Gå til innhold

Den store iPad tråden.


Sisyphus

iPadilicious?   

570 stemmer

  1. 1. Skal du kjøpe / har du kjøpt én iPad?

    • Ja! Har syntes denne var fantastisk fra dag 1!
      202
    • Var skeptisk først, men har tenk å kjøpe én!
      79
    • Nja.. kanskje litt senere.
      88
    • Venter på en annen tablet.
      60
    • Ser ikke helt bruksområdet .
      141


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Definér banebrytende... :)

 

Banebrytende er noe som bryter baner, det vil si som tar verden eller teknolgien i en ny retning.

 

* Det har ingenting med å være først ute å gjøre, da skulle CP/M banket MSDOS.

* Det har ingenting med å være størst å gjøre, da skulle Xerox ha banket konkurrentene på DTP.

* Det har ingenting med å være kraftigst å gjøre, da hadde folkevognen floppet etter krigen.

* Det har ingenting med å være velutstyrt å gjøre, da hade ADA banket C som programmeringsspråk.

Og så videre.

 

Det har ikke engang med å ha flest brukere å gjøre, selv om det gjerne avgjør den kommersielle kampen.

 

Det har først og fremst med at man får kritisk masse bak en endring.

 

Så kan man selvsagt synes det er urettferdig at Gates utmanøvrerte Kildall, man kan personlig foretrekke amerikanske muskelbiler og man kan programmere i ADA om man vil.

 

Men på et eller annet tidspunkt opplever man et paradigmeskifte. Da sitter det noen igjen og sier at Word på MS-DOS er bedre enn Word på Windows, at DTP er bedre på deres gamle CRT-skjerm enn på en LCD, og at bare hippier kjører folkevogn. Men 21 millioner bobler senere sier historien noe annet.

 

Vi iPad være et slikt produkt? Time will tell. Men det er ikke usannsynlig at det skaper nok interesse til at en masse andre leverandører kommer med sine versjoner. Så vil markedet avgjøre om det er viktig å ha serieporter og tastatur på en tablet.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

^ Slike har vært for salg i åresvis. Ikke noe nytt konsept.

 

Forøvrig har den Lenovo-tableten så laggy interface at jeg får vondt inni meg.

Nei, hverken det konspeteteller tablet er noe nytt, men konspetet er fremdeles genialt.

Ellers, likte ikke akkurat grensesnittet på den tableten heller, foruten det vanlige windows grensesnittet.

 

Jeg tror grunnen til at tablets ikke er blitt så poppulært er at man egentlig ikke har brukt for det.

Det er somregel mye bedre å sitte i sofakroken med en laptop.

Eventuelt en laptop med touch når man er slapp.

 

Tror iPad ikke vil gjøre nevneverdig forskjell i tablet markedet.

Tror tablet blir noe folk kanskje syns er kult, men som de fleste innser at er en unyttig dings etter et par uker.

Lenke til kommentar
Tror iPad ikke vil gjøre nevneverdig forskjell i tablet markedet.

Tror tablet blir noe folk kanskje syns er kult, men som de fleste innser at er en unyttig dings etter et par uker.

 

Feil:) det samme sa folka om iphone, men hva skjedde? ble en umiddelbar suksess og etter det begynte andre porusenter å prøve å konkurrere. Samme vil skje nå

Lenke til kommentar
Tror iPad ikke vil gjøre nevneverdig forskjell i tablet markedet.

Tror tablet blir noe folk kanskje syns er kult, men som de fleste innser at er en unyttig dings etter et par uker.

 

Feil:) det samme sa folka om iphone, men hva skjedde? ble en umiddelbar suksess og etter det begynte andre porusenter å prøve å konkurrere. Samme vil skje nå

 

Ikke alt apple tar i blir til gull, dog tror jeg også Ipad i det minste vil bli en moderat suksess.

 

AtW

Lenke til kommentar
Tror iPad ikke vil gjøre nevneverdig forskjell i tablet markedet.

Tror tablet blir noe folk kanskje syns er kult, men som de fleste innser at er en unyttig dings etter et par uker.

 

Feil:) det samme sa folka om iphone, men hva skjedde? ble en umiddelbar suksess og etter det begynte andre porusenter å prøve å konkurrere. Samme vil skje nå

 

Ikke alt apple tar i blir til gull, dog tror jeg også Ipad i det minste vil bli en moderat suksess.

 

AtW

 

Det er sant. Men apple revolusjonerte pc, mp3 markedet, touchmobilene (gjorde slik at folket fikk touch) og nå ipad. du må jo se at de har gjort det ganske bra selv om man ikke har like god frihet som andre produkter

Lenke til kommentar
Tror iPad ikke vil gjøre nevneverdig forskjell i tablet markedet.

Tror tablet blir noe folk kanskje syns er kult, men som de fleste innser at er en unyttig dings etter et par uker.

 

Feil:) det samme sa folka om iphone, men hva skjedde? ble en umiddelbar suksess og etter det begynte andre porusenter å prøve å konkurrere. Samme vil skje nå

 

Ikke alt apple tar i blir til gull, dog tror jeg også Ipad i det minste vil bli en moderat suksess.

 

AtW

 

Det er sant. Men apple revolusjonerte pc, mp3 markedet, touchmobilene (gjorde slik at folket fikk touch) og nå ipad. du må jo se at de har gjort det ganske bra selv om man ikke har like god frihet som andre produkter

 

Jeg vet ikke helt om jeg er enig i at apple revolusjonerete PC-markedet, men de populariserte mp3-spillere og touchmobiler, det er sant. Men feks newton og pippin var vel å regne som fiaskoer, apple TV er vel ikke noen revolusjon eller megasuksess, og ei heller mac mini feks (til tross for at det er et av apples bedre produkter), og hva med feks air? Ble det konseptet egentlig noen kjempesusksess?

 

AtW

Lenke til kommentar

ikke?

 

mac var først ute med wifi, mus, cdrom og slikt (sier ikke de fant det opp, men de var først med å ta ting i bruk

 

Hva legger du med å "ta ting i bruk", de var vel ikke først med PCer med noen av disse produktene, dog har de vært tidlig ute, de kan ha vært en medvirkende årsak til musas popularitet, cdrom og wifihar neppe vært avhengig av apple for sin ekssitetens.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke helt om jeg er enig i at apple revolusjonerete PC-markedet [...]

1977 - Apple ][ (Blant de første kommersielt suksessfulle PC-ene, samt blant de første PC-ene med fargedisplay)

1983 - Apple LISA (Første kommersielt tilgjengelige PC med GUI)

1984 - Macinthosh (Første kommersielt suksessfulle PC levert med mus og GUI)

1991 - Powerbook (Introduserte en rekke egenskaper som i dag er standard på bærbare)

 

Apple har sammen med Microsoft vært den viktigste drivkraften bak utviklingen av PC-en til den vi kjenner i dag.

Lenke til kommentar

nei, men de satt fart på markedet med å være blandt de første som tok ting i bruk. ALLE kritiserte aple når de satte inn cdrom og kuttet ut diskettene men se hva som skjede. alle fulgte etter

 

Jeg tviler på alle kritiserte de, og det er uansett irrevant, fordi om det er en god ide kun har med timing å gjøre, alle forstår PS2 vil forsvinne fra hovedkort, alle forsto diskettstasjoner ville fases ut, det er ikke noen overraskelser, men når det er lurt å gjøre det blir en vurdering mot bakoverkompabilitet, bare fordi man kaster ut en teknologi som alle skjønner kommer til å forsvinne først, så betyr ikke det at man er i front.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke at folk ikke syntes dette er genialt.

Er jo mye bedre å se på film, lese web etc med en stor skjerm enn en liten iphone skjerm?

 

Grunnen til at de valgte iPhone OS var fordi alt skal fungere, og det blir mindre bugs, mindre kompatibilitetsproblemer, etc.

De appsa som lages til iPhone er laget spesielt for touch screen, og laget spesielt for iPhonen, det vil si at opplevelsen blir mye smudere, enn hvis man har apps som ikke er laget for dette.

 

Det er mange måter man kan bruke iPaden på..

 

Jeg er nok av den typen som alltid kommer til å ha den i ryggsekken eller baggen, og som ser film når jeg drar på ferie, eller spiller spill eller leser web.

Om morgenen så kan jeg enkelt sjekke email ved å tappe på skjermen, istedenfor å sette meg opp i senga og legge laptoppen i fanget.

 

Touch screen gjør alt mye enklere. Men det skal ikke TA OVER HELT for vanlig netbooks/laptops.

Jeg har en iPod touch som jeg er meget fornøyd med og har med overalt, det kommer jeg fortsatt til å gjøre.. Men iPaden er så dritkul + bra til "større" oppgaver at jeg må nesten ha den også.

Dog, jeg har IKKE en laptop, og velger heller en iPad til computing on the run.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke at folk ikke syntes dette er genialt.

Er jo mye bedre å se på film, lese web etc med en stor skjerm enn en liten iphone skjerm?

 

Grunnen til at de valgte iPhone OS var fordi alt skal fungere, og det blir mindre bugs, mindre kompatibilitetsproblemer, etc.

De appsa som lages til iPhone er laget spesielt for touch screen, og laget spesielt for iPhonen, det vil si at opplevelsen blir mye smudere, enn hvis man har apps som ikke er laget for dette.

 

Det er mange måter man kan bruke iPaden på..

 

Jeg er nok av den typen som alltid kommer til å ha den i ryggsekken eller baggen, og som ser film når jeg drar på ferie, eller spiller spill eller leser web.

Om morgenen så kan jeg enkelt sjekke email ved å tappe på skjermen, istedenfor å sette meg opp i senga og legge laptoppen i fanget.

 

Touch screen gjør alt mye enklere. Men det skal ikke TA OVER HELT for vanlig netbooks/laptops.

Jeg har en iPod touch som jeg er meget fornøyd med og har med overalt, det kommer jeg fortsatt til å gjøre.. Men iPaden er så dritkul + bra til "større" oppgaver at jeg må nesten ha den også.

Dog, jeg har IKKE en laptop, og velger heller en iPad til computing on the run.

 

Oppgavene du skisserer er jo typisk noe som vanligvis gjøres av en bærbar, ikke av en iphone, så det holder ikke å være bedre enn en iphone. Touchscreen gjør noen ting enkelre, mangel på tastatur gjør ganske mange ting mere tungvindt.

 

AtW

Lenke til kommentar

De eneste gangene jeg savner fysiske taster på telefonen min er i spill som har mindre gjennomtenkte kontrollere. I de aller fleste andre sammenhenger fungerer skjermtastatur helt utmerket.

Hvis man absolutt synes man må ha fysisk tastatur på en iPad, er det bare å ta med seg det lille blåtanntastaturet i bagen, eller det med dockingstasjon som er ment for iPad, selvsagt.

 

Men vi får se hvordan iPad faktisk er å bruke, samt hvordan programmene og spillene fungerer med skjermkontrollere først.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...