Gå til innhold

High speed sync på fjernkontrollert blits.

Anbefalte innlegg

Må blitsen ha signal fra kamera under hele opplysningssekvensen? Jeg har kjøpt en billig radiostyrer for blitsen fra deal extreme. Og når jeg har for kort lukkertid for syncen til blitsen, får jeg en svart stripe nederst, selv om jeg har stilt inn blitsen på High speed sync. Ettl fungerer selvsagt ikke, så blitsen står på manuel.(Canon 30d kamera og canon 430 Ex II blits)Noen som vet om noe måte slippe sort stripe nederst på, selv på kort lukkertid?

Endret av erlend-mb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har du lest gjennom hele brukermanualen til blitsen. står jo litt der om high speed sync og hvordan det fungerer.

når det ikke fungerer hva som kan være problemet osv.

hvis du ikke har manualen kan den jo lastes ned fra canon

men du gir jo vanvittig lite å gå på her.

hva er lukkertiden din?

hva er fokus avstand på blits og hva er den faktiske fokus avstanden på objektivet?

har du sjekket om radiostyringen er kompatibel spesifikt med ditt kamera og blits og gir alle funksjoner?

Lenke til kommentar

Vil tro det lukkergardinen du ser dvs lukkertiden er for rask til blits.

High speed sync liker jeg å tenke på den funksjonen som får med naturlig lys i gjerne mørke omgivelser mens blitsen fryser motivet. Her ref. blits tider 1/1000-1/50000 sek

Endret av Inc
Lenke til kommentar

Jeg har endret overskriften litt. High speed sync er slik jeg har forstått det at blitsen sender ut et litt lengre glimt enn vanlig, for å slippe at gardina går igjen før blitsen lyser opp helt. Radiosenderen min sender kun beskjed om å fyre blitsen, ingenting annet. DEt kan hende det er slik cpy sier, at det bare fungerer med ettl. Det som er merkelig er at jeg kan sette blitsen i high speed sync modus, selv om den er stilt inn på manuell(, ikke ETTL). Tror du det vil fungere hvis jeg fyrer blitsen med litt mindre styrke?

Lenke til kommentar

Jeg vil anta at du må bruke en Canon blits som har trådløs styring innebygget (580EX om jeg ikke tar feil), dersom du ikke har blitsen på kameraet.

High-speed sync med blits fungerer ved at blitsen fyrer av flere ekstremt korte blink, ikke ett langt ett. Fordelen er at man kan bruke kortere lukkertider (over 1/250 sek som vanligvis er maks ved normal modus), ulempen er at styrken og rekkevidden på blitsen blir redusert.

Endret av andrvas
Lenke til kommentar
Jeg vil anta at du må bruke en Canon blits som har trådløs styring innebygget (580EX om jeg ikke tar feil), dersom du ikke har blitsen på kameraet.

High-speed sync med blits fungerer ved at blitsen fyrer av flere ekstremt korte blink, ikke ett langt ett. Fordelen er at man kan bruke kortere lukkertider (over 1/250 sek som vanligvis er maks ved normal modus), ulempen er at styrken og rekkevidden på blitsen blir redusert.

Jeg har sjekket litt. Du har rett, high speed sync vil bare fungere med utstyr som kan sende all informasjon fra kamera til blitsen. Da er vel st-e2, en masterblits eller de nyeste pocket wizzards de eneste alternativene hvis jeg vil ha trødløs high speed sync :( . Synd, men de radiostyrte blitsutløserne anbefales likevel, kosta rundt en hundrelapp, og fungerer greit så langt.

Lenke til kommentar

Har du egentlig behov for raskere lukkertider enn max sync når blitsen brukes som hovedlyskilde? Blitsglimtet er jo ganske hurtig uansett (ligger vel ett sted mellom 1/8000 og 1/1000 sekund, avhengig av hvor høy styrke den skal fyre av på), så det som belyses av blitsen blir jo uansett frosset?

Lenke til kommentar
Har du egentlig behov for raskere lukkertider enn max sync når blitsen brukes som hovedlyskilde? Blitsglimtet er jo ganske hurtig uansett (ligger vel ett sted mellom 1/8000 og 1/1000 sekund, avhengig av hvor høy styrke den skal fyre av på), så det som belyses av blitsen blir jo uansett frosset?

Godt poeng, mulig det ikke er noe å bekymre seg for. Kommer til å ta bilder i skumring, og ikke i stummende mørke, og vil av og til ha med omgivelsene, så det kan vel bli litt spor bak det jeg tar bilder av. Får se når jeg prøver det.

Lenke til kommentar
Godt poeng, mulig det ikke er noe å bekymre seg for. Kommer til å ta bilder i skumring, og ikke i stummende mørke, og vil av og til ha med omgivelsene, så det kan vel bli litt spor bak det jeg tar bilder av. Får se når jeg prøver det.

..På 1/200s eller så tror jeg ikke det er så veldig mye å bekymre seg om.. ;)

Lenke til kommentar

Highspeed sync er nyttig hvis du fotograferer med blits i dagslys, typisk situasjon er portrett med stor blender (f/1.4 osv). Blir man begrenset til 1/250 sekund vil bakgrunnen bli overeksponert, kan man derimot f.eks fotografere med 1/750 sek vil man oppnå en korrekt eksponert bakgrunn og forgrunn, isteden for å måtte velge enten eller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...