Gå til innhold

BK: Tåkete stor stein


Larsenio

Anbefalte innlegg

Ganske beskrivende, kjedelig tittel. Har sett meg blind som vanlig.

Skulle ta bilder av havet dagen etter Ask (kjedeligste storm på lenge), falt for denne her..

Eller versjon 2?

 

v.1

135mm

3 sek lukker

f/32

ISO 100

post-179066-1264661175_thumb.jpg

Er det noe fint?

 

v.2

135mm

6 sek lukker

f/32

ISO 100

post-179066-1264669960_thumb.jpg

 

Hvilket er mest sansynlig at noen vil kunne ha på en vegg uten å bli ledd av? :hmm:

 

Edit, la til v.2

Endret av Larsenio
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

v1: Tåken er bare nydelig, skaper en "høyt fjell" effekt. Fargene i steinen var også veldig stilig. Plasseringen av steinen er det mulig du kunne ha eksperimentert litt mer med? Midstilte elementer i et fotografi er ofte kjedelig, men mulig du har prøvd, og siden jeg selv ikke har sett et bilde med annet utsnitt er det vanskelig å si ^^

 

v2: Samme som sagt ovenfor, men her ser jeg lille tuppen som stikker opp litt nærmere. Føles ut som om du er over skyene og speider utover.

 

Er det en mulighet du kunne testet det i svart hvitt og lekt litt med kontrastene?

Lenke til kommentar

Hei ZepukkU og takk for din mening :yes:

 

Jeg er ikke noe flink i å konvertere til s&h, noen andre kan prøve det hvis det ønskes :roll:

Syns ikke jeg får s&h noe bra til, men har en versjon med antique greyscale som utgangspunkt(om jeg ikke husker helt feil)... Dette på v.2

 

 

 

Angående utsnitt er det endel forstyrrende steiner rundt "hovedsteinen" som gjorde det slik at jeg så midtstilt som eneste alternativ. Ser jo i ettertid at jeg burde prøvd å bevege meg litt rundt der for å finne bedre isolasjon av den steinen. Men slik er det engang ikke :cry:

 

Legger ved en ucroppet versjon og.

Den er nok ikke plukket for rusk. Jeg "måtte" fjerne en forstyrrende stein på v.2 så den legger jeg ikke ut ucroppet, det blir litt for mye pes.

 

v.3

post-179066-1264717960_thumb.jpg

Antikk look

 

v.4

post-179066-1264718070_thumb.jpg

Ucroppet

 

Oversikt over området og forhold:(Ja jeg vet det ikke er et vakkert bilde, tar det bare med for moro skyld) :cool:

post-179066-1264718160_thumb.jpg

 

Edit; litt ekstra info

Endret av Larsenio
Lenke til kommentar

Da ble det fort litt enklere å sortere litt. Skjønner nå godt at du endte opp med en midtstilt stein, var forsåvidt greit det, med tanke på at tåken tok mye av bakgrunnen (positivt altså)

 

v3 var ganske stilig. Mulig du kanskje kunne bevart litt mer av den orginale fargen fra steinen, men alikvell hatt den antikke/sepia effekten på tåken. Bare å prøve seg frem.

 

S&H er jeg heller ingen mester på. Det er tydelig vis litt mer enn bare å dra ned saturation. Men en kommer ingen vei uten å eksperitemtere ;)

 

Flotte resultater du har kommet med, fortsett slik så blir det bare bedre å bedre.

Lenke til kommentar
Undres om det er noen andre som muuuuligens har noen ord å dele om bildet?

Syns mine bilder har fått så lite kritikk de seneste månedene; har jeg rett og slett blitt dårligere og dermed vil ikke noen gi kritikk, eller hva :hm:

Det er vel generelt vanskelig å få respons her for tida. Det jeg har sett av bildene dine, fler enn jeg har kommentert på desverre, så vil jeg si du holder et godt, jevnt stigende, nivå.

 

Jeg får litt problemer med å velge her, men jeg tror favoritten min blir v.4, den ubeskårne versjonen. Men v1 - v4 kunne monteres i en lang passepartout med fire ruter og blitt en fin serie. Jeg synes det er pent. Og det er både rolig og dynamisk på en gang, midtstilt stein i livlig sjø. Godt å se på.

Lenke til kommentar

Hei Kaian og takk for din interesse!

Aha, så du liker den ubeskårne ? :dremel:

 

Takk for fine ord, har begynt å bli litt usikker den siste tiden. Da er det godt å høre at jeg ikke er helt på bærtur med bildene mine iallefall.

 

Ja det er vanskelig å få respons.. Flickr-syndromet?

Virker som om alle er opptatt andre steder.

Lenke til kommentar

Aner ikke om du har hørt om dette fenomenet før: Diffraksjon.

Det betyr i praksis at du mister skarphet på liten blenderåpning (Ser du har brukt f32 her).

Hvor grensen går er vanskelig å si og varierer fra kamera til kamera (og objektiv til objektiv?).

Det kan være en ting å være klar over, men tilbake til bildet ditt. V1 er nok den jeg liker best. Fargene virker mer naturlige enn på V2, I tilegg liker jeg ikke alle de småsteinene rundt på bildet i de andre versjonene. Men selv om jeg syns det reneste bildet her er det beste savner jeg et noe mer som et godt referansepunkt. Du har absolutt ikke valgt noe enkelt motiv her som du selv nevner, men det betyr ikke at det er umulig, jeg ville eksperimentert med ulike vinkler og brennvidder, (kanskje gått litt på siden som det vises på oversiktsbildet). Sånn som det blir nå blir det litt statisk i mine øyne. Du er en flott bidragsyter her i BK, fortsett med det :)

Forresten fikk jeg strengt tatt mer ut av oversiktsbildet enn de andre, der har du fått stormen mer dramatisk, og selv om det ikke er teknisk like perfekt hadde det en fin sjarm og mystikk.

Lenke til kommentar

Hei Ageurk og takk for ditt innlegg!

 

 

Joda, har hørt noen messe om diffraksjon :ninja:

Har vel ikke helt skjønt akkurat hvordan man ser at man har diffraksjon (gidder ikke google nå), men under redigeringen så jeg etter spesielle kjennetegn på mangelfull skarphet. Fant ikke noe jeg mente var nevneverdig, og har ikke tenkt mer over det.

 

Jeg var klar over at man helst ikke går over f/13 or so, men ville her bruke lang lukker uten utbrent sjø og tenkte det måtte prøves med å bryte litt "regler" :wee:

 

Anyways; skjønner kritikken og at det føles litt mangelfullt med tanke på referansepunkter, og ser det selv. Men samtidig ville jeg bruke akkurat det på den måten at man liksom ikke helt vet hvor stort det man ser på, er. Som at det kunne være et fjell (om man virkelig legger godvilja til) på en måte..

 

Det var forresten ganske skummelt å stå der jeg sto, da bølgene som du ser på det siste bildet var ganske mange og enorme og fyllte opp området jeg stod i slik at jeg måtte opp og "på land" hele tiden... Hehe, må tilbake dit :green:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...