Gå til innhold

Hjelp til IR fotografering

Anbefalte innlegg

Its alive!

Men å si at det bakfokuserer litt vil være århundrets underdrivelse :p Fokus ligger ca 30cm bak der jeg sikter på en halvmeters avstand :roll: Men jeg er nesten fornøyd bare med at kameraet faktisk virker etter jeg har herjet inni der. Men konklusjonen må vel bli at neste gang sender jeg kameraet inn til Lifepixel og lar dem ta jobben :roll:

Endret av GSM
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jeg klar over :) IR lys brytes litt mindre enn synlig lys.

Problemet mitt var at IR filteret var 1,72mm tykkere enn den totale tykkelsen på det originale Lowpassfilteret, noe som flyttet fokuspunktet ca 0,6mm lenger bak. Når man tar hensyn til brytningsindeksen i glasset ved lange bølgelengder blir det vel nermere 0,65-0,7mm som må til for å få korrekt fokus, men jeg hadde bare 0,6mm shims :p Bildet jeg la ut er tatt uten shims, og en drøss med forsøk på å finne fokus. IR korreksjon på linsen er avhengig av at kameraet fokuserer korrekt i synlig lys, så kan ikke stole helt på den. Men har fått til autofokus såppas bra nå at jeg ikke gidder å åpne kameraet endaengang for å shimse opp de siste 0,05mm :p

Lenke til kommentar

Det er jeg klar over :) IR lys brytes litt mindre enn synlig lys.

Problemet mitt var at IR filteret var 1,72mm tykkere enn den totale tykkelsen på det originale Lowpassfilteret, noe som flyttet fokuspunktet ca 0,6mm lenger bak. Når man tar hensyn til brytningsindeksen i glasset ved lange bølgelengder blir det vel nermere 0,65-0,7mm som må til for å få korrekt fokus, men jeg hadde bare 0,6mm shims :p Bildet jeg la ut er tatt uten shims, og en drøss med forsøk på å finne fokus. IR korreksjon på linsen er avhengig av at kameraet fokuserer korrekt i synlig lys, så kan ikke stole helt på den. Men har fått til autofokus såppas bra nå at jeg ikke gidder å åpne kameraet endaengang for å shimse opp de siste 0,05mm :p

På k110d kamraet jeg konverterte har jeg muligheten og stille fokus i en meny man får fram med noen gøye taste trykk.

Om det er pentax du har klarer jeg sikkert finne fram til den bruksanvisningen igjenn.

Lenke til kommentar

Har Canon 400D "desverre" Ønsker med et 450D i stedet.. Da kunne jeg gitt blanke F i fokusjusteringen og bare brukt kontrast fokus i stedet.. Har handlet inn shims i varierende tykkelser så jeg kan kombinere og kose meg fram til jeg finner så nær perfekt fokus som mulig. Da har jeg bare problemet at fokusplanet vil være litt forskjellig fra objektiv til objektiv :roll:

Lenke til kommentar

Hurra, med 0,85mm shims traff fokus endelig :) Bakfokuserer nå kun med ca 5-6mm, og tenker jeg skal si meg fornøyd med det. Rimelig lei av å prosessen med å demontere kamera - sette inn shims - sette kamera sammen igjen - ta Testbilde, demontere kamera - sette inn tykkere shims osv :p

post-42405-1269526146,788_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Finnes det noen typer phptoshop filter som gir samme effekt, eller vil det aldri blir samme farger her?

Du vil nok ikke kunne etterlikne IR effekten fullstendig da den betinger hvordan ting reflekterer IR. Men vet det finnes filter som etterlikner "mørk himmel og hvite planter" effekten man får av ir.

Feks kan 2 personer med samme hårfarge se totalt forskjellig ut i IR, f.eks jeg og dama har noenlunde samme hårfarge.. Mitt hår blir svart med IR kameraet, hennes blir blålilla :p

Lenke til kommentar

Er bare og google photoshop og ir er masse guder der ute på hvordan man etterligner effekten

Det er jeg klar over, men det blir aldri det samme å forsøke å etterlikne noe ;)

Og her er et eksempel på noe man ikke hadde klart med et umodifisert kamera (i allefall ikke med ISO egenskapene til 400D):

post-42405-1270233833,4724_thumb.jpg

1/400 F4 ISO100

Bildet er tatt ved midnatt, og det er stummende mørkt ute, men på grunn at intens IR stråling fra brannen kunne jeg uten problemer ta bilder på lukkertider ned mot 1/1000s med ISO100. Ettervert som brannen ble slukket måtte jeg opp med både iso og lukkertid :p

Edit: Jeg vet ikke hvorfor det ble så mye støy i bildet.. Det var så godt som null støy før jeg krympet bildet i photoshop :dontgetit:

Endret av GSM
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...