Gå til innhold

Den store iPad tråden.


Sisyphus

iPadilicious?   

570 stemmer

  1. 1. Skal du kjøpe / har du kjøpt én iPad?

    • Ja! Har syntes denne var fantastisk fra dag 1!
      202
    • Var skeptisk først, men har tenk å kjøpe én!
      79
    • Nja.. kanskje litt senere.
      88
    • Venter på en annen tablet.
      60
    • Ser ikke helt bruksområdet .
      141


Anbefalte innlegg

Kjører samme policy som deg og svarer pirkete(i mine øyne) på alle påstandene

Den er best i forhold til hva kundene vil ha?

Hvilke kunder? Du generaliserer jo og sier at alle har samme behovet :)

Helt spesifikt de 1690 kundene som de spurte, vel. Hvilke andre skulle det ha vært? Hvor sier jeg at alle kundene har samme behovet? Når du nå skjønner hvilke kunder jeg mente, så skjønner du vel også at jeg ikke generaliserer, men rett og slett presenterer fakta i form av en spørreundersøkelse av de kundene jeg snakker om.

Du sier at noe annet enn 100% fornøyd ville vært tåpelig. Hva er det slags rar påstand? Hvorfor havner HTC, Nokia og de andre så langt nede da? Hvordan forklarer du så dårlig score til sammenligning?

Grunnen til at eg påstår at det er tåpelig er at de aller færreste vil beholde en telefon de ikke er fornøyd med.

Jeg blir nesten oppgitt og kjenner at jeg blir litt provosert(har dog lett for å bli det i sånne sammenhenger). Skjønner du hva du sier her? Jeg tolker det som om du mener dette ikke gjelder for KUN telefoner (hvorfor vil ikke folk beholde en telefon de er misfornøyd med hvis de vil beholde f.eks. en TV de er misfornøyd med?). Hvorfor får ikke da ALLE banker, mobilprodusenter eller selskap generelt så og si full pott siden det kun er de aller færreste som beholder produkter de ikke liker? Som en markedsfører er jeg veldig spent på å høre svaret på det, for undersøkelser viser at det ikke er sånn at vi har evig med penger og kun har ting vi liker :) Vi kjøper utrolig mye på impuls og bytter ikke ut med en gang selv om vi ikke er helt fornøyde.

Vi sier ikke at det er den beste telefonen, men det burde si noe når iPhone er det produktet i Norge flest er fornøyd med.

Men, siden telefonen også koster såpass mye mer enn alle de andre tilsvarende telefoner så er også sannsynligheten stor for at de kundene så faktisk kjøper den har gjort det veldig bevisst. Og da er det rart om de blir misfornøyd.

Der er jeg veldig enig. Det er 3 faktorer som jeg ser drar opp scoren til iPhone på urettferdig vis:

1. Apple har bare én type mobil, og sammenlignes med f.eks. HTC som jo har mange dårlige modeller.

2. iPhone er relativt dyr og derfor er det ikke hvem som helst som kjøper den og derfor som du sier mange bevisste kunder.

3. Nerder som typisk ikke hadde vært fornøyd med iPhone vet VELDIG godt at de ikke er fornøyde med iPhone og har derfor ikke iPhone.

 

Husk at statistikk(også undersøkelser) oftest er vinklet på konkret måte til fordel/ulempe for en spesifik sak/side. Og selv om det ikke er gjort med vilje så vil det blir sånn da det er vanskelig å få en god undersøkelse som får frem alle sidene rettferdig.

Det er ikke denne undersøkelsen. Les litt mer om den. Den er veeeldig generell og går bare ut på hvor fornøyde kundene er. Det er et kundebarometer for å måle hva kundene syns.

 

Jeg skjønner ikke helt hvordan de skulle fått det til med f.eks. veldig dårlig byggekvalitet, masse reklamasjonssaker, dårlige funksjoner osv osv. Da hadde ikke så og si alle vært fornøyde :)

Dette har eg aldri sagt. Byggekvalitet, reklamasjon, funksjoner osv var eksempler på kriterier for å vurdere om det er en god telefon. Adjektivene du har lagt til er dine egne.

Jeg beklager misforståelsen.

Men du sa jo vitterlig at du ikke var enig i at iPhone var best(Noe ingen hadde påstått, vi sa bare at den hadde helt klart de mest fornøyde kundene og kunne da ikke skjønne noe annet enn at det er en indikasjon på at det er en bra telefon?) for så å liste opp disse eksemplene på kriterier om å vurdere en god telefon noe som ikke er poenget med den undersøkelsen i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjører samme policy som deg og svarer pirkete(i mine øyne) på alle påstandene

Den er best i forhold til hva kundene vil ha?

Hvilke kunder? Du generaliserer jo og sier at alle har samme behovet :)

Helt spesifikt de 1690 kundene som de spurte, vel. Hvilke andre skulle det ha vært? Hvor sier jeg at alle kundene har samme behovet? Når du nå skjønner hvilke kunder jeg mente, så skjønner du vel også at jeg ikke generaliserer, men rett og slett presenterer fakta i form av en spørreundersøkelse av de kundene jeg snakker om.

 

Det var også en mulig tolkning at den var best i forhold til hva mobilkunder vil ha, og det er ikke nødvendigvis ett produkt, selv om de som kjper det konkrete produktet er fornøyde. Ser ute som det var en misforståelse.

 

AtW

Lenke til kommentar
Helt spesifikt de 1690 kundene som de spurte, vel. Hvilke andre skulle det ha vært? Hvor sier jeg at alle kundene har samme behovet? Når du nå skjønner hvilke kunder jeg mente, så skjønner du vel også at jeg ikke generaliserer, men rett og slett presenterer fakta i form av en spørreundersøkelse av de kundene jeg snakker om.

De kundene der er overhode ikke spesifikt. Det er et spesifikt tall, men hvilke type kunder er det snakk om? 1690 ungdommer? 1100 bedriftskunder og 590 skoleelever? Hvilke behov har de?

 

Jeg blir nesten oppgitt og kjenner at jeg blir litt provosert(har dog lett for å bli det i sånne sammenhenger). Skjønner du hva du sier her? Jeg tolker det som om du mener dette ikke gjelder for KUN telefoner (hvorfor vil ikke folk beholde en telefon de er misfornøyd med hvis de vil beholde f.eks. en TV de er misfornøyd med?). Hvorfor får ikke da ALLE banker, mobilprodusenter eller selskap generelt så og si full pott siden det kun er de aller færreste som beholder produkter de ikke liker? Som en markedsfører er jeg veldig spent på å høre svaret på det, for undersøkelser viser at det ikke er sånn at vi har evig med penger og kun har ting vi liker :) Vi kjøper utrolig mye på impuls og bytter ikke ut med en gang selv om vi ikke er helt fornøyde.

Ok. Eg innser hvor urimelig den påstanden er :)

 

Der er jeg veldig enig. Det er 3 faktorer som jeg ser drar opp scoren til iPhone på urettferdig vis:

1. Apple har bare én type mobil, og sammenlignes med f.eks. HTC som jo har mange dårlige modeller.

2. iPhone er relativt dyr og derfor er det ikke hvem som helst som kjøper den og derfor som du sier mange bevisste kunder.

3. Nerder som typisk ikke hadde vært fornøyd med iPhone vet VELDIG godt at de ikke er fornøyde med iPhone og har derfor ikke iPhone.

På punkt 1 så vil eg også påstå at HTC har mange gode modeller, ikke bare mange dårlige. På punkt 3 så vil eg påstå at det heller ikke bare er nerder. Stigmatisering er ikke nødvendig :)

 

Det er ikke denne undersøkelsen. Les litt mer om den. Den er veeeldig generell og går bare ut på hvor fornøyde kundene er. Det er et kundebarometer for å måle hva kundene syns.

Nettopp. Og derfor mener et at undersøkelsen ikke kan brukes som et "bevis" på at iPhone er best.

 

Jeg beklager misforståelsen.

Men du sa jo vitterlig at du ikke var enig i at iPhone var best(Noe ingen hadde påstått, vi sa bare at den hadde helt klart de mest fornøyde kundene og kunne da ikke skjønne noe annet enn at det er en indikasjon på at det er en bra telefon?) for så å liste opp disse eksemplene på kriterier om å vurdere en god telefon noe som ikke er poenget med den undersøkelsen i det hele tatt.

Det at 100% av de spurte i undersøkelsen er fornøyd med iPhonen sin er ikke det samme som å si at iPhone er best på et generelt nivå. Det er ikke en dårlig telefon, men den er ikke nødvendigvis best for alle.

Lenke til kommentar

De kundene der er overhode ikke spesifikt. Det er et spesifikt tall, men hvilke type kunder er det snakk om? 1690 ungdommer? 1100 bedriftskunder og 590 skoleelever? Hvilke behov har de?

Det er 1690 tilfeldig utvalgte iPhone 3GS-eiere. Veldig spesifikt 3GS-eiere, noe mer skal man ikke vite.

På punkt 1 så vil eg også påstå at HTC har mange gode modeller, ikke bare mange dårlige. På punkt 3 så vil eg påstå at det heller ikke bare er nerder. Stigmatisering er ikke nødvendig :)

Stigmatiserer ikke. Tvert i mot. Poenget mitt var å vise at siden Apple satser på én modell er det jo mye lettere ettersom de ikke har NOEN lavere modeller som trekker ned de store modellene. Én billig drittelefon skal ha en helt syyyk telefon for å veie opp det negative.

 

Nettopp. Og derfor mener et at undersøkelsen ikke kan brukes som et "bevis" på at iPhone er best.

Det tror jeg ikke noen andre heller mener?

 

Det at 100% av de spurte i undersøkelsen er fornøyd med iPhonen sin er ikke det samme som å si at iPhone er best på et generelt nivå. Det er ikke en dårlig telefon, men den er ikke nødvendigvis best for alle.

Nå var det heller aldri poenget med undersøkelsen, ei heller noe noen her inne påsto. Poenget MITT fra en som elsker markedsundersøkelser og slikt er at noe må de gjøre rett. Du ga deg jo på din tidligere påstand om at hvis man ikke likte produktet hadde man jo ikke hatt det, så noe må de jo gjøre rett sånn jevnt over. Jeg forklarte deg 3 grunner til at jeg tror iPhone har gjort det så bra i denne undersøkelsen hvor jeg lukte ut en del som nok ikke hadde vært fornøyd med iPhonen om de hadde hatt en.

 

Og, personlig så tror jeg faktisk at hvis du trekker vekk de som ikke liker Apple og "nerdene" som jeg kaller dem. Med det mener jeg de som vil ha åpne, standarder, trenger litt kontroll over enhetene sine.. Finner ikke helt de rette ordene, men tror du skjønner hva slags gruppe jeg snakker om. Hvis du trekker vekk de så tror jeg faktisk iPhone er det beste valget jevnt over. Jeg tror ikke at ALLE ville blitt fornøyd om du hadde gitt ALLE utenom de gruppene en iPhone, men jeg tror iPhone er den mobilen som ville scoret høyest om du hadde prøvd det med all verdens mobiler. Rett og slett. Men det er min personlige mening og refleksjon, ikke noe jeg bygger på denne undersøkelsen.

Lenke til kommentar

Hvor ofte crasher deres iPad? Min har crashet sikkert 10 ganger etter at jeg har fått den. Mer enn noen som helst pc/mobil/spillkonsoll jeg har hatt noen gang. Sjefen på jobb sier iPaden hans aldri har crashet, men han er total apple fanboy så hører ikke på hva han sier om apple produkter uansett. :)

 

Den crasher når jeg ser filmer på youtube, random surfing, i spill, når og hvor som helst egentlig.

Lenke til kommentar

Min har heller aldri kræsjet.

 

Hvis en app henger kan man tvinge den til å lukke ved å holde inn powerknappen til slideren for å slå av dukker opp, for så å holde inn hjemmeknappen til man kommer tilbake til hjemmeskjermen.

 

Da skal den appen du hadde oppe i det du startet prosedyren bli tvunget til å lukke.

 

-KJ

Lenke til kommentar

Er det noen her som har fått til å bruke en form for VPN for å kunne bruke ABC Player, Netflix ol som egentlig kun er tilgjenglig for US brukere? Isåfall hvordan er streamingen og kvaliteten via slike tjenester? Hørt at det ikke er helt optimalt ved streaming fra f.eks Hulu i høy kvalitet.

Lenke til kommentar

Får vel gjenopprette den da. Crashet 3 ganger bare i går kveld da jeg skulle youtube litt på senga. Hver eneste gang var det mens jeg scrollet i nettleseren for å lese kommentarer mens videoen spilte. Vet ikke om det er en sammenheng eller om det bare er iPaden min som sliter. :)

 

Den crasher med at det kommer en eller annen stygg lyd og masse artefacts på skjermen. Så må jeg holde inn home og powerknappen til den slår seg av.

Lenke til kommentar

Får vel gjenopprette den da. Crashet 3 ganger bare i går kveld da jeg skulle youtube litt på senga. Hver eneste gang var det mens jeg scrollet i nettleseren for å lese kommentarer mens videoen spilte. Vet ikke om det er en sammenheng eller om det bare er iPaden min som sliter. :)

 

Den crasher med at det kommer en eller annen stygg lyd og masse artefacts på skjermen. Så må jeg holde inn home og powerknappen til den slår seg av.

Jeg kan garantere med tilnærmet 100 % treffsikkerhet at det bare er din. Med all den publisitet iPad får for tida kan jeg garantere du hadde visst om det hvis noe sånn var "vanlig".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...