Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilen helt "død"


Tja

Anbefalte innlegg

Bilen har absolutt ingen reaksjon - ser ut til at det er det elektriske. Det er kaldt (Oslo-området), og slikt kan skje - men at det skal skje sånn rett over natten - og null reaksjon?

 

Mazda 5. Har hatt bilen på verksted for kun halvannen måned siden.

Har koblet på batterilader, men batteriet ser ut til å være ok. Så imidlertid at motorkjølevesken var langt under "lav"-grense.

 

Noen som kan hjelpe meg med tips om hva dette kan være?

 

takker for alle bidrag!

Endret av Tja
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Null reaksjon sier du. Ingen lys i panelet når du vrir tenningen? Ingen lyd fra startmotoren når du vrir lengre?

 

Gått over sikringene? Gammelt batteri?

 

Ingen reaksjon whatsoever... Jeg har sett på enkelte sikringer, men ikke alle - tenkte at ettersom absolutt alt av det elektriske er dødt, så må det være noe mer enn bare sikringene? Bilen ble kjøpt for ca. 3 år siden, men jeg har ikke ladet det tidligere, før mitt forsøk i dag.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke vet om batteriet er byttet i det siste, så er det bare til å bytte det, så skal du se!

 

Litt generelt om batterier, selv om det er litt OT!

 

Når det gjelder batterier generelt, så kan man ved å passe litt på veskenivået, ha et kvalitetsbatteri mye lengre enn det disse "kyndige" i VG påstår! Mitt er 11 år gammelt og funker fint i - 25C på hytta på fjellet!

 

Det er generelt tre-fire ting som kan skade eller ødlegge et batteri som kan unngås:

- For lite veske. Batterier må etterfylles med destilert vann, da dette fordamper litt etter litt ved bruk. Syre skal du ikke fylle, med mindre du av en eller annen grunn har klart å helle denne utav, og klarer du det er det somregel en bedre løsning å kjøpe nytt batteri. Syren fordamper ikke. Blir det for lite vann starter en kjemisk prosess som ødlegger batteriet.

 

- Varme, kan forekomme f.eks. ved for rask utladning. Ikke et stort problem i Norge, mer vanlig i varmere strøk. Kortsluttning i startmotor eller andre ting som er koblet direkte til med tykke ledninger (bilstereo?), er det eneste jeg kommer på i farten.

 

- Tomt batteri. Dersom batteriet står uten spenning, forringes det. Sørg derfor alltid for at det er strøm på biler du har stående og på løse batterier du måtte ha. Et triks kan være å koble av batteriet ved å løsne polklemmene når bilen ikke er i bruk. At det er strøm på karrosseriet til bilen, motvirker imidlertid i noen grad rust, men batteriet tappes sakte men sikkert og vil trenge lading.

 

- Frost, er ikke noe problem så lenge batteriet er fult med strøm. Er det tomt, fryser det, og når våren kommer har du fått deg en ubrukelig klump full av farlig syre! Er du riktig uheldig er plasten sprukket, og syren har ødlagt alt den har støtt på!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...