Gå til innhold

Filter og gråkort for hvitbalanse

Anbefalte innlegg

Lurer litt på dette med gråkort og filter for å stille inn hvitbalanse. Har som regel bare brukt et hvit ark eller lignende for å stille hvitbalansen, men det er ikke alltid det er så praktsik eller lett å bruke et hvitt ark. Har sett en type filter som brukes for å stille hvitbalansen. Setter det på objektivet, tar en eksponering og velger bildet som egendefinert hvitbalanse. Hva kalles disse filtrene?? Noen som vet noe om dette? Fungerer det bra?

Så har vi dette med gråkort! Hvordan skal det egentlig gjøres? skjønner den delen med å ta bilde av det og velge bildet som egendefinert hvitbalanse, men hvordan skal bildet tas? skal gråfargen dekke hele bildet?? må eg bruke manuell fokus for å få dette til (kan være vanskelig å fokusere en hel flate av samme farge)

Alle gode råd når det kommer til hvitbalanse tas i mot med stor takk! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Grkort (20% grå) er for eksponering, ikke hvitbalanse.

Det er gjerne lurt å unnlate å svare når det man svarer er feil :tease:

Gråkort, og da "18% grå", her gjerne tradisjonelt blitt brukt får å kalibrere lysmålere. Dette er ikke like aktuelt lengre i vår "digitale hverdag". Og "18%" i denne sammenheng betyr, sagt litt forenklet, at gråfargen reflekterer tilbake 18% av "mengden tilført lys".

Disse "gråkortene" brukes i vår digitale hverdag gjerne til å justere hvitbalansen. Det er da egentlig ikke så farlig om kortet er grått eller hvitt, eller om det er "18% grått" eller "25% grått", det viktige er at det er nøytralt uten fagestikk. Dvs enhver gråfarge hvor RGB verdiene er like i RGB fargeskalaen kan brukes.

Justering av hvitbalansen vha gråkort kan enten gjøres ved å sette "Custom" hvitbalanse ved å rette kameraet mot gråkortet og ta et bilde som så brukes som utgangspunkt for å sette hvitbalansen. hvordan dette gjøres i praksis avhenger av kameramerke og modell, men de aller fleste DSLR kameraer kan gjøre dette.

Men ende bedre (synes jeg) er å bare ta et par skudd av gråkortet under de lysforhold man fotograferer under og så rette opp hvitbalansen med dette som referanse senere. Jeg gjør gjerne dette dersom lysforholdene er spesielt vanskelige, men i de fleste tilfeller så dropper jeg de da det ved normale forhold går helt fint å justere hvitbalansen korrekt uten å ha gråkort som referanse.

Lenke til kommentar

Har selv vært på ebay og kjøpt meg, ett halsbånd med hvit kort, grått kort og sort kort i kredittkort størelse, som jeg (om jeg husker) tar bilde av under de forskjellige lysforholdene og bruker til refigering i lightroom av raw filene.

Lenke til kommentar

Det er kommet to relativt nye anvendelige systemer for sort/grått/hvit balanse som hittil har fått lite omtale.

Den enkleste er SpyderCube™ fra datacolor. En anvendelig lite sak som faktisk er så liten at du ofte kan la den være med på bildet for så å klone den ut etter at du har brukt den for justering.

Se video demoen i linken.

Her er en gjennomgang av SpyderCube™ i praksis. http://www.takegreatpictures.com/spyder_cube.fci

Prisen i Norge varierer ganske mye så sjekk litt rundt. Billigst nå ser ut til å være kr. 399.- http://www.profildata.no/aspx/produkt/prdi....aspx?plid=4692 mens FotoVideo skal ha hele 663.- ,(de tok 500.- for et år siden.)

Prisene i utlandet varierer også mye.

Et mer avansert system som er så nytt at det ikke helt har ankommet markedet ennå er;

X-Rite's ColorChecker® Passport

Introduksjons prisen er ca. $99

Et par reviews;

http://www.luminous-landscape.com/reviews/...-psssport.shtml

http://www.northlight-images.co.uk/reviews...passport_1.html

Både SpyderCube™ og ColorChecker® Passport er så praktiske i størrelse at man greit kan ha dem med i lomma selv når man ikke gidder å dra på en stor fotoveske.

Lenke til kommentar

Felles for begge disse er etter mitt syn at de er relativt dyre og kompliserte løsninger for å løse noe som egentlig er relativt enkelt. Et nøytralt gråkort holder i massevis for å få helt korrekt hvitbalanse. Alternativt så kan man bruke nærmest hva som helst som er hvitt eller grått så lenge det er nøytralt (dvs helt uten fargestikk).

I likhet med Itw ovenfor så har jeg også kjøpt meg noen hendige gråkort på eBay, de koster jo "nesten ingen ting" og har hendig størrelse så jeg har lagt et par i alle fotobagene mine slik at jeg alltid har et for hånda når jeg trenger det. Totalkost < kr 50 for 20 stk.

Lenke til kommentar
Felles for begge disse er etter mitt syn at de er relativt dyre og kompliserte løsninger for å løse noe som egentlig er relativt enkelt. Et nøytralt gråkort holder i massevis for å få helt korrekt hvitbalanse. Alternativt så kan man bruke nærmest hva som helst som er hvitt eller grått så lenge det er nøytralt (dvs helt uten fargestikk).

I likhet med Itw ovenfor så har jeg også kjøpt meg noen hendige grå-kort på eBay, de koster jo "nesten ingen ting" og har hendig størrelse så jeg har lagt et par i alle fotobagene mine slik at jeg alltid har et for hånda når jeg trenger det. Totalkost < kr 50 for 20 stk.

Du misser faktisk hele poenget med de forenklede løsningene du serverer.

Det er absolutt ingen garanti for at et "grå-kort" kjøpt billig på e-bay faktisk er nøytralt grått eller hvitt.

Så lenge du ikke har den garantien så kunne du like gjerne brukt et "grått" og et "hvitt" papirstykke, eller noe som da egentlig er mye bedre; droppe bruken av "grå-kort".

For hvis du ikke er mer interessert i nøyaktigheten av at hvitt er hvitt og grått er grått, og at fargene i bildet faktisk fremtres slik de er i virkeligheten, så er faktisk poenget med disse grå/hvit/farge balanse hjelpemidlene borte.

Jeg skal ikke forsvare prisen på disse produktene, men tidligere har GretagMacbeth Color Checker Chart vært det mest annerkjente fargebalanse kortet og det koster fra $60 og typisk 12-1300 kroner i Norge. Og det var tross alt "bare en printet papp-plate".

Så for dem det er viktig å ha korrekt grå/hvit/fargebalanse under forskjellige forhold så er det faktisk en fremgang å spore både for anvendelighet og pris.

Fordelen med SpyderCube™ over WhiBal SLR (som jeg har hørt mye bra om) er at du får målinger fra to vinkler. Dermed så kan du få måling på både det direkte lyset og det indirekte lyset.

Fordelen med ColorChecker® Passport er at man får alle verdier satt i system. Samtidig vil jeg si at kombinasjonen ColorChecker® Passport og SpyderCube™ er det ideelle.

ps: det finnes en gammel versjon av ColorChecker® Passport så sjekk at det er den nye versjonen man kjøper. Mulig den gamle heter Munsell, (ihvertfall skal Foto/Video ha 995.- for noe sånt)

Endret av arthon
Lenke til kommentar

I likhet med Itw ovenfor så har jeg også kjøpt meg noen hendige grå-kort på eBay, de koster jo "nesten ingen ting" og har hendig størrelse så jeg har lagt et par i alle fotobagene mine slik at jeg alltid har et for hånda når jeg trenger det. Totalkost < kr 50 for 20 stk.

Du misser faktisk hele poenget med de forenklede løsningene du serverer.

Det er absolutt ingen garanti for at et "grå-kort" kjøpt billig på e-bay faktisk er nøytralt grått eller hvitt.

Så lenge du ikke har den garantien så kunne du like gjerne brukt et "grått" og et "hvitt" papirstykke, eller noe som da egentlig er mye bedre; droppe bruken av "grå-kort".

For hvis du ikke er mer interessert i nøyaktigheten av at hvitt er hvitt og grått er grått, og at fargene i bildet faktisk fremtres slik de er i virkeligheten, så er faktisk poenget med disse grå/hvit/farge balanse hjelpemidlene borte.

Jeg skal ikke forsvare prisen på disse produktene, men tidligere har GretagMacbeth Color Checker Chart vært det mest annerkjente fargebalanse kortet og det koster fra $60 og typisk 12-1300 kroner i Norge. Og det var tross alt "bare en printet papp-plate".

Så for dem det er viktig å ha korrekt grå/hvit/fargebalanse under forskjellige forhold så er det faktisk en fremgang å spore både for anvendelighet og pris.

Fordelen med SpyderCube™ over WhiBal SLR (som jeg har hørt mye bra om) er at du får målinger fra to vinkler. Dermed så kan du få måling på både det direkte lyset og det indirekte lyset.

Fordelen med ColorChecker® Passport er at man får alle verdier satt i system. Samtidig vil jeg si at kombinasjonen ColorChecker® Passport og SpyderCube™ er det ideelle.

ps: det finnes en gammel versjon av ColorChecker® Passport så sjekk at det er den nye versjonen man kjøper. Mulig den gamle heter Munsell, (ihvertfall skal Foto/Video ha 995.- for noe sånt)

Vel, jeg er faktisk såpass opptatt av nøyaktigheten i dette at jeg fikk alle mine billige gråkort kjøpt på eBay sjekket i en fargespekter analysator, jeg har en Onkel som tidligere var i trykkeribransjen som ordnet det for meg. Alle var innenfor 0,5% nøytrale, dvs avviket mellom RGB verdiene var mindre enn 0,5% for alle disse billige gråkortene. Det er en toleranse jeg kan leve godt med.

Merk at dette var gråkort kjøpt i 4 batcher og fra 4 ulike selgere i Hong Kong og Kina og det var snakk om 4 ulike merker. Så min egen konklusjon er at disse billige gråkortene faktisk er helt nøytrale og de produktene du henviser til faktisk er flaut overprisede - det siste var jeg jo klar over allerede. Dette er faktisk meget enkelt og slett ikke "rocket science", selv om en del som lager overprisede produkter gjerne vil ha oss til å tro det.

Endret av Spook
Lenke til kommentar
Så en brosjyre med malingsfarger er da kansje tingen? :grin:

Ja, kanskje det - billig er det i hvert fall :D

Problemet her er vel at en del av de ferdig blandete grå- og hvitfargene nok har et fargestikk som er gjort helt med overlegg.

Men, du kan sikkert få en malingsforhandler til å blande en nøytral grå maling for deg så kan du male noen små papplater selv, det blir sikkert utmerkede gråkort. :fun:

Overskuddet kan du jo selge på eBay, en liter maling skulle jo holde til noen gråkort! :!:

Lenke til kommentar

Takk for mange gode svar/tilbakemeldinger! :D

Men er det noen som vet noe om filter for å stille hvitbalansen?? Vet at de finnes, og har lest en del om de. Fungerer disse bra?? Ser på eg måte for meg at et slikt filter hadde vert lettere i mange tilfeller ...

hvit/grå/fargebalansekort

Holder det å kortet dekker en liten det av bildet?? hvordan skal det gjøres i praksis??

Lenke til kommentar
Men er det noen som vet noe om filter for å stille hvitbalansen?? Vet at de finnes, og har lest en del om de. Fungerer disse bra?? Ser på eg måte for meg at et slikt filter hadde vert lettere i mange tilfeller ...

Jeg har ett sånt filter. Kosta 30 kroner på ebay. funker flott og gir gode resultater. Har ikke brukt det en eneste gang etter at jeg endelig tok steget over til å ta bilder i raw. Gir det bort gratis hvis noen vil ha (bor i Trondheim).

Lenke til kommentar

Jeg har ett sånt filter. Kosta 30 kroner på ebay. funker flott og gir gode resultater. Har ikke brukt det en eneste gang etter at jeg endelig tok steget over til å ta bilder i raw. Gir det bort gratis hvis noen vil ha (bor i Trondheim).

Hvorfor har du ikke brukt det etter at du begynte å ta bilder i rå-format da?? Du juster hvitbalanse og slik i etterbehandlig eller??

Lenke til kommentar
Du juster hvitbalanse og slik i etterbehandlig eller??

korrekt. Rettere sagt, i og med at jeg har mulighet til å rette det opp i etterbehandling, kan jeg stole på automatisk hvitbalanse, eller den forhåndsdefinerte hvitbalansen som ligger nærmest, og så rette opp hvis nødvendig i etterkant.

Lenke til kommentar
Du juster hvitbalanse og slik i etterbehandlig eller??

korrekt. Rettere sagt, i og med at jeg har mulighet til å rette det opp i etterbehandling, kan jeg stole på automatisk hvitbalanse, eller den forhåndsdefinerte hvitbalansen som ligger nærmest, og så rette opp hvis nødvendig i etterkant.

Skjønner! Hvilke program bruker du til RAW-filene? Er det photoshop det går i? konvertering osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...