Carontir Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Hei, Jeg er ute etter en gaming-PC til max 20000 (men trenger ikke bruke så mye) og lurte på følgende oppsett: Se oppsett her Det er egentlig et oppsett av bad_ip fra en annen tråd, men jeg har lagt til en SSD-disk og en Corsair H50 CPU Kjøler (samt Win7 og Office) Så til spørsmålene: 1. Holder det med 4gb ram? Ville jeg merke det med mer? 2. Er det noe problem med en Intel® X25-M SSD 80GB 2,5" i dette oppsettet? 3. Vil jeg merke stor forskjell om jeg gikk ned fra HD 5970 til HD 5870? Er HD 5970 så mye bedre at det rettferdiggjør prisforskjellen (ca 1500 kr)? Og hvis jeg skiftet til et HD 5870, er det da andre ting jeg burde bytte ut samtidig? 4. Har jeg glemt noe? (har tastatur/mus/høytalere, for skjerm se punkt 5) 5. Jeg trenger også en ny skjerm. Hvilken ville passe bra til dette oppsettet? 6. Hvor vanskelig vil det være å bygge dette? (Har sett innsiden av pc'er før, men er ganske grønn når det gjelder bygging.) Takker på forhånd for alt av svar og kommentarer! Lenke til kommentar
WiSLE Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 1. Ja / kanskje 2. nei, disken er bra 3. nei det vil du nok ikke 4. Ja du har glemt at AMD ligger årevis etter INTEL på prosessor og chipset fronten.. Så få det vekk 5. hekke peiling 6. Ikke vanskelig, ting passer bare et sted.. Samt de fleste hovedkort har manualer som er gode nok for installasjon. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 (endret) 1. Med et så dyrt oppsett så ser jeg aboslutt ingen grunn til å gå for AMD. Du ser etter en maskin i toppsjiktet, og med mindre du har en ettertrykkelig god grunn til å velge AMD, så vil Intel gi betydelig bedre ytelse. 2. HD 5970 er betydelig bedre. Det er faktisk to HD5870 som er skvist sammen på et og samme printkort. Og deretter klokket litt ned for at kortet ikke skal bli for varmt. Eventuelt så ville jeg tatt to HD 5870, blir litt dyrere, men noe bedre. 2. Kan i bunn og grunn anbefale dette oppsettet heller: https://prisguiden.no/profil/lister/111465 - Betydelig raskere og bedre prosessor. (den vil i kombinasjon med det hovedkortet kjøre på 2,8 GHz faktisk. Som betyr at du i teorien får modellen over i7 920. - Bedre kabinett - 3 ganger så mye lagrinsplass. 500 GB fylles raskt opp i disse dager med en slik maskin. Nyere spill bla. tar opp veldig med plass. Ps: Anbefaler Intel SSD 160GB om du har tenkt å ha noen av spillene på SSD-disken. Da får du jo bla. kjappere loadinger i de mest brukte spillene dine også. (160GB versjonen er også 20 % raskere på skriving) - Mye bedre hovedkort. Du kan kjøre opptill 3 skjermkort om du vil. Eller f. eks et HD 5970 for Crossfire. (for enda høyere grafikkytelse) - Raskere minne, samt 6GB - Bare legg merke til at jeg ikke la til noen Office pakke, samt at jeg valgte OEM versjonen av WIndows 7. Du vil da ikke kunne bytte hovedkort uten å kjøpe ny lisens, men igjen, du kan jo bytte hovedkort og kjøpe ny lisens flere ganger før du kommer opp i fullpris. Obs:! Husk å legge ved en 2,5" til 3,5" adapter: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=508089 Edit: 1. 4GB kan bli noe lite, men ikke noe kritisk akkurat. Men med nye oppsettet med 6 GB så slipper du uansett tenke over det. 2. Den er helt ideel, dog kanskje vurdere 160 GB versjonen. 6. Ikke vanskelig, men det vil nok ta litt tid første gangen. Se gjennom noen fine guider og du vil nok ikke ha store problemer. Endret 28. januar 2010 av Andrull Lenke til kommentar
vannreven Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Spørsmålet er om du kan få utnyttet kapasiteten til en ATI HD5970. Skal du satse på full eyefinity med 3 skjermer? Hvis ikke kan det være å skyte spurv med kanon. Lenke til kommentar
Carontir Skrevet 28. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2010 Hmm, eneste grunnen til AMD er at jeg har sett flere kommentarer her inne på at den skal være bedre til gaming enn i7 920. Kan egentlig ganske lite om dette og merker jeg blir veldig påvirket her inne (men jeg lærer noe nytt hver dag). Morsomt dere svarer forskjellig på spørsmålet om skjermkortet. Nei, skal ikke bruke eyefinity, så spørsmålet om skjermkortet er jo like aktuelt... Enig i at harddisken på 500gb er for liten. Når det gjelder SSD-disken så må jeg se hvor dyrt oppsettet blir. Kan eventuelt kjøpe en større senere kanskje, når de har har blitt noe billigere??? Ellers er jeg selvfølgelig enig i at 160gb hadde vært mye bedre Lenke til kommentar
Vatto Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 (endret) http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...8B-569C45C76079 Her er det et oppsett med Intel + skjerm. Er 500 over prisen, så du må nesten se gjennom om det er noe du vil bytte ut. men dette er bare et forslag. Håper det hjelper litt. Endret 28. januar 2010 av VattiS Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Spørsmålet er om du kan få utnyttet kapasiteten til en ATI HD5970. Skal du satse på full eyefinity med 3 skjermer? Hvis ikke kan det være å skyte spurv med kanon. Enig her, enten en skikkelig skjerm på 26" + med 2560x1600 oppløsning, eller 3 litt biligere skjermer som kjøres i Eyefinity. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...8B-569C45C76079 Her er det et oppsett med Intel + skjerm. Er 500 over prisen, så du må nesten se gjennom om det er noe du vil bytte ut. men dette er bare et forslag. Håper det hjelper litt. Hadde ikke valg i7 950 til gaming. Heller i7 920 og heller valgt 5970. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Hei, Jeg er ute etter en gaming-PC til max 20000 (men trenger ikke bruke så mye) og lurte på følgende oppsett: Gå for AM3 Phenom, Windows 7 OEM og AM3 HK så har du spart en del tusen i forhold til VattiS sitt oppsett. Lenke til kommentar
Vatto Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Hei, Jeg er ute etter en gaming-PC til max 20000 (men trenger ikke bruke så mye) og lurte på følgende oppsett: Gå for AM3 Phenom, Windows 7 OEM og AM3 HK så har du spart en del tusen i forhold til VattiS sitt oppsett. Satt opp et Intel oppsett for å vise forskjell på pris ++ Hadde selv gått for AM3 oppsett, WD Caviar Black 1TB, XFX Radeon HD 5870 1GB GDDR5 XXX, AMD Phenom II X4 965 Black Edition osv Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Satt opp et oppsett med AMD som er vel så bra til spilling som alle andre oppsett linket her, bare her får du 3x24" skjermer med 1080 full HD oppløsing.(liker du ikke tanken av 3 skjermer hadde jeg heller gått ned til 5870 og kjøpt en skikkelig skjerm med 2560x1600 oppløsning). Uansett, her er oppsettet. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 (endret) Å dra spill i 2560x1600 og høyere så vil HD 5870 bli for svak i min smak. Men selvsagt, om du trenger HD 5970 kommer jo helt ann på ditt bruksmønster. Men om du faktisk drar nytte av den (spill spill med høy grafikk / kjører på med høy oppløsning), så vil det være en betydelig ytelseforskjell. Det som kanskje kan være en liten bonus ved å velge et sokkel 1366 (intel) oppsett er mer minne, uten å gå så langt som å gå for 8 GB, (6 GB er en "gylden middelvei"), samt at du får Trippel-channel som betydelig øker minneytelsen. Ellers er verken dårlig til gaming uansett, så det blir ikke noe DÅRLIG hva du enn velger. Det kommer helt ann på hvilke spill du spiller egentlig. Endret 30. januar 2010 av Andrull Lenke til kommentar
theozH Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Har ikke lest de andre postene nå men jeg skriver likevel Bra du tar AMD Mye ytelse. Jeg anbefaler deg å ta et annet kabinett f.eks. - CM HAF Lenke til kommentar
Carontir Skrevet 28. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2010 Tusen takk for råd og hjelp alle sammen! Hvorfor et annet kabinett theodoje? Bare utseende eller noen annen grunn? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå