Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC fryser helt uten videre...

Anbefalte innlegg

Hei!

Overklokket pc'en min i går og skulle spille Burnout Paradise men så frøs pc'en og så jeg måtte restarte den. CL timings'ene sto på 4-4-4-18, ifølge Corsair er 5-5-5-18 fabrikk timingene så jeg satte de på 5-5-5-18, 1.85V. Men HK'et setter de automatisk til 4-4-4-18, regner med dette er optimale instillinger ifølge HK? Så jeg tenkte at det var OC'en som var skylden i dette så jeg satte instillingene tilbake til fabrikk instillinger. Men da jeg skulle teste om det var feilen, frøs pc'en igjen.

Den har frosset(sikkert grammatisk feil, men er fra nord-norge og er ikke HELT god i bokmål :innocent: ) flere ganger etter dette.

Har skannet pc'en for virus og fant et men det har jeg fjernet, har testet to av minne brikkene og ingen av dem hadde feil så jeg bootet med de brikkene. Men pc'en fryser når jeg starter et spill eller når CPU'en eller harddisken får noe å jobbe med. Ikke akkurat noe multitasking :roll: .

Specs:

HK - XFX nForce 780i SLI

CPU - Q6600 på standar frekvens

RAM - 6GB Corsair, 2x1 + 2x2, testet 2x1 minne brikken og fant ingen feil

PSU - Corsair TX 750w

GPU - GeForce GTX 285(hvis det har noe å si :roll: )

Booter fra en OCZ Summit SSD. Kan det bli feil med en SSD etter en viss tid?(Har hørt at hvis man ikke gjør et eller annet med SSD'en så kan den miste data eller noe, har bare hørt det)

Kan CPU'en ha tatt kvelden? Eller kanskje SSD'en?

EDIT: Jeg kan kjøre Prime95 uten noe feil, har ikke testet lenge bare noen minutter, men hvordan kan den tåle Prime95 men ikke Crysis :( ??

Endret av Crytek91
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Slet med noe av det samme problemet her før jul. Da viste det seg at det var hovedkortet som var gåent. Tok meg en ukes tid med forskjellig testing før jeg kom frem til det.

Hmm, kan hende det er det som er feilen. Fikk du garanti på HK'et?

Lenke til kommentar
Slet med noe av det samme problemet her før jul. Da viste det seg at det var hovedkortet som var gåent. Tok meg en ukes tid med forskjellig testing før jeg kom frem til det.

Butikke jeg kjøpte det hos er nedlagt så jeg orket ikke styret med å finne frem til hvor jeg kunne henvende meg. Kjøpte like godt et nytt HK og var ferdig med det.

Men absolutt verdt å forsøke seg på garanti om det da ikke er for gammelt.

Lenke til kommentar

Butikke jeg kjøpte det hos er nedlagt så jeg orket ikke styret med å finne frem til hvor jeg kunne henvende meg. Kjøpte like godt et nytt HK og var ferdig med det.

Men absolutt verdt å forsøke seg på garanti om det da ikke er for gammelt.

Åja :roll: ...Men ja kan jo sende inn på garantien men om 2 uker arrangeres det LAN på skolen min og det vil jo være kjedelig uten PC på et LAN :ph34r: .

Lenke til kommentar

Testet de minne brikkene som sto i originalt med memtest og pc'en restartet. Så testet jeg dem hver for seg og da var det ingen feil. Så en konklusjon er at minne brikkene fungerer. Men er redd for at dual channel ikke fungerer helt. Skal teste alle brikkene sammtidig.

Lenke til kommentar

Testet alle brikkene sammtidig og programmet sluttet på 7%, så NOE må jo være galt.

Som sagt så har jeg testet alle brikkene hver for seg uten feil. Da vil det nok være chipsettet som har tatt kvelden :hrm: . Veldig irriterende siden det arrangeres LAN om 2 uker:(.

Lenke til kommentar

Nei, kan være greit å teste kun 2 gb brikkene sammen i de sporene som ikke ble brukt når du testet 1 gb brikkene, hvis det går bra etter 2 timer skal du være trygg nok på at den fungerer under lan.

For å finne ut om feilen ligger i ett av sporene kun kan du teste hvert spor hver for seg. Du skal vel uansett klare deg på lan med kun 4 gig og så kan du sende inn ting etter lan er ferdig.

Kan eventuelt sette inn to brikker i samme channel og se om det funker, så lenge du kommer deg igjennom lan uten problemer kan det være greit å få sendt til tilbake så du er sikker på at det ikke blir fremtidige problemer uten at du har garanti lenger.

Lenke til kommentar
Nei, kan være greit å teste kun 2 gb brikkene sammen i de sporene som ikke ble brukt når du testet 1 gb brikkene, hvis det går bra etter 2 timer skal du være trygg nok på at den fungerer under lan.

For å finne ut om feilen ligger i ett av sporene kun kan du teste hvert spor hver for seg. Du skal vel uansett klare deg på lan med kun 4 gig og så kan du sende inn ting etter lan er ferdig.

Kan eventuelt sette inn to brikker i samme channel og se om det funker, så lenge du kommer deg igjennom lan uten problemer kan det være greit å få sendt til tilbake så du er sikker på at det ikke blir fremtidige problemer uten at du har garanti lenger.

Hvis jeg ikke finner noen feil, kan det være at chipsettet som er gåent?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...