Gå til innhold

Den store iPad tråden.


Sisyphus

iPadilicious?   

570 stemmer

  1. 1. Skal du kjøpe / har du kjøpt én iPad?

    • Ja! Har syntes denne var fantastisk fra dag 1!
      202
    • Var skeptisk først, men har tenk å kjøpe én!
      79
    • Nja.. kanskje litt senere.
      88
    • Venter på en annen tablet.
      60
    • Ser ikke helt bruksområdet .
      141


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har da ingenting med det å gjøre. Apple støtter ikke flash generelt, og venter på HTML5 og ved å ikke støtte flash på sine enheter, så vil man presse utviklere over på HTML5. Liker jeg det? Nei, men jeg ser poenget deres.

 

Det gjør vel forsåvidt jeg også, selv om jeg ikke er enig, men å ikke ha USB er en ganske vesentlig bakdel, uten særlig god grunn.

 

AtW

Lenke til kommentar

Spørsmålet er vel heller hva man skal med USB? Hva er vitsen med å inkludere alskens porter for mer eller mindre marginale behov? Nå kan jeg være enig i at Apple nok burde gått bort fra 30-pin connectoren sin til micro-USB, men enn så lenge de har forpliktet seg til sin egen proprietære løsning så er det bedre å ikke inkludere USB (og alt mulig annet). Nå må vel Apple uansett gå over til Micro-USB på iPhone, ihvertfall i Europa, så jeg regner med at innen noen år er både iPod, iPad og iPhone over på Micro-USB.

 

Forøvrig så er det vel ingen av oss som aner hva som er bakgrunnen til at Apple ikke har USB, VGA, HDMI, Firewire, Parallellport og gudene vet hva. Det eneste vi kan gjøre er å spekulere. Jonathan Ive "avslører" prinsippet Apple arbeider etter i intervjuet med Stephen Fry (ikke at dette er noen hemmelighet akkurat ...):

 

I put to designer Ive the matter of all the features that are missing from the iPad. "In many ways, it's the things that are not there that we are most proud of," he tells me. "For us, it is all about refining and refining until it seems like there's nothing between the user and the content they are interacting with."

 

Så kan man selv spekulere, med utgangspunkt i dette prinsippet, i hvorfor det ikke er USB på iPad-en.

Lenke til kommentar

Liker jeg det? Nei, men jeg ser poenget deres.

Hvofor skulle du ikke like dette? Apple er missfornøyd med hva Adobe kan tilby dem og på grunn av det så velger Apple å vrake flash. Apple er ett mektig selskap og de vil ikke at noen skal herse med dem. Siden Apple tar avstand fra flash, så velger flere store nettsider å tilpasse seg opp mot iPhone og iPad. Som ett resultat av dette, så presses Adobe til å forbedre produktet deres og kanskje da vil vi se en fullkommen version av flash til iPhone/iPad.

 

I dette tilfelle er det etter min mening bra at Apple sitter med all makten. Det fører nemlig til at vi sitter med ett bedre produkt i handen.

Lenke til kommentar

Problemet er bare at det er så sinnsykt stor andel av sider som fortsatt baserer seg på Flash, og uansett hvordan man vrir og vender på det, så kommer det til å ta flere år før alle, eller i det minste en større andel har gått over til plattformer som iPad støtter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen her som har iphone 3Gs? Vurderer sterkt å kjøpe den, men er litt usikker på hvilket abonnent som er lurest å velge. Jeg snakker ikke stort i telefonen og bruker ikke så my penger. PLS help me :yes: . Er iphone bedre enn HTC desire?

Det finnes en egen seksjon som omhandler mobiltelefoner. Kan sikkert være bedre å få et svar der. https://www.diskusjon.no/index.php?showforum=279

Nå er jo også Desire rykende fersk på markedet så trolig har ikke så mange fått tuklet så mye med den ennå. Men iom. at den er basert på Android og den er splitter ny så kan man nok trygt anta at den er "bedre" enn dagens iphone, men det kommer også mye an på hva man er ute etter...

 

Hva flash angår så har jeg alltid hatet flashbaserte sider og skulle gjerne vært kvitt makkverket der, men til spill fungerer det helt greit. Likevel blir det håpløst irriterende å ikke ha støtte for det siden det er så utbredt.

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Spørsmålet er vel heller hva man skal med USB? Hva er vitsen med å inkludere alskens porter for mer eller mindre marginale behov? Nå kan jeg være enig i at Apple nok burde gått bort fra 30-pin connectoren sin til micro-USB, men enn så lenge de har forpliktet seg til sin egen proprietære løsning så er det bedre å ikke inkludere USB (og alt mulig annet). Nå må vel Apple uansett gå over til Micro-USB på iPhone, ihvertfall i Europa, så jeg regner med at innen noen år er både iPod, iPad og iPhone over på Micro-USB.

 

Forøvrig så er det vel ingen av oss som aner hva som er bakgrunnen til at Apple ikke har USB, VGA, HDMI, Firewire, Parallellport og gudene vet hva. Det eneste vi kan gjøre er å spekulere. Jonathan Ive "avslører" prinsippet Apple arbeider etter i intervjuet med Stephen Fry (ikke at dette er noen hemmelighet akkurat ...):

 

I put to designer Ive the matter of all the features that are missing from the iPad. "In many ways, it's the things that are not there that we are most proud of," he tells me. "For us, it is all about refining and refining until it seems like there's nothing between the user and the content they are interacting with."

 

Så kan man selv spekulere, med utgangspunkt i dette prinsippet, i hvorfor det ikke er USB på iPad-en.

 

Hva man skal med USB med en portabel enhet? EN enhet som skal være egnet til å se på bilder? Egnet til alt mulig annet dill? Det er snobberi, det er det er. De er sykelig opptatt av å ha minst mulig ting på enheten av utseendemessig årsaker, design er vel og bra, men når det går så hardt utover bruk så er det for dumt. Det er relativt søkt å sammenlikne dette med alt mulig av diffuse porter, når man snakker om den mest brukte porten som finnes.

 

AtW

Lenke til kommentar

Som nevnt flere ganger er det mulig å bruke en USB-dongle om man vil koble til et kamera, og jeg vil tro det etterhvert vil være mulig å koble iPaden på fks. TV eller andre greier, for å vise bilder (om det ikke allerede er mulig), om det var sånn du tenkte?

 

Nå er det jo gjerne ikke ønskelig å dra med seg alt mulig drit av overganger, ekstastur, osv når man har en maskin som skal være noe man tar med seg overalt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det kan godt hende, men det burde ikke være slik. Jeg har selv jailbreaket telefonen for å få til funksjoner som multitasking m.fl. Jeg skulle likevel ønske at Apple selv kunne levere produkter med dette, siden "nødløsningene" ofte er buggete, sluker batteri osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...