fishlake Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 (endret) Etter sommerferien 2009 fikk vi problemer med koble vår bærbare HP til det kablete hjemmenettverket. PCen registrerte ikke at nettverkskabel ble koblet til. Etter å ha sendt den inn til verksted 3 ganger, fant endelig Infocare det for godt å skifte hovedkort (integrert nettverksadapter) etter at de hadde hevdet at det ikke var feil. Før jul bestilte jeg ny HP bærbar PC og fikk samme problem med denne! Siden den var en julegave kjøpt i litt for god tid før jul måtte den sendes til rep. i stedet for å returneres på angrefrist. Fikk den nettopp tilbake fra Infocare med beskjed om at ingen feil er funnet. Det som er merkelig er at ingen av disse 2 bærbare maskinen fra HP registrerer at de kobles til nettverket via en Linksys svitsj (SD2005). Setter jeg kabelen rett i veggen, der svitsjen ellers er tilkoblet er det kontakt med en gang. Linksys-svitsjen forgrener seg videre til en stasjonær PC, en nettverksskriver, samt en ny svitsj. Denne "neste" svitsjen er tilkoblet en Squeezebox, en Popcorn A-110 samt en BluRay-spiller. Alle andre enheter fungerer på nettverket! Den eldste HP-maskinen har etter byttet av hovedkort virket treg på kablet nett, og hatt problemer med å spille av videofiler fra lokal server uten å hakke. Kjørte IT-avisens speedometer 10 ganger fortløpende, deretter 10 ganger på en ennå eldre Compaq PC, og deretter 10 nye ganger på førstnevnte PC. Veldig varierende hastighet på download men nokså konsekvent høy fart på upload (Altibox 15 Mb/s), men download var jevnt over klart langsommere enn på den eldste bærbare. Har jeg virkelig fått en ny HP med samme feil på nettverksadapter, eller kan det være noen annen forklaring på at disse PCene ikke "vil" kobles via Linksys-svitsjen? Jeg har selvsagt prøvd med ulike kabler, bl.a. den som kobler min stasjonære til svitsjen og som har vært i daglig bruk i flere år uten problemer. Edit: Kan det være så dumt at kombinasjonen HP-bærbar/svitsj krever bruk av krysset kabel? Edit: Jeg konkluderer med at ingen av våre HP Pavilion bærbare "liker" Linksys svitsjen (SD2005). Når jeg koblet en STLab svitsj mellom Linksys og PC gikk det greit! Endret 2. februar 2010 av fishlake Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå