Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 ...det er STOR forskjell på å lese på e-Ink istedenfor en LCD/OLED/LED-skjerm burde ikke være en hemmelighet. I tillegg er batterikapasiteten (igjen på grunn av skjermen) rett og slett elendig sammenlignet med skikkelige e-Bøker. Yep. Ubrukelig sak dette, som egentlig hverken er brukbar som pc eller e-bok. Allikevel får den utvilsomt en haug med design frelste tilhengere for det. Den er jo ganske søt og mange liker "bondine-dingser" (vakre, ubrukelige greier). Lenke til kommentar
Osturn Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Ser veldig bra ut dette, kommer nok til å kjøpe meg en slik en. Men er veldig usikker på om eg skal kjøpe med eller uten 3G. Kan noen forklare meg litt om hvordan 3G fungerer? Eg har ikke satt meg inn i bruksområdet, så vet veldig lite om det Lenke til kommentar
Epp Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 (endret) Nei, Apple har bestemt at slik noe trenger man ikke. Og da gjør man vel ikke det. Genialt! Man utelukker den kontakten som er blitt standard for alle andre dingser. Egentlig ikke overrasket, da det sikker ødela minimalist-designet. Jeg ser her: http://www.apple.com/ipad/specs/ At man må kjøpe diverse Apple dingser for å kunne koble til kamera/SD kort. Man må altså ha Ipad, lader, tastatur (om man skal bruke den til mer enn surfing), docking, diverse dingser for å koble til USB. I tillegg må man kjøpe et etui (ellers blir den vel ødelagt fort). Kan ikke se det praktiske i dette produktet. Jeg lurer også på hvordan man skal få til å skrive effektivt på denne om man f.eks sitter i sofaen. Endret 28. januar 2010 av Epp Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Ser veldig bra ut dette, kommer nok til å kjøpe meg en slik en.... Kan noen forklare meg litt om hvordan 3G fungerer? Der har vi brukergruppen, ja. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 For det første vil du ikke kunne notere inn i ebøkene, så vidt jeg har forstått støtter ikke iPad denne funksjonaliteten. Det finnes andre bokprogrammer enn iBooks. Jeg regner med at det vil komme programmer som lar deg notere i bøker om du ønsker. Lenke til kommentar
Epp Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 mange liker "bondine-dingser" (vakre, ubrukelige greier). Har du TM på blondine-dingser? Brilliant uttrykk! Lenke til kommentar
anotherzen Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 (endret) meh, kjøper heller en Tablet med Tegra2 chipsettet på, som allerede er annonsert + mange andre har forlengst annonsert tablets også, Apple er en av de siste ute for en gang skyld, men de greier sikkert å lansere sin før resten av flokken. Med THREE NEW APPS!!!1 og iPhone apps på 1:1 oppløsning, vet ikke hvilken oppløsning denne har, alt gammel apps som kommer til å være en liten firkant midt på vil jo bare se teit ut. Hvorfor ikke lage "nytt" OS som bruker Apps i et eget vindu, som man kan dra runt på desktoppen og bruke som feks gadgets? Nei noe inovativt og praktisk kan man vel ikke forvente. Og at Youtube er med på saken er vel givven, har du nett har du youtube eller hur? tilogmed min forrige billig-nokia mobil kunne se youtube videoer.. Kan jo være fin som vekkeklokke, bare passpå at den ikke tar fyr når den ringer. edit: 1024x768... alt for lite, mobilen min har jo nesten samme oppløsning og er 1/3 av størrelsen. Her forventer jeg minst 1200x800 for en slik diger dings. Endret 28. januar 2010 av anotherzen Lenke til kommentar
Epp Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Hva vet du om hva folk er opptatt av? Selvsagt er jeg opptatt av designet på dingsene jeg kjøper, både rent estetisk, men også funksjonelt. Når du kjøper dette produktet, så ta gjerne en vurdering etter hvert om du egentlig trengte det eller om det bare var noe som så kult ut... Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Ser veldig bra ut dette, kommer nok til å kjøpe meg en slik en.... Kan noen forklare meg litt om hvordan 3G fungerer? Der har vi brukergruppen, ja. :!: Dette var dagens! Spot on Tiltman! Til Osturn. Hvis du har en mobiltelefon av nyere dato har du mest sannsynlig 3G funksjonalitet. Det er internett over mobilnettet. Raskere enn vanlig GPRS / EDGE. Lenke til kommentar
Osturn Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Ser veldig bra ut dette, kommer nok til å kjøpe meg en slik en.... Kan noen forklare meg litt om hvordan 3G fungerer? Der har vi brukergruppen, ja. Spurte tross alt et helt vanlig spørsmål. Hvis du ikke evner å levere et ok svar, så er det like greit å la være å komme med spydige svar Lenke til kommentar
Epp Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 meh, kjøper heller en Tablet med Tegra2 chipsettet på, som allerede er annonsert + mange andre har forlengst annonsert tablets også, Apple er en av de siste ute for en gang skyld, men de greier sikkert å lansere sin før resten av flokken. Men, merk hvem som får mediadekning... Det er det samme når noen har skrivd ei middelmådig bok/film om mediabransjen, da blir det hypet til skyene... Man jobber fortsatt først og fremst utfra egen interesse. Lenke til kommentar
Osturn Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Ser veldig bra ut dette, kommer nok til å kjøpe meg en slik en.... Kan noen forklare meg litt om hvordan 3G fungerer? Der har vi brukergruppen, ja. :!: Dette var dagens! Spot on Tiltman! Til Osturn. Hvis du har en mobiltelefon av nyere dato har du mest sannsynlig 3G funksjonalitet. Det er internett over mobilnettet. Raskere enn vanlig GPRS / EDGE. Ok, takk for utfyllende svar:) Var noe ala det eg hadde tenkt ut, men greit å få bekreftet Lenke til kommentar
Epp Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 (endret) Spurte tross alt et helt vanlig spørsmål. Hvis du ikke evner å levere et ok svar, så er det like greit å la være å komme med spydige svar http://no.wikipedia.org/wiki/3G Endret 28. januar 2010 av Epp Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 meh, kjøper heller en Tablet med Tegra2 chipsettet på, som allerede er annonsert + mange andre har forlengst annonsert tablets også, Apple er en av de siste ute for en gang skyld, men de greier sikkert å lansere sin før resten av flokken. Med THREE NEW APPS!!!1 og iPhone apps på 1:1 oppløsning, vet ikke hvilken oppløsning denne har, alt gammel apps som kommer til å være en liten firkant midt på vil jo bare se teit ut. Hvorfor ikke lage "nytt" OS som bruker Apps i et eget vindu, som man kan dra runt på desktoppen og bruke som feks gadgets? Nei noe inovativt og praktisk kan man vel ikke forvente. Og at Youtube er med på saken er vel givven, har du nett har du youtube eller hur? tilogmed min forrige billig-nokia mobil kunne se youtube videoer.. Kan jo være fin som vekkeklokke, bare passpå at den ikke tar fyr når den ringer. Tablets er ikke noe nytt. Apple hadde en tablet i Newton for mange herrens år siden, og det har kommet utallige tablets etter det. Problemet er at ingen har tatt av fordi de har vært ubrukelige. Ikke på grunn av spesifikasjonene, men fordi brukeropplevelsen har vært helt latterlig elendig. Apple er de første som har en brukenes tablet på markedet. En tablet med et UI designet på tabletens premisser. Forøvrig så er SDK-et allerede ute og det sitter sikkert tusenvis av utviklere rundt omkring i verden som oppdaterer applikasjonene sine til iPad eller lager nye applikasjoner. Og iPhone-apps kan kjøres i fullskjerm. Årsakene til at iPad bruker iPhone OS er todelt. For det første så er iPad mer lik en iPhone enn en PC. Den har ikke mus og tastatur, skjermen er liten og den har touch som eneste interaksjonsmulighet. Det naturlige er derfor at applikasjoner kjører i fullskjerm for å få knapper og tekstfelt stort nok og for å få UI-et "rolig" nok. Vinduer og gadgets som flyter rundt på "skrivebordet" ville blitt rotete, uoversiktlig og kronglete. Den andre grunnen, som Steve Jobs nevnte, er at millioner av mennesker vil umiddelbart skjønne hvordan den fungerer fordi de kjenner iPhone sitt grensesnitt. Lenke til kommentar
dennis.se Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 (endret) For det første vil du ikke kunne notere inn i ebøkene, så vidt jeg har forstått støtter ikke iPad denne funksjonaliteten. For det andre, for å vise frem presentasjoner på noe annet enn iPad skjermen selv, må du har docking stasjonen. Da må du drasse med deg både iPad'en, samt dockingstasjonen til denne overalt. :/ Hadde iPaden hatt HDMI eller ihvertfall MiniDisplayPort-inngang direkte på iPaden, så hadde det hjulpet mye. iphone ble hacket ganske fort, og jeg regner med at også iPaden vil bli det. da burde det ikke ta lang tid før man får noe ala acrobat på den. hvem vet, det kommer kanskje til og med en app (ikke fra apple da) som gjør dette. det er jo en ganske attraktiv funksjon (joda, apple har gjerne ikke likt programmer som mimer egenskapene til deres egne programmer, men de har lettet kraftig på dette i det siste). og man må ikke dra med seg dockingstasjonen.. det finnes enkle ledninger med overganger for alle andre appleprodukter, så jeg ser ingen grunn til at det ikke skal finnes slike til ipaden (steve brukte ikke noen dockingstasjon under presentasjonen). At man må kjøpe diverse Apple dingser for å kunne koble til kamera/SD kort. Man må altså ha Ipad, lader, tastatur (om man skal bruke den til mer enn surfing), docking, diverse dingser for å koble til USB. I tillegg må man kjøpe et etui (ellers blir den vel ødelagt fort). kan hende du ikke har fått dette med det (mener ikke å være spydig), men det finnes tredjepartsprodukter for nesten alle apples tilleggsdingser (og mye mer). noen av de er atskillig billigere, andre er mer ekslusive og dyrere. det er vel ingen grunn til at det ikke skal komme slikt til iPad også? Endret 28. januar 2010 av dennis.se Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Hva vet du om hva folk er opptatt av? Selvsagt er jeg opptatt av designet på dingsene jeg kjøper, både rent estetisk, men også funksjonelt. Når du kjøper dette produktet, så ta gjerne en vurdering etter hvert om du egentlig trengte det eller om det bare var noe som så kult ut... Heh, hva jeg trenger? Jeg "trenger" jo strengt tatt ikke en laptop heller, eller en smarttelefon, eller en Nintendo Wii, eller klær som ser noenlunde bra ut. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 og ikke minst - endelig en dings som gir folk muligheten til å nyte de digitale familiebildene på en skikkelig måte. det er ikke veldig koselig å vise frem familiebildene på den store klumpete pcen på det trange datarommet når bestemor og bestefar er på besøk (jada jada, du har sikkert pcen kobla til en storskjerm og et lydanlegg til ørten tusen som du bruker til å vise bildene, men det har da vitterlig ikke ola og kari nordmann), og med denne sitter du med familiealbumet i hånda. Riktig, men ola og krai nordmann har selvsag allerede en Macbook Pro og en iphone fra før? Denne enheten er ikke noe jeg tror passer særlig bra om man ikke har denslags fra før. AtW Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Årsakene til at iPad bruker iPhone OS er todelt. For det første så er iPad mer lik en iPhone enn en PC. Den har ikke mus og tastatur, skjermen er liten og den har touch som eneste interaksjonsmulighet. Det naturlige er derfor at applikasjoner kjører i fullskjerm for å få knapper og tekstfelt stort nok og for å få UI-et "rolig" nok. Vinduer og gadgets som flyter rundt på "skrivebordet" ville blitt rotete, uoversiktlig og kronglete. Den andre grunnen, som Steve Jobs nevnte, er at millioner av mennesker vil umiddelbart skjønne hvordan den fungerer fordi de kjenner iPhone sitt grensesnitt. Jeg ser ikke helt hvorfor man må ha et cripplet OS for å kjøre ting i fullskjerm, for å ikke ha ikoner flytende rundt og ha samme grenssnitt som iphone? De er late og vil ha kontroll på enheten, det er det som er essensen. Alt det andre du har listet opp er vikarierende argumenter som ikke på neon måte tilsier at et annet OS kunne løst det helt fint. AtW Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 3. Kan man ringe, sende SMS, MMS og ta bilder med ipad? 3: Nei Ringe, SMS og MMS kan du nok gjøre gjennom tredjepartsprogrammer som Skype, Google Talk etc. men den mangler kamera. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Årsakene til at iPad bruker iPhone OS er todelt. For det første så er iPad mer lik en iPhone enn en PC. Den har ikke mus og tastatur, skjermen er liten og den har touch som eneste interaksjonsmulighet. Det naturlige er derfor at applikasjoner kjører i fullskjerm for å få knapper og tekstfelt stort nok og for å få UI-et "rolig" nok. Vinduer og gadgets som flyter rundt på "skrivebordet" ville blitt rotete, uoversiktlig og kronglete. Den andre grunnen, som Steve Jobs nevnte, er at millioner av mennesker vil umiddelbart skjønne hvordan den fungerer fordi de kjenner iPhone sitt grensesnitt. Jeg ser ikke helt hvorfor man må ha et cripplet OS for å kjøre ting i fullskjerm, for å ikke ha ikoner flytende rundt og ha samme grenssnitt som iphone? De er late og vil ha kontroll på enheten, det er det som er essensen. Alt det andre du har listet opp er vikarierende argumenter som ikke på neon måte tilsier at et annet OS kunne løst det helt fint. AtW At Apple vil ha kontroll er selvsagt, og det er flere årsaker til det uten at jeg skal gå inn på de her og nå. Jeg har ikke argumentert for låsingen, jeg har argumentert for valget av OS (eller mer for valget av UI). Selvsagt kunne andre OS fungert, men hvorfor i alle dager skulle Apple laget enda et OS når de har et liggende som er som skapt for formålet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå