devilsdotas Skrevet 3. juni 2003 Del Skrevet 3. juni 2003 Hi guys Håper noen der ute kan svare på denne: Jeg har 3 maskiner (XP, 2000 og 2000 server) bak en Netopia og Netgear router. Har satt opp et lokalt nettverk (alle logger inn i samme domene). Jeg trenger å få satt opp fast IP adresse på serveren, men når jeg gjør det så mister de to andre maskinen kontakten med serveren. Hva må jeg gjøre, eller hva kan jeg ha gjort galt? Noen som vet? Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 3. juni 2003 Del Skrevet 3. juni 2003 Har du satt opp fast ip adresse på de to maskinene som mister kontakten? Hvilken ip adresse har serveren? Hvilken ip adresse har routeren/de andre maskinene? Har du satt korrekt subnet mask? Lenke til kommentar
bentose Skrevet 3. juni 2003 Del Skrevet 3. juni 2003 Sjekk ip adressene til dei andre maskinene også. Dersom du f.eks. bruker netmask 255.255.255.0 så skal alle dei tre første tala vere like i ip-addressene. Ip-addressa må vere lokal og ikkje den du får på internett. Bent Lenke til kommentar
hda Skrevet 3. juni 2003 Del Skrevet 3. juni 2003 har jeg forstått deg riktg: |internet|---|netopia(ruter)|----|netgear(ruter)|---|3 pc'er| edit: post nr. 100! Lenke til kommentar
Solitaire Skrevet 3. juni 2003 Del Skrevet 3. juni 2003 Har du brukt private IP adresser? Og har Netgear routeren en IP adresse også? Netopia routeren er satt opp med 10.0.0.1, og Netgear må derfor ha en IP i samme område, feks 10.0.0.2 som "public" IP, med gateway 10.0.0.1. Den private IPen til Netgear setter du til feks. 192.168.0.100/255.255.255.0 og gir PCene adresser i samme område. Default gateway må da settes til 192.168.0.100 samt at du må sørge for routing mellom routerne. Hvis du har satt opp DHCP på domenet må denne levere IPer i samme område, samt at du reserverer en IP til serveren som er på samme subnett. (Jeg har ikke brukt Netgear router selv, men antok at den er som en helt normal router) Du må nesten gi litt mer info hvis du skal ha mer spesifikk hjelp... Lykke til. Lenke til kommentar
devilsdotas Skrevet 3. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2003 Jeg får teste igjen... Av mer informasjon så har jeg Nextgentel - Netopia m/fast IP (lastet inn ifølge NGT) - Netgear Wireless router (ikke konfigurert, koplet enkelt til). :smile: Alle maskiner som jeg har koplet til denne løsningen har fått IP-adresse 192.168.0.1 , ..0.2 , 0.3 osv. De logger glimrende inn på et domene jeg satte opp i blinde Så maskinene finner endelig hverandre. Kona skal hjelpe meg å sette opp webserver og vi har da forsøkt å sette fast IP.adresse på serveren med netmask 255.255.255.0 Da fungerte den faste IP adressen i explorer fint, men mine andre maskiner falt ut. Skjønner at noe murrer her. NGT har gitt meg en fast IP, men ut fra det nettverket jeg viser dere her så lurer jeg på om jeg må sette fast IP på mine andre maskiner også? eller er det Netgear routeren som må konfigures? Håper på flere tips får langhelga! Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 3. juni 2003 Del Skrevet 3. juni 2003 Hvilken ip-adresse satte du på serveren? prøv 192.168.0.1. da skal det i teorien funke. Lenke til kommentar
Ptomania Skrevet 3. juni 2003 Del Skrevet 3. juni 2003 Sett opp en ip på serveren 192.168.0.x hvor x ikke er 1 1 er nemmelig gw, som ruteren kjører.. Netmask 255.255.255.0 Gateway 192.168.0.1 Så må du også finne dns adressene og skrive inn de.. Ptomania Lenke til kommentar
Solitaire Skrevet 5. juni 2003 Del Skrevet 5. juni 2003 Lurer litt på om nettverksmasken til klientmaskinene dine er 255.255.0.0 eller lignende? (PS. Det at 192.168.0.1 er gateway... MS leverer det som default settings hvis man bruker det automatiske oppsettet. Adressen er ikke reservert for det. ) Lenke til kommentar
Solitaire Skrevet 5. juni 2003 Del Skrevet 5. juni 2003 Commandoen "ipconfig /all" i win2k/XP winipcfg i win95/98 Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 6. juni 2003 Del Skrevet 6. juni 2003 hmmmm.... du har satt opp 192.168.0.* nettverk på maskinene, men router'n kjører på 10.0.0.* adresser??? det blir ikke helt riktig..... Bruk 10.0.0.* adresser på alle maskinene! Lenke til kommentar
devilsdotas Skrevet 6. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2003 Hi guys Jeg må trolig reformulere spørsmålet som et nytt emne senere Jeg fikk tilsendt et oppsett av brannmur og NAT fra NGT. Har sittet med dette og en del nye spørsmål har blitt reist Takk for hjelpen så langt Lenke til kommentar
JarleW Skrevet 6. juni 2003 Del Skrevet 6. juni 2003 hmmmm.... du har satt opp 192.168.0.* nettverk på maskinene, men router'n kjører på 10.0.0.* adresser??? det blir ikke helt riktig..... Bruk 10.0.0.* adresser på alle maskinene! Netgear-router'n router mellom 10.0.0.1 og 192.168.0.1 så det blir riktig. Bruker selv en ClarkConnect som router mellom 10.0.0.1 og 192.168.1.1 og tar jeg ikke helt feil så tror jeg du også bruker CC ? :wink: Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 6. juni 2003 Del Skrevet 6. juni 2003 Jeg tror du må ta fra begynnelsen av, jeg. Du har altså en ekstern fast IP, men den er ikke vesentlig... Det som er vesentlig er at alle interne har samme subnettmaske og er i samme nettverksnavn, nemlig enten 192.168.0.0 eller 10.0.0.0. Dette må du selvsagt se bort ifra hvis du bruker en router mellom to forskjellige interne nett. Sitt opp en liste med hva du har av maskiner og hvilke ip-adresser du vil de skal ha. Har du DHCP? Jeg trenger å få satt opp fast IP adresse på serveren, men når jeg gjør det så mister de to andre maskinen kontakten med serveren. Hva må jeg gjøre, eller hva kan jeg ha gjort galt? Noen som vet? Eller er problemet løst? Lenke til kommentar
devilsdotas Skrevet 6. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2003 Jeg tror du må ta fra begynnelsen av, jeg. Du har altså en ekstern fast IP, men den er ikke vesentlig... Det som er vesentlig er at alle interne har samme subnettmaske og er i samme nettverksnavn, nemlig enten 192.168.0.0 eller 10.0.0.0. Dette må du selvsagt se bort ifra hvis du bruker en router mellom to forskjellige interne nett. Sitt opp en liste med hva du har av maskiner og hvilke ip-adresser du vil de skal ha. Har du DHCP? Jeg trenger å få satt opp fast IP adresse på serveren, men når jeg gjør det så mister de to andre maskinen kontakten med serveren. Hva må jeg gjøre, eller hva kan jeg ha gjort galt? Noen som vet? Eller er problemet løst? Problemet er forløpig uløst... Listen skal du få: Bak Netopia og Neatgear ruter finner du/dere, Win2000 server std - IP 192.168.03 - mask 255.255.255.0 (mottar IP) Win XP pro - IP 192.168.0.5 - mask 255.255.255.0 (mottar IP) Win 2000 pro - IP 192.168.0.4 - mask 255.255.255.0 (mottar IP) Alle logger inn i samme domene (har opprettet brukere i active directory) og alle tre snakker sammen (via kabel og trådløst). Problemet oppsto når jeg satte fast IP på Win2000 serveren. Da forsvant de andre maskiner ut av hjemmenettverket. Har også en bærbar med Win XP som logger inn på et annet domene, og mottar IP slik at den kommer på internett hjemme. Jeg har mottatt en liste fra NGT på oppsett av NAT og Brannmur. Har kjørt igjennom denne, men til ingen nytte. venter nytt svar fra NGT. Planen er å sette opp serveren som webserver og samtidig kunne ha et hjemmenettverk og internett. DHCP er ikke satt av meg noe sted nei. Ligger ikke dette i ruteren da? Håper noen har ork til å skrive ned noen ytterligere tips om de kjenner seg igjen i denne nettverksløsningen? Lenke til kommentar
JarleW Skrevet 6. juni 2003 Del Skrevet 6. juni 2003 FAST IP ? Fra NGT og inn på maskin-nivå ? d.v.s. at NAT er disablet i Netopia-routern ! Da har du ikke en 10.0.0.0 range på Netgear-routern, men den samme ip'n som på internet (frem til netgear). Kan du bekrefte/avkrefte dette ? Lenke til kommentar
Arath Skrevet 6. juni 2003 Del Skrevet 6. juni 2003 Bare noe som slo meg Det er ikke det at servern får samme ip som en av de andre maskinene? At du bruker en fast ip til server som dhcp i ruter gir til en av de andre? Lenke til kommentar
Solitaire Skrevet 6. juni 2003 Del Skrevet 6. juni 2003 Det høres helt riktig ut at win2k serveren mister kontakten. Den har sitt eget domene og routeren din med DHCP har også en. Det at du har gitt begge to samme navn løser ikke konflikten disse har. Mulig det går å reservere IP til serveren på routeren, hvis ikke sett opp DHCP på win2k serveren og disable på routeren. Lenke til kommentar
devilsdotas Skrevet 9. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2003 Hei igjen! Det er noe som ikke stemmer. Her har jeg endret konfigurasjon av begge rutere hele helgen og snart forsøkt alle oppskrifter etter tips og manualer. Jeg fikk strømbrudd i dag og maskinen falt virkelig ut av nettverk. Derfor har jeg bestemt meg for å sette opp fast IP på serveren. Men hva setter jeg som DNS? Håper noen kan lese over og gi meg tips om hva som skal stå på i feltet DNS server? Lenke til kommentar
JarleW Skrevet 10. juni 2003 Del Skrevet 10. juni 2003 217.13.4.21 217.13.7.136 NGT har fått et par nye DNS-IP'er. Er ikke sikker på hva disse er siden jeg bruker de gamle enda... Du kan også prøve med 10.0.0.1 som DNS på Netgear-routern Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå