Gå til innhold

Søker utendørs hobby!


FjuskeN

Anbefalte innlegg

For det første så har du en optisk søker. Den du ser gjennom. I tillegg så er selve bildesensoren større. Når den er større så får man mer lys på den om gangen. Da blir det enklere å få gode bilder i varierende lys.

Den har også bedre lysmåling som gjør at man lettere får bildet riktig eksponert, samt (nesten alltid) bedre autofokus.

Den aller største fordelen er selvsagt at man kan bytte ut objektivene ("linsene") etter som hva man føler for å bruke den dagen/passer best til det motivet.

Du kan starte med et kitobjektiv (kitobjektiv betyr at det følger med kameraet.) og utvide objektivsamlingen din om det fenger. Alt i fra superzoomer, som lar deg ta bilde på lang avstand, til makroobjektiv som lar deg ta bilde av de minste detaljene, til vidvinkler som nesten tar bilde bak seg selv (liten overdrivelse det siste, men du skjønner. ;) ).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For det første så har du en optisk søker. Den du ser gjennom. I tillegg så er selve bildesensoren større. Når den er større så får man mer lys på den om gangen. Da blir det enklere å få gode bilder i varierende lys.

Den har også bedre lysmåling som gjør at man lettere får bildet riktig eksponert, samt (nesten alltid) bedre autofokus.

Den aller største fordelen er selvsagt at man kan bytte ut objektivene ("linsene") etter som hva man føler for å bruke den dagen/passer best til det motivet.

Du kan starte med et kitobjektiv (kitobjektiv betyr at det følger med kameraet.) og utvide objektivsamlingen din om det fenger. Alt i fra superzoomer, som lar deg ta bilde på lang avstand, til makroobjektiv som lar deg ta bilde av de minste detaljene, til vidvinkler som nesten tar bilde bak seg selv (liten overdrivelse det siste, men du skjønner. ;) ).

 

Man kan også selv stille hvitbalanse, lukker, bleder og ISO m.m. på et speilrefleks, som jeg anser som den største fordelen.

 

Det betyr at du kan få bildene skarpe i forgrunnen, og uskape bakover, som er en god effekt ved portrettfotografering. Dette stilles ved å ha lavere blender, og justere fokus, du kan ta bilder av stjernene, det går ikke an med et kompaktkamera, fordi den styrer alt selv, inkludert lukkeren, som bestemmer hvor lenge du skal slippe inn lys på bildebrikken. Det er ekstremt mye informasjon om fotografering, så du må egentlig bare lese noen introer, som du finner under foto og videodelen av forumet for eksempel.

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg driver ikke bare med rc, driver med paintball også.

Jeg vil anbefale paintball, du får også god trening ved å løpe rundt over allt:P

Minuset er at ballen koster:/ Her er vi 15 stk som holder på med paintball:) Spiller over allt:)

Vist du vil ha en billig og grei markør så har du den : Spyder Sonix Og Spyder Victor

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest member-97590

Kva med RC-fly?

Begynte med det sjølv i sommeren 2008, og tviler ikkje på at dette blir ein livet-ut hobby.

 

No veit ikkje eg kor du bur i landet, men sjangsen for at det er en klubb eller noke i nærheita er der.

Givende hobby. Begynne med en enkel modell som flyr godt, og utvikle deretter ettersom økonimien og ferdighetene strekker til.

Vil påstå at det er billigare å drive med enn bil, da det er langt i fra like mange slitasjedeler, og det meste kan fikses med lim.

Når man først kan å fly, krasjer ein meget sjelden. Har hatt mitt nr 2 fly i vèl over 1 år no, og har enda ikkje vert i nærheten av å krasje den.

 

Lærer man å fly sammen med instruktør i ein klubb, tar det nok si tid før ein får sitt første krasj.

Sjølv lærte eg å fly med ein liten elapor(noe lignende isopor) modell sjølv(uten instruktør), og den har tålt meget masse. Ingenting som ikkje kunne fiksast med lim.

 

Bare å spørre om du er interessert og lurer på meir :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Nå er du kanskje litt ung enda, men hva med Geo caching? Relativt billig og du får utrolig mye friluft. Det eneste som koster noe er vel gpsen. Og du får jo i tillegg god erfaring kart og kompass og navigasjon. Ta med deg ett fotokamera så slår du to fluer i en smekk..

 

siden jeg linker til inneholder rimelig mye informasjon om emnet etter førsteintrykket mitt.

Lenke til kommentar

Nå er du kanskje litt ung enda, men hva med Geo caching? Relativt billig og du får utrolig mye friluft. Det eneste som koster noe er vel gpsen. Og du får jo i tillegg god erfaring kart og kompass og navigasjon. Ta med deg ett fotokamera så slår du to fluer i en smekk..

 

siden jeg linker til inneholder rimelig mye informasjon om emnet etter førsteintrykket mitt.

 

fantastisk, dette ser utrolig kult ut. Aldri hørt om tidligere heller. Dette skal jeg begynne med =D

Masse poster rundt om i Bergen som jeg holder til i.

Jeg liker godt å gå ute i natur og fjell, men mangler den lille motivasjons boosten, kanskje dette hjelper på :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...