Hotvedt Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Hei kjære vakre mennesker! Fruen(nå samboeren) har i flere år leid en leilighet, og har bodd med flere forskjellige personer. Hun har hatt ansvaret for leiligheten, og både strøm og internett har stått i hennes navn. Ifra den 1.August 2009 - 1.Jan 2010, bodde det en jente der, som ikke har betalt siste regning på strøm(kvartalsregning, så det er et par kroner). I kontrakten står det svart på hvitt at strøm er utenom husleien, og hun har hver eneste periode overført penger til min samboers konto. Regningen har alltid blitt delt i to, uavhengig av personlig forbruk. Grunnen til at de ikke bor sammen mer, er at jeg og fruen flyttet sammen, og hun endte derfor leieforholdet. Jenta som leide dro til utlandet for å feire jul, og min samboer oppbevarte derfor posten hennes til hun kom tilbake(som de ble enige om), men hun hentet ikke posten, og krevde at min samboer leverte den til henne på jobb, da hun ikke hadde mulighet til å hente selv. Min samboer leverte posten til henne, og vi trodde alt var greit. Hun fikset det også slik at jenta som leide fikk depositumet tilbake før nyttår, tiltross for at hun nektet å levere nøkler før hun hadde fått tilbake depositumet(noe som lagde problemer, som endte opp med at samboeren måtte betale for en ny lås). Jenta som leide har i ettertid ment at hun ikke trenger å betale noenting, med begrunnelse i av samboeren min ikke leverte posten raskt nok, og vil derfor bare betale 1/4 del av beløpet. Hun mener at hun ikke trenger å betale mer, da hun har fått purringer på regningene som vi oppbevarte for henne. (Det bør nevnes at det aldri var noen avtale på at vi skulle levere posten til henne, bare oppbevare den.) Samboeren min har prøvd å ringe, sende meldinger, samt sende meldinger på facebook, uten å få kontakt. Hun har også prøvd å ringe henne på jobb, og den ene gangen hun har fått tak i henne der, lovet hun å sette over pengene. Samboeren min har nå fått tilbake en hissig melding, der det står at hun må slutte å ringe, samt at hun ikke er villig til å sette over mer enn 1/4 del av regningen. Da stiller jeg spørsmålet; hva i all verden skal vi gjøre her? Hovedproblemet er at man ikke får kontakt med jenta, samt at hun ikke er villig til å betale sin del av regningen. H Hvordan skal man gå frem for å få løst dette her? Er Husleietvistutvalget den eneste løsningen her? Takker på forhånd for svar! Lenke til kommentar
svante Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Det fremstår jo som rimelig klart at denne personen ikke ønsker å betale det beløpet din samboer har krav på. Forutsatt at den eneste begrunnelsen hun har faktisk er at den 100% frivillige ekstra tjenesten dere gikk med på, altså å levere posten, ikke ble gjort tilfredstillende så har hun jo ingenting å komme med. Jeg ville tillatt meg å kontakte denne damen og opplyst om at hennes krav om avslag er så grunnløst som det kan bli og at dersom hun ikke makter å innse det så vil dere gå til de rette instanser for å få hjelp til å overtale henne om det. Det mest naturlige i denne saken vil vel da være konfliktrådet. Lenke til kommentar
Hotvedt Skrevet 28. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2010 Så konfliktrådet er den enkleste måten å løse dette på? Er det møteplikt i konfliktrådet? Det er jo kanskje det største problemet her, at hun totalt ignorerer min samboers henvendelser.. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Erkjenner hun at hun i utgangspunktet er ansvarlig for halvparten, men påstår at dette ikke gjelder for denne siste regningen fordi hun har fått purringer på andre regninger? Dette er i så fall et underlig argument. Hun er selv ansvarlig for å betale regningene sine i tide. At hun ikke så gjør, og derfor må betale purregebyrer, er ikke din samboers problem. Saken hører ikke hjemme i konfliktrådet, og jeg tviler på at den har noe i husleietvisteutvalget å gjøre. Jenta kan derimot klages inn til forliksrådet. Lenke til kommentar
Hotvedt Skrevet 28. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2010 Erkjenner hun at hun i utgangspunktet er ansvarlig for halvparten, men påstår at dette ikke gjelder for denne siste regningen fordi hun har fått purringer på andre regninger? Dette er i så fall et underlig argument. Hun er selv ansvarlig for å betale regningene sine i tide. At hun ikke så gjør, og derfor må betale purregebyrer, er ikke din samboers problem. Saken hører ikke hjemme i konfliktrådet, og jeg tviler på at den har noe i husleietvisteutvalget å gjøre. Jenta kan derimot klages inn til forliksrådet. Ja, hun nekter å betale fordi samboeren min tok vare på posten hennes og hun fikk den igjen for sent visstnok. Men samboeren min var på juleferie hjemme i Sandefjord og hadde ingen anledning til å levere posten. Det var vidre ingen endighet om at hun skulle levere posten til henne, det var bare en uformell melding hun sendte for å være snill. Meldingen hun sendte lyder; jeg tok forresten var på posten din, kan ta den med til deg etter nyttår:) Posten ble levert den 12.1, dagen etter at samboeren min kom hjem fra ferie. Hadde hun ikke tatt med posten for henne, hadde det blitt kastet av de nye som flyttet inn. Det virker veldig rart at samboeren min skal straffes for å ha vært snill og tatt med posten for henne? Og dersom dette argumentet skal benyttes, så kan jo samboeren min kreve penger tilbake for utlegg til vaskemidler som ble brukt til å vaske ned leiligheten, for nye nøkler osv? Det blir litt rart. En annen ting er at da kjæresten min sendte meldig til henne om summen som måtte settes over, strømregningen altså, så fikk hun svar tilbake om at vedkommende skulle sette pengene over samme kveld. Dette er over to uker siden, og ikke ei krone har kommet inn på konto. Hovedproblemet vårt er at hun nekter å svare på meldinger og tar ikke telefonen. Noen som har noen forslag? Hvordan klager man noen inn til forliksrådet? Lenke til kommentar
frevild Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Slik du beskriver saken, har hun ikke noe grunnlag for å motsette seg betalingen. Din samboer har mao. et krav på henne for 1/2 av regningen. Informer henne (helst i rek. brev) om at hun er pliktig til å betale, at det løper forsinkelsesrenter på kravet og at hun vil bli klaget inn for forliksrådet om hun ikke betaler. I FR kan hun bli holdt ansvarlig for saksomkostninger. Fra 1. jan er satsen for forsinkelsesrente 8,75 % (mot 8,25 % frem til dette tidspunkt). Les om forsinkelsesrenter her: http://www.forsinkelsesrente.no/ Kommunen kan fortelle om de rent praktiske sidene ved å klage inn noen for FR. Lenke til kommentar
Hotvedt Skrevet 28. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2010 Slik du beskriver saken, har hun ikke noe grunnlag for å motsette seg betalingen. Din samboer har mao. et krav på henne for 1/2 av regningen. Informer henne (helst i rek. brev) om at hun er pliktig til å betale, at det løper forsinkelsesrenter på kravet og at hun vil bli klaget inn for forliksrådet om hun ikke betaler. I FR kan hun bli holdt ansvarlig for saksomkostninger. Fra 1. jan er satsen for forsinkelsesrente 8,75 % (mot 8,25 % frem til dette tidspunkt). Les om forsinkelsesrenter her: http://www.forsinkelsesrente.no/ Kommunen kan fortelle om de rent praktiske sidene ved å klage inn noen for FR. Okei, tusen hjertlig takk for hjelp! Dette høres veldig bra ut! Får litt vondt av henne stakkars, ganske frustrerende når hun ikke får noen svar eller noenting, men et rek.brev er jo genialt! Lenke til kommentar
kimla Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 Meldingen hun sendte lyder; jeg tok forresten var på posten din, kan ta den med til deg etter nyttår:) Jeg stusser litt på akkurat denne meldingen. Er det slik at samboeren din tok vare på posten til venninnen sin uten at hun hadde spurt om det, for så å dra på ferie slik at venninnen ikke hadde tilgang til posten før samboeren din kom hjem fra ferie? Jeg vet du har skrevet at det ble inngått en avtale mellom dem der venninnen til samboeren din avtalte at samboeren din skulle ta inn posten for venninnen sin, men det virker som denne meldingen sier at samboeren din tok posten til venninnen sin før hun hadde spurt om det var greit. Om det er noe jeg har oversett eller misforstått så beklager jeg, begynner å bli sent Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 Vist det er snakk om samme postkasse, så er det vel litt vanskelig å ikke ta inn alt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå