt sytem er 1/2 som er meget mye bedre i henhold til sirkulasjonen. -P- Lenke til kommentar
Flop|s Skrevet 21. juni 2003 Del Skrevet 21. juni 2003 Jeg kjører et 3/8 system da.. Kanskje det er grunnen til høye temperaturer? Hva med BlackIceExtreme 2? Noe tess? Jeg skal bare fjerne all varme, er drittlei varmt vann, noe som fører til varm prosessor.. Lenke til kommentar
Electron Skrevet 21. juni 2003 Del Skrevet 21. juni 2003 jeg husker jeg avleste i et program at min xp2500+ (@ 2411mhz) avga 101w varme! :o må jo være feil? eller..? :o tror det var i AIDA32 eller sisoft. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 24. juni 2003 Del Skrevet 24. juni 2003 jeg husker jeg avleste i et program at min xp2500+ (@ 2411mhz) avga 101w varme! :o må jo være feil? eller..? :o tror det var i AIDA32 eller sisoft. Jeg synes at jeg leste et sted at; hvis man skal øke klokke frekvensen til det dobbelte, trengte man 800% bedre kjøling for å oppnå samme temperatur.... Konklusjon: kanskje din "avlesning" ikke var så gal alikevel. Lenke til kommentar
C0bra Skrevet 25. juni 2003 Del Skrevet 25. juni 2003 Leste en plass at hvis en cpu avga 90watt varme og du doblet klokkefrekvens og volt så ville den avgi 720watt!! :o Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå