Gå til innhold

Den store iPad tråden.


Sisyphus

iPadilicious?   

570 stemmer

  1. 1. Skal du kjøpe / har du kjøpt én iPad?

    • Ja! Har syntes denne var fantastisk fra dag 1!
      202
    • Var skeptisk først, men har tenk å kjøpe én!
      79
    • Nja.. kanskje litt senere.
      88
    • Venter på en annen tablet.
      60
    • Ser ikke helt bruksområdet .
      141


Anbefalte innlegg

Hva så? Som sagt prøver jeg å hindre dette å bli en hundre prosent fanboy-tråd, og har like mye rett til å lufte mine negative meninger som dere har til å lufte deres positive:

 

Lawliet: At man ikke kan få support uten å betale 350 kroner, og ikke kan få hjelp til problemene med enhetene i Apple-stores uten å betale like under tre hundre kroner sier sitt.

 

Om det er så fryktelig ille hvorfor bruker du tid på det bortsett fra å drite deg ut og ikke stille deg from som noe annet enn troll?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva så? Som sagt prøver jeg å hindre dette å bli en hundre prosent fanboy-tråd, og har like mye rett til å lufte mine negative meninger som dere har til å lufte deres positive:

 

 

Tråden ville aldri blitt en 100% fanboy tråd, fordi de aller fleste Apple kundene( vil påstå rundt 99% av de) er ikke fanboys. Dette er noe man kan se i de fleste tråder. De fleste Mac brukerne ønsker hjelp, råd eller dele meninger når de skriver innlegg, og har liten interesse i å være evangelister. Det samme gjelder selvfølgelig for de fleste brukere, uavhengig av dings eller merke.

 

Det finns selvfølgelig unntak. Noen er fanboys, andre er hatere. Noen troll finner man også. Felles for disse tre er at de bidrar ikke med noe, og deres standpunkt er mer et resultat av følelser enn fakta.

Endret av buitre
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Må si jeg er litt overrasket over hvor mange som tyr til Fanboy-anklager og diverse andre former for barnslige hersketeknikker her i forumet for tiden, i stedet for å diskutere på en saklig måte.

 

Man kan være uenige om mye rundt Apples produkter, men det ser i allefall ut til at de setter følelsene i sving hos folk. :p

Lenke til kommentar

Vanskelig å si.

 

Skal jeg gjette så kan det vel hende at noen av produsentene føler at iPad har hevet lista en del og dermed ikke ser poenget med å slippe ting som ikke overgår den.

 

-KJ

Det er nok mer langsiktige strategiske valg som inngår i dette bildet. Se f.eks. HP som kjøpte Palm (WebOS) og la HP Slate (Windows 7) på hylla.

 

Edit: Altså, en PC er i dag ikke mer enn en hvilken som helst vare. Alle som vil ha og har råd til en PC har en og profittmarginene blir mindre og mindre. Samtidig så har Apple reist seg fra asken som en fugl Fønix, både ved å satse på PC-er i det øvre segmentet hvor profittmarginene er høyere og ved å lage nye produkter som folk vil ha (ikke MÅ ha som mesteparten av bransjen lever på). I tillegg så kommer "nettskyen" for fullt og endrer spillereglene. PC-revolusjonen går med andre ord mot slutten, og for å fortsette å være relevante så må HP, Dell og resten av bransjen gå nye veier, ikke fortsette å fungere som maskinvarearmen til Microsoft.

 

edit2: Dette er en latterlig forenklet analyse, men jeg tror det er noe hold i den.

Endret av Thlom
Lenke til kommentar

Vanskelig å si.

 

Skal jeg gjette så kan det vel hende at noen av produsentene føler at iPad har hevet lista en del og dermed ikke ser poenget med å slippe ting som ikke overgår den.

 

-KJ

 

Men det er jo mange som ikke kan tenke seg iPad pga. det de for sin egen del mener er mangler. Dette tyder jo på at det er et (stort) marked for andre tableter som dekker andre behov enn det iPad gjør.

Lenke til kommentar

Men det er jo mange som ikke kan tenke seg iPad pga. det de for sin egen del mener er mangler. Dette tyder jo på at det er et (stort) marked for andre tableter som dekker andre behov enn det iPad gjør.

 

Her tror jeg nok muligens at du overvurderer andelen avanserte brukere noe. Det viser seg gang på gang at massemarkedet har en hang mot det mer enkle.

 

Gir du en gjennomsnittlig bruker valget mellom godt design med OK funksjonalitet og middels design med mye funksjonalitet så vil nok i de aller fleste tilfeller designet vinne over utvidet funksjonaliet så lenge OK funksjonalitet er tilstrekkelig.

 

Det er nettop her Apple har vært flinke. De treffer en nisje med sofasurfere som ønsker en bruksting uten nødvendigvis å gidde å reflektere over verktøyet i seg selv. Mye som du og jeg har godtatt at en sykkel er en sykkel, noe som igjen er et transportmiddel. Til tross for at min første sykkel hadde vesentlige svakheter sammenlignet med den sykkelen jeg har i dag så tilfredsstilte den mine behov på en utmerket måte. Det hadde så klart vært snedig med en god dempegaffel, 24 gir, hydrauliske bremser og karbonfiberramme, men jeg behøvde det ikke.

 

På samme måte hadde det vært flott med mer minne, en ekstra kjerne, høyere oppløsning på skjermen, et filsystem og multitasking for eksempel. Men jeg klarer meg uten. Jeg tilfredsstiller de behov jeg har for sofasurfing med de begrensningene den har, uten at jeg ofrer så mye energi på å bry meg om alt det den ikke er.

 

Og så lenge forbrukeren er ute etter verktøy for å løse enkle oppgaver så ser han ikke etter sveitsiske lommekniver. Han ser etter det ene verktøyet som gjør jobben godt nok.

 

-KJ

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vanskelig å si.

 

Skal jeg gjette så kan det vel hende at noen av produsentene føler at iPad har hevet lista en del og dermed ikke ser poenget med å slippe ting som ikke overgår den.

 

-KJ

Det er nok mer langsiktige strategiske valg som inngår i dette bildet. Se f.eks. HP som kjøpte Palm (WebOS) og la HP Slate (Windows 7) på hylla.

 

Edit: Altså, en PC er i dag ikke mer enn en hvilken som helst vare. Alle som vil ha og har råd til en PC har en og profittmarginene blir mindre og mindre. Samtidig så har Apple reist seg fra asken som en fugl Fønix, både ved å satse på PC-er i det øvre segmentet hvor profittmarginene er høyere og ved å lage nye produkter som folk vil ha (ikke MÅ ha som mesteparten av bransjen lever på). I tillegg så kommer "nettskyen" for fullt og endrer spillereglene. PC-revolusjonen går med andre ord mot slutten, og for å fortsette å være relevante så må HP, Dell og resten av bransjen gå nye veier, ikke fortsette å fungere som maskinvarearmen til Microsoft.

 

edit2: Dette er en latterlig forenklet analyse, men jeg tror det er noe hold i den.

 

Personlig tviler jeg på at nettsky o.l er så veldig relevant innenofr tidsperpektivet vi snakker om her, det blir neppe store omveltninger det nærmeste året eller to. Feks selges det jo flere harddisker til folk en noen gang før.

 

AtW

Lenke til kommentar

Men det er jo mange som ikke kan tenke seg iPad pga. det de for sin egen del mener er mangler. Dette tyder jo på at det er et (stort) marked for andre tableter som dekker andre behov enn det iPad gjør.

 

Her tror jeg nok muligens at du overvurderer andelen avanserte brukere noe. Det viser seg gang på gang at massemarkedet har en hang mot det mer enkle.

 

Gir du en gjennomsnittlig bruker valget mellom godt design med OK funksjonalitet og middels design med mye funksjonalitet så vil nok i de aller fleste tilfeller designet vinne over utvidet funksjonaliet så lenge OK funksjonalitet er tilstrekkelig.

 

Det er nettop her Apple har vært flinke. De treffer en nisje med sofasurfere som ønsker en bruksting uten nødvendigvis å gidde å reflektere over verktøyet i seg selv. Mye som du og jeg har godtatt at en sykkel er en sykkel, noe som igjen er et transportmiddel. Til tross for at min første sykkel hadde vesentlige svakheter sammenlignet med den sykkelen jeg har i dag så tilfredsstilte den mine behov på en utmerket måte. Det hadde så klart vært snedig med en god dempegaffel, 24 gir, hydrauliske bremser og karbonfiberramme, men jeg behøvde det ikke.

 

På samme måte hadde det vært flott med mer minne, en ekstra kjerne, høyere oppløsning på skjermen, et filsystem og multitasking for eksempel. Men jeg klarer meg uten. Jeg tilfredsstiller de behov jeg har for sofasurfing med de begrensningene den har, uten at jeg ofrer så mye energi på å bry meg om alt det den ikke er.

 

Og så lenge forbrukeren er ute etter verktøy for å løse enkle oppgaver så ser han ikke etter sveitsiske lommekniver. Han ser etter det ene verktøyet som gjør jobben godt nok.

 

-KJ

 

Du har noen gode poeng, men jeg tror du overforenkler litt, jeg kunne feks tenkt meg en tablet til en enkel oppgave, men en enkel enhet gjør ikke nødvendigvis en enkel oppgave godt, ofte er det tvert imot. Grunnen til at iphoneOS ikke passer meg godt er slett ikke at det ikke gjør alt, men at det gjør de få relativt enkel oppgavene jeg vil utføre på en suboptimal måte. En sykkel er ett produkt, en iPad eller annen slate er et plattform der man legger softeare oppå, så et avansert produkts fortrinn kan like gjerne være støtten for den beste softwaren som gjør enkle ting, heller en nødvendigvis å måtte støtte alt mellom himmel og jord.

 

AtW

Lenke til kommentar

Men det er jo mange som ikke kan tenke seg iPad pga. det de for sin egen del mener er mangler. Dette tyder jo på at det er et (stort) marked for andre tableter som dekker andre behov enn det iPad gjør.

 

Her tror jeg nok muligens at du overvurderer andelen avanserte brukere noe. Det viser seg gang på gang at massemarkedet har en hang mot det mer enkle.

 

Gir du en gjennomsnittlig bruker valget mellom godt design med OK funksjonalitet og middels design med mye funksjonalitet så vil nok i de aller fleste tilfeller designet vinne over utvidet funksjonaliet så lenge OK funksjonalitet er tilstrekkelig.

 

Det er nettop her Apple har vært flinke. De treffer en nisje med sofasurfere som ønsker en bruksting uten nødvendigvis å gidde å reflektere over verktøyet i seg selv. Mye som du og jeg har godtatt at en sykkel er en sykkel, noe som igjen er et transportmiddel. Til tross for at min første sykkel hadde vesentlige svakheter sammenlignet med den sykkelen jeg har i dag så tilfredsstilte den mine behov på en utmerket måte. Det hadde så klart vært snedig med en god dempegaffel, 24 gir, hydrauliske bremser og karbonfiberramme, men jeg behøvde det ikke.

 

På samme måte hadde det vært flott med mer minne, en ekstra kjerne, høyere oppløsning på skjermen, et filsystem og multitasking for eksempel. Men jeg klarer meg uten. Jeg tilfredsstiller de behov jeg har for sofasurfing med de begrensningene den har, uten at jeg ofrer så mye energi på å bry meg om alt det den ikke er.

 

Og så lenge forbrukeren er ute etter verktøy for å løse enkle oppgaver så ser han ikke etter sveitsiske lommekniver. Han ser etter det ene verktøyet som gjør jobben godt nok.

 

-KJ

 

Du har noen gode poeng, men jeg tror du overforenkler litt, jeg kunne feks tenkt meg en tablet til en enkel oppgave, men en enkel enhet gjør ikke nødvendigvis en enkel oppgave godt, ofte er det tvert imot. Grunnen til at iphoneOS ikke passer meg godt er slett ikke at det ikke gjør alt, men at det gjør de få relativt enkel oppgavene jeg vil utføre på en suboptimal måte. En sykkel er ett produkt, en iPad eller annen slate er et plattform der man legger softeare oppå, så et avansert produkts fortrinn kan like gjerne være støtten for den beste softwaren som gjør enkle ting, heller en nødvendigvis å måtte støtte alt mellom himmel og jord.

 

AtW

 

Godt eksempel. iPad bør ikke prøve, vet ikke om den gjør det heller, å være noe annet enn et rekreasjonslekety som noen anmeldere har presisert. Den KAN gjøre enkelte ting men har du mulighetene til å gjøre det på et skikkelig verktøy og ikke et leketøy, gjør du nødvendigvis det.

Lenke til kommentar

Vil en vanlig, liten netbook fylle behovene du har?

 

Programvaremessig eller formafaktor/hardwaremessig? Hvis 1, ja, hvis 2 nei, det er derfor jeg gjerne hadde sett flere duglige tablets på markedet.

 

AtW

 

Uheldigvis detter alle ned som fluer. Den eneste jeg ser på som kanskje kan virke greit er Lenovo sin men den interfacen ser max laggete ut. :/

Lenke til kommentar

iPad var aldri ment å erstatte noe annet enn små netbooks. De som har mer krevende bruk må nok velge noe kraftigere, men mindre portabelt.

De få tabletene som er demonstrert med Windows 7 har vært begredelige, og med svært lav batteritid. Det gir ikke noen bra opplevelse, og er i praksis ikke et bra alternativ.

 

Man kan jo selvsagt kjøpe en laptop med vendbar skjerm, den er kraftigere, om enn mer klumpene og mindre brukervennlig, men er behovet der og må dekkes er den sikkert et bedre alternativ enn iPad.

Lenke til kommentar

Jo men det faktum er det eneste som er skikkelig innenfor denne kategorien betyr ikke at iPad nødvendigvis er veldig god, altså det kan godt skyldes mangelen på lignene produkter at den er blitt så populær.

 

Jeg vil bare ha en slags blanding av ipad og en netbook. Noe som dekker alt og ikke bare enten er mongostor og klumpete men kraftig eller liten, nett og med god batteritid men som ikke kan brukes effektivt til annet rekreasjon.

Lenke til kommentar

To ting:

1. Kan man se Nrk og tv2 web tv på iPad?

2. Som selger ser jeg helt klart et stort potensiale for iPad eller konkurrenter på det proffe markedet også. Ipad kan være et kjempeflott verktøy for presentasjoner og kreative dialoger med kunden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...