Gå til innhold

Gammel gaming pc, oppgraderingpotensiale?

Anbefalte innlegg

Hei.

Vurderer å oppgradere min 4 år gamle pc slik at det blir mulig å spille litt med den. Vil at den skal klare å kjøre feks Modern warfare 2 greit.(noe den ikke gjør i nåværende tilstand) Vurderer å sette inn 4gb? med ram og bytte ut skjermkortet til Radeon 4770 eller 4850. Tror dere jeg vil få en stor forbedring i ytelse ved å gjøre dette? eller blir prosessoren for treg? Hvordan er det forresten med hastigheten på ram. Støtter hovedkortet nyere og raskere ram? hvis ikke, hvor mye har dette å si?

Specs:

Cpu: Amd Athlon 64 x2 Dual Core 4200+

Hovedkort: Msi msi-7260 (http://www.coreboot.org/MSI_MS-7260)

Ram: 2x 512mb 266mhz (byttes ut 4gb?)

Gpu: Radeon x1600 (byttes ut Rdeon 4770/4850)

En ting til: Ser at under "memory controller" i Aida 32 så står det "Max memory modul size 1024mb". hva betyr dette? hovedkortet støtter vel mer enn 1gb ram?

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, fair nok. Saken er bare den at jeg egentlig ikke har så mye penger å bruke for øyeblikket og i tillegg så må mitt nåværende skjermkort byttes ut da viften er ødelagt.

Får vel kanskje nøye meg med et radeon 4770, det kan jo brukes i en eventuell ny pc når jeg får mer penger.

Hva er det forresten som gjør at den ikke er verdt å oppgradere? Er det støtten for raskere ram? eller er cpu for treg?

Endret av magb
Lenke til kommentar

Tja, egentlig så er ikke pcen alt for utdatert , personlig med lavt budsjett hadde jeg gjort følgende :

*Oppgradert minnet til 4 - 8Gb.

*Byttet OS til windows 7 64bits.

*Nytt skjermkort 4770 feks.

Selve OS vil jo koste litt, men det er en grei oppgradering og er du heldig og får tak i nok ram så flyter systemet veldig bra.

Lenke til kommentar

Er ikke snakk om ytelseforbedring, men utnyttelse av kapasitet , å ha 4Gb systemminne + Andre enheter vil i praksis føre til at man kun har tilgjengelig ca 3Gb+ med minne på et 32Bits system.

Antar at Ms-7260 er det samme som http://prisguide.audiovisuelt.no/produkt/77149 og da skal det nå støtte 8Gb.

I korte trekk så mener jeg at en slik oppgradering vil være fleksibel nok, spesielt om man ikke har det alt for store budsjettet.

Ca pris : 610 For 4Gbminne.

Skjermkort : 4770 ca 795 .

Totalt : 2215 (billigste alternativ).

Det bør også nevnes at nytteverdien av slike komponenter er veldig liten i forhold til senere oppgraderinger , og sannsynligvis så vil den beste oppgraderingen kun være å bytte ut skjermkortet og øke minnemengden til 4Gb (selv om du da ikke utnytter det fult ut).

Lenke til kommentar

Takk for gode svar alle sammen.

Det med max memory modul på 1024mb er hentet fra 32Aida (vet ikke om dette stemmer?). Men uansett så bør vel 4gb være en grei oppgradering fra 1024mb. Store deler av dette bukes jo til programmer som kjøres i bakgrunnen osv. Tror nok jeg går for 4gb + nytt skjermkort.

Hvordan finner jeg ut hvordan ram som passer i hovedkortet forresten? hastighet osv?

Den du linket til Oberguru, er kanskje den beste til mitt system?

Har forresten en laptop i familien hvor det skal være mulig å oppgradere til Win 7. Forstår det slik at det kommer en cd/dvd i posten med win 7? (hvis man bestiller så klart) Noen som vet om dette er en cd som kan brukes i hvilken som heslt pc? eller er den bundet til cd key på den nevnte bærbare pc'n?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...