Gå til innhold

Lyst på rc bil. Hvilken?

MrLian

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Biler i skala 1:10 som tar LiPo bruker ofte 2-3 celler, som da er 7,4 og 11,1 volt. Biler i skala 1:8 bruker gjerne de samme, men 2 stykker istedenfor 1.

Når det kommer til kapasitet (milliampere-time/mAh) så er større bedre da det gir lengre kjøretid. Det er ingen øvre grense her, sålenge batteriet får plass i bilen. Derimot kan det være en nedre grense, samt en minimumsgrense for utlading (f.eks 25C).

Endret av Cutthroat Bill
Lenke til kommentar
Biler i skala 1:10 som tar LiPo bruker ofte 2-3 celler, som da er 7,4 og 11,1 volt. Biler i skala 1:8 bruker gjerne de samme, men 2 stykker istedenfor 1.

Når det kommer til kapasitet (milliampere-time/mAh) så er større bedre da det gir lengre kjøretid. Det er ingen øvre grense her, sålenge batteriet får plass i bilen. Derimot kan det være en nedre grense, samt en minimumsgrense for utlading (f.eks 25C).

'

jeg såg at det 13500amp batteriet kosta 1400kr ca;D

litt i det drygeste laget?:-P

Lenke til kommentar
MaxAmps.com har nettopp gitt ut en ny batteriserie som heter XL, og en av de største batterien der er på vannvittige 13500 mAh, som gir 1 time til 1 og 1/2 times kjøring. I tillegg kan disse lades på 5C, så hvis du har en skikkelig god lader, så lader du batteriet på ca 1/2 time.

Hvordan er det å kjøre så lenge med tanke på varme fra motor? Husker fra "ungdommen" når vi kjørte noen batterier på rad endte det med at girkassa smeltet rundt motoren pga varmen. Men dagens el biler er kanskje konstruert på samme måte som bensinmodellene, slik at motoren sitter i en brakett og ikke skrudd fast i girkassa?

Lenke til kommentar

MaxAmps batteriene er jo nokså dyre. Da er det bedre å kjøpe inn en haug 5 Ah batterier fra Hobbyking til $30 stykket. Jo større kapasitet batteriene har, jo større er den fysiske størrelsen også. De svære batteriene fra MaxAmps er jo for store for de fleste batterikasser.

Og som sagt tidligere i tråden. Nitrobiler har ikke sjangs til å hamle opp med elektrobiler med børsteløse motorer og LiPo-batterier. Ikke bare er det vedlikeholdsfritt, det fungerer uansett temperatur og værforhold også. Bensin igjen er langt dyrere og brukes på biler i 1:5 skala. En bil som gir mye for penga er nye Traxxas Slash 4x4. Kommer med børsteløst system og en toppfart på godt over 70 km/t med 3S (11,1V) LiPo batteri, samt 2,4 GHz radio så du slipper å engste deg for forstyrrelser. Dette er også en bil som tåler veldig mye.

Lenke til kommentar
MaxAmps batteriene er jo nokså dyre. Da er det bedre å kjøpe inn en haug 5 Ah batterier fra Hobbyking til $30 stykket. Jo større kapasitet batteriene har, jo større er den fysiske størrelsen også. De svære batteriene fra MaxAmps er jo for store for de fleste batterikasser.

Og som sagt tidligere i tråden. Nitrobiler har ikke sjangs til å hamle opp med elektrobiler med børsteløse motorer og LiPo-batterier. Ikke bare er det vedlikeholdsfritt, det fungerer uansett temperatur og værforhold også. Bensin igjen er langt dyrere og brukes på biler i 1:5 skala. En bil som gir mye for penga er nye Traxxas Slash 4x4. Kommer med børsteløst system og en toppfart på godt over 70 km/t med 3S (11,1V) LiPo batteri, samt 2,4 GHz radio så du slipper å engste deg for forstyrrelser. Dette er også en bil som tåler veldig mye.

Hvordan er tilgang til deler?

Er det ikkje eit stålbur under dekselet?

Kan man kjøre UNDER vatn i noen minutter uten det kommer inn?

Har sport kamera jeg skal feste på å kjøre under vatnet:-P

Gode sider som har billige deler?

helst Norske, går med utelandske og.

vet om elefun

Lenke til kommentar

Stålbur? Er ikke noe stålbur på Slash iallefall.

Slashen skal være vanntett ja, men de fleste batterier er jo ikke det. Det er vel heller ikke sikkert at alt såpass vanntett at det er anbefalt å bruke det som en u(bil/båt) heller.

Slashen er jo relativt ny, så deletilgangen i Norge er ikke spesielt god enda. Noen deler går vel muligens om hverandre fra forrige utgave. Ellers er det et godt utvalg på eBay. De større butikkene i USA (Amainhobbies, Towerhobbies, RPPhobby etc) og Kina (RCmart) begynner vel etterhvert å få inn en del deler også.

Lenke til kommentar

Kort sagt så er børsteløs motor med rett dreving helt fantastisk. Min motor kunne skubbe Pro-D'en fra 0-60 på under 2 sek (de få gangene den i det hele tatt fikk tak) og etter en halvtimes kjøring kunne du fint holde hånden på motoren. Kjekt når vi kjørte på sensommer/tidlig vinter...

Pro-D er ikke en touring bil engang, den er laget for drifting og har dermed en totalt feil vektfordeling i forhold til en touring, men du kan sette delene annerledes opp på ramma hvis du vil. Uansett, elektromotor og batteri er langt i fra det som det var før når 540 black edition motorer var det råeste som fantes.

Virker som du er mest ute etter en halvhøy bil og da begynner man å snakke om kraftige motorer. Se bare på Savage Flux, den har en motor på ca 6hk hvis du har 6s LiPo i serie. Dette står på Castlecreations sine sider for dem som lurer. Du får også Hobbywing som er bra og svinbillige motoroppsett. De lager faktisk oppsett for mange av de store merkene, men setter på Losi/HPI/andre klistremerker.

Jeg hadde som tidligere nevnt et Hobbywing oppsett til 800,- og da holdt jeg følge med kompisen min sin bil som hadde et Orion oppsett til over 3000,-. Vi hadde identiske biler, batteri, dekk så alt skulle tilsi at han flekte meg. Han seig fra meg på toppfart, men den gikk ikke så mye bedre som prisdifferansen skulle tilsi akkurat. Han ble litt sur etterpå :p

Jeg vet ikke om du går for 1:10 eller 1:8 skala eller 1:16 for den del, alle størrelsene har kule biler. Jeg liker veldig godt Traxxas Revo VXL, den går vanvittig godt rett ut av esken. Der får du også kjøpt 1:10 motorfeste... i en 1:16 bil...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...