Gå til innhold

Apples midtimellomprodukt har meldt sin ankomst


Anbefalte innlegg

@karakas: Jeg tror ikke bruksscenariet ditt er så vanlig som du tror, uten at jeg har noen tall på det. De fleste som har slike behov har uansett en laptop eller en stasjonær for slikt arbeid. iPad er perfekt for folk som ikke har noe (godt) forhold til datamaskiner fordi de er for avanserte.

 

 

Dette er bruksområdet til ei som sliter med å slå på tven, og som sagt så er dette helt vanlig multitasking som behøves for f.eks. studenter, og at Apple sikter seg inn mot studenter er det liten tvil om, den har en officepakke, og den har muligheter for salg av bøker. Og om ikke det er bevis nok, så er det er bare å se på avsløringen som kom kvelden før lanseringen det.

 

Og du skal ikke se deg blind på størrelsen på skjermen i chromium-videoen, dette er noe som hadde vert mulig både på en 13" og en 10" skjerm, men det spørst om ikke Apple dreit seg ut når de laget en "4:3"-skjerm og ikke en 16:9/10-skjerm.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
@karakas: Jeg tror ikke bruksscenariet ditt er så vanlig som du tror, uten at jeg har noen tall på det. De fleste som har slike behov har uansett en laptop eller en stasjonær for slikt arbeid. iPad er perfekt for folk som ikke har noe (godt) forhold til datamaskiner fordi de er for avanserte. En iPad forstår de. Bare prøv å gi noen som aldri har brukt datamaskiner en iPod Touch, de forstår den med en gang og kan bruke den uten å måtte krangle med den først. Og en iPad passer f.eks. for meg meg når jeg ikke har slike behov, som er stort sett hele tiden.

 

Jeg er villig til å vedde mye på at flertallet av de som kjøper en iPad har eller jevnlig bruker en PC.

 

AtW

Lenke til kommentar
@karakas: Jeg tror ikke bruksscenariet ditt er så vanlig som du tror, uten at jeg har noen tall på det. De fleste som har slike behov har uansett en laptop eller en stasjonær for slikt arbeid. iPad er perfekt for folk som ikke har noe (godt) forhold til datamaskiner fordi de er for avanserte.

 

 

Dette er bruksområdet til ei som sliter med å slå på tven, og som sagt så er dette helt vanlig multitasking som behøves for f.eks. studenter, og at Apple sikter seg inn mot studenter er det liten tvil om, den har en officepakke, og den har muligheter for salg av bøker. Og om ikke det er bevis nok, så er det er bare å se på avsløringen som kom kvelden før lanseringen det.

 

Og du skal ikke se deg blind på størrelsen på skjermen i chromium-videoen, dette er noe som hadde vert mulig både på en 13" og en 10" skjerm, men det spørst om ikke Apple dreit seg ut når de laget en "4:3"-skjerm og ikke en 16:9/10-skjerm.

Hun får holde seg til PC-en da. :) Jeg klarer meg i hvertfall uten multitasking i 90% av tilfellene, og når jeg trenger det så har jeg en laptop eller en stasjonær. Forøvrig så finnes det allerede boklesere til iPhone med mulighet for å notere samtidig. Og med de nye API-ene i iPad samt størrelsen på skjermen så er mulighetene for tredjepartsutviklere ganske store til å lage applikasjoner som løser disse problemene. Applikasjoner for studenter som trenger å både lese og notere finnes som sagt allerede, i iPad kan notatene også lagres i et delt dataområde så du kan redigere de videre i Pages om ønskelig. Ikke at jeg ser bort fra at det kanskje blir mulig å kjøre to programmer side-ved-side, men det er jeg særdeles skeptisk til.

 

Jeg regner med at Apple har utforsket muligheten for vindusbehandling på iPad-en (det er stort sett hva mockupen til chromium viser) og funnet ut at det ikke er optimalt på en tablet, i hvert fall ikke på Apple sin tablet. På en såpass stor skjerm kan det kanskje fungere, jeg vet at Microsoft Surface har noe som kan ligne, men når jeg ser det for meg på en tablet med en skjerm på rundt 10" som man gjerne holder i hånden som skal være enkel å bruke så fremstår det for meg som ganske tungvindt, men for all del, det kan hende jeg tar feil.

Endret av Thlom
Lenke til kommentar

Jepp, om dette er kundegruppen. Jaja, nå fikk jeg bekreftet hvorfor jeg aldri har eid et Apple produkt på 40 år. Forøvrig nevnte hun et godt poeng. Hvorfor inget webcam med en slik dings som skal være en moderne Apple tablet. Jeg vil tro at videosamtaler hadde vært ideelt på denne og ikke minst et stort savn for målgruppen :!:

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Jepp, hele målgruppen til Apple er blonde smått tekno-interesserte Youtube-kjendiser.

 

Forøvrig jeg er nå overbevist om at vindubehandling og den klassiske skrivebordsmetaforen på en tablet på rundt 10" er en håpløs idé.

archos9.jpg

 

 

De maskinene der er ofte tykke og store, med dårlig batteri. jeg mener at de bør ha skreddersydd OS på en touchscrren da w7 ikke er laget for touch (små knapper) du må ha penn!

 

Tror vi kan lage 2 kategorier. en for skreddersydd for forbrukern og en som er skreddersydd for proffbrukeren (w7)

Lenke til kommentar
Forøvrig jeg er nå overbevist om at vindubehandling og den klassiske skrivebordsmetaforen på en tablet på rundt 10" er en håpløs idé.

archos9.jpg

Jeg ser ikke problemet. Windows har faktisk lenge kunnet maksimere og minimere vinduer, slik at man faktisk kan velge å bare se på et vindu om gangen. Den linjen du ser nederst kan brukes til å velge hvilket av programmene som kjører samtidig du vil se på. Disse funksjonene gir deg også muligheten til å se på flere programmer (som bildet over viser) om du vil. Du kan velge selv!

 

Det kan jo være at disse funksjonene ikke er tatt bort på en tablet-versjon av Windows. Jeg vil faktisk si at det er en forholdsvis stor sannsynlighet for det.

 

 

 

Det er en vakker verden vi lever i. :)

 

 

 

(OK, nok sarkasme. "Vindubehandling" fungerer fint på min 8.5" tablet, så jeg ser ikke hvorfor 10" skulle være vanskelig. :) )

Lenke til kommentar
Det kan jo være at disse funksjonene ikke er tatt bort på en tablet-versjon av Windows.

Jeg tror Windows XP Tablet Edition sannsynligvis var den siste egne tablet-versjonen av Windows, eller hva? Den var forøvrig basert på XP Pro.

Riktig. :)

 

Jeg prøvde å ironisere over det å kjøre Windows på en tablet-PC. Se siste setning i innlegget.

Lenke til kommentar
Årets beste latter :!:

 

Kunne ikke vært mer enig, ang. kundegruppe. Men blondinen sier det skal gå å se youtube hd på den jaha, får de bestemt seg kanskje? :p.

Tipper de har tenkt å bruke enten html5 som er blitt implementert i betatesting nå i youtube i enkelte nettlesere som safari(http://www.youtube.com/html5) eller en egen youtube applikasjon alla den på iPhone. Skjermen er jo dog ikke engang i hdready(1280x720) så det er jo et annet problem.

Lenke til kommentar

Ganske festlig at folk diskuterer dette enda :)

 

Kan noen forklare meg hvordan Win7 IKKE er fingervennlig? Jeg synes det ser veldig enkelt ut å bruke med fingrene, jeg. Og ifølge en artikkel jeg leste om hvordan Windows 7 ble gjort fingervennlig, synes jeg det ser ut til å funke ganske bra...

 

http://blogs.msdn.com/e7/archive/2009/03/2...-windows-7.aspx

http://www.engadget.com/2010/02/08/exopc-s...stuff-on-video/

Lenke til kommentar

Fordi alle programmer er laget for mus og tastatur og operativsystemet er fremdeles i bunn og grunn et WIMP-system med touch-muligheter. Jeg tviler ikke på at det vil fungere med touch i visse situasjoner på en PC med touchskjerm, men på en tablet uten mus og tastatur? Nei. Grunnen gir Microsoft selv i bloggposten du lenker til.

 

We’ve been asked if we are creating a new Touch UI, or “Touch Shell” for Windows – something like Media Center that completely replaces the UI of Windows with a version that is optimized for touch. As you can see from the beta, we are focused on bringing touch through the Windows experience and delivering optimized touch interface where appropriate. A touch shell for launching only touch-specific applications would not meet customers’ needs – there would be too much switching between “touch” mode and Windows applications. Instead, we focused our efforts on augmenting the overall experience so that Windows works great with touch.

 

Om Microsoft skal ha en sjanse i tabletmarkedet så må de se til å få ferdig Courier. Det nytter ikke å flikke litt på Windows og håpe på det beste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...