karakas Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 De startet vel utviklingen av Ipad før Ipod touch også gjorde de ikke det da? Men når de innså at de ikke kunne lage en god nok tablet så gikk de brukte de teknologien på Ipod Touch og Iphone. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Men iPaden ER en stor iPod Touch... Det kan ikke benektes. Han har dog et poeng at slike enheter kan være en fet fjernkontroll, men da trenger man et mindre cripplet OS. Og IR-port :/ Foretrekker å bruke HTPCen til å sende IR, og kommunisere med den over nett personlig (men da må du ha software til det da, noe som innskrenkes kraftig med dette OSet), men for andre er det definitivt et poeng det med IR ja. AtW Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 "Apple drepte akkurat Kindle". Nei, den gjorde nok ikke det. Kindle er etter min mening ennå verre (mer begrenset). Lenke til kommentar
karakas Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Men Kindle utgir seg ikke for å være mer enn det den er da. Lenke til kommentar
Epp Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Ikke overrasket. Et ubrukelig produkt. Touch skjerm uten beskyttelse virker ikke videre smart. Ikke noe er mer irriterende enn når du/unger tar på skjermen for å løfte den opp og så starter/avslutter programmer. Det er ikke noe som kan konkurrere mot eboklesere, da batteritiden er knapp samt brettet virker uhovelig stort og klumpete å holde. Etter en stund kommer nok skjermen til å se ut som et skjærebrett med riper hit og dit. Ellers blir det sikkert fint å se på film gjennom fete fingeravtrykk. Jeg foretrekker tastatur, men det jeg ikke kan begripe er hvorfor man må lage touchpad tastaturene guien så inn i hampen stygg? Hadde ikke forventet fra Apple kjedelig grå knapper! Samt er ikke noe mer irriterende enn å måtte trykke på knapper for å få muligheten til å skrive tall/symboler. Kommer sannsynligvis til å selge en del til design-nerder/media-nisser, men ser ikke på dette som noe verdt å bruke oppsparte ører på... Lenke til kommentar
Epp Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 "Apple drepte akkurat Kindle". Nei, den gjorde nok ikke det. Kindle er etter min mening ennå verre (mer begrenset). Hverken Ipad eller Kindle er noe å satse på etter min mening. Men det som jeg vil ha om jeg skal gå over til ebok, er noe som er enkelt å ta med seg godt å holde i for å lese ekstrem batterilevetid (minst 52 timer) fokuserer på å gjøre lesing på skjerm like enkel/behagelig som papirbok Jeg ønsker ikke et produkt som gjøre masse annet og som er en hybrid med dårlig batteritid. Første problemet blir å få en standard på det med ebøker, så en ikke er låst til et firma. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 "Apple drepte akkurat Kindle".Nei, den gjorde nok ikke det. Kindle er etter min mening ennå verre (mer begrenset). Ikke om du faktisk vil lese bøker. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Kommer sannsynligvis til å selge en del til design-nerder/media-nisser, men ser ikke på dette som noe verdt å bruke oppsparte ører på... Du har tydeligvis ikke behov for eller lyst på et slikt produkt, og det er helt greit. Det er derimot ikke helt greit at du kaller alle som har lyst på et slikt produkt for design-nerder(hva i alle dager er det?) og media-nisser. Jeg kan godt tenke meg en iPad. Det meste av det jeg bruker datamaskinen min til kan jeg fint gjøre på en slik. Mer avansert arbeid kan jeg fremdeles gjøre på macbook-en. Jeg vil heller ha en iPad enn en laptop på forelesning, i sofaen, på lengre reiser, på kafé og sikkert i mange andre situasjoner. Gjør det meg til en nisse? Er jeg fanget i Steve Jobs distortion field? Lenke til kommentar
MiRaCL Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 (endret) Apple er filnke til å lage produkter man egentlig ikke trenger. Jeg vet jeg ikke trenger en Ipad, men av en uforklarlig grunn, så har jeg veldig lyst på en. Kjenner jeg meg selv rett, så kommer jeg til å kjøpe en, ha den i 1mnd, så selge den grunnet lite bruk. Apple er også flinke til å vidreutvikle noe de allerede har og selge det i ny inpakning. Men helt utrolig at de ikke har klart å bygge inn et iSight kamera i toppen av skjermen. Endret 28. januar 2010 av MiRaCL Lenke til kommentar
Noble Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Spørsmål, er det USB-kontakt på enheten? Litt vesentlig for min del. Finnes det andre, konkurerende produkter? Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 (endret) Nei, Apple har bestemt at slik noe trenger man ikke. Og da gjør man vel ikke det. Endret 28. januar 2010 av Orjanp Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Spekulasjoner om hardware på Anandtech: http://www.anandtech.com/gadgets/showdoc.aspx?i=3729 IPS panel! 1024x768, ikke så bra. Alikevel bedre enn de fleste minibærbare på den størrelsen. Lenke til kommentar
karakas Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 (endret) Du har tydeligvis ikke behov for eller lyst på et slikt produkt, og det er helt greit. Det er derimot ikke helt greit at du kaller alle som har lyst på et slikt produkt for design-nerder(hva i alle dager er det?) og media-nisser. Jeg kan godt tenke meg en iPad. Det meste av det jeg bruker datamaskinen min til kan jeg fint gjøre på en slik. Mer avansert arbeid kan jeg fremdeles gjøre på macbook-en. Jeg vil heller ha en iPad enn en laptop på forelesning, i sofaen, på lengre reiser, på kafé og sikkert i mange andre situasjoner. Gjør det meg til en nisse? Er jeg fanget i Steve Jobs distortion field? Med ett par av disse eksemplene på steder hvor du vil ha den med deg så vil jeg nesten påstå det. I sofaen er greit nok, men på lengre reiser og forelesninger er nok fortsatt laptopper å foretrekke. Greit nok de har tastaturdocken som man kan bruke på en forelesning, men hva er poenget med å drasse med seg 3 separate deler? Og på kafé? Nei, der holder det med en telefon. Ipad blir for stor til å drasse med seg rundt på den måten med mindre man har med seg kjerringa som kan ha den i veska. Synest det var en som sa det bra i natt; "På dagsturer vil jeg ta med meg Ipad, men på helgeturer vil jeg ta med laptoppen." Men denne blir enkelt og greit for begrenset for mitt bruk ihvertfall, når Apple ikke klarer å bringe noen spesiell magi til ett såpass begrenset produkt så ser jeg ingen grunn til å kjøpe den med mindre jeg ønsker å simulere prompelyder. Spørsmål, er det USB-kontakt på enheten? Litt vesentlig for min del. Finnes det andre, konkurerende produkter? På CES ble det vist frem voldsomt mange Android-tablets, og om man ønsker Windows så kommer dette også. Endret 28. januar 2010 av karakas Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Finnes det andre, konkurerende produkter? Ikke enda. Men jeg gleder meg til å vite mer om HP Slate. Lenke til kommentar
Epp Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Kommer sannsynligvis til å selge en del til design-nerder/media-nisser, men ser ikke på dette som noe verdt å bruke oppsparte ører på... Du har tydeligvis ikke behov for eller lyst på et slikt produkt, og det er helt greit. Det er derimot ikke helt greit at du kaller alle som har lyst på et slikt produkt for design-nerder(hva i alle dager er det?) og media-nisser. Jeg kan godt tenke meg en iPad. Det meste av det jeg bruker datamaskinen min til kan jeg fint gjøre på en slik. Mer avansert arbeid kan jeg fremdeles gjøre på macbook-en. Jeg vil heller ha en iPad enn en laptop på forelesning, i sofaen, på lengre reiser, på kafé og sikkert i mange andre situasjoner. Gjør det meg til en nisse? Er jeg fanget i Steve Jobs distortion field? Hvorfor kan jeg ikke kalle folk som utelukket er opptatt av design på alt for design-nerder? Media-nisser er de som bruker hele forsider på et firma som slipper et middelmådig produkt bare fordi det er noe som ligger mediafolk på hjertet. Snakk om å gi gratisreklame! Ja, jeg ser for meg at du sitter på en forelesningsal og noterer på Ipad-en din like enkelt som med en netbook du kan sett på pulten foran deg. Blir mye nikking opp og ned om du skal skrive og se på tavla... Eller..., du skulle vel ikke surfe under forelsening skulle du? Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Har ikke tro på HP Slate, ikke slik UI-et så ut på CES i hvert fall. Om Microsoft vil konkurrere i dette segmentet så må de se til å lage et reellt produkt av Microsoft Courier. Lenke til kommentar
dennis.se Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 (endret) Når vi her på berget vil kunne få kjøpt en Ipad er foreløpig uvisst, men det spekuleres i internasjonale lanseringer rundt sommerstid. Ibookstore vil være tilgjengelig i USA ved slipp av Ipad i mars. var det ingen andre som fikk med seg at denne herligheten også kommer til norge i slutten av mars? Artikkelen oppsumerte mye av infoen som har kommet ut på en flott måte, men Ole Martin burde kanskje ha tatt en titt den offisielle videoen av eventen (ok, den er en smule lang og ikke mange vil finne den veldig interessant, men de fleste nettstedene du finner informasjon om iPaden på er amerikanske nettsteder som bryr seg pent lite om når den kommer ut på det internasjonale markedet, og som derfor ikke har nevnt denne - for oss - ytterst viktige detaljen) forøvrig gleder jeg meg som en unge til denne treffer det norske markedet. endelig en mellomting mellom macbook proen min og iphonen min. håper på å få muligheten til å laste ned de fleste fagbøkene vi bruker på studiet, og å kunne ta notater rett inn i de på denne. vil også være fint å følge lærenes notater på pdf-filer under forelesningene. hvis denne i tillegg kan brukes til å sette opp raske presentasjoner med i oppstarten av et prosjekt, og i tillegg brukes til å vise frem prosjektet senere er jo dette helt fantastisk. dessuten er denne en smule kjekkere å sitte med på toget/flyet når man er ute å reiser - iphonen er alt for liten å til å se på film med, og pcen har som oftest for dårlig batteritid for lengre reiser. i tillegg kan jeg legge macbooken gjemme når jeg er ute å reiser for å gi presentasjoner. og ikke minst - endelig en dings som gir folk muligheten til å nyte de digitale familiebildene på en skikkelig måte. det er ikke veldig koselig å vise frem familiebildene på den store klumpete pcen på det trange datarommet når bestemor og bestefar er på besøk (jada jada, du har sikkert pcen kobla til en storskjerm og et lydanlegg til ørten tusen som du bruker til å vise bildene, men det har da vitterlig ikke ola og kari nordmann), og med denne sitter du med familiealbumet i hånda. Endret 28. januar 2010 av dennis.se Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 forøvrig gleder jeg meg som en unge til denne treffer det norske markedet.endelig en mellomting mellom macbook proen min og iphonen min. håper på å få muligheten til å laste ned de fleste fagbøkene vi bruker på studiet, og å kunne ta notater rett inn i de på denne. vil også være fint å følge lærenes notater på pdf-filer under forelesningene. hvis denne i tillegg kan brukes til å sette opp raske presentasjoner med i oppstarten av et prosjekt, og i tillegg brukes til å vise frem prosjektet senere er jo dette helt fantastisk. dessuten er denne en smule kjekkere å sitte med på toget/flyet når man er ute å reiser - iphonen er alt for liten å til å se på film med, og pcen har som oftest for dårlig batteritid for lengre reiser. i tillegg kan jeg legge macbooken gjemme når jeg er ute å reiser for å gi presentasjoner. og ikke minst - endelig en dings som gir folk muligheten til å nyte de digitale familiebildene på en skikkelig måte. det er ikke veldig koselig å vise frem familiebildene på den store klumpete pcen på det trange datarommet når bestemor og bestefar er på besøk (jada jada, du har sikkert pcen kobla til en storskjerm og et lydanlegg til ørten tusen som du bruker til å vise bildene, men det har da vitterlig ikke ola og kari nordmann), og med denne sitter du med familiealbumet i hånda. For det første vil du ikke kunne notere inn i ebøkene, så vidt jeg har forstått støtter ikke iPad denne funksjonaliteten. For det andre, for å vise frem presentasjoner på noe annet enn iPad skjermen selv, må du har docking stasjonen. Da må du drasse med deg både iPad'en, samt dockingstasjonen til denne overalt. :/ Hadde iPaden hatt HDMI eller ihvertfall MiniDisplayPort-inngang direkte på iPaden, så hadde det hjulpet mye. Lenke til kommentar
MatseMats Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Jeg vet ikke hva man skal få ut av en 1GHz prosessor, men er ikke det som plager meg mest med denne tøffe dingsen, det som plager meg mest er prisen, så får nok vente en god stund jeg da. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Kommer sannsynligvis til å selge en del til design-nerder/media-nisser, men ser ikke på dette som noe verdt å bruke oppsparte ører på... Du har tydeligvis ikke behov for eller lyst på et slikt produkt, og det er helt greit. Det er derimot ikke helt greit at du kaller alle som har lyst på et slikt produkt for design-nerder(hva i alle dager er det?) og media-nisser. Jeg kan godt tenke meg en iPad. Det meste av det jeg bruker datamaskinen min til kan jeg fint gjøre på en slik. Mer avansert arbeid kan jeg fremdeles gjøre på macbook-en. Jeg vil heller ha en iPad enn en laptop på forelesning, i sofaen, på lengre reiser, på kafé og sikkert i mange andre situasjoner. Gjør det meg til en nisse? Er jeg fanget i Steve Jobs distortion field? Hvorfor kan jeg ikke kalle folk som utelukket er opptatt av design på alt for design-nerder? Media-nisser er de som bruker hele forsider på et firma som slipper et middelmådig produkt bare fordi det er noe som ligger mediafolk på hjertet. Snakk om å gi gratisreklame! Ja, jeg ser for meg at du sitter på en forelesningsal og noterer på Ipad-en din like enkelt som med en netbook du kan sett på pulten foran deg. Blir mye nikking opp og ned om du skal skrive og se på tavla... Eller..., du skulle vel ikke surfe under forelsening skulle du? Hva vet du om hva folk er opptatt av? Selvsagt er jeg opptatt av designet på dingsene jeg kjøper, både rent estetisk, men også funksjonelt. Hvem er ikke det? Og på det området er Apple fremdeles ledende. Men det er da ikke det eneste jeg (eller andre) er opptatt av. Opplevelsen med å bruke produktet er viktig, det er viktig at jeg får gjort det jeg skal på produktet, arbeidsflyt er viktig, stabilitet er viktig, hastighet er viktig. Apple gir meg alt dette. Kanskje koster det mer enn "tilsvarende" produkter, men for meg er det verd det. Jeg regner med at det vil komme applikasjoner som passer perfekt til å notere under forelesninger. Med mulighet for både tekst og tegninger i samme dokumentet. Aller helst med mulighet for håndskriftgjenkjenning også (skuffet over at iPad ikke har håndskriftgjenkjenning). Selv uten det så vil jeg tro at jeg ville likt en iPad mye bedre enn en netbook, men det vet jeg ikke enda. Og ja, selvsagt skal jeg surfe under forelesningene. Selvsagt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå