LucarioX Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 Igjen, i en slik situasjon hadde nok FrP også gått inn for å felle en sosialistisk regjering, slik at bl.a. de andre borgerlige partiene måtte ha innsatt en sosialistisk regjering. FrP sa de ikke ville støtte en regjering de selv ikke er med i, det ville også ha omfattet en sosialistisk regjering.Hvordan skal FrP få de andre borgerlige partiene til å innsette sossialistene? Edit: men nå ser det ut til at H/FrP kan bli et realistisk flertallsalternativ, og da trenger de ikke KrF/V som støtte. Høyre og FrP vil ikke ha de veldig store problemene med å kunne utmeisle en regjeringsplattform.De hadde vel flertall på en måling nå akkurat ja, spørsmålet er vel om det holder seg frem til 2013. Vil nok kanskje klare å snekre sammen et program ja, men hvor lett det blir vet jeg ikke. Er vel sterke krefter i Høyre som er mot et slik sammarbeid. De fikk det dog til i Danmark, så hadde vel gått her også. Litt ironisk er det at samtidig som FrP og Høyre får flertall på målingene her hjemme, slår regjeringen (som tilsvarer FrP-Høyre omtrent) i Danmark sprekker og det nærmer seg regjeringskrise Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 14. februar 2010 Del Skrevet 14. februar 2010 (endret) Når har Venstre sagt at de anntar at FrP kommer til å bryte løftet sitt da? Det de har sagt er at de ikke kan gå i regjering med FrP slik partiet fremstår nå, og derfor foreslår en mindretallsregjering bestående av Høyre, KrF og Venstre som kan søke støtte i Stortinget fra sak til sak. Det er vel naturlig å tro at FrP vil stemme for det de er for, slik at de får gjennom mest mulig av partiprogrammet sitt. Å stemme mot noe det i partiprogrammet står de er for vil da også være å lyve for velgerene? Du sa jo det i stad. Venstre kan gå inn i en regjering, fordi FRP holder sikkert ikke løftet sitt allikavel. Når FRP sa at de ikke ville støtte en Høyre-KRF-Venstre regjering var ikke svaret. ja, men vi planlegger å hente støtte fra AP om vi ikke får det fra FRP. Da tror jeg også folk hadde rømt fra Venstre og Hyre ville ha sagt at de ikke ble med på noe slikt. Igjen er det uærlig spill. Du har endelig innsett at det vil være mulig å sette sammen en slik regjering, altså? Det vil nok bli noe vanskelig for FrP å felle en borgerlig regjering med mye politikk de støtter for å innsette en AP regjering, alt på grunnlag av et papir en programleder presset Siv Jensen til å skrive under på? (Så vidt jeg husker begynte Siv Jensen å vike litt på denne garantien allerede under valgkampen i fjor, da Høyre, Venstre og KrF gjorde det bra på målingene) Sitte å spekulere i hvordan en slik regjering hypotetisk sett hadde klart seg, blir for dumt. Det er veldig mange faktorer som spiller inn på hvordan en regjering klarer seg, både når det gjelder populæritet og politikk den får gjennomført. Folk trodde de rødgrønne skulle kollapse lenge før valget i 2009 også, men de sitter enda ved roret. Endelig innsett? Jeg har innsett det hele tiden. Jeg har bare fortalt deg at det blir ingen Høyre-KRF-Venstre regjering uten støtte. Det var det første argumentet ditt, at de bare kunne danne regjering uten støtte. Det er feil, de trenger støtte. Enten fra AP eller fra FRP. Hvorfor skulle ikke FRP felle den regjeringen? De har jo tross alt lovet at de skal gjøre det. FRP har sagt om og om igjen at en Høyre-KRF-V regjering er like ille som en AP regjering. Problemet er at man ikke alltid kan felle en slik regjering, fordi AP trenger ikke å være med. Hun har ikke viket fra det i det hele tatt. Det må heller være en ønskedrøm fra Sponheim som gjør han våt om nettene. Jeg trodde ikke at de rødgrønne ville kollapse. Var heller et dårlig angrep fra de borgerlige. En slik regjering trenger ikke å kollapse, men høyrevelgere kommer til å rømme til FRP. Det er fordi de ikke vil få igjennom noen høyrepolitikk. Forresten, garanterte ikke Sponheim mot oljeborring i Lofoten. Kan ikke FRP overkjøre dem der? Jeg er ganske sikker på at Høyre ikke ville vært med på et slik rot, som fort kunne føre til skattelettelser for LO-medlemer og at de ikke får igjennom politikken sin. http://www.dagbladet.no/2009/04/30/nyheter...kk/krf/6002966/ Det er fordi venstre er her. Hadde KRF vært alene ville de nok ha latt dem regjere alene i en mindretalsregjering med støtte fra KRF. Det er bedre det enn en mindretalsregjering med de rødgrønne. Jeg ser du er veldig glad i knytte meg opp til Venstre. Har jeg sagt at jeg stemmer, er medlem av eller har noe med Venstre å gjøre? (Mulig jeg en eller annen gang har skrevet at jeg har vurdert å stemme Venstre i et partibarometer eller noe, men jeg har aldri stemt på dem.) I en annen debatt mente du jeg stemte FrP. For å gjøre det klart, så er jeg ikke medlem av noe parti smile.gif Du forsvarer uansett det tullet til Venstre, og det er for det meste venstrevelgere som gjør og du har tross alt vurdert å stemme Venstre. Fortell meg når jeg har sagt at du stemmer FRP? Endret 14. februar 2010 av Camlon Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 Nei, den sier ikke. Venstre ønsker å ta imot flere innvandre, men den legger opp til en politikk som fører til det. Tror du ikke det kommer flere når de får vite at de kan dra til Norge å tjene masse penger selv om saken deres blir avslått? Tror du ikke det kommer flere folk når de får høre at det er lettere å slippe inn i Norge? Og det at dere ikke skal gjøre det lettere å slippe inn i Norge. En ting er at Venstre går imot alle utkastelser og lignende, men les ditt eget partiprogram. De skriver ikke om et eneste innstramningstiltak, men om mange måter vi må gjøre det lettere å komme inn til Norge. Dette kommer til å føre til en massiv asylstrøm. Sverige sa også at de ville integrere dem, men klarte de det, Nei! Vil dere klare det, nei! Sverige ble tross alt kåret til verdens beste land på integrering. Vi ser hva som skjer i Sverige, ikke gjør det samme til Norge. Venstre går da ikke imot alle utkastelser og lignende. Men det kommer da svært ann på hvordan de er gjort. Utkastelsene som vi så her for litt siden var usmakelige og umoralske. Dog, hvis noen får avslag og kan sendes ut igjen så er det helt klart at det blir utsendelse så raskt som mulig. Men det er ikke alltid de kan sendes ut og da må man vise litt medmenneskelighet. Og de kommer nok til å prøve å tjene penger på en eller annen måte. Så om du vil tvinge dem til å jobbe svart eller kriminelt så versågod. Så du forventer etter deres garanti at de vil bryte garantien sånn at dere kan leke med stemmene deres. Du er ikke lite frekk. Synes du det en gang er rart dere taper stemmer når dere ønsker å bruke FRP sine stemmer slik. Uhm, hæ? Hva i alle dager er det du snakker om? Svaret ditt her har jo ingen relevans med det du quoted hos meg? Så, si at Venstre ønsker å danne en slik regjering, istedenfor å anta at FRP ikke vil holde garantien sin om at de ikke vil støtte deres mindretalsregjering. Hva er problemet ditt? Jeg sier jo at Venstre ikke har en absolutt preferanse for verken eller av sidene, men siden de rød-grønne kjører en blokk så er det høyresiden det er mest naturlig å samarbeide med og da har Venstre klart sagt at man ønsker en Høyre/Sentrum regjering uten Frp. Det er da en helt ærlig sak. Er ikke Venstre sitt problem om folk stemmer på en måte som gjør det umulig eller om Frp ikke liker det. Eh. jo det gjorde du her. Du viste akkuratt i denne posten at du trodde FRP ikke ville holde garantien sin og støtte dere likevel. Kunne dere ikke ha sagt det i politiske debatter at våres plan er at FRP ikke holder garantien sin og vi kan danne en Høyre-KRF-V regjering, eller drev dere med uærlig spill. Hva er dette for noe tull? Venstre bryr seg vel fint lite om Frps garantier fra eller til. Venstre vil ikke ha Frp med i regjering og ellers så får nå Frp gjøre som de vil. At AP kjørte felles platform har lite å si. Hvis dere ønsker å samarbeide med AP, bør dere si det. Ikke late som om dere skal støtte høyresiden og dereter støtte de rødgrønne. Å ikke si sine intensjoner er uærlig spill. Igjen, Venstre er et sentrumsparti og har alltid vært åpen mot begge sider. Men i de siste årene har et høyresamarbeid vært å foretrekke. Dog, vi har også vært helt klare på at vi heller ønsker en AP regjering framfor en Frpregjering. Og det at man støtter høyresiden betyr ikke at man støter hele høyresiden. Akkurat som man kan støtte venstresiden i norsk politikk uten å støtte NKP og Rødt så kan man støtte høyresiden uten å støtte Frp. Men faktumet er at hvert eneste parti på stortinget er litt populistiske. Det er bare Venstre som har den mentaliteten om at de ikke rikker seg en tomme. Det er bra at partier har forandret mening av og til, hvis ikke det hadde skjedd ville Høyre forsatt vært for å fjerne stemmeretten til kvinner. Kanskje hadde de bare 4% nå, men siden de krever å få igjennom den politikken sin så kan de ikke samarbeide med noen som ikke vil fjerne stemmeretten for kvinner. Det går fint når et parti gjør det, fordi etterhvert vil de komme under sperregrensen og miste sin politisk makt, men hvis alle partiene hadde gjort det i Norge hadde det ikke gått særlig bra. Venstre kan fint samarbeide med andre partier som de ikke er enige med. De har mange uenigheter med både Høyre og Krf men det går alikavel ann å samarbeide. Det har med hvor store forskjellene er og hvor viktige forskjellene er for partiene. Frp er umulig for Venstre å samarbeide med. Venstre forandrer også på politikken sin, men etter hva som er fornuftig og riktig, ikke etter folkets ønsker. Demokratier er til for å representere hele folket, mens enkeltpartier ikke er det. Et parti er til for å representere en gruppe av folket. Om det ikke hadde vært slikt hadde demokratiet vært poengløst og mindretallet hadde ikke hatt noe de skulle ha sagt. Hvis regjeringen blir gitt til Ap, tror jeg nok det er Venstre som får skylden. Tross alt FRP kunne samarbeide med alle på høyre side. De kan da skylde på Venstre alt de vil, men Venstre har vært klare på at de synes en AP-regjering er å foretrekke framfor en Frp-regjering. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 De kan da skylde på Venstre alt de vil, men Venstre har vært klare på at de synes en AP-regjering er å foretrekke framfor en Frp-regjering. Derfor kan man ikke stemme på Venstre hvis man ønsker å bli kvitt sosialistene fra regjeringskontorene. Siden FrP er såpass store som de er vil Venstre stå i veien for et borgerlig samarbeid, og dermed være bortimot en garantist for en sosialistisk regjering. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 Man skal stemme Venstre dersom man ønsker Venstres politikk. Ønsker man FrPs, stemmer man FrP. Å stemme taktisk fordi man ønsker "borgerlig" eller "sosialistisk" blir vanskelig så lenge vi har det politiske landskap vi har. Det er også litt meningsløst å operere med to statiske og adskilte blokker. Jeg var blant dem som synes SP gikk over til erkefienden da de skiftet side, og det synes nok endel SP-medlemmer også, men det var slik situasjonen var en legitim vurdering av SPs ledelse den gangen. Jeg har på samme måte sagt klart at jeg har problemer med å stemme Venstre dersom resultatet blir sosialistisk regjering, men jeg har også problemer med å stemme FrP inn i regjering. For meg er det et valg mellom to onder som jeg aller helst ville slippe. Men det løser ingenting om jeg stemmer et annet parti på høyresiden og dermed bidrar til en regjering uten Venstre. Det blir ikke noe mer liberal politikk av det. Geir Lenke til kommentar
LucarioX Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 Du sa jo det i stad. Venstre kan gå inn i en regjering, fordi FRP holder sikkert ikke løftet sitt allikavel. Når FRP sa at de ikke ville støtte en Høyre-KRF-Venstre regjering var ikke svaret. ja, men vi planlegger å hente støtte fra AP om vi ikke får det fra FRP. Da tror jeg også folk hadde rømt fra Venstre og Hyre ville ha sagt at de ikke ble med på noe slikt. Igjen er det uærlig spill.Det er ikke uærlig å danne en mindretallsregjering som må søke støtte hos andre partier i Stortinget. Det er slik norsk politikk har fungert de siste hundre årene. Man lar ikke være å danne regjering fordi partilederen i et parti på 20% ble presset av en programleder til å si at de ikke kunne støtte en slik regjering. Se på alle regjeringene vi har hatt opp gjennom årene, nesten alle har vært mindretallsregjeringer som har søkt støtte i Stortinget, de har sittet noen år og blitt felt da det kom opp en sak der Storting og regjering ikke kom til enighet. De har ikke drevet uærlig spill. Det er ikke slik at man er nødt til å si ja til regjeringssammarbeid med et parti for å kunne ta i mot det partiets støtte i Stortinget på noen saker. Da hadde hele poenget med mindretallsregjeringer vært borte, og man kunne like gjerne slått sammen alle de røde partiene til en sossialistisk blokk og alle de blå til en borgerlig blokk. Endelig innsett? Jeg har innsett det hele tiden. Jeg har bare fortalt deg at det blir ingen Høyre-KRF-Venstre regjering uten støtte. Det var det første argumentet ditt, at de bare kunne danne regjering uten støtte. Det er feil, de trenger støtte. Enten fra AP eller fra FRP.Feil. Man trenger ikke flertall i Stortinget for å danne en regjering, man trenger flertall for budsjettet og andre viktige saker! Regjeringen ville måttet prøve å forhandle med de andre partiene, godt mulig de ikke hadde greid det, men lov å prøve. Høyre var visst enige. Hvorfor skulle ikke FRP felle den regjeringen? De har jo tross alt lovet at de skal gjøre det. FRP har sagt om og om igjen at en Høyre-KRF-V regjering er like ille som en AP regjering. Problemet er at man ikke alltid kan felle en slik regjering, fordi AP trenger ikke å være med. Hun har ikke viket fra det i det hele tatt. Det må heller være en ønskedrøm fra Sponheim som gjør han våt om nettene.Som sagt vil det være vanskelig for FrP å gi landet en ny AP regjering. Da får de hverken skattelettelser, strengere asylpolitikk, annen samferdselspolitikk, sterkere forsvar eller mer kunnskap fremfor leking og lengre dager i skolen. FrP bøyde av for Bondevik da han stilte kabinettspørsmål, da valgte de å støtte de borgerlige fremfor å innsette en sossialist regjering. Dessuten er ikke borgerlig trepartiregjering bare Venstres prosjekt, som du ser i linken jeg ga deg støtter også Høyre og KrF dette prosjektet. Jeg trodde ikke at de rødgrønne ville kollapse. Var heller et dårlig angrep fra de borgerlige. En slik regjering trenger ikke å kollapse, men høyrevelgere kommer til å rømme til FRP. Det er fordi de ikke vil få igjennom noen høyrepolitikk. Forresten, garanterte ikke Sponheim mot oljeborring i Lofoten. Kan ikke FRP overkjøre dem der? Jeg er ganske sikker på at Høyre ikke ville vært med på et slik rot, som fort kunne føre til skattelettelser for LO-medlemer og at de ikke får igjennom politikken sin.Nå surrer du, Høyre har sagt at de gjerne vil inn i mindretallsregjering med KrF og Venstre. Det er slik Høyre har regjert tidligere. Siden Høyre ville blitt største partiet i en slik regjering, ville de fått gjennom mest av sin politikk. Det er fordi venstre er her. Hadde KRF vært alene ville de nok ha latt dem regjere alene i en mindretalsregjering med støtte fra KRF. Det er bedre det enn en mindretalsregjering med de rødgrønne.Tror du? Mindretallsregjering med AP ville vel blitt alternativet, hvorfor skal Jens ta med seg de andre sutrepartiene når han kan regjere alene? Du forsvarer uansett det tullet til Venstre, og det er for det meste venstrevelgere som gjør og du har tross alt vurdert å stemme Venstre. Fortell meg når jeg har sagt at du stemmer FRP?Jeg støtter at Venstre skal få lov til å velge regjeringspartnere selv ja, og jeg støtter Høyre, KrF og Venstres plan om midretallsregjering. Du dro meg under "dere" (dere FrPere altså) i en annen debatt mener jeg å huske, gidder ikke å finne link, er ikke så viktig. Ville bare si at jeg ikke er medlem av noe parti Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 Trådstarter: da du ble "ranet" på lønningsdagen så glemte du kanskje et par ting? Eller går ikke skattepengene til noe som er nyttig for deg? Den utdannelsen som la til rette for karrieren din, den betalte du kanskje selv? Har du aldri hatt behov for legehjelp? Ja.. Du skjønner hvor jeg vil hen. Folk som klager over skatter glemmer så utrolig fort at de selv og ALLE de er glad i og bryr seg om har dratt nytte av skattepengene. Jeg syntes det er forjævelig å betale skatt jeg også, men jeg vet at det hjelper meg og alle andre jeg bryr meg om! Lenke til kommentar
Marxisten Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 Voting for Venstre is voting for theft. It is irrelevant whether a man steals by his own authority or with the sanction of a million others, whether he takes money for himself or for "the poor," or for any other group which did not earn it. Theft consists of taking a man's property against his will, regardless of the beneficiary. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 (endret) Venstre går da ikke imot alle utkastelser og lignende. Men det kommer da svært ann på hvordan de er gjort. Utkastelsene som vi så her for litt siden var usmakelige og umoralske. Dog, hvis noen får avslag og kan sendes ut igjen så er det helt klart at det blir utsendelse så raskt som mulig. Men det er ikke alltid de kan sendes ut og da må man vise litt medmenneskelighet. Og de kommer nok til å prøve å tjene penger på en eller annen måte. Så om du vil tvinge dem til å jobbe svart eller kriminelt så versågod. Ja, men da aksepterer Venstre flere søknader, fordi de ikke vil kaste ut de som har fått avslag på søknaden sin. Venste fører en politikk som vil føre til at vi får langt flere asylskere, og det er helt uforsvarlig og vil sende oss i samme retning som Sverige. Hvorfor vil du gi oss alle problemene vi har i Sverige? Uhm, hæ? Hva i alle dager er det du snakker om? Svaret ditt her har jo ingen relevans med det du quoted hos meg? Du skrev "Men samarbeid med Høyre går ut fra at Frp ikke er med rent realpolitisk sett. " Altså, du sitter her og forventer at FRP skal gi dere stemmen gratis. Det kommer ikke til å skje noen andre steder enn i Venstres drømmer. Hva er problemet ditt? Jeg sier jo at Venstre ikke har en absolutt preferanse for verken eller av sidene, men siden de rød-grønne kjører en blokk så er det høyresiden det er mest naturlig å samarbeide med og da har Venstre klart sagt at man ønsker en Høyre/Sentrum regjering uten Frp. Det er da en helt ærlig sak. Er ikke Venstre sitt problem om folk stemmer på en måte som gjør det umulig eller om Frp ikke liker det. Men en høyre/sentrumsregjering trenger støtte. Du sitter forsatt her og forventer at FRP skal være krakk for dere og når dere har brukt krakken skyver dere den vekk. Det har FRP sagt nei til og det bør Venstre respektere. Hva er dette for noe tull? Venstre bryr seg vel fint lite om Frps garantier fra eller til. Venstre vil ikke ha Frp med i regjering og ellers så får nå Frp gjøre som de vil. Men Venstre vil allikavel at FRP skal støtte en slik regjering. Det er hva som er dobbeltmoralskt. Igjen, Venstre er et sentrumsparti og har alltid vært åpen mot begge sider. Men i de siste årene har et høyresamarbeid vært å foretrekke. Dog, vi har også vært helt klare på at vi heller ønsker en AP regjering framfor en Frpregjering. Og det at man støtter høyresiden betyr ikke at man støter hele høyresiden. Akkurat som man kan støtte venstresiden i norsk politikk uten å støtte NKP og Rødt så kan man støtte høyresiden uten å støtte Frp. Man kan ikke bare si at man ønsker å danne en regjering med deler av høyresiden, fordi deler av høyresiden har ikke flertall og for å få det til må man ha støtte fra FRP. Det har FRP sagt nei til. Venstre kan fint samarbeide med andre partier som de ikke er enige med. De har mange uenigheter med både Høyre og Krf men det går alikavel ann å samarbeide. Det har med hvor store forskjellene er og hvor viktige forskjellene er for partiene. Frp er umulig for Venstre å samarbeide med. Venstre forandrer også på politikken sin, men etter hva som er fornuftig og riktig, ikke etter folkets ønsker. Venstre sa at AP var like ille som FRP. Venstre hadde til og med problemer med å samarbeide med Hyre, fordi de skulle ha alt mulig. De kan da skylde på Venstre alt de vil, men Venstre har vært klare på at de synes en AP-regjering er å foretrekke framfor en Frp-regjering. Greit det, men slutt å tro at dere kan få FRP til å bryte løftet sitt. Endret 15. februar 2010 av Camlon Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 (endret) Det er ikke uærlig å danne en mindretallsregjering som må søke støtte hos andre partier i Stortinget. Det er slik norsk politikk har fungert de siste hundre årene. Man lar ikke være å danne regjering fordi partilederen i et parti på 20% ble presset av en programleder til å si at de ikke kunne støtte en slik regjering. Se på alle regjeringene vi har hatt opp gjennom årene, nesten alle har vært mindretallsregjeringer som har søkt støtte i Stortinget, de har sittet noen år og blitt felt da det kom opp en sak der Storting og regjering ikke kom til enighet. De har ikke drevet uærlig spill. Det er ikke slik at man er nødt til å si ja til regjeringssammarbeid med et parti for å kunne ta i mot det partiets støtte i Stortinget på noen saker. Da hadde hele poenget med mindretallsregjeringer vært borte, og man kunne like gjerne slått sammen alle de røde partiene til en sossialistisk blokk og alle de blå til en borgerlig blokk. Det er ikke det som er problemet. Problemet er at Venstre forventer at FRP skal bryte løftet sitt. Det er uærlig. Og det at hun ble presset er bare usmakelig Venstretull. Hun sa det igjennom hele valgkampen , er det vanskelig å respektere at hun har gitt et løfte? Da kan man ikke bare forvente at hun ikke vil holde løftet sitt. Feil. Man trenger ikke flertall i Stortinget for å danne en regjering, man trenger flertall for budsjettet og andre viktige saker! Regjeringen ville måttet prøve å forhandle med de andre partiene, godt mulig de ikke hadde greid det, men lov å prøve.Høyre var visst enige. Det er ikke feil. Uten budsjett, ingen regjering. Det er ikke vanskligere enn som så og jeg er lei av å fortelle deg det. Du kan ikke bare danne en regjering uten et budsjett. Høyre er ikke dumme, altså de er uenige med deg. Som sagt vil det være vanskelig for FrP å gi landet en ny AP regjering. Da får de hverken skattelettelser, strengere asylpolitikk, annen samferdselspolitikk, sterkere forsvar eller mer kunnskap fremfor leking og lengre dager i skolen. FrP bøyde av for Bondevik da han stilte kabinettspørsmål, da valgte de å støtte de borgerlige fremfor å innsette en sossialist regjering. Dessuten er ikke borgerlig trepartiregjering bare Venstres prosjekt, som du ser i linken jeg ga deg støtter også Høyre og KrF dette prosjektet. AP er for strengere asylpolitikk. AP alene med samarbeid med andre er noe helt annet enn AP i mindretalsregjering. Det vet vi fra 2000-tallet. FRP vil ha ingen problemer med å gjøre kåte venstrevelgere snurtne, fordi de ikke får 10 ganger mer innflytelse enn de fortjener. FRP sa klart at en høyre/sentrums regjering er like ille som en AP-regjering. FRP vet godt at de vil miste all troverdighet om de lar Sponheim få viljen sin. Jensen sa også at dette var en langtidsinvistering, fordi om de skulle bli tatt seriøst må de vise at de ikke blir lekt rundt med. Dette gjør venstrevelgere irritert, fordi det er ikke bare FRP som taper noen skattesaker, Venstre taper mye de også og mister all form for makt. Nå surrer du, Høyre har sagt at de gjerne vil inn i mindretallsregjering med KrF og Venstre. Det er slik Høyre har regjert tidligere. Siden Høyre ville blitt største partiet i en slik regjering, ville de fått gjennom mest av sin politikk. Høyre har sagt at de støtter en borgerlig regjering. Hvis FRP er dumme nok til å støtte en Høyre/sentrumsregjering sier ikke Høyre nei. Men de blir ikke med på skitne spill fra Venstre hvor man henter støtte fra AP det første året og håper på at FRP støtter dem neste år, ellers er man ganske fortapt. Høyre er litt mer inteligente og vet godt at når FRP har sagt gjentatte ganger igjennom hele valgkampen at de ikke vil støtte en slik regjering, så vil de ikke gjøre det. De vet også at det vil føre til en strøm av høyrevelgere til FRP som skjedde forrige gang. Bare at forrige gang fikk de støtte fra FRP. Jeg støtter at Venstre skal få lov til å velge regjeringspartnere selv ja, og jeg støtter Høyre, KrF og Venstres plan om midretallsregjering. Du dro meg under "dere" (dere FrPere altså) i en annen debatt mener jeg å huske, gidder ikke å finne link, er ikke så viktig. Ville bare si at jeg ikke er medlem av noe parti smile.gif De kan fint velge regjeringspartnere selv, men slutt å anta at FRP vil støtte dem når de forteller dem at de ikke vil gjøre det. Det er hva som er umoralskt og det er hva som gjør Venstre til et råttent parti. For å si det sånn, etter valget om de borgelige hadde vunnet, hadde det nok blitt en ren høyreregjering, eller en AP mindretalsregjering. Venstre vilel sikkert prøvd å få med Høyre på non skitne spill, men som et ansvarlig parti ville de nok ha takket nei. En ren høyreregjering ville nok ha blitt bedre akseptert. Endret 15. februar 2010 av Camlon Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 Ja, men da aksepterer Venstre flere søknader, fordi de ikke vil kaste ut de som har fått avslag på søknaden sin. Venste fører en politikk som vil føre til at vi får langt flere asylskere, og det er helt uforsvarlig og vil sende oss i samme retning som Sverige. Hvorfor vil du gi oss alle problemene vi har i Sverige? Hva dette er slags tull? Jeg sier jo nettopp eksplisitivt at man ikke vil akseptere flere søknader enn vi har forpliktet oss til å gjøre. Venstre sier heller ikke at man ikke skal kaste ut de som har fått avslag. Dette henter du fra egen fantasi. Såklart skal man kaste ut de som får avslag. Men å la de som har fått avslag og som ikke KAN sendes hjem råtne på et asylmottak er å oppfordre til kriminalitet. Du skrev "Men samarbeid med Høyre går ut fra at Frp ikke er med rent realpolitisk sett. " Altså, du sitter her og forventer at FRP skal gi dere stemmen gratis. Det kommer ikke til å skje noen andre steder enn i Venstres drømmer. Forventer på ingen måte det. Men som nevnt mange ganger her så er ikke en mindretallsregjering et problem og en slik regjering kan fint få støtte fra AP i stedet (noe som har skjedd før). Men en høyre/sentrumsregjering trenger støtte. Du sitter forsatt her og forventer at FRP skal være krakk for dere og når dere har brukt krakken skyver dere den vekk. Det har FRP sagt nei til og det bør Venstre respektere. Dette er jo bare slurv og sladder. Venstre ønsker ikke et samarbeid med Frp. Hvilke saker Frp ønsker å stemme for eller imot i et storting med en V-H-Krf regjering må da vitterlig være Frp sin sak. Det legger ikke Venstre seg borti. Det er andre politiske veier enn via Frp. Man kan ikke bare si at man ønsker å danne en regjering med deler av høyresiden, fordi deler av høyresiden har ikke flertall og for å få det til må man ha støtte fra FRP. Det har FRP sagt nei til. Enda mer ubegrunnet tøv. Du bare pumper ut påstander uten noen som helst form for begrunnelse. Venstre sa at AP var like ille som FRP. AP har for å beholde velgere blitt mer populistisk og på den måten mer lik Frp, men Venstre har uttalt at AP er å foretrekke framfor Frp. Ikke nødvendigvis fordi AP er direkte bedre, men de er moderate og trege, ikke ustabile og uansvarlige. Og bare for å nevne det enda en gang. Du gjentar deg selv. Om og om igjen. Det gjør det ikke mer sant. Venstre er ikke ute etter å få Frp til å bryte sitt løfte. En rejering med H-V-KRF er helt mulig selv uten Frp. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 Du kan ikke bare danne en regjering uten et budsjett. Dette er vel teknisk sett 100% feil. Du setter deg i samtaler for å høre om hvor skoen vil trykke mest i et samarbeid, og så forhandler du. Om forhandlingene fører fram, kan du stille regjering. Det er regjeringen som så setter sammen et budsjett, noe som er en mye mer tidkrevende prosess enn å bli enige om de skal regjere og sette sammen et budsjett i lag. Du framstiller det som om det er omvendt. Før du har en regjering, har du ikke et budsjett. Du setter opp forslag, som er basert på ditt partiprogram, og laget for å imponere pressen og kapre velgere, men du setter ikke sammen et budsjett for virkeligheten. Du vet, med kompromisser. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 Hva dette er slags tull? Jeg sier jo nettopp eksplisitivt at man ikke vil akseptere flere søknader enn vi har forpliktet oss til å gjøre. Venstre sier heller ikke at man ikke skal kaste ut de som har fått avslag. Dette henter du fra egen fantasi. Såklart skal man kaste ut de som får avslag. Men å la de som har fått avslag og som ikke KAN sendes hjem råtne på et asylmottak er å oppfordre til kriminalitet. Jeg fortalte deg at Venstre er imot enhvert utkastelsetiltak som har vært i det siste. Du sa, det er fordi tilfellene er inhumant. Jeg bryr meg ikke om begrunnelsen, men faktumet er at Venstre har fylt opp partiprogrammet sitt med liberaliseringstiltak. Selvfølgelig vil de akseptere flere søknader. De har også sagt at asylsøkere bør få lov til å kunne jobbe. Det betyr at man kan få store intnekter i Norge, og det kommer til å få flere til å søke til Norge. Massiv økning i antall asylsknader og liberaliseringstiltak vil føre til flere asylsøkere som blir sluppet inn i landet. Forventer på ingen måte det. Men som nevnt mange ganger her så er ikke en mindretallsregjering et problem og en slik regjering kan fint få støtte fra AP i stedet (noe som har skjedd før). En slik regjering forventer støtte fra FRP. Fordi hvis man skal hente støtte fra AP hvert eneste år, så blir det ikke særlig hyggelig til neste valg hvor man kan bare fortelle om sine skattelettelser til LO-medlemmer. Hvorfor skulle AP være med på skattelettelser, og hvorfor skulle Høyre gidde å være med i en slik regjering hvis de ikke får igjennom noe høyrepolitikk. I tilegg, hva sier Venstre når FRP stiller forslag om å borre utenfor lofoten og det får flertall? Garanterte ikke Venstre mot oljeborring i lofoten? Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 Du kan ikke bare danne en regjering uten et budsjett. Dette er vel teknisk sett 100% feil. Du setter deg i samtaler for å høre om hvor skoen vil trykke mest i et samarbeid, og så forhandler du. Om forhandlingene fører fram, kan du stille regjering. Det er regjeringen som så setter sammen et budsjett, noe som er en mye mer tidkrevende prosess enn å bli enige om de skal regjere og sette sammen et budsjett i lag. Du framstiller det som om det er omvendt. Før du har en regjering, har du ikke et budsjett. Du setter opp forslag, som er basert på ditt partiprogram, og laget for å imponere pressen og kapre velgere, men du setter ikke sammen et budsjett for virkeligheten. Du vet, med kompromisser. Jeg vet det er den veien, men du må få støtte for ditt budsjett for å kunne regjere Norge. Du kan ikke holde på i Norge i fire år og ikke lage noen budsjetter. Altså, det er 100% riktig. Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 Jeg fortalte deg at Venstre er imot enhvert utkastelsetiltak som har vært i det siste. Du sa, det er fordi tilfellene er inhumant. Jeg bryr meg ikke om begrunnelsen, men faktumet er at Venstre har fylt opp partiprogrammet sitt med liberaliseringstiltak. Selvfølgelig vil de akseptere flere søknader. De har også sagt at asylsøkere bør få lov til å kunne jobbe. Det betyr at man kan få store intnekter i Norge, og det kommer til å få flere til å søke til Norge. Massiv økning i antall asylsknader og liberaliseringstiltak vil føre til flere asylsøkere som blir sluppet inn i landet. Hvordan skal man argumentere når du tilsynelatende har bestemt deg for fakta på forhånd? Venstre har gått ut mot måten folk har blitt kastet ut på, ikke at de har blitt kastet ut. Hvilke liberaliseringstiltake ang asylsøkere er det du mener Venstre har fylt opp partiprogrammet sitt med? Hvorfor vil de selvfølgelig akseptere flere søknader? Dette er jo bare spekulasjon og gjetting. Jobbingen er for å redusere kostnadene ved å ha dem her og samtidig senke kriminalitet bland asylsøkerne. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 (endret) Jeg fortalte deg at Venstre er imot enhvert utkastelsetiltak som har vært i det siste. Du sa, det er fordi tilfellene er inhumant. Jeg bryr meg ikke om begrunnelsen, men faktumet er at Venstre har fylt opp partiprogrammet sitt med liberaliseringstiltak. Selvfølgelig vil de akseptere flere søknader. De har også sagt at asylsøkere bør få lov til å kunne jobbe. Det betyr at man kan få store intnekter i Norge, og det kommer til å få flere til å søke til Norge. Massiv økning i antall asylsknader og liberaliseringstiltak vil føre til flere asylsøkere som blir sluppet inn i landet. Hvordan skal man argumentere når du tilsynelatende har bestemt deg for fakta på forhånd? Venstre har gått ut mot måten folk har blitt kastet ut på, ikke at de har blitt kastet ut. Hvilke liberaliseringstiltake ang asylsøkere er det du mener Venstre har fylt opp partiprogrammet sitt med? Hvorfor vil de selvfølgelig akseptere flere søknader? Dette er jo bare spekulasjon og gjetting. Jobbingen er for å redusere kostnadene ved å ha dem her og samtidig senke kriminalitet bland asylsøkerne. Skal vi se Gjøre det lettere å få asyl 1. Innføre en regel om at kritikk fra FNs høykommissær for flyktninger fører til ny saksbehandling i asylsaker. 2. Senke terskelen for å få asyl på grunn av kjønnsrelatert forfølgelse 3. Innføre en ordning som i spesielle tilfeller gir ambassader og konsulat mulighet til å gi mennesker på flukt asyl. 4. At asylsøkere kan «skifte kø» fra søknad om asyl til søknad om opphold på grunn av arbeid 5. I visse tilfeller åpne for å gi asylsøkere med avslag adgang til et nytt intervju hos utlendingsmyndighetene. 6. At botid i Norge kan være et relevant hensyn i vurderingen av opphold på humanitært grunnlag. Mye av tiltakene som står der vil også gjøre det mer attraktivt å søke asyl som vil føre til høyere antall asylsøkere. 1. Sørge for at de somoppholder seg ulovlig i landet får rett til helsehjelp utover akutt hjelp når manglende hjelp kan få alvorlige helsemessige konsekvenser og at helsepersonell ikke risikere rettslig etterspill dersom de ytes relevant helsehjelp til mennesker med ulovlig opphold i Norge. 2. At asylsøkere må gis mulighet til å arbeide mens søknaden behandles. De to vil påvirke mest. Venstre vil føre til flere asylsøkere i Norge, hvorfor neker alle venstrefolk for det når det står klart programmet deres. Jo det står i programmet at dere ønsker å være tøffe, men det står ikke noen konstruktive tiltak. Endret 15. februar 2010 av Camlon Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 Gjøre det lettere å få asyl 1. Innføre en regel om at kritikk fra FNs høykommissær for flyktninger fører til ny saksbehandling i asylsaker. 2. Senke terskelen for å få asyl på grunn av kjønnsrelatert forfølgelse 3. Innføre en ordning som i spesielle tilfeller gir ambassader og konsulat mulighet til å gi mennesker på flukt asyl. 4. At asylsøkere kan «skifte kø» fra søknad om asyl til søknad om opphold på grunn av arbeid 5. I visse tilfeller åpne for å gi asylsøkere med avslag adgang til et nytt intervju hos utlendingsmyndighetene. 6. At botid i Norge kan være et relevant hensyn i vurderingen av opphold på humanitært grunnlag. At det blir enklere for enkelte grupper å få asyl betyr ikke at man slipper inn flere asylksøkere i året. Man har fremtedeles et antall godkjente søknader man skal ha vært år. Mye av tiltakene som står der vil også gjøre det mer attraktivt å søke asyl som vil føre til høyere antall asylsøkere.1. Sørge for at de somoppholder seg ulovlig i landet får rett til helsehjelp utover akutt hjelp når manglende hjelp kan få alvorlige helsemessige konsekvenser og at helsepersonell ikke risikere rettslig etterspill dersom de ytes relevant helsehjelp til mennesker med ulovlig opphold i Norge. 2. At asylsøkere må gis mulighet til å arbeide mens søknaden behandles. Helsedelen er rett og slett en annerkjennelse av at de er mennesker de også og at det er umoralsk å la dem lide pga statsborgerskap. Arbeidsdelen er for å senke kriminalitet og gjøre sånn at de kan betale en del av oppholdet selv. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 (endret) At det blir enklere for enkelte grupper å få asyl betyr ikke at man slipper inn flere asylksøkere i året. Man har fremtedeles et antall godkjente søknader man skal ha vært år. Eh... jo det vil det. Minimumsgrensen i Norge er på 1000 flyktninger og 0 asylsøkere. Den overskrider vi hvert eneste år, så det burde ikke være noe problem. Helsedelen er rett og slett en annerkjennelse av at de er mennesker de også og at det er umoralsk å la dem lide pga statsborgerskap. Arbeidsdelen er for å senke kriminalitet og gjøre sånn at de kan betale en del av oppholdet selv. Det er ulovlige innvandre. De fortjener ingenting fra den norske staten. Hvis de blir syke så kan de få godt få lov til å komme for hjelp, men de skal få en returbillet i samme slengen og de bør plasseres på et lukket avdeling før de blir kastet ut. Men begge to kommer til å føre til en drastisk økning i antall asylsøkere. Hvorfor skulle man ikke dra til Norge når man kan jobbe og tjene masse penger om søknaden blir avslått. Egentlg kan man like så godt bo her i Norge ulovlig, fordi man får jo alt man trenger av staten uten en gang å betale skatt. Venstres innvandringspolitikk vil gjøre det enklere å få bli i Norge og det vil føre til langt flere aslsøkere. Hvorfor skulle ikke Venstres politikk føre til det samme som vi ser i Sverige? Endret 15. februar 2010 av Camlon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå