Gå til innhold

Er det slik at dual-core prosessorer kan kjøre 64bit OS?

wanna-b

Anbefalte innlegg

Emnetittelen sier det meste.

Er det fasit, at hvis en prosessor er dobbeltkjernet så er den 2x32 bit?

Hvis en prosessor er 64bit, vil et 64bit OS virke raskere enn et (tilsvarende) 32bit OS på samme prosessor?

Specs på pcen jeg sitter med

Specifications Acer Aspire 5530G-702G32Mi

Processor AMD Turion X2 RM-70 @ 2 GHz

Chipset AMD M780G

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flott, godt vi fikk klarnet opp i det. Prosessoren min har altså støtte for 64 bits OS. Men er det alltid det beste for maskinen, mtp. ytelse (å velge 64bit os kontro 32bit)?

Grunnen til at jeg spør er fordi pcen ikke er min, jeg har fått de i henda for å innstallere windows på nytt fordi den går tregt. La merke til at win vista 32 bit var forhåndsinnstallert, og jeg laster for øyeblikket ned 64bit.

Endret av wanna-b
Lenke til kommentar
Har den mindre enn 3GB minne så har det ingenting for seg med 64bits windows på den maskinen.

Har den mindre enn 2GB minne bør du oppgradere den til Win7 32bits om mulig.

Jeg vil ikke si meg helt enig i det du påstår her men.. En ting er minnet, men man kan prosessere mer data på en 64-bits arkitektur. Det er også fordelaktig med tanke på "memory mapping" - ref.: Wiki under "pros and cons".

Til wanna-b: Ville nok vurdert 64-bit hadde jeg vært deg..

Lenke til kommentar

sajohansen: til normal bruk er ulempene med 64bits så store at det totalt sett går opp i opp med ulemper og fordeler.

Med 4GB minne i maskinen er valget soleklart: 64bits gir da 1GB mer brukbart minne, og den økte minnebruken 64bits gir blir klart oppveid av 1GB ekstra tilgjengelig minne.

Lenke til kommentar

Ja. Men så lenge det fins mange maskiner med "lite" minne, typ 1-2GB, så har 32bits windows en funksjon.

Hastighetsforskjellen er minimal for alt av normal programvare, og det er et ubestridelig faktum at samtlige 64bits windows-versjoner bruker mer minne enn tilsvarende 32bits-utgave. Da bør man ha så mye minne at det er reell grunn til å oppgradere til 64bits.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...