Gå til innhold

Apples midtimellomprodukt har meldt sin ankomst

Anbefalte innlegg

Det viser at Apple presser utviklingen i en retning som kan produseres på dagens hardware i flere år fremover, fordi den kun er morsom og brukervennlig, og ikke banebrytende.

Dette presser produsenter til å henge seg på bølgen av forkledd gammelhet, fordi kunder plutselig vil ha animert dilldall, og ikke ny funksjonalitet. Internett på farta i stort format? Det har eksistert i årevis. Apple har bare pyntet på det (og tatt bort Flash, Silverlight, nedlasting fra linker mm.).

Hvis Apple virkelig var interesserte i å bringe noe som faktisk ER nytt til markedet, hadde ikke alle teknologisk orienterte nettsteder vært såpass skuffet over Ipad's maskerte pinlige teknologiske ansikt (f.eks. Amobil og Engadget).

Med pengene deres kunne de fått ihop et R&D-team til å lage avansert brukervennlighet. Det ville kanskje ikke solgt i så enorm skala Apple krever, men det ville hvertfall fremskritt.

Ipad er å sette alle de andre innovative produsentene i et dårlig lys. Et hvilket som helst halvetablert firma kunne tenkt ut det samme, men Apple er frekke nok til å gjøre det.

Penger, alstå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Apple har startet et nytt paradigme med iPhone og iPad. De har laget hva Jef Raskin så for seg mot slutten av livet, en morphing information appliance, for å bastardisere Raskins navn på hans opprinnelige visjon. En enhet som er "perfekt" designet for enhver tenkelig oppgave. Berøringsskjermteknologien er hva som gjør dette mulig. Raskin så opprinnelig for seg en perfekt designet enhet for hver oppgave, men når han så berøringsskjermer så forstod han at ved å legge grensesnittet i programvaren så kunne man lage en enhet som var perfekt for alle tenkelige oppgaver. Det er ikke lenger en datamaskin, den er fullstendig abstrahert bort. Det er en enhet som gjør oppgaver. Det er langt mer innovativt en å stappe dingsen full av porter, grafikkort, minne og annet dilldall og slenge Windows (eller OS X) på den. Det har ikke noe med pynting å gjøre, det er tiår med forskning på menneske-maskin interaksjon som ligger bak.

Selvsagt er det penger som er målet, det er det for alle selskaper. De må tjene sine eiere, hvis ikke så er det på hue og ræva ut.

Forøvrig, hva legger du i "avansert brukervennlighet"?

(Som en liten kuriositet så kan jeg nevne at mange mener at iPad var det Apple egentlig jobbet med og at iPhone og iPod Touch var noe som kom underveis. Om det er sant vet jeg ikke, men det er nå så.)

(Og jeg klarer visst ikke å holde meg unna ...)

Lenke til kommentar
.... En enhet som er "perfekt" designet for enhver tenkelig oppgave. Berøringsskjermteknologien er hva som gjør dette mulig. Raskin så opprinnelig for seg en perfekt designet enhet for hver oppgave, men når han så berøringsskjermer så forstod han at ved å legge grensesnittet i programvaren så kunne man lage en enhet som var perfekt for alle tenkelige oppgaver. ....

Vi du påstå at iPad er perfekt designet for enhver oppgave, vil du påstå at berøringsskjermer er det ideelle for enhver tenkelig oppgave. Ligger ikke grensesnittet i programvaren også når du bruker andre inputenheter.

Faktisk er det mitt største ankepunkt mot iPad, og tankegangen bak. Den virker så ekstremt dårlig til mange oppgaver der en slik enhet burde ha fordeler - være det rette verktøyet. Det er også spørsmålet mange stiller seg, som f.eks Anandtech. Vil iPad ha noen produktivitetseffekt - vil den medføre at du arbeider raskere og bedre. Svaret på det er ikke gitt, og vil kun kunne gis etter ekstensiv prøving. Men foreløpige konklusjoner hos mange er at svaret her vil være særdeles både og.

Personlig kommer jeg nok til å bytte ut min bærbare med en Lenovo IdeaPad U1 når den kommer og om den er så bra som det ser ut.

Lenke til kommentar

iPad er selvsagt ikke perfekt designet, berøringsskjermer er ikke perfekt for alle oppgaver. Poenget er at iPhone og iPad er første steg ut blant denne typen enheter. Selvsagt ligger grensesnittet i programvaren på f.eks. en PC også, men der har du også mus og tastatur som en del av brukergrensesnittet og grensesnittet er bygd på andre premisser (WIMP, skrivebordsmetaforen også videre). På disse små bærbare enhetene har du ikke et skrivebord, du har ikke et hierarkisk filsystem, du har ikke vinduer, du har ikke menylinjer overalt. Når du trykker på telefon-ikonet så blir hele enheten en telefon med nummertaster og ringeknapp. Når du trykker på epost-ikonet så blir hele enheten en epostklient. Dette er forskjeller som har mye å si.

Lenke til kommentar

Og det er her selve begrensingen ligger - en begrensing som nesten er logisk på en telefon, men etter min mening ulogisk på noe såpass stort som en iPad og med annet bruksområde. Nå er applikasjonssensitive UI langt fra noe nytt, for kontekst- eller oppgavesensitivt er det etter min mening ikke.

Og iPhone/iPad var/er langt fra de første enhetene som bygger på denne tankegangen. Klart kapasitiv skjerm og multitouch har gitt nye muligheter, men faktisk er det 10 - 15 år siden jeg første gang var borte i en berøringssensitiv enhet med applikasjonssensitivt UI. At den hadde bøttevis av svakheter var så sin sak.

Begrensingen er at de fleste oppgaver er ikke rent applikasjonsavhengige, altså det å skrive en epost ofte er langt mer enn å bruke bare en epostklient. Ofte er det kildesjekking, hente tilleggsopplysninger etc. Samme kan gjelde å lese en epost. Lese en lærebok er ikke bare å lese, men understreke, lage margnotater og faktisk ofte også skrive sidenotater/lage mindmaps.

Derfor blir dette for meg et produkt som hverken er det ene eller det andre, og på ingen måter er et innovativt produkt. At det ikke er innovativt betyr ikke at produktet er dårlig, men at det i realiteten bringer særdeles lite nytt til torgs.

Lenke til kommentar

Apple er ikke og har aldri vært vært et merke for gadgetfreaks som elsker å utforske, åpne, installere, redigere - you name it - produktene sine.

Apple lager produkt for en mer casual bruker. Alt søstra mi på 12 vet er at iPod Touch har mange spill osv., hun driter langt i om hun blir tvunget til å bruke iTunes eller ikke. Hun vet ikke noe om det en gang. Det er slike Apple sikter seg inn mot med iPaden også. Folk som setter pris på hvor lett det er å kjøpe program på App Store, og tenker lite om at de må installere iTunes på maskinen sin for å kunne synce. Ja, Apple selger mye bare pga eplemerket. Men dere Apple-hatere må bestemme dere for enten å bruke argumentet om at Apple har lagd tonnevis av produkter før som har floppet til de grader eller om dere skal bruke armunentet at Apple selger uansett til hjernedøde forbrukere som selger sjela si for kun å "leie" et produkt av Apple som Apple selv egentlig eier, fordi du selv egentlig ikke kan gjøre noe med det.

Hørte jeg nettopp søstra mi nekte å kjøpe en iPad pga den ikke hadde utbyttbart batteri? Nope.

Rotete innlegg egentlig, men håper dere skjønte litt. For alle dere som føler dere fengslet av ingen mulighet til å kjøpe programmer utenfor app store eller integrert fastlåst batteri, skriv opp Apple på "nei takk"-lista og slutt å kalle alle som ikke bryr seg så mye om slike ting for "dumme".

Lenke til kommentar

Dumme kunder er gull verd. Det er de som legger igjen mest penger i forhold til produktets tekniske verdi og samtidig de som klager minst. Når de opplever hindringer og problemer så tenker de "enten har jeg gjort noe galt eller så skal det vel være sånn". En mengde butikkjeder (for ikke å si alle) sikter seg bevisst inn på denne kundegruppen. Selv dagligvarebutikker kappes om å fiske etter de dummeste kundene. (Tilbudspriser høyere enn konkurrentenes normalpriser, økonomipakninger med høyere kilopris enn mindre pakninger, annonserte tilbud i mikroskopiske opplag, rimelige varer godt bortgjemt bak dyrere varer, øyehøydeplassering vs høyt/lavt, lokkevarer ved kassene, osv osv)

Apple har vært spesielt heldig med å ha fisket så mye kundeloyalitet til tross for utnyttelse og overprising. Nå står til og med Macfans og forsvarer fortvilt Apples rett til å utnytte og overprise, samtidig som de prøver å misjonere Apples fiskekroker til resten av folket.

Lenke til kommentar

@Nimrad:

De fleste av oss som er svært negative til Apple er langt fra Apple hatere. Vi er faktisk særdeles glade i Apple, ikke minst fordi de har klart å demme opp for andre aktører sin potensielle enedominans i enkelte markeder. Men når Apple velger å ta i bruk akkurat samme metoder, skal vi ikke ha lov til å si fra.

Personlig er jeg langt fra en gadget-freak, har trolig langt færre gadgetter en en "casual user".

Og du har helt rett i at mengder av forbrukere ikke bryr seg katta i om batteriet kan skiftes ut, at du er låst til iTunes eller App Store eller må kjøpe tilleggsutstyr til 20 - 30 % av produktets pris for virkelig å ha nytte av det. Men som oppegående forbruker er det både min rett og plikt å fortelle slike ting, om ikke ville jeg sviktet mitt ansvar som samfunnsborger. Komme med de opplysningene som gjør at en "casual user" faktisk kan gjøre kjøp basert på fullstendig informasjon, og ikke bare produsentens reklame. At man kjøper et produkt der batteribytte vil koste deg en del kroner ekstra, hvor du må kjøpe et par duppeditter ekstra er helt OK, så lenge du er opplyst om det når du kjøper produktet.

Og jeg tro at personer som Simen1, ATWindsor eller undertegnede gjør det uansett hva produsenten heter, eller om logoen er et eple eller noe annet.

Lenke til kommentar
Og det er her selve begrensingen ligger - en begrensing som nesten er logisk på en telefon, men etter min mening ulogisk på noe såpass stort som en iPad og med annet bruksområde. Nå er applikasjonssensitive UI langt fra noe nytt, for kontekst- eller oppgavesensitivt er det etter min mening ikke.

Og iPhone/iPad var/er langt fra de første enhetene som bygger på denne tankegangen. Klart kapasitiv skjerm og multitouch har gitt nye muligheter, men faktisk er det 10 - 15 år siden jeg første gang var borte i en berøringssensitiv enhet med applikasjonssensitivt UI. At den hadde bøttevis av svakheter var så sin sak.

Begrensingen er at de fleste oppgaver er ikke rent applikasjonsavhengige, altså det å skrive en epost ofte er langt mer enn å bruke bare en epostklient. Ofte er det kildesjekking, hente tilleggsopplysninger etc. Samme kan gjelde å lese en epost. Lese en lærebok er ikke bare å lese, men understreke, lage margnotater og faktisk ofte også skrive sidenotater/lage mindmaps.

Derfor blir dette for meg et produkt som hverken er det ene eller det andre, og på ingen måter er et innovativt produkt. At det ikke er innovativt betyr ikke at produktet er dårlig, men at det i realiteten bringer særdeles lite nytt til torgs.

Joda, Apple hadde jo selv Newton på 90-tallet som bygger på samme tankegang, men teknologien var ikke helt moden på den tiden og produktet ble økset når Jobs kom tilbake. I dag har derimot Apple en rekke med produkter/Information Appliances som faktisk er gode.

Ellers så er innvendingene dine gode, til mer tungt arbeid vil nok vanlige datamaskiner fremdeles være bedre i årene fremover, men iPad og lignende produkter tror jeg kan gjøre seg gjeldende i mange situasjoner.

Dumme kunder er gull verd. Det er de som legger igjen mest penger i forhold til produktets tekniske verdi og samtidig de som klager minst. Når de opplever hindringer og problemer så tenker de "enten har jeg gjort noe galt eller så skal det vel være sånn". En mengde butikkjeder (for ikke å si alle) sikter seg bevisst inn på denne kundegruppen. Selv dagligvarebutikker kappes om å fiske etter de dummeste kundene. (Tilbudspriser høyere enn konkurrentenes normalpriser, økonomipakninger med høyere kilopris enn mindre pakninger, annonserte tilbud i mikroskopiske opplag, rimelige varer godt bortgjemt bak dyrere varer, øyehøydeplassering vs høyt/lavt, lokkevarer ved kassene, osv osv)

Apple har vært spesielt heldig med å ha fisket så mye kundeloyalitet til tross for utnyttelse og overprising. Nå står til og med Macfans og forsvarer fortvilt Apples rett til å utnytte og overprise, samtidig som de prøver å misjonere Apples fiskekroker til resten av folket.

Jada, alle vi som kjøper produkter fra Apple er rett og slett dumme. Det kan umulig være andre årsaker.

Lenke til kommentar
Jada, alle vi som kjøper produkter fra Apple er rett og slett dumme. Det kan umulig være andre årsaker.

Selvfølgelig er ikke alle som kjøpe Apple produkter dumme, de har mye spennende og lovende produkter, har selv eid en iPhone 3g. Men det var rett og slett for mye sperrer og begrensninger på den for at jeg ble fornøyd. Når det i tillegg manglet basic telefonfunksjonalitet som mms(før os3.0) så ble jeg også svært irritert. Det var rett og slett en bra gadget med en middels telefon del. Men den gang som nå med multitasking så satt menigheten og preika om hvor unyttig mms var, og klipp og lim var helt unyttig eller umulig som grunn for hvorfor ikke Apple hadde implementert dette. Liggende tastatur var også helt uviktig til det kom. Nå som de har fått det så er det ikke makan på hvor nyttig det er, og 1000vis av unnskyldninger for hvorfor det først kommer nå.

Menigheten hopper etter Steve Jobs nesten uansett hva han gjør. Man må jo nesten bare beundre han for å ha klart å skaffe seg slike lojale disipler. Nesten så jeg tror det er lsd i produktene som gjør at folk blir mer og mer avhengige jo mer de bruker de :p

Lenke til kommentar

Apple iPad er det rette produktet for en ny tidsalder der tekst blir mindre viktig og evnen til å peke på ting på en skjerm blir mer viktig. Amazon har 1-Click shopping, Apple vil gi deg 1-Poke shopping - ser du noe du vil ha, så pek på det og bestill det. Uten å si eller skrive et ord, men sikkert med et smil om munnen. Når homo sapiens viker plassen for homo idioticus kommer iPad'en til sin fulle rett. Og Steve Jobs & Apple har selv blitt det skremselsbildet av Big Brother de viste i sin klassiske 1984-reklamefilm ...

Lenke til kommentar

Artikkelforfatteren virker å mindre krav til ei datamaskin enn mora mi, og hun er teknisk tilbakestående. Hun trenger å ha både nettleser og Word/Outlook oppe samtidig og ved siden av hverandre, slik at hun kan lese innholdet i nettleseren og så skrive notater og eposter uten å måtte lukke og åpne programmene hvert halvminutt.

Bloggeren din skriver følgende:

To me, multi-tasking is a workflow. You want to do more than a couple of things at one time. And by one time, I mean “during one session”—because there’s no way you can possibly devote your vision to two tasks

Og så? Man trenger ikke måtte jobbe med to oppgaver samtidig for å ha behov for ei maskin som kan å multi-taske. Det er maskina som skal multi-taske ikke brukeren.

Apple ønsker at elever skal bruke denne maskina, de vil selge skolebøker på den og de har en office-pakke. Flott det, men hva om de trenger å bruke begge deler samtidig da? Skrive en oppgave uten å måtte.

Og dette er bare noen av de enkleste oppgavene hvor man behøver ei maskin som kan å multitaske. Oppgaver man forventer å kunne gjøre på en maskin som det Apple påstår at dette er.

Bloggeren din sier følgende mot slutten:

Instead of holding on to your old notions of how computers should work, take a look at what the new offers.

Ja, hva skal dette være da?

The iPad is a half inch thick device - Fantastisk! Finnes laptoper som er tynnere enn dette

With multi-touch - Been there done that

Forever connected to the internet - Jada, dette også

Simplified, focussed - Oversatt til norsk: Begrensende.

Affordable - Sammenlignet med hva da? Andre tablets? Netbooks? Laptops? Nei, nei, og nei.

And most importantly, can be superbly productive. - Se Affordable.

Eksempel på hvordan multitasking bør gjøres på en tablet:

http://www.engadget.com/2010/02/02/google-...vs-show-us-how/

Lenke til kommentar

At en administrator får seg selv til å snakke sånn synes jeg er uhørt. Si opp stillingen, eller slutt å sette ting på spissen for å provosere. Dere skal være nøytrale.

Det er ikke snakk om dumme forbrukere. De bryr seg rett og slett ikke!? De er fornøyde med sånn som det er? Leste du i det hele tatt innlegget mitt.

Jeg tror ikke jeg orker å begynne på nytt. Jeg er vel dømt fordi jeg har et eple ved nicket mitt, selv om jeg ikke har et eneste Apple-produkt for øyeblikket.

Lenke til kommentar

@karakas: Jeg tror ikke bruksscenariet ditt er så vanlig som du tror, uten at jeg har noen tall på det. De fleste som har slike behov har uansett en laptop eller en stasjonær for slikt arbeid. iPad er perfekt for folk som ikke har noe (godt) forhold til datamaskiner fordi de er for avanserte. En iPad forstår de. Bare prøv å gi noen som aldri har brukt datamaskiner en iPod Touch, de forstår den med en gang og kan bruke den uten å måtte krangle med den først. Og en iPad passer f.eks. for meg meg når jeg ikke har slike behov, som er stort sett hele tiden.

Forøvrig så har ikke Apple sagt at de har siktet seg inn mot undervisningsmarkedet, men jeg kan godt se for meg at iPad eller lignende produkter blir mye brukt i undervisningsammenhenger. Da forhåpentligvis også med tilpassede applikasjoner så man f.eks. kan ha en bok på den ene siden av skjermen og en notatbok på den andre, men det vil tiden vise.

Forøvrig så leste jeg spekulasjoner nå om at Apple kanskje kan komme med multitasking i form av widgets. Om man ser iPad-en på presentasjonen så mangler den ikoner for de små applikasjonene som følger med iPad Touch og iPhone. Klokke, aksjer, vær, kalkulator også videre, som alle stammer fra OS X hvor de er widgets i Dashboardet. Så kanskje har Apple løst multitasking problemet. (På den annen side så er dette bare løse spekulasjoner)

Som sagt så antar jeg at det vil komme multitasking av programmer også etterhvert, men da i form av (tidsbegrensede) bakgrunnsprosesser, f.eks så håper jeg at programmer som bruker tid på å prosessere eller laste data opp eller ned kan gjøre dette i bakgrunnen så man kan fortsette å arbeide mens det skjer.

Mockupen til Chromium-gjengen er morsom, men ikke mer enn det. De viser ikke frem en mockup av en tablet, de viser frem en mockup av en TV. Om jeg skal dømme utifra størrelseforholdet mellom armer og skjerm så er den 2-3 ganger så stor som skjermen på laptopen min, altså godt over 20". Avansert vindubehandling på en (håndholdt) skjerm som er rundt 10" og hvis eneste input er fingre er håpløst. Det funker kanskje på en skjerm som er 23", men da er det ikke en tablet, da er det en stasjonær PC.

Lenke til kommentar
Forøvrig så har ikke Apple sagt at de har siktet seg inn mot undervisningsmarkedet, men jeg kan godt se for meg at iPad eller lignende produkter blir mye brukt i undervisningsammenhenger. Da forhåpentligvis også med tilpassede applikasjoner så man f.eks. kan ha en bok på den ene siden av skjermen og en notatbok på den andre, men det vil tiden vise.

Ryktene sier at grunnen til at Apple ikke sa noe om utdanningssektoren er at det var noe problemer rett før keynoten. Les her for mer info.

Som sagt så antar jeg at det vil komme multitasking av programmer også etterhvert, men da i form av (tidsbegrensede) bakgrunnsprosesser, f.eks så håper jeg at programmer som bruker tid på å prosessere eller laste data opp eller ned kan gjøre dette i bakgrunnen så man kan fortsette å arbeide mens det skjer.

Jeg vil dra "anta" så langt som til at jeg regner med at det kommer etterhvert. Apple ser alle disse klagene over det. Men det kan ta sin tid ettersom de ikke kommer til å ofre ytelse og batteritid noe merkbart på bekostning av multitasking. Så NÅR det en dag kommer så vil jeg tro det er med en eller annen begrensning. Om det er tidsbegrensning, eller om utviklere må søke spesielt for å kunne få kjøre programmet sitt i bakgrunnen vet jeg ikke. Men tror vi alle er enige om at det blir noe i den duren der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...