Sitronsaft Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Har nylig begynt med kondisjon- og utholdenhetstrening, som sikkert mange vet. Spurte om dette i loggen min, men fikk ikke noe klart svar der. Er sikkert relevant for flere, så jeg oppretter egen tråd. Hva er optimal styrketrening for å få utholdne muskler i bein? Da tenker jeg på muskler som kommer godt med under løping, både intervaller og langkjør (3/5/10/20km). Hvilke øvelser, antall sett/reps, pauser, teknikk osv osv. Linker tas selvfølgelig imot med takk, men er veldig fint om folk kommer med personlig erfaring Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Intervall er vel beste øvelsen for slik. Vil si at motbakke også er godt, tror lett av belastningen blir litt lav ved vanlig flatmark og derfor vil kreve mye mer trening for å få noe effekt. Springe ute i mark med lange steg i motbakke vil noe være det aller aller beste, hold et godt tempo og heller ta pauser. Du kan også kjøre med stang hvor du tar kneet nedi bakken ved hvert skritt. Dette er veldig slitsomt, men utrolig effektivt. Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 28. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2010 Skjønner ikke helt hva du mener med siste avsnittet Biskop, utfall med stang på ryggen? Forresten, i utgangspunktet tenkte jeg på styrkeøvelser (frivekt/kroppsøvelser), og ville vite hvilke øvelser som var gode og antall reps/sett. Men så klart, tips som å springe ute i mark i motbakke osv settes stor pris på Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Joda, det heter vel utfall Kom bare ikke på navnet. Gjør dette mens du går (om du bruker stang eller manualer spørs hvor macho du vil se ut) Ellers er det vel bare store dynamiske, bevegelser hvor du holder på lenge med lave vekter. Dropp, knebøy, utfall. Akkurat det å forberede kroppen din på 10-20km er vanskelig uten å faktisk holde på på slike distanser.. Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 28. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2010 Kommer til å holde på med den faktiske utholdenhetstreningen som intervalløkter og langkjør ved siden av, men jeg synes det ville vært lurt å gjøre denne treningen mer effektiv og liksom støtte den opp litt ved å også trene utholden styrke under "styrketreningen". Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Joda, men du vil aldri klare å få trent slik at beina dine fikk prøvd seg på tilsvarende belastning 20km ville gitt.. Men som sagt, øvelser hvor du har mye bevegelse i beina tror jeg er best. Markløft og delvis knebøy blir for statisk. Utfall, rykk (med dypp) og dropp er øvelser hvor du har mye bevegelse og bevegelse av musklene i beinene. I og med at jeg stort sett "finner" opp øvelser selv og viser dem til andre, er jeg ganske bugga på navn Dypp delen av rykk, betyr at ræva går helt ned etter du har fått stanga over hodet, før du reiser deg. Blir vel egentlig bare rykk med dropp faktisk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå