Gå til innhold

Den store iPad tråden.


Sisyphus

iPadilicious?   

570 stemmer

  1. 1. Skal du kjøpe / har du kjøpt én iPad?

    • Ja! Har syntes denne var fantastisk fra dag 1!
      202
    • Var skeptisk først, men har tenk å kjøpe én!
      79
    • Nja.. kanskje litt senere.
      88
    • Venter på en annen tablet.
      60
    • Ser ikke helt bruksområdet .
      141


Anbefalte innlegg

Walter S. Mossberg skriver i sin omtale det samme som jeg allerede erfarer med telefonen min. Det er som regel mer lettvint å dra fram telefonen enn laptopen hvis jeg f.eks skal sjekke noe på nettet, tv-programmet, mail osv.

 

So I’ve been using my test iPad heavily day and night, instead of my trusty laptops most of the time. As I got deeper into it, I found the iPad a pleasure to use, and had less and less interest in cracking open my heavier ThinkPad or MacBook. I probably used the laptops about 20% as often as normal, reserving them mainly for writing or editing longer documents, or viewing Web videos in Adobe’s (ADBE) Flash technology, which the iPad doesn’t support, despite its wide popularity online.

 

Etterhvert som flere og flere aktører tilbyr alternativer til Flash blir det at iPad ikke støtter Flash mindre og mindre viktig.

 

Han er en Kindle-fan, men sier han vil heller velge iPad for lesing. Det kan umulig love godt for Kindle vil jeg tro :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-80wCWpIM

Forskjellen er jo at ipaden ikke er noe du har liggende i lomma, men noe som er på størrelsen med en macbook/macbook pro og dermed like lett "å dra frem"

Lenke til kommentar

 

En fellesnevner er fortsatt at anmeldelsene trekker frem at ipaden er tung å holde i lengden, noe som igjen setter store spørsmålstegn ved bruken i sofaen (som så mange har referert til)

Egentlig ikke da den vistnok ligger godt i fanget. Enkelte spill kan dog bli tungt i lengden.

 

Jeg kan forsåvidt ikke finne et eneste sitat som påpeker at det er behagelig å skrive mye på ipaden.

"The iPad’s onscreen virtual keyboard is, shockingly, good enough to write a thousand words on. And at a reasonable clip, too." - Andy Ihnatko.

 

Mangel på tabs i safari er jo en nedtur

Sant. Håper de får fikset dette.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

 

En fellesnevner er fortsatt at anmeldelsene trekker frem at ipaden er tung å holde i lengden, noe som igjen setter store spørsmålstegn ved bruken i sofaen (som så mange har referert til)

Egentlig ikke da den vistnok ligger godt i fanget. Enkelte spill kan dog bli tungt i lengden.

 

Jeg kan forsåvidt ikke finne et eneste sitat som påpeker at det er behagelig å skrive mye på ipaden.

"The iPad’s onscreen virtual keyboard is, shockingly, good enough to write a thousand words on. And at a reasonable clip, too." - Andy Ihnatko.

 

Mangel på tabs i safari er jo en nedtur

Sant. Håper de får fikset dette.

 

Andy Ihnatko har visst skrevet to reviews ja, det siste er heldigvis bedre enn det første.

 

For at den skal ligge godt i fanget er du jo avhengig av at du tilpasser sittestillingen til ipaden, og ikke omvendt.

Lenke til kommentar

 

Han er en Kindle-fan, men sier han vil heller velge iPad for lesing. Det kan umulig love godt for Kindle vil jeg tro :)

 

Hmm, lurer på om han representerer almuen, må innrømme at jeg er overrasket over uttaelelsen, hvem er det som synes e-ink er mindre godt å lese på enn en vanlig skjerm? For min del er e-ink en ganske klar vinner på det ihvertfall.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hva man foretrekker vet man selvfølgelig best selv.

 

Mange sier at lcd-skjermer er mer slitsomme å lese tekst på, men det ser ikke ut til å være helt riktig.

Det kan nok være tilfelle på de skjermene som har dårlig innsynsvinkel, som endel skjermer har, men ellers virker det som det går mye på hva man synes selv eller er vant til.

 

Den blanke overflaten kan også gi uønskede refleksjoner i lyse omgivelser, men dette gjelder selvfølgelig alle skjermer med blank overflate.

 

Vekten er er ikke så fryktelig ulik Kindle DX.

Kindle DX 540g

Apple iPad 680g/730g

Lenke til kommentar

Hva man foretrekker vet man selvfølgelig best selv.

 

Mange sier at lcd-skjermer er mer slitsomme å lese tekst på, men det ser ikke ut til å være helt riktig.

Det kan nok være tilfelle på de skjermene som har dårlig innsynsvinkel, som endel skjermer har, men ellers virker det som det går mye på hva man synes selv eller er vant til.

 

Den blanke overflaten kan også gi uønskede refleksjoner i lyse omgivelser, men dette gjelder selvfølgelig alle skjermer med blank overflate.

 

Vekten er er ikke så fryktelig ulik Kindle DX.

Kindle DX 540g

Apple iPad 680g/730g

 

Takk for lenken, men desverre er den lite informativt, den gamle myten at synet blir skadet er ikke det relevante, og at vi ikke kan se mer enn 120 Hz er rett og slett feil (og dessuten irrelevant, hvilke LCDer per i dag man leser på viser 120 Hz?). Artikkelen lister jo opp hovedfordelen med en normal skjerm til å være mørke rom. HAr du brukt e-ink under greit lys?Det er faktisk endel mer avslappende å lese. For all del, det er bra kindle får konkurranse, jeg er derimot ikke så tilfreds om man begynner å bruke ikke-passive skjermer.

 

AtW

Lenke til kommentar

Nå var det vel ikke skader det var snakk om, var det vel?

 

Jeg har heller aldri hatt gleden(?) av å se eller bruke e-ink under greit lys.

 

Har du noensinne sett en LCD-skjerm som det ikke var noe feil med flimre?

(Da er det ikke snakk om at spillet eller filmen ikke gir nok bilder i sekundet, men at selve skjermen flimrer)

Lenke til kommentar

Nå var det vel ikke skader det var snakk om, var det vel?

 

Jeg har heller aldri hatt gleden(?) av å se eller bruke e-ink under greit lys.

 

Har du noensinne sett en LCD-skjerm som det ikke var noe feil med flimre?

(Da er det ikke snakk om at spillet eller filmen ikke gir nok bilder i sekundet, men at selve skjermen flimrer)

 

Det var snakk om det i artikkelen du lenket til.

 

LCD-skjermer flimrer ikke nei, men det hindrer ikke at artikkelen kommer med feilaktigheter, og tilsynelatende bruker mangelen på flimring som argument for lesing, det er ikke det som er problemet med å lese på en LCD, og maset om oppdateringsfrekvens i artikkelen er ravende irrelevant.

 

AtW

Lenke til kommentar

Spørs vel også om det bare er en myte at e-ink generelt er bedre enn (moderne) baklyste LCD-skjermer av en viss kvalitet med nogenlunde korrekte bildeinnstillinger angående hvor slitsomt det er å lese tekst på dem over tid:

 

But the science does not yet support the idea that backlit digital displays are bad for your eyes, said Ivan Schwab, a professor of ophthalmology at the University of California, Davis.

 

The idea that computer screens cause eye strain "is more hearsay and anecdotal," he said.

http://seattletimes.nwsource.com/html/businesstechnology/2010940016_btappleereader01.html

 

Hvis noen kan vise til seriøs forskning på området som viser noe annet kan det være interessant å se det, men hva produsentene av e-ink-baserte produkter og folk som for alt jeg vet har dataskjermen stilt inn alt for lyst eller liknende sier om saken tar jeg med en solid klype salt.

 

Selv har jeg ingen problemer med å lese tekst over tid på LCD-skjerm, forutsatt at lyshetsgraden på skjermen er stilt inn riktig og da også i forhold til hvor lyse omgivelsene er rundt skjermbildet. Er skjermen f.eks. stilt inn for lyst, spesielt kombinert med at omgivelsene rundt/bak skjermen er mørke, blir det fort slitsomt, men i det tilfellet blir det helt feil å skylde på skjermteknologien.

 

edit: Fjernet noe av uthevingen i sitatet.

Endret av Juke
Lenke til kommentar

Jeg har selv tenkt å kjøpe en iPad, men det kommer helt an på prisen.

Nytteområdet mitt er ikke så ekstremt stort, siden jeg har en MBP 13" som jeg bruker hjemme og drar med meg rundt omkring.

 

Men, på tog, buss og i ferier tror jeg denne ville stråle.

Jeg har liten lyst å dra med meg MBP-en til div. utland, siden det er en svært påkostet laptop.

 

Er det noen som vet om Bookstoren blir tilgjengelig for oss i Norge?

Endret av Bertelsen
Lenke til kommentar

Har sett endel av introvideoene, samt lest de siste reviewene av iPaden de siste dagene, og jeg må innrømme at min negative holdning til iPaden når den ble lansert er i ferd med å snu. Jeg hadde gitt mye for å kunne dratt ut til en Apple Store og plukket opp en iPad når jeg våkner, men den gang ei.

 

Vurderer dog å kjøpe meg en etterhvert, men regner med prisingen i Norge vil være så ugunstig at jeg muligens må plukke opp en når jeg reiser over dammen til høsten igjen (forhåpentligvis). Eller at min tidligere vertsfamilie i USA sender en over til meg. Vi får se.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...