GSM Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Hei! har lest litt om IR fotografering, og dette er virkelig noe jeg har lyst å prøve ut. Slik jeg forstår det har jeg 2 alternativer. Enten montere filter foran på linsen, eller modifisere selve kameraet ved å bytte ut ir filteret foran Cmos. Ved den første metoden blir det vanskelig å komponere bildet og få fokus osv da man ikke ser noenting gjennom søkeren, samt man kan kun ta bilder av stasjonære ting pga lange lukkertider. Ved metode 2 kan kameraet brukes som "vanlig" men kan kun ta IR bilder. Så lurer på om noen her inne har erfaring med/har prøvd dette. Spesielt om noen har modifisert sitt kamera. Har funnet endel sider som kan modifisere kameraet for meg, men prisene er nokså stive. Slenger inn noen bilder for dem som ikke vet hva Ir photo er: Lifepixel Lenke til kommentar
Itw Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Heisann Har selv modifisert ett pentax k110d som jeg bruker til IR foto. Har vell kansje over gjennomsnittet teknisk innsikt, og syntes ikke det var noe vannskelig opperasjon. Jeg hadde jo da en guide og følge så det gjorde det hele mye enklere. Må innrømme at jeg har ikke lekt såå mye med det i sommer da solen var her. Noe av det jeg syntes er vannskligest er etterarbeidet, det krever en del, av hvert enkelt bilde, men fytti katta for noen resultater man kan få til. Jeg var i så fall aldri i tvil om hvilken metode jeg skulle velge, var uaktuelt med noe filter og masse tjas.. Må vell alltid bruke stativ da, pga lange lukkertider? Vet ikke hvilken system du bruker, men pentax sine k110d og 110d er i så fall enkle og modifisere, og er gode guider på nett. Kamraene får man billig på ebay. Pentax var jo enkelt valg for meg da vi har 3 samsung/pentax hus i huset. Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Du kan lese om mine erfaringer her. Dersom du velger samme løsning må du være veldig nøye med å holde filteret helt rent når du setter det inn i kameraet. Jeg var ikke tydeligvis ikke nøye nok, så jeg har fått en del støvkorn med på kjøpet. Dette har gjort at jeg ikke har brukt kameraet så mye som jeg hadde trodd, siden jeg må klone vekk et 20-talls flekker på hvert eneste bilde. Jeg kommer nok til å åpne kameraet og prøve meg på en rens i løpet av vinteren for å se om det blir bedre. Her er noen eksempler. Disse bildene er stort sett rett fra kamera. Har justert litt på hvitbalansen og økt kontrasten litt på de to første. Lenke til kommentar
GSM Skrevet 28. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2010 Takker for svar og flotte bilder Har canon selv, så tanken er å leite fram et rimelig brukt Canon speilrefleks, eller modifisere G5'en jeg har liggende. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Bjørn Rørslett blir vel ansett som en guru på feltet. Se her: http://www.naturfotograf.com/index2.html Lenke til kommentar
Kellendil Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 (endret) Har et par stykker her på jobben som har modifisert kameraene sine. Den ene har et nikon d70 som han bygde om til IR selv, og den andre har et d200 som han fikk Camera & Videoteknikk AS (camera.no) til å bygge om for seg. Husker ikke hvor mye han gav, men det skal jo ikke vere uoverkommelig. Begge kjøpte filter fra lifepixel. http://www.pbase.com/steintore/infrared Endret 30. januar 2010 av Kellendil Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 Jeg planlegger en steg-for-steg guide på IR-modding av speilreflekskamera, en gang i løpet av året. Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 Verdt å merke seg at til den første metoden er det noen modeller som egner seg særlig godt. Når det gjelder Pentax, skal K100/110D (og nesten helt sikkert *ist D-serien) ha ganske god IR-respons. Sigmas SD-14 har et avtakbart støv/IR-filter foran sensoren, som er svært lett å bytte ut. Bjørn Rørslett, som har blitt nevnt ovenfor, har en objektivoversikt hvor han gir karakterer etter ytelse på forskjellige kameraer, mange også IR. Kan være verdt å sjekke ut, da det ikke er alle objektiver som klarer IR veldig godt (bryter annerledes i objektivet, kan f.eks. gjøre midten av bildet svært lyst). Har ikke sett noen 'vanlige' tester som sjekker IR-ytelse, så det å velge å modifisere et D70/200 er antagelig å anbefale fremfor mange andre alternativer. Lenke til kommentar
Roskov Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 Jeg har et Canon 30D tilovers, vet noen om det er noen i Norge som fikser å modde det til IR-foto? Lenke til kommentar
GSM Skrevet 1. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2010 Da blir det innkjøp av 50D som nytt hovedkamera, og 400D'en blir IR kamera. Ser det muligens litt ann om ikke prisen på 50D faller litt når 60D blir lansert Og så var det bare å vente i spenning på Sommeren, er vel lite futt i IR foto om vinteren Lenke til kommentar
mbergersen Skrevet 1. februar 2010 Del Skrevet 1. februar 2010 Jeg trodde modifisering av kamera var å fjerne et anti-IR filter fra sensoren jeg? Også måtte mann i tillegg bruke et IR filter... Lenke til kommentar
GSM Skrevet 2. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2010 (endret) Jeg trodde modifisering av kamera var å fjerne et anti-IR filter fra sensoren jeg? Også måtte mann i tillegg bruke et IR filter... I stedet for å sette filter foran på linsen for å så skyte i blinde bokstavlig talt, så skifter man heller ut "hot mirror" foran sensor som sperrer for IR, med et IR filter som stenger for synlig lys. Da slipper man å bale med filtre osv (og IR filter til 77mm linse koster grovt med cash ) Eneste drawback er jo at kameraet nå KUN kan ta IR bilder. Endret 2. februar 2010 av GSM Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 IR fotografering virker absolutt interesant. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Det jeg planlegger å gjøre er å bare fjerne IR-filteret foran sensoren. Da mister man autofokus (unntatt med LiveView) men får eksponert i lys av alle bølgelengder brikken er sensitiv til. Praktisk i astrofoto, som er nettopp det jeg har planer om å bedrive (og kanskje skrive noen guider om). Lenke til kommentar
mbergersen Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Jeg trodde modifisering av kamera var å fjerne et anti-IR filter fra sensoren jeg? Også måtte mann i tillegg bruke et IR filter... I stedet for å sette filter foran på linsen for å så skyte i blinde bokstavlig talt, så skifter man heller ut "hot mirror" foran sensor som sperrer for IR, med et IR filter som stenger for synlig lys. Da slipper man å bale med filtre osv (og IR filter til 77mm linse koster grovt med cash ) Eneste drawback er jo at kameraet nå KUN kan ta IR bilder. Ah smart! Jeg er rimelig sikker på at mitt 400D kan se IR nemlig, har testa med en fjernkontroll. Jeg så på IR filter selv for en stund tilbake, har jo 77mm, og det er en helt absurd prisøkning på de største filtrene! Fullstendig uaktuelt! Men kan jo heller vurdere en slik modding om jeg skaffer meg en nytt hus senere Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 (endret) I stedet for å sette filter foran på linsen for å så skyte i blinde bokstavlig talt, så skifter man heller ut "hot mirror" foran sensor som sperrer for IR, med et IR filter som stenger for synlig lys. Da slipper man å bale med filtre osv (og IR filter til 77mm linse koster grovt med cash ) Eneste drawback er jo at kameraet nå KUN kan ta IR bilder. Man blir sittende med mange modifiserte kameraer etter hvert da, så sant man ikke kun er interessert i IR. Etter det jeg har sett, er som regel de som er interessert i ta IR-bilder også interessert i å ta UV-bilder. UV er jo som kjent utenfor motsatt ende av det synlige spekteret. Det beste hadde vel vært et "vario"-filter foran sensoren (a.la. Singh-Ray's Vari-ND filtere) slik at man med en eller annen smart justeringsmetode kunne velge hvilke frekvenser som skal blokkeres, og hvilke som skal passere. Men for den smalsporede IR-entusiasten så denne løsning interessant ut. Endret 2. februar 2010 av k.n.b Lenke til kommentar
GSM Skrevet 2. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2010 Man blir sittende med mange modifiserte kameraer etter hvert da, så sant man ikke kun er interessert i IR. Etter det jeg har sett, er som regel de som er interessert i ta IR-bilder også interessert i å ta UV-bilder. UV er jo som kjent utenfor motsatt ende av det synlige spekteret. Det beste hadde vel vært et "vario"-filter foran sensoren (a.la. Singh-Ray's Vari-ND filtere) slik at man med en eller annen smart justeringsmetode kunne velge hvilke frekvenser som skal blokkeres, og hvilke som skal passere. Men for den smalsporede IR-entusiasten så denne løsning interessant ut. Det store problemet med å ta UV bilder, er at UV lys går dårlig gjennom de fleste linser av vanlig glass.. Må fleske til med dyre og skjeldne linser som f.eks UV Nikkor. Vet ikke om noen UV linser til Canon, men det finnes jo adapterring. Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 2. februar 2010 Del Skrevet 2. februar 2010 Det store problemet med å ta UV bilder, er at UV lys går dårlig gjennom de fleste linser av vanlig glass.. Må fleske til med dyre og skjeldne linser som f.eks UV Nikkor. Vet ikke om noen UV linser til Canon, men det finnes jo adapterring. Joda, det skråles mye om UV-Nikkor rundt omkring. Så disse objektivene er tydeligvis å få tak i hvis man vil. Hvor dyre de er og hvor vanskelig de er å få tak i vet jeg ikke, siden jeg ikke er helt i målgruppa. Dette finnes hos andre produsenter også, som f.eks Coastal Optics. Eldre optikk uten særlig coating kan i noen tilfeller benyttes for UV. Lenke til kommentar
GSM Skrevet 17. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2010 Da fikk jeg omsider somlet meg til å bestille IR glass. Min trofaste 400D blir offret for vitenskapen. Har planer for 50D'en også, men tror jeg bør øve meg på et billigere kamera først Bestilte glasset rett fra en levrandør i stedet for å bestille til fantasipris fra Lifepixel.com og sparte dermed en god slump, men må kutte glasset selv. Filteret et høykvalitets tyskprodusert glass med skarp Cutoff under 715nm. Håper det kommer i posten til Helgen. Gleder meg Kommer tilbake meg bilder av ombyggingen og forhåpentlighvis vellykede testbilder Lenke til kommentar
GSM Skrevet 23. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2010 400D var definitivt IKKE like simpel i oppbygningen av det originale Lowpass filteret som 350D guiden jeg fulte Blir spennende å se hva som skjer når jeg endelig får dritten skrudd sammen igjen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå