Gå til innhold

Den store iPad tråden.


Sisyphus

iPadilicious?   

570 stemmer

  1. 1. Skal du kjøpe / har du kjøpt én iPad?

    • Ja! Har syntes denne var fantastisk fra dag 1!
      202
    • Var skeptisk først, men har tenk å kjøpe én!
      79
    • Nja.. kanskje litt senere.
      88
    • Venter på en annen tablet.
      60
    • Ser ikke helt bruksområdet .
      141


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lurifaksen: Slikt burde du tenkt over før du kjøpte produktet. Det er jo klart at det ikke ville forandre seg til det bedre over tiden, det har vi jo sett på både Mac og iPods.

 

Kramer: Sist jeg sjekket var både apple.no og apple.com eid av Apple, og ikke "verkstedet" som du henviser til. Om du tenker på da Eplehuset tok meg for en åtteåring uten hjerne til å tenke selv med så dekkes iPoden min av garanti, det er bare de som er inkompetente nok til å ikke bry seg.

Endret av ArilC
Lenke til kommentar

Lurifaksen: Slikt burde du tenkt over før du kjøpte produktet. Det er jo klart at det ikke ville forandre seg til det bedre over tiden, det har vi jo sett på både Mac og iPods.

 

Jeg var jo klar over at det ville være irriterende, men ikke på langt nær så irriterende som det faktisk viste seg å være. Men det som kanskje irriterer meg mest er at Apple fanboys nekter å innse, eller ignorer ting som ikke er perfekt, og dermed bidrar til at Apple ikke forbedrer seg.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

BTW: Utrydding av plugins som Flash og Silverlight er i teorien en god idé. Problemet er bare at uten slike plugins står utviklingen på nettet i ro. Det sier jo sitt at HTML fremdeles ikke offisielt støtter video på nettet.

Ser nå ut som om mangelen på fungerende flash på noen mobile plattformer har ført til at mange innholdsleverandører har begynt å servere brukere med slike enheter HTML5-video istedet for flash.

Lenke til kommentar

Prøv å ikke være så personlige i angrepene deres da. Et par poster er slettet.

 

Angående pollen: Enhver poll som antar noe om motivet for et valg er på tynn is. Fordi folk ikke nødvendigvis identifiserer seg med det angitte motivet. Videre skal alternativene være balanserte, slik at den statistiske sannsynligheten for å havne på ja eller nei er den samme.

 

Dette er en god poll:

* Ja, jeg har kjøpt.

* Ja, jeg skal kjøpe

* Kanskje, men jeg venter på versjon 2 før jeg bestemmer meg

* Nei, men jeg skal kjøpe en annen tablet

* Nei, jeg skal ikke kjøpe

* Vet ikke/har ikke bestemt meg

 

Dette er en dårlig poll:

* Ja, dette er genialt, jeg får ikke sove uten iPad'en

* Ikke f..., jeg kjøper heller en HP 364523745

* Nei, dette er bare overpriset møkk, som alt Apple lager.

 

Man kan ha lyst til å kjøpe en iPad uten å synes den er genial eller å ha søvnproblemer, at man ser bruksområdet betyr ikke at man har falt for Jobs' markedsføring. Om man ikke skal kjøpe iPad så er det ikke sikkert man skal kjøpe en HP, og det kan hende man har andre grunner til ikke å kjøpe enn at man synes alt Apple lager er møkk. I tillegg har man to alternativer for nei-siden og bare ett for ja-siden, og siden de antar noe om motiv så gir det flere folk sjanse til å finne et alternativ de liker på nei-siden...

 

Hvorfor folk skal kjøpe eller ikke kan heller være et underspørsmål. Den nye pollen her prøver å skille fanboys fra skeptikere, og det er greit, men det kunne vært et spørsmål nummer to.

 

Om det er greit å slette en poll og lage en ny? Tja, det kommer jo litt an på. Da bør det tydelig merkes og begrunnes i førstepost, og resultatet av den gamle pollen vises der, gjerne med en skjermdump. det er greit om det diskuteres på forhånd også, så blir man ikke beskyldt for å sensurere uønskede resultater.

 

Uansett: Generelt må avstemninger her på forumet tas med de nødvendig klyper salt, de er ikke representative for samfunnet i sin alminnelighet. (Som Venstremann skulle jeg ønske de var det, siden Venstre gjerne får 10-20% av stemmene her... :) )

 

Kommentarer til dette er off topic. Send meg gjerne en PM.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Jeg var jo klar over at det ville være irriterende, men ikke på langt nær så irriterende som det faktisk viste seg å være. Men det som kanskje irriterer meg mest er at Apple fanboys nekter å innse, eller ignorer ting som ikke er perfekt, og dermed bidrar til at Apple ikke forbedrer seg.

 

Det mest irriterende med hele iPaden er den enorme mengden med haters som fyker rundt og gauler fanboi konstant.

 

Kan man ikke bare finne seg i at noen har andre forutsetninger for valg og ønsker enn andre? Jeg kan ikke fordra fotball men jeg driver da ikke å skriker og hoier av den grunn når all verdens fotballfans fyller aviser og tv / radio med spam om fotball ditt og fotball datt?

 

iPad er et avansert lesebrett. Enten liker du det og kan tenke deg å bruke den, eller så vil du ikke ha den, og da er det ingen som tvinger deg.

 

Dette er ikke myntet på innlegget jeg quoter alene, men er så lei av å se ordet fanboy i samme setning som iPad at jeg får helt spader...

 

-KJ

Lenke til kommentar

Jeg var jo klar over at det ville være irriterende, men ikke på langt nær så irriterende som det faktisk viste seg å være. Men det som kanskje irriterer meg mest er at Apple fanboys nekter å innse, eller ignorer ting som ikke er perfekt, og dermed bidrar til at Apple ikke forbedrer seg.

 

Det mest irriterende med hele iPaden er den enorme mengden med haters som fyker rundt og gauler fanboi konstant.

 

Kan man ikke bare finne seg i at noen har andre forutsetninger for valg og ønsker enn andre? Jeg kan ikke fordra fotball men jeg driver da ikke å skriker og hoier av den grunn når all verdens fotballfans fyller aviser og tv / radio med spam om fotball ditt og fotball datt?

 

iPad er et avansert lesebrett. Enten liker du det og kan tenke deg å bruke den, eller så vil du ikke ha den, og da er det ingen som tvinger deg.

 

Dette er ikke myntet på innlegget jeg quoter alene, men er så lei av å se ordet fanboy i samme setning som iPad at jeg får helt spader...

 

-KJ

 

Jeg er forsåvidt enig i at ordet fanboy er overbrukt, men det er vitterlig endel som ikke evner så se at det finnes en eneste ulempe med produktet, og da oppfatter jeg ihvertfall de som ganske farget. Argumentet "oppveiening av fordeler og ulemper gjør at jeg synes dette er et produkt som er verd å kjøpe" synes jeg er helt fint, enkeltes voldsomme forsvaring mot enhver kritikk mot produktet er litt mer underlig.

 

AtW

Lenke til kommentar

Man kjøper noe for å dekke sine behov. Enten så dekker det man kjøper behovet, eller så gjør det ikke det.

 

For noen, meg inkludert, dekker iPad mine behov. For andre, er det ikke sikkert den gjør det.

 

For å prøve å dra en sammenligning. Når det gjelder bilkjøp er det noen som har behov for 4x4, og andre har det ikke. Det betyr ikke dermed at bilen uten 4x4 er noe dårligere. Den dekker bare andre behov.

Lenke til kommentar

Man kjøper noe for å dekke sine behov. Enten så dekker det man kjøper behovet, eller så gjør det ikke det.

 

For noen, meg inkludert, dekker iPad mine behov. For andre, er det ikke sikkert den gjør det.

 

For å prøve å dra en sammenligning. Når det gjelder bilkjøp er det noen som har behov for 4x4, og andre har det ikke. Det betyr ikke dermed at bilen uten 4x4 er noe dårligere. Den dekker bare andre behov.

 

Selvsagt, men det betyr ikke nødvendigvis at 4x4en du kjpte faktisk dekket behovene slik du trodde, eller at 4x4en ikke har noen ulmeper i det hele tatt, eller at andre synes akkurat den 4x4-bilen er noe særlig bedre enn andre 4x4-biler.

 

AtW

Lenke til kommentar

Man kjøper noe for å dekke sine behov. Enten så dekker det man kjøper behovet, eller så gjør det ikke det.

 

For noen, meg inkludert, dekker iPad mine behov. For andre, er det ikke sikkert den gjør det.

 

For å prøve å dra en sammenligning. Når det gjelder bilkjøp er det noen som har behov for 4x4, og andre har det ikke. Det betyr ikke dermed at bilen uten 4x4 er noe dårligere. Den dekker bare andre behov.

 

Selvsagt, men det betyr ikke nødvendigvis at 4x4en du kjpte faktisk dekket behovene slik du trodde, eller at 4x4en ikke har noen ulmeper i det hele tatt, eller at andre synes akkurat den 4x4-bilen er noe særlig bedre enn andre 4x4-biler.

 

AtW

 

Det er riktig at det ikke er sikkert at det man kjøper dekker behovet man ønsket. Men, det jeg føler er problemet i denne diskusjonen er at noen tror at alle har behov for USB, kamera osv.

 

Folk er forskjellig, og man har ulike behov. Det er det jeg prøver å få fram.

 

At en person savner USB, betyr ikke nødvendigvis at en annen gjør det. :)

Lenke til kommentar

Det er riktig at det ikke er sikkert at det man kjøper dekker behovet man ønsket. Men, det jeg føler er problemet i denne diskusjonen er at noen tror at alle har behov for USB, kamera osv.

 

Folk er forskjellig, og man har ulike behov. Det er det jeg prøver å få fram.

 

At en person savner USB, betyr ikke nødvendigvis at en annen gjør det. :)

 

Greit nok, men jeg vil nå si at det syndes like mye den andre retningen, bare fordi man selv føler man ikke har bruk for USB, så betyr ikke det at det ikke akn være en graverende mangel for mange. Det er nok også mange som kjøper produktet selv om de helelr hadde sett at den hadde USB. Dette går begge veier, også de som i sum føler at produktet ikke oppfyller kravene for kjøp må få lov til å uttale seg.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er riktig at det ikke er sikkert at det man kjøper dekker behovet man ønsket. Men, det jeg føler er problemet i denne diskusjonen er at noen tror at alle har behov for USB, kamera osv.

 

Folk er forskjellig, og man har ulike behov. Det er det jeg prøver å få fram.

 

At en person savner USB, betyr ikke nødvendigvis at en annen gjør det. :)

 

Greit nok, men jeg vil nå si at det syndes like mye den andre retningen, bare fordi man selv føler man ikke har bruk for USB, så betyr ikke det at det ikke akn være en graverende mangel for mange. Det er nok også mange som kjøper produktet selv om de helelr hadde sett at den hadde USB. Dette går begge veier, også de som i sum føler at produktet ikke oppfyller kravene for kjøp må få lov til å uttale seg.

 

AtW

 

Det er jo dette jeg prøver å få fram. FOLK ER FORSKJELLIGE. Om en person savner USB, og annen ikke gjør det. Så har begge rett, ut fra sine behov. Og ja, det syndes like mye begge veier. Jeg tror egentlig vi er enige.

Endret av Brack
Lenke til kommentar

tom waits for alice: Vise ord som alltid. Men med tanke på omstendighetene så var tråden først en kommentartråd rundt keynoten hvor ipad ble lansert og det var rett etter denne den dårlige poll'en (som har fått overraskende lite klager :O ) ble lagd, med tanke på keynoten og folkene sine føleser i øyeblikkene etterpå. Etterhvert ble tråden et sted hvor man diskuterte alt av rykter, software, spec's osv. Nå er den et sted hvor man diskuterer det faktiske produktet som har blitt lansert. Første polen og de første stemmene er urettferdig representert i forhold til de nye med tanke på skeptisen i begynnelsen og hva folk syntes nå, i tillegg til kvaliteten på pollen.

 

Dette er ikke en poll som skal være representativt for SSB eller noen andre seriøse statistikk aktører overhodet. Med tanke på at tråden eksisterer på MAC delen av forumet (som man kanskje har et forhold til MAC for å besøke, iallefall jeg besøkte ikke denne delen mye før) og det vil da si at man kanskje får en litt mer mac etablert brukergruppe innom tråden (ikke nødvendigvis), som kanskje allerede har et forhold til Apple som f.eks. man kan se i de siste par sidene. Så poenget er at poll'en ikke blir seriøs uansett, spesielt ikke når du har så tullete alternativer. Jeg personlig syntes kvaliteten på tråden er bedre med en mer seriøs poll istedet for den uendelige fanboy vs mactheist (mac+atheist) feiden som bombaderer alle tråder hvor ordet Apple ekisterer.

 

Kanskje den skulle hatt mer spørsmål, men nå gidder jeg ikke rote mer med pollen!

Lenke til kommentar

Det er riktig at det ikke er sikkert at det man kjøper dekker behovet man ønsket. Men, det jeg føler er problemet i denne diskusjonen er at noen tror at alle har behov for USB, kamera osv.

 

Folk er forskjellig, og man har ulike behov. Det er det jeg prøver å få fram.

 

At en person savner USB, betyr ikke nødvendigvis at en annen gjør det. :)

 

Greit nok, men jeg vil nå si at det syndes like mye den andre retningen, bare fordi man selv føler man ikke har bruk for USB, så betyr ikke det at det ikke akn være en graverende mangel for mange. Det er nok også mange som kjøper produktet selv om de helelr hadde sett at den hadde USB. Dette går begge veier, også de som i sum føler at produktet ikke oppfyller kravene for kjøp må få lov til å uttale seg.

 

AtW

 

Det er jo dette jeg prøver å få fram. FOLK ER FORSKJELLIGE. Om en person savner USB, og annen ikke gjør det. Så har begge rett, ut fra sine behov. Og ja, det syndes like mye begge veier. Jeg tror egentlig vi er enige.

 

Alle vet at folk er forskjellige, poenget er hva slags konklusjoner man kan dra ut av det debattmessig. Om alt du vil få fram er at folk er forskjellige, så tror jeg neppe du må jobbe særlig hardt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er riktig at det ikke er sikkert at det man kjøper dekker behovet man ønsket. Men, det jeg føler er problemet i denne diskusjonen er at noen tror at alle har behov for USB, kamera osv.

 

Folk er forskjellig, og man har ulike behov. Det er det jeg prøver å få fram.

 

At en person savner USB, betyr ikke nødvendigvis at en annen gjør det. :)

 

Greit nok, men jeg vil nå si at det syndes like mye den andre retningen, bare fordi man selv føler man ikke har bruk for USB, så betyr ikke det at det ikke akn være en graverende mangel for mange. Det er nok også mange som kjøper produktet selv om de helelr hadde sett at den hadde USB. Dette går begge veier, også de som i sum føler at produktet ikke oppfyller kravene for kjøp må få lov til å uttale seg.

 

AtW

 

Det er jo dette jeg prøver å få fram. FOLK ER FORSKJELLIGE. Om en person savner USB, og annen ikke gjør det. Så har begge rett, ut fra sine behov. Og ja, det syndes like mye begge veier. Jeg tror egentlig vi er enige.

 

Alle vet at folk er forskjellige, poenget er hva slags konklusjoner man kan dra ut av det debattmessig. Om alt du vil få fram er at folk er forskjellige, så tror jeg neppe du må jobbe særlig hardt.

 

AtW

 

Og noen må bare diskutere noe som man aldri vil få ett "fasitsvar" på.

 

Det beste man kan gjøre er jo faktisk å designe noe selv. Lage det helt fra bunnen av. Så får man faktisk velge akkurat hva man vil at det man lager skal ha. Man får tom. velge hvilket OS den skal kjøre. Ganske smart. Eneste man kan hykle over evt. mangler til da er seg selv. Snedig.

Lenke til kommentar

Og noen må bare diskutere noe som man aldri vil få ett "fasitsvar" på.

 

Det beste man kan gjøre er jo faktisk å designe noe selv. Lage det helt fra bunnen av. Så får man faktisk velge akkurat hva man vil at det man lager skal ha. Man får tom. velge hvilket OS den skal kjøre. Ganske smart. Eneste man kan hykle over evt. mangler til da er seg selv. Snedig.

 

Personlig synes jeg det virker utrolig lite henisktmessig å måtte designe ting man kjøper helt fra bunnen av, det krever svært mye ressurser og kunnskap. Det er ikke uten grunn at man har gått vekk fra det etterhvert som samfunnet har blitt mere teknologisk avansert.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvis man kommer frem til at iPad ikke dekker ens behov er det helt greit, ingen har problemer med det. En står fritt til å veie fordeler mot ulemper for å finne det man selv syns man trenger.

 

Mange liker derimot å stadig påpeke det de selv ser på som graverende mangler, og har vanskelig for å innse at ikke alle deler samme syn, eller har samme behov.

 

Personlig skal jeg ha en iPad 3G, og aksepterer mangler som at den ikke har kamera, (antagelig)ikke støtter Sigmas RAW-format, ikke Flash, eller at jeg ikke kan legge inn det videoformatet jeg vil på den.

Fordelene oppveier lett ulempene for min del. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...