Mr.Anki Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Hei, Fullfører 3. kl studiespesialisering iløpet av året og det er på tide å finne ut hva man skal til neste år. Ønsker en utdanning innen IT og da mest innenfor drifting og den tekniske biten med komponentene. Er ikke noe særlig interessert i de store kode utdanningen, men teknikker og vedlikehold av maskinvaren. Har sett litt på dataingeniør og dataelektriker. Innenfor dataingeniør er det spesielt denne delen jeg liker "montere, drifte og vedlikeholde datastyrte maskiner" Dataelektriker blir vel et lavere studium enn dataingeniør, det blir vel på en måte å gå opp igjen VGS. Er det noen her som er utdannet dataingeniør og som kan fortelle litt om studiene? Nå er jeg ute etter noe litt mer variert arbeid, men hvilken utdanning må en ta for å bli teknikker hos en databutikk feks.? Har dere tips noen andre studier som kan passe inn under mine interesser? På forhånd takk Lenke til kommentar
sajohansen Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 (endret) Hei, Fullfører 3. kl studiespesialisering iløpet av året og det er på tide å finne ut hva man skal til neste år. Ønsker en utdanning innen IT og da mest innenfor drifting og den tekniske biten med komponentene. Er ikke noe særlig interessert i de store kode utdanningen, men teknikker og vedlikehold av maskinvaren. Har sett litt på dataingeniør og dataelektriker. Innenfor dataingeniør er det spesielt denne delen jeg liker "montere, drifte og vedlikeholde datastyrte maskiner" Dataelektriker blir vel et lavere studium enn dataingeniør, det blir vel på en måte å gå opp igjen VGS. Er det noen her som er utdannet dataingeniør og som kan fortelle litt om studiene? Nå er jeg ute etter noe litt mer variert arbeid, men hvilken utdanning må en ta for å bli teknikker hos en databutikk feks.? Har dere tips noen andre studier som kan passe inn under mine interesser? På forhånd takk Jeg er til sommeren ferdig som ingeniørstudent ved Forsvarets ingeniørhøgskole og kan gjerne fortelle litt om hvordan denne skolen er om du skulle være interessert? Det er en kombinert befals -og ingeniørutdanning, noe jeg tør å påstå er et bra opplegg! Bare å spørre i vei om du er nysgjerring!? Endret 27. januar 2010 av sajohansen Lenke til kommentar
Mr.Anki Skrevet 28. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2010 Ja, fortell gjerne om dette studiet Lenke til kommentar
tickinghd Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Hva med elektronikkingeniør/el-ingeniør, det må da være veldig relevant for deg? Eksempel: http://www.hib.no/studier/studie.asp?studieID=EEL (Finnes andre skoler som tilbyr dette også, men hib kom først opp i Google) En elektronikkingeniør har kunnskaper om de elektroniske komponentene og om programvare brukt i tilknyting til disse. En ingeniør med denne fagkretsen kan sette sammen transistorer, motstander og andre komponenter for å få frem de rette elektroniske signalene. I tillegg programmerer ingeniøren mikroprosessorer, slik at utstyret gjør oppgavene i tur og orden og kommuniserer med brukeren på rett måte. Gikk dataingeniør og fokuset handler ikke så mye om datakomponentene, utenom fag som "datamaskinens oppbygning og virkemåte" som gikk litt dypere i maskinvaren. Som dataingeniør kan man jobbe med f.eks. ikt-drift eller programutvikling. Fokuset i utdannelsen ligger mest på programvarebiten. Om du ønsker en bedre forståelse for maskinvaren bør du se på el-ingeniør linjene tror jeg. Lenke til kommentar
Mr.Anki Skrevet 29. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2010 Finnes det noen jobber der man reiser rundt til ulike bedrifter ol. for vedlikehold/ kontroll av datasystemer men grei lønn? Type 4 - 500 000? Eller hvordan blir man teknikker hos feks. komplett.no? Lønnsnivå? Lenke til kommentar
sajohansen Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Forsvarets ingeniørhøgskole er en kombinert befalsutdanning og ingeniørutdanning over 3 år. Når man tar en 3-års utdanning i Forsvaret får man en plikttjeneste på 3 år etter utdannelsen. Altså 3 år (skole) + 3 år (plikttjeneste) = 6 år totalt før du eventuelt kan gå over til en sivil jobb. Ingeniørutdanningen: Man tar en bachelor i telematikk, hvor man siste halvåret kan velge mellom to studieretninger (Informasjonssikkerhet og Kommando og Kontroll Informasjonssystemer). 1-året består at de mest grunnleggende fagene som matematikk, fysikk, kjemi osv.. noe som er vanlig på de fleste ing.studier. 2-året går noe videre med matematikk 2, samt en rekke studiespesifikke fag innen elektronikk og datafag. 3-året går noe videre i studiefag, samt militær engelsk osv.. For mer detaljert oversikt over de tekniske fagene kan du besøke vår wiki-side: http://fihwiki.org Befalsutdanningen: Vanlig befalsskole i Forsvaret er som regel 1-års utdanning. Vi har denne spredt over 3 år siden vi i tillegg har ingeniørutdanningen. (Vi får i tillegg noen fag ekstra utover vanlig befalsutdanning, så hvis man ønsker å øke den militære kompetansen med f.eks Krigsskolen - kan vi ta noe som heter Kval-kurs (Kvalifiseringskurs) over 1/2 år etter den 3-årige utdanningen, noe som i praktisk betyr at man får Krigsskolen på papiret i tillegg. Dette er ofte relevant/nødvendig for de som ønsker å fortsette sin karriere i Forsvaret. Befalsskoledelen består av en rekke militære fag, lederskapsfag og øvelser (ut på tur aldri sur). Kort om de ulike studieretningene, siste halvår: - Informasjonssikkerhet: Her lærer man hvordan man drifting og sikkerhet i informasjonssystemer (hovedsaklig datamaskiner og nettverk). Man lærer hvordan man kan sikre systemene noe som betyr at man rett og slett lærer hvordan man kan trenge seg inn i systemer "hacking", og hvilke tiltak som kan gjøres for å hindre dette, noe som vil bli jobben vår etter utdanningen. - Kommando og Kontroll Informasjonssystemer: Denne studiedelen er mer rettet mot Forsvaret sine systemer og samband/kommunikasjonsenheter- og systemer. Her går man igjennom en rekke moduler/kurs på de ulike systemene. Plikttjenesten: Etter utdanningen vil man både ha en plikt og en rett til 3 års arbeid med lønn i Forsvaret. Siden skolen vår er en fellesavdeling kan vi jobbe både i Hær, sjø og luft-våpenet. Det er en rekke forskjellige jobber og stillinger man er kompetent til. Alt fra å overvåke Forsvarets systemer til å jobbe med drifting/utvikling av sambands /IT-systemer. Hovedsaklig dreier det seg om å drifte systemene og bidra med spesialkompetanse der det trengs - noe som er både artig og spennende. Generelt om skolen/utdanningen: - Skole befinner seg i Lillehammer (Base Jørstadmoen) - Første året bor man på kasserne i basen, deretter kan man velge å flytte ut og bo for seg selv slik jeg gjør nå i 3-klasse. - Man for det man kaller tjenestetillegg under hele skoleperioden, i praksis vil det si at du får lønn under utdanningen. Nå er det omtreng 6500,- pr. mnd. noe som en allminnelig student vanligvis har i studielån pr. mnd. - Det er med andre ord helt kostnadsfritt. - Bor man i basen får man også kosten dekket. - Bor man utenfor basen slik jeg gjør nå, får man 6500,- + 2500,- diverse (bussstøtte, bostøtte og matstøtte) totalt har man ca. 9000 i mnd noe som er meget bra som student (husk ingen studielån, så her snakker vi luksus). - Utdannigen er meget ettertraktet Sivilt fordi skolen er grundig og man får ledererfaring/kompetanse, samt de 3 årene med relevant arbeidserfaring. - Skoledagen er normalt fra 08.00 - 15.30 hver dag. Hvor det er obligatorisk/pliktig oppmøte. Håper dette gav deg et greit inntrykk av skolen vår. Lurer du på noe mer er det bare å si ifra. Lenke til kommentar
Mr.Anki Skrevet 29. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2010 Høres ut som et fint opplegg, forsvaret har mange gode som ingen andre kan måle seg med. Men siden det er kombinert med befalsutdanning, da må man vel være vernepliktig. Noe jeg ikke er, da jeg har en skade i ene hoften. Vet du om det er mulig å ta utdanningen uten befalsutdanningen? Lenke til kommentar
sajohansen Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 Høres ut som et fint opplegg, forsvaret har mange gode som ingen andre kan måle seg med. Men siden det er kombinert med befalsutdanning, da må man vel være vernepliktig. Noe jeg ikke er, da jeg har en skade i ene hoften. Vet du om det er mulig å ta utdanningen uten befalsutdanningen? Mener du tjenestedyktig? Isåfall må man være det, med andre ord ingen merkbare skader som vil få konsekvenser for det man gjør på en befalsskole. Det finnes pr. i dag dessverre ingen ordning for å kun ta ing.utdanningen. Men det er mange høgskoler som kan tilby deg mange av de samme fagene. Lenke til kommentar
Mr.Anki Skrevet 30. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2010 (endret) Tjenestedyktig var mer riktig ja, men da må jeg nok bare utelukke det alternativet. Men er usikker på om dataing. er det rette for meg, ønsker per. dags dato ikke å ende opp i en jobb hvor jeg kun sitter å programmerer. Hva er typisk jobber en kan få som dataing.? Og er det vanskelig å få jobb etter ferdig utdanning? Finnes det noen jobber der man reiser rundt til ulike bedrifter ol. for vedlikehold/ kontroll av datasystemer men grei lønn? Type 4 - 500 000? Eller hvordan blir man teknikker hos feks. komplett.no? Lønnsnivå? Endret 30. januar 2010 av Mr.Anki Lenke til kommentar
sajohansen Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 (endret) Tjenestedyktig var mer riktig ja, men da må jeg nok bare utelukke det alternativet. Men er usikker på om dataing. er det rette for meg, ønsker per. dags dato ikke å ende opp i en jobb hvor jeg kun sitter å programmerer. Hva er typisk jobber en kan få som dataing.? Og er det vanskelig å få jobb etter ferdig utdanning? Finnes det noen jobber der man reiser rundt til ulike bedrifter ol. for vedlikehold/ kontroll av datasystemer men grei lønn? Type 4 - 500 000? Eller hvordan blir man teknikker hos feks. komplett.no? Lønnsnivå? Hva er typiske jobber en kan få som dataing.? Svar: Det er vel ingen fasit på hva en kan jobbe med som dataing. Det kommer egentlig mye ann på hva du selv ønsker og hvilke fag utdanningen din legger vekt på. Man kan jobbe med hva som helst egentlig hvis bedriften tillater det og anser deg som kapabel og kompetent på fagområdet. Og er det vanskelig å få jobb etter utdanning? Svar: Dette er kanskje enda vanskeligere å svare på, fordi dette avhenger av etterspørselen. Slik det er nå, har jeg hørt at behovet for teknikere og ingeniører er svært høy. Kanskje spesielt i offentlig sektor noe grunnet at lønnen som regel ikke er like høy som i den private sektoren, men har inntrykk av at det er stort behov generelt egentlig. Som sagt vil dette kunne snu seg i løpet av din utdanningsperiode (3 - 5 år). Mange stillingsannonser spesifiserer ofte at yrkeserfaring er et krav i tillegg til utdanningen. F.eks kan det stå: Bachelor i IT + min. 5 år yrkesrelevant erfaring. Finnes det noen jobber der man reiser rundt til ulike bedrifter ol...? Det gjør det helt sikkert, men vet ikke om noe helt konkret. Hvis du liker drifting, vedlikehold og kontroll av datasystemer burde du kanskje kikke på HIST (Høgskolen i Sør-Trøndelag) Link: Drift av datasystemer, sjekk linkene nederst på siden. Der kan du se hva du lærer, hvilke fag du har de ulike årene, samt hva du blir når du er ferdig. Jeg kikket litt på det, og det virker som et spennende studie. Du lærer en del programmering - dette for å få en grunnleggende forståelse av hvordan programmer/applikasjoner fungerer. I tillegg får man opplæring i oppsett, konfigurering og drift av datasystemer både windowsbaserte og linuxbaserte, hvorav noen fag fokuserer på sikkerhet og nettverk - noe som er meget spennende og ikke minst viktig. Med denne utdanningen er du kompetent til mange forskjellige jobber, både noe programmering/utvikling av systemer, men kanskje aller mest til drifting, vedlikehold og kontroll av datasystemer. Grunnen til at jeg tenkte på HIST er fordi jeg har hatt mange av disse fagområdene i mitt studie, og vi benytter bøker skrevet av lærere fra denne høgskolen. De er vanvittig gode - og mange av de er på norsk, noe jeg anser som et pluss. Håper dette kan hjelpe deg litt videre... Endret 30. januar 2010 av sajohansen Lenke til kommentar
Mr.Anki Skrevet 30. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2010 (endret) HIST's Drift av datasystemer virker som det beste alternativet hittil, tusen takk for link Har man fag utenom de som står under linkene for 1-3 årskurs? Foregår all undervisning på norsk? Skal på utdanningsmesse i Trondheim kommende uke, så må nok ta en liten titt på standen deres. Hvordan er det med leilighet i Trondheim, om en ikke ønsker å dele kjøkken og bad med andre? Hva må en ut med? Endret 30. januar 2010 av Mr.Anki Lenke til kommentar
sajohansen Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 (endret) HIST's Drift av datasystemer virker som det beste alternativet hittil, tusen takk for link Har man fag utenom de som står under linkene for 1-3 årskurs? Foregår all undervisning på norsk? Skal på utdanningsmesse i Trondheim kommende uke, så må nok ta en liten titt på standen deres. Hvordan er det med leilighet i Trondheim, om en ikke ønsker å dele kjøkken og bad med andre? Hva må en ut med? Åhh..nå spør du vanskelig=) Mulig du misforstod meg og trodde jeg hadde gått der oppe - men det har jeg dessverre ikke. Jeg vet ikke noe mer spesifikt enn det som står på nettsiden deres, heller ikke om undervisningen er på norsk. Jeg har aldri bodd i Trondheim, men vil tro du får svar på det meste om hybel/leilighet hvis du kontakter Studentsamskipnaden i Trondheim. Ta med deg alle dine spørsmål til messa! Be prepared! Hyggelig å høre at studiet falt i smak. Hadde jeg ikke gått på Forsvarets ingeniørhøgskole ville jeg nok vurdert HIST, da jeg har særs interesse innenfor drift, vedlikehold og administrasjon av IT-systemer/Servere/Nettverk selv. Hvis du i fremtiden skulle lure på noe angående dette fagfeltet enten det gjelder valg av studie eller tekniske spørsmål - må du bare spørre, så håper jeg at jeg kan bidra der jeg selv er stødig. Har drevet en del med oppsett, konfigurering, drifting og feilsøking i ulike datasystemer (hovedsaklig servere), samt nettverksoppsett, overvåking og insidenthåndtering. Noe smått med programmering og scripting.. Endret 30. januar 2010 av sajohansen Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 Finnes det noen jobber der man reiser rundt til ulike bedrifter ol. for vedlikehold/ kontroll av datasystemer men grei lønn? Type 4 - 500 000? Det gjør det nok, men tror du at du begynner på den lønnen er du nok i feil bransje, med mindre du tar en sivilingeniørutdanning eller bare har mye flaks. Lenke til kommentar
sajohansen Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 Finnes det noen jobber der man reiser rundt til ulike bedrifter ol. for vedlikehold/ kontroll av datasystemer men grei lønn? Type 4 - 500 000? Det gjør det nok, men tror du at du begynner på den lønnen er du nok i feil bransje, med mindre du tar en sivilingeniørutdanning eller bare har mye flaks. Ja kan vel si meg enig i det du sier der.. Man skal ha svært mye flaks eller bein innenfor skal man starte med en slik lønn. Vil nok tippe det er vanlig å starte på rundt 300 - 350'. Lenke til kommentar
Mr.Anki Skrevet 30. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2010 (endret) Tenkte mer på etter å ha jobbet en del år, med tanke på den lønnen. Men hva ligger gjennomsnittlig startlønn på egentlig? Edit: Der fikk jeg et greit svar ja. Endret 30. januar 2010 av Mr.Anki Lenke til kommentar
sajohansen Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 Tenkte mer på etter å ha jobbet en del år, med tanke på den lønnen. Men hva ligger gjennomsnittlig startlønn på egentlig? Hvis du tenker etter noen år - da er nok sannsynligheten ganske stor for å havne innenfor 4 -500 000. Litt usikker på hva gj.snittlig startlønn er, men vil tro det er rundt 300 000 i grunnlønn. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 Hvordan er det med leilighet i Trondheim, om en ikke ønsker å dele kjøkken og bad med andre? Hva må en ut med? Det behøver ikke å bli så mye dyrere enn å bo kollektivt, men du må gjerne litt utenom sentrum. Regn med 3500-4500,- per måned. 0 problem å klare det med stipend/studielån om du jobber noen dager i måneden, evt. gidder å bruke feriene på jobbing. Om du ikke har noe imot å bo i kollektiv fram til du får tak i en fin leilighet alene, så kan du spare mye på å bo billig og kjipt i noen måneder når du først flytter til Trondheim. Å finne den perfekte leilighet er litt umulig rundt semesterstart, så om du krever å bo alene fra dag 1 bør du reise og se på leiligheter tidlig. Bussene i Trondheim er ikke spesielt presise, men det er nok avganger til at det går å bo 4-5km utenfor sentrum. Er du sprek, og tåler du motbakker så funker det også å gå/sykle. Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 Du kan jo ta Ikt Servicefag 1år på skole og 2år lære tar jo kortere tid en dataelketroniker Lenke til kommentar
dabear Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 HIST's Drift av datasystemer virker som det beste alternativet hittil, tusen takk for link Har man fag utenom de som står under linkene for 1-3 årskurs? Foregår all undervisning på norsk? Skal på utdanningsmesse i Trondheim kommende uke, så må nok ta en liten titt på standen deres. Hvordan er det med leilighet i Trondheim, om en ikke ønsker å dele kjøkken og bad med andre? Hva må en ut med? Går tredjeåret All undervisning foregår på norsk. Noen ekstrafag og enkelte fag ned gjesteforeleser kan foregå på engelsk. Feks var faget IT,miljø og samfunn delvis undervist av en nederlender forrige semester. samme med feks ITIL kurset de har(optional) Lenke til kommentar
Mr.Anki Skrevet 30. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2010 Hvordan synes du linjen er, dabear? Stilles det store krav til karakterer for å komme inn og er det mange studieplasser? Dette kan jeg vel finne ut på samordnet opptak kanskje. Fant timeplaner på Hist sine sider, hvilken tabell tilfører Drift av datasystemer? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå