Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skjeldne sportsbiler av mindre profilerte bilprodusenter ! Kom med de du vet om :)


mosle

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg har alltid vært ganske fascinert av mindre bilfabrikker, og bilene deres, og da spesielt sportsbiler, med mindre profilerte produsenter mener jeg ikke av merker ingen vet om(kan gjerne ta med det også da), men produsenter du egentlig ikke ville forventet at skulle lage sportsbil. Her er mine 2 bidrag :)

 

Isuzu Piazza (en kamerat av meg har denne, det er den eneste i landet med lotus-understell, og det finnes vel totalt 3 som kjører rundt på veiene i norge)

 

Renault Fuego. Denne har jeg aldri sett i virkeligheten, men det virker som en veldig kul bil, og den skiller seg absolutt ut :)

 

 

Kom med de dere kommer på også !!!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

LCC Rocket

rocketmain.jpg

 

Den britiske stjernekonstruktøren Gordon Murray, som tidligere hadde konstruert 3-seteren MacLaren F1 (som for mange fortsatt er selve målestokken på supersportsbiler), ville etter at han var ferdig med F1 vise verden hvordan han egentlig ville ha bygd en sportsbil hvis han fikk totalt frie tøyler.

 

Han slo seg sammen med Chris Craft og resultatet ble den åpne 2-seteren Rocket, som ble lansert i 1992. LCC står for Light Car Company. LCC la inn årene for noen år siden, men i 2007 ble produksjonen gjenopptatt under merkenavnet Rocket og de lager fortsatt en og annen Rocket på bestilling. Foreløpig er det laget færre enn femti eksemplarer. Ikke per uke eller per år, men totalt siden 1992. Den kan bestilles på http://www.rocket-car.co.uk/. Opprinnelig pris i 1992 var 38.800 GBP. Dagens priser ligger på opptil 44.000 pund (før avgifter).

 

Rocket er utstyrt med et avtagbart deksel over baksetet. Med dekselet på plass er bilen en 1-seter med bagasjerom, ved å sette igjen dekselet hjemme er bilen en 2-seter. Bilen har ikke tak, heller ikke noe kalesje eller lignende. Regner det så blir man våt, unntatt hvis man holder såpass god fart at fartsvinden blåser dråpene over sittebrønnen.

 

Motoren er en 150-hesters Yamaha FZR som er koblet til bakhjulene via en egenkonstruert (og derfor svært dyr) girkasse/differensial. 150 hester høres muligens lite ut, men bilen veier kun 370 kg, så dette gir altså nesten 450 hester per tonn. Vektfordelingen er ideell (forutsatt at føreren eller passasjeren ikke er alt for tung). Kjøreegenskapene er omtrent som på en Formel-1-bil i følge de som har kjørt den, og den høres litt sånn ut også med rødmerking på over elleve tusen o/m. 0-100 km/t går unna på 4 sekunder og 0-160 på 9.

 

Verdensrekorden i rygging er forresten foretatt i en Rocket, 104 mph lyder rekorden på og dette stuntet ble utført av motorjournalisten Colin Goodwin.

http://en.wikipedia.org/wiki/Colin_Goodwin

 

Gordon Murray har selvsagt selv en LCC Rocket, den er rød med understellsnummer 002:

r002.jpg

 

Les mer om Rocket på http://www.pistonheads.com/doc.asp?c=102&i=16174

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Hagen 1

Bygd i ett eksemplar og denne eies av byggeren, en kar bosatt i Porsgrunn. Han heter Hagen til etternavn. Bilen ble bygd mens han bodde i Sverige og tatt inn til Norge som flyttegods.

 

Bilen har en 1600 cm³ innsprøytningsmotor fra Escort, en spaceframe-ramme av tynne firkantrør kledd med ulakkerte aluminiumsplater, og frontkon og sykkelskjermer av grønn plast. Setene er av upolstret gocart-type (glassfiberarmert plast) og hjulene er valgt ut fra billigste dimensjon (185/60-13). Speedometeret er en liten firkantet digitalrute midt over girspaken, billig og lett, men viktigst av alt, utrolig enkelt å kalibrere. Bilen veier ca 500 kg, inkludert 6 kunstferdige H-merker (på snuten, i hjulnavene og i rattnavet).

 

h-front.jpg

h-bakende.jpg

h-interior.jpg

h-side.jpg

h-fart.jpg

Lenke til kommentar

Stranden Scorpione

Bygd i ett eksemplar av hr. Stranden i Ålesund tidlig på 70-tallet (1968-1972). Understellet er fra ei folkevognboble, og motoren en Porsche-motor, men ellers er alt bygd av Stranden selv, inkludert setene. Passasjersetet er litt bredere enn førersetet, for damer er jo generelt litt bredere over hoftene enn menn, i følge byggeren selv.

 

understell2.jpg

autofil1.jpg

Scorpione1.jpg

Scorpione8.jpg

 

Mer om bilen og flere bilder på http://www.strandenscorpione.com/

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar
Hagen 1

Bygd i ett eksemplar og denne eies av byggeren, en kar bosatt i Porsgrunn. Han heter Hagen til etternavn. Bilen ble bygd mens han bodde i Sverige og tatt inn til Norge som flyttegods.

 

Bilen har en 1600 cm³ innsprøytningsmotor fra Escort, en spaceframe-ramme av tynne firkantrør kledd med ulakkerte aluminiumsplater, og frontkon og sykkelskjermer av grønn plast. Setene er av upolstret gocart-type (glassfiberarmert plast) og hjulene er valgt ut fra billigste dimensjon (185/60-13). Speedometeret er en liten firkantet digitalrute midt over girspaken, billig og lett, men viktigst av alt, utrolig enkelt å kalibrere. Bilen veier ca 500 kg, inkludert 6 kunstferdige H-merker (på snuten, i hjulnavene og i rattnavet).

 

h-front.jpg

h-bakende.jpg

h-interior.jpg

h-side.jpg

h-fart.jpg

 

Det der er jo en caterham, og de er det mange av her i landet....

Bla en med cosworth motor og 450hk, GODKJENT!

Endret av cossiemk1
Lenke til kommentar
Hagen 1

Bygd i ett eksemplar og denne eies av byggeren, en kar bosatt i Porsgrunn. Han heter Hagen til etternavn. Bilen ble bygd mens han bodde i Sverige og tatt inn til Norge som flyttegods.

Det der er jo en caterham, og de er det mange av her i landet....

Bla en med cosworth motor og 450hk, GODKJENT!

Slapp av, jeg vet hva en Caterham er for noe. Og selvsagt er Hagen 1 sterkt inspirert av en Lotus Seven, men Hagen 1 er likevel selvbygd fra grunnen av og har knapt noen deler eller mål felles med en Lotus/Caterham Seven. Den ligner, men det er ingen Caterham.

 

Nå får man forresten ikke godkjent nye Caterham lengre, etter at bildirektoratet for noen år siden forbød godkjenning av alle kit-car-biler, enten de er bygd på fabrikken eller av en amatør. Eneste smutthullene nå er flyttegodsbiler eller å bygge noe som ikke klasses som bil. Motorsykler er det fortsatt lov å selvbygge, og det finnes en drøss tøffe 3-hjulsbiler for de som synes 3 hjul er nok (3-hjulsbiler registreres som motorsykler i Norge).

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Nå vet ikke jeg mye om småe bilfabrikanter, men bit deg fast i det SeaLion sier her! Kjenner ikke han personlig, men vet at for 10 år siden imponerte meg han med sin viten på diverse forum på nette (tror faktisk det var på autofil sitt). Tror han vet det som er å vite om små absurde bilfabrikanter!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...