Gå til innhold

Den store iPad tråden.


Sisyphus

iPadilicious?   

570 stemmer

  1. 1. Skal du kjøpe / har du kjøpt én iPad?

    • Ja! Har syntes denne var fantastisk fra dag 1!
      202
    • Var skeptisk først, men har tenk å kjøpe én!
      79
    • Nja.. kanskje litt senere.
      88
    • Venter på en annen tablet.
      60
    • Ser ikke helt bruksområdet .
      141


Anbefalte innlegg

Gratulerer!

 

Kjøpte du den i Norge, eller importerte du den selv fra statene? Uansett, hvor mye betalte du totalt?

 

Takk!

 

Jeg kjøpte den i Salt Lake City, Utah. Betalte da rett over 3000 kroner inkl tax. Kjøpte 6 stk.

Ikke verst. Du har sikkert allerede kvittet deg med de resterende 5, men det er lov å *håpe* :innocent:

 

Vil også bare minne om at jeg sitter med den i hånda nå og at det er mulig å be meg teste apps, sjekke ting på den osv...

Hvordan er lyden fra høytaleren(e)? Duger de til å vise en film eller lignende for mer enn en person?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan er lyden fra høytaleren(e)? Duger de til å vise en film eller lignende for mer enn en person?

 

Nå er ikke jeg kravstor til høytalere, men jeg synes de er veldig bra. Kan spille meget høyt og kvaliteten er i hvert fall bra nok for meg. Har testet med filmer og musikk, i tillegg til diverse apps fra App Store.

Lenke til kommentar

Synes ikkje 5000-8000 kr er så gale når ein får god batterilevetid, veldig god og lyssterk skjerm. Ikkje minst så duger den svært godt til speling også.

 

Du får ein bitteliten pc som er svært mobil og lever lenge. Hadde nettopp ein ipad bort til familie og alle blei veldig imponert. Spesielt google maps imponerte, stooooort kart som også var kjapt :)

 

Det fungerte også fint å surfe mens eg var ute å kjørte. Brukte wifi hotspot til mobilen som ipaden kunne koble seg mot.

Lenke til kommentar

Vent litt nå!

 

PC = Personal Computer

 

Mener du at iPad ikke er en "Personal Computer"?

 

Den er i hvert fall "Personal", og jeg vil også kalle den en "Computer"!

 

I tillegg er jeg helt uenig i at iPaden aldri kan erstatte en PC. For både faren min, moren min, søsteren min og tantene mine kunne fint iPaden erstatte all PC-bruk.

Endret av JanFr
Lenke til kommentar

I tillegg er jeg helt uenig i at iPaden aldri kan erstatte en PC. For både faren min, moren min, søsteren min og tantene mine kunne fint iPaden erstatte all PC-bruk.

Med tanke på alle norske tjenester på nett som krever f.eks. BankID for å logge inn (nettbank?), tror jeg det blir vanskelig å erstatte datamaskinen med en iPad.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Med tanke på alle norske tjenester på nett som krever f.eks. BankID for å logge inn (nettbank?), tror jeg det blir vanskelig å erstatte datamaskinen med en iPad.

 

Ett lite minus det ja. :) (Noe trauste Nokia/Symbian har støttet lenge.. dvs. Java).

 

Til alle dere som er "avhengige" av Flash/Java-support.

Her er noen tekniske betraktninger fra Jan Erik Paulsen @ labs.teppefall.com:

 

Why the Apple iPad has no Java or Flash

 

For some absolutely shocking reason some people wonder why the Apple iPad comes without Java and Flash support. Personally I wonder why these people are still employed in the technology sector(uthevet av TL1000S], but why not write down all the reasons before I get too arrogant and annoying.

 

- HTML5 and open standards might be seen as a reason, but it's not. Apple will always use closed Apple API's if they believe this will give the best result. Apple loves the web because it gives them access to millions of potential users who just browse Facebook and GMail all day long. Safari is an easy sell. Also, Safari is based on open source and Apple hand is more or less forced.

 

- Cocoa Touch is not the same thing as Snow Leopard. Carbon support, several subsystems and the older Cocoa stuff is not there. So porting a desktop plugin system becomes harder and may result in a less stable platform. Adobe has a terrible track record when it comes to plugins. Acrobat and Flash are hated by millions of people. Acrobat startup time is terrible and Flash 10 is horrendously bad on PPC. And moving Photoshop to Cocoa took so long that Apple lost all faith in Adobe's ability to deliver a good experience on Cocoa Touch.

 

- Flash and Java are not known for their lightweight CPU usage. Even if Cocoa Touch had stellar implementations installed these plugins would eat a lot of battery time. On my single core machine I can either surf two websites with Flash advertising or 50 websites without Flash. Just install FlashBlock if you don't believe me.

 

- Adobe/Macromedia shot themselves in the foot many years ago by adding advertising templates to Flash Professional. And because of this every moronic graphic designer wannabe in the world started producing Flash advertising running at 99 percent CPU. Because 60FPS is better than 30FPS right ?

 

- Flash cookies are pure deep evil and in use every single day. Several websites refuse to show video without them because they are selling your ass to advertisers. Flash trackers steal CPU every single time you visit major websites and would pollute the 3G network with trillions of worthless HTTP connections. Install FlashBlock to see them on top of websites everywhere.

 

- Free Flash games directly compete with the iTunes App Store. Apple could loose thousands of paying iPhone developers, with Apple hardware, if they added Flash support. And suddenly the exclusivity is lost since the Flash game runs everywhere else as well.

 

- The codec nightmare continues. Steve may bitch about Bluray all he wants, but it's all a BIG FAT LIE. Apple doesn't want to support Bluray yet because HDCP will make Apple users feel like complete fraking retards for choosing Apple hardware. Oh, your $3000 screen or projector doesn't support this film and/or YouTube clip ! How sad.

 

- But what about JavaFX ! Yeah, right. There is no multi-touch API and the JavaFX developers are trying to EOL all the Swing developers by fire-walling the dependencies with Web Start. Windows 7 already has multi-touch support and Sun/Oracle and Adobe are still playing the waiting game. Either support Windows 7 multi-touch or shut up.

 

Apple iPad is the first complete, general purpose, computer DRM platform and all people bitch about is plugins. Music DRM went away because it was stupid. Idiot users pirate everything not bolted down and you end up with Bluray, Xbox, Playstation, Kindle, iPhone and now the Apple iPad. There has never been more DRM and people think they are winning. No, because Internet piracy and hardware piracy has given birth to yet another locked down platform. Because companies need to make money and do what is required.

 

The iPad exists because you wanted it. Blame yourself if you don't like it. Personally, I might buy one for my mom. Because it's probably a great piece of web surfing, picture browsing, hardware. And OMG do I need one of those.

 

Lenke til kommentar

Fikk min Ipad 32 gb igår, og er sålangt meget fornøyd. Lastet ned en del Apps for å prøve. Imponerende skjerm og lettere å skrive på tastaturet enn forventet. Lastet ned abc player som jeg ikke får brukt, får beskjed om at den ikke kan brukes utenfor US. Bruker selvsagt US itunes. Sjekker den ip.adresser? Kanskje noen har et svar på dette.

Frode

Lenke til kommentar

Ja, ABC Player funker kun i USA, slik som med Hulu og alt sånne ting også.

 

--

 

Må man ha US iTunes-konto? Hvor oppretter jeg evt. det, og får jeg ført over mine gamle apps?

 

Ja du må ha ituneskonto i USA, enkelt å opprette. Søk på opprette amerikansk ituneskonto på google, der finner du fremgangsmåte. Du får overført sine gamle apps med din norske konto, men disse blir bare oppskalert på ipad, ikke pent. Ellers så må du ha et itunes giftcard for å kjøpe apps på din US konto ( eller US kredittkort) Lett å kjøpe itunes giftcard. send meg evt priv mld så skal du få tips.

 

Frode

Lenke til kommentar

Ja du må ha ituneskonto i USA, enkelt å opprette. Søk på opprette amerikansk ituneskonto på google, der finner du fremgangsmåte.

Okei, takk :)

 

Du får overført sine gamle apps med din norske konto, men disse blir bare oppskalert på ipad, ikke pent.

At de blir oppskalert på iPad er jeg klar over, men hvis jeg mekker meg am. iTunes-konto, så kan jeg jo bruke den på iPhonen og, til å få amerikanske apps, som jeg ikke får med min norske konto.

 

Ellers så var jeg klar over det med iTunes giftcards. Takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...