Gå til innhold

Den store iPad tråden.


Sisyphus

iPadilicious?   

570 stemmer

  1. 1. Skal du kjøpe / har du kjøpt én iPad?

    • Ja! Har syntes denne var fantastisk fra dag 1!
      202
    • Var skeptisk først, men har tenk å kjøpe én!
      79
    • Nja.. kanskje litt senere.
      88
    • Venter på en annen tablet.
      60
    • Ser ikke helt bruksområdet .
      141


Anbefalte innlegg

Det kommer nok litt an på.

 

Ved åpenbare forsøk på smugling så har jeg hørt at det blir tatt beslag, men har ikke noen sikre kilder på dette, slik at det må tas med en solid klype salt.

 

For å være på den sikre side kan man jo bare gå på rødt og betale 25 % moms på dem man har med seg. Dermed slipper man evt. om og hvis.

 

-KJ

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fantastisk artikkel. Gratis reklame for Apple for noe som ikke en gang er garantert å være en iPad.. og "styrer landet".. meg i ræva.

Du er nå ikke lite bitter. Det synes helt klrat og tydelig på bildene at det Jensemann holder i er noe i en Appli iPad Case. Søkt å tro at det skulle være noe annet enn iPad da.

Lenke til kommentar

For the record: Det går ikke an å overføre gamle apps på en norsk konto over til iPad. iPad App Store fungerer bare med amerikanske iTunes-kontoer, og hvis du prøver å logge inn med en norsk konto så får du bare en feilmelding.

 

Bull...

Jeg har alle mine programmer og album kjøpt pa og til iphone pa ipaden.

De fungrer fint og musikkennspilles av.

Programmene oppdaterer jeg via pcen, og pa ipad er det bare a vaere logget inn med US konto sa kan man bruke og kjope US programmer samtidig som man har alt NO innhold pa fjøla....

 

Ja, jeg vet jo at det fungerer å legge over programmer med iTunes, men poenget mitt var at du ikke kommer inn på AppStore på iPad med en norsk konto.

Lenke til kommentar

For the record: Det går ikke an å overføre gamle apps på en norsk konto over til iPad. iPad App Store fungerer bare med amerikanske iTunes-kontoer, og hvis du prøver å logge inn med en norsk konto så får du bare en feilmelding.

Ja, jeg vet jo at det fungerer å legge over programmer med iTunes, men poenget mitt var at du ikke kommer inn på AppStore på iPad med en norsk konto.

 

Hm? Først sier du at det ikke går, og så går det læll?

 

-KJ

Lenke til kommentar

*snip*

 

For det første holdt batteriet i over 16 timer hvor jeg brukte den nesten konstant (iPhoto, filmer, spill, iBook, Pages og Keynote).

 

*snip*

 

16 timer? Med WiFi av og skjermen på minimum, det da? Min holder maks 12 timer, men jeg bruker auto på skjerm og WiFi stort sett hele tiden.

 

Ellers synes jeg enda at den er litt knot å lese på. Skjermen er for lys med hvit bakgrunn og med svart bakgrun (KIndle appen) så får man fort refleksjoner. I tillegg er den litt tung å holde i passende avstand når man ligger på rygg og leser. (Noe jeg foretrekker...)

 

Men sikkert mye vanesak her.

 

-KJ

Lenke til kommentar

For the record: Det går ikke an å overføre gamle apps på en norsk konto over til iPad. iPad App Store fungerer bare med amerikanske iTunes-kontoer, og hvis du prøver å logge inn med en norsk konto så får du bare en feilmelding.

Ja, jeg vet jo at det fungerer å legge over programmer med iTunes, men poenget mitt var at du ikke kommer inn på AppStore på iPad med en norsk konto.

 

Hm? Først sier du at det ikke går, og så går det læll?

 

-KJ

 

Nei. Jeg sier at det ikke går an å gå inn på App Store på iPad med en norsk konto for å laste ned apps. Det med at det fungerer å legge over gamle iPhone apps ved hjelp av PC-en var det en annen kar som sa.

Lenke til kommentar

Flere som har begynt å trykke på imac skjermen etter å ha brukt ipaden?

Særlig etter å ha brukt Air Video?

 

Min dakkars 27" imac er full i fingermerker :(

En annen ting som er sært er å gå tilbake til iphonen for å skrive beskjeder etc, føles så liten at jeg har problemer med å bruke den.

La oss bygge om iPad til en telefon for MENN med store lommer :p

Lenke til kommentar

Typisk. Hun som skulle kjøpe iPaden for meg ringte butikken i dag for å høre før hun kjørte for å handle. De var tomme selvfølgelig, og hun hadde ikke tid til å dra igjen før torsdag, og da var det heller ingen garanti for at de hadde på lager. Så vi ble enige om å bare gjøre det enkleste, å handle på nettet, men casen og connectorene, har 2-3 ukers leveringstid! WTF?!?!?!?

Lenke til kommentar

*snip*

 

For det første holdt batteriet i over 16 timer hvor jeg brukte den nesten konstant (iPhoto, filmer, spill, iBook, Pages og Keynote).

 

*snip*

 

16 timer? Med WiFi av og skjermen på minimum, det da? Min holder maks 12 timer, men jeg bruker auto på skjerm og WiFi stort sett hele tiden.

 

-KJ

 

Med WiFi på og skjermen på maksimum.

Lenke til kommentar

Det høres kort og godt enestående ut.

 

Alle de tester jeg har lest forteller om en batterilevetid rundt 10 - 12 timer.

 

Jeg vil påstå at det er tilnærmet sensasjonelt hvis din iPad har et batteri som varer 60 % lenger enn andre / hva Apple lover. Uten å si noe fra eller til så kan det høres ut som om du har regnet feil på klokka.

 

-KJ

Lenke til kommentar

Det høres kort og godt enestående ut.

 

Alle de tester jeg har lest forteller om en batterilevetid rundt 10 - 12 timer.

 

Jeg vil påstå at det er tilnærmet sensasjonelt hvis din iPad har et batteri som varer 60 % lenger enn andre / hva Apple lover. Uten å si noe fra eller til så kan det høres ut som om du har regnet feil på klokka.

 

-KJ

 

Altså jeg har testet dette flere ganger. Både ved å bruke den noen timer og sjekke hvor mye batteri den har mistet og ved å bruke opp hele batteriet.

 

Resultatene har variert etter lysstyrke, WiFi og hvilke programmer jeg har brukt.

 

Den gangen jeg fikk 16 timer (estimert underdrivelse) brukte jeg den i 12 timer og den hadde da over 30% batteri igjen. Brukte da (nesten) full lysstyrke (med unntak av en halvtime da jeg leste bok, da hadde jeg lavest) og WiFi var på.

Endret av JanFr
Lenke til kommentar

Er det virkelig ingen som har tenkt å kritisere den mildt sagt dårlige nettleseren på iPad? Eller har dere virkelig ingen krav til en nettleser?

 

Jeg synes den ødelegger surfeopplevelsen, som er et av hovedpoengene med iPad. Det verste er at vi aldri får se f.eks. Chrome eller Opera på den, så her blir det neppe noen forbedring.

 

Jeg har skrevet mer om hvorfor Safari på iPad er så dårlig her: http://ipad.unlock.no/#safari-on-ipad-is-bad

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

Jeg har skrevet mer om hvorfor Safari er så dårlig her: http://ipad.unlock.no/#safari-on-ipad-is-bad

Jeg liker Safari, både på macen min, iPhonen og iPaden. Noe jeg derimot ikke liker, er folk som deg som absolutt skal kapre tråder og be andre om å lese din egen blogg hvis de vil vite hva du syns om det som blir diskutert. Dette har blitt et "stort problem" i kommentarene på mange artikler på Dagbladet.no, og jeg hadde håpet vi slapp å se det her.

 

Men siden skaden allerede har skjedd, kan jeg i det minte kommentere et par av påstandene dine.

 

No bookmarks/settings synchronization.

Det er mulig på flere måter å synkronisere bokmerker mellom Safari på iPhone/iPad med Safari (eller andre nettlesere) på en stasjonær/bærbar maskin. Et Googlesøk hadde gitt deg løsningen på kort tid.

 

No support for gestures - you have to click the tiny icon all the way at the top to go back for instance, while you could have just swiped from right to left for instance. Shaking it could reload page etc.

Ingen dum idé, men hvis man har zoomet helt inn og drar fingeren til høyre/venstre, vil jo siden scrolle i samme retning. Hvordan ser du for deg at disse funksjonene skal fungere sammen? Zoomen i Opera Mini er en av årsakene til at jeg ikke bruker den nettleseren selv om den er raskere enn Safari.

Lenke til kommentar

 

Ingen dum idé, men hvis man har zoomet helt inn og drar fingeren til høyre/venstre, vil jo siden scrolle i samme retning. Hvordan ser du for deg at disse funksjonene skal fungere sammen? Zoomen i Opera Mini er en av årsakene til at jeg ikke bruker den nettleseren selv om den er raskere enn Safari.

 

Burde være rimlig trivielt å implmentere? Enten som en setting, eller some multitouch, evt en gesture som feks er bekover og opp istedet for kun bakover.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Ingen dum idé, men hvis man har zoomet helt inn og drar fingeren til høyre/venstre, vil jo siden scrolle i samme retning. Hvordan ser du for deg at disse funksjonene skal fungere sammen? Zoomen i Opera Mini er en av årsakene til at jeg ikke bruker den nettleseren selv om den er raskere enn Safari.

Samme multitouch gestures som på mousepaden på MBP kan være en løsning?

Lenke til kommentar

Det er mulig på flere måter å synkronisere bokmerker mellom Safari på iPhone/iPad med Safari (eller andre nettlesere) på en stasjonær/bærbar maskin. Et Googlesøk hadde gitt deg løsningen på kort tid.

Ok, det er tydeligvis mulig å synkronisere bokmerker på en knotete måte via iTunes, med utvalgte nettlesere (ikke Opera som jeg bruker), men jeg tenker ikke bare bokmerker. Mulig jeg er for godt vant siden jeg bruker Opera Link - en slik funksjon ville vært ypperlig på iPad/iPhone, at de synkroniserte mellom seg over nettet.

 

Ang. gestures, så skal ikke jeg begi meg inn på hvordan det teknisk skal løses, her finnes det flere måter. Jeg synes i alle fall det er smått irriterende å måtte flytte fingen helt opp til toppen og treffe det lille ikonet når jeg skal frem/tilbake (se for øvrig siste punktet i listen) - Apple pleier å være mer brukervennlig enn dette.

 

Men du kommenterte kun de to kanskje minst irriterende problemene...

 

I frykt for nye beskyldninger om blog spam, får jeg ta meg tid til å kopiere og formatere listen til forumet:

 

Safari is my biggest disappointment of the apps on the iPad. Let's start with what you see every time you open the browser: When you open Safari, you are presented with a big blank screen (unless it continued from last session). This is ridiculous. The sensible way is to show you your favorite web sites so that you can just tap on the site you want to visit.

 

Like iPhone, when going back or forward it doesn't load fully from cache - instead it downloads and redraws the page. I can't even describe how stupid this. An example: When I browse my favorite news sites, I obviously go back and forth between articles and the front page a lot. On my netbook computer, using Opera browser, it takes 0.1 seconds to go from an article and back to the front page. On iPad, it takes between 15-20 seconds (1Mbit connection, measured on two different news sites). This completely destroys the entire browsing experience for me.

 

The browser is not particularly fast either - I did some speed testing on various websites, and my 2 year old netbook (oldest Atom processor) running Opera, loaded pages between 50-70% faster than Safari on iPad (real life tests).

 

Lastly, there are absolutely no features in this browser:

  • As mentioned, no startup screen/speed dial with favorite sites.
  • No support for gestures - you have to click the tiny icon all the way at the top to go back for instance, while you could have just swiped from right to left for instance. Shaking it could reload page etc.
  • No possibility for a tab bar, you have to press the tiny button to see your pages, and then look for your tab.
  • You can't save files, not even PDF's!
  • No full screen mode.
  • No favicons. All bookmarks have the same icon.
  • No bookmarks/settings synchronization.
  • No support for custom searches.
  • I would rather have the address bar, and especially the icons to the bottom of the screen - this would make them a lot easier to access.

 

All in all, Safari on iPad is very poor, and ruins the internet browsing experience for me.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

 

Ingen dum idé, men hvis man har zoomet helt inn og drar fingeren til høyre/venstre, vil jo siden scrolle i samme retning. Hvordan ser du for deg at disse funksjonene skal fungere sammen? Zoomen i Opera Mini er en av årsakene til at jeg ikke bruker den nettleseren selv om den er raskere enn Safari.

Samme multitouch gestures som på mousepaden på MBP kan være en løsning?

Hvis dette er teknisk mulig hadde det vært kun positivt. Tenk på mulighetene!

 

Det er mulig på flere måter å synkronisere bokmerker mellom Safari på iPhone/iPad med Safari (eller andre nettlesere) på en stasjonær/bærbar maskin. Et Googlesøk hadde gitt deg løsningen på kort tid.

Ok, det er tydeligvis mulig å synkronisere bokmerker på en knotete måte via iTunes, med utvalgte nettlesere (ikke Opera som jeg bruker), men jeg tenker ikke bare bokmerker. Mulig jeg er for godt vant siden jeg bruker Opera Link - en slik funksjon ville vært ypperlig på iPad/iPhone, at de synkroniserte mellom seg over nettet.

Jeg må nesten innrømme at jeg er helt enig. Selv lar jeg Google Chrome passe på bokmerkene mine, samtidig som jeg bruker Xmarks for å dele de med andre nettlesere. Slik det er nå må man enten bruke Safari eller IE, med mindre man vil ty til uoffisielle og klønete metoder som å importere alle bokmerkene dine i Safari før du synkroniserer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...