Gå til innhold

Den store iPad tråden.


Sisyphus

iPadilicious?   

570 stemmer

  1. 1. Skal du kjøpe / har du kjøpt én iPad?

    • Ja! Har syntes denne var fantastisk fra dag 1!
      202
    • Var skeptisk først, men har tenk å kjøpe én!
      79
    • Nja.. kanskje litt senere.
      88
    • Venter på en annen tablet.
      60
    • Ser ikke helt bruksområdet .
      141


Anbefalte innlegg

Forskjellen er at iPad er et reellt produkt mens Courier er vaporware med en ubestemt lanseringsdato (senere i år tror jeg rett og slett ikke på). Og litt at Apple har en historie for å revolusjonere produktsegmentene de trer inn i. iPhone revolusjonerte mobilmarkedet, iPod revolusjonerte musikkspillermarkedet, Apple II og Macintosh revolusjonerte PC-markedet. At det fantes smarttelefoner før iPhone, MP3-spillere før iPod, PC-er før Apple II, Grafiske brukergrensesnitt før Macintosh er irrelevant, poenget er at Apple forbedret brukergrensesnittet og brukeropplevelsen (eller i det hele tatt fikk produktet sitt på markedet) i så stor grad at produktene ble suksesser, også blant andre enn nerder og entusiaster. Kanskje gjør Apple det igjen med iPad og tabletsegmentet, men det får tiden vise.

 

At iPad blir kritisert så kraftig som den blir av enkelte viser kanskje at Apple er inne på noe. Det er en anekdote om Alan Kay, som bl.a. jobbet med Xerox PARC og generelt er en datamaskin pioner, han ble spurt av Newsweek om hva han syntes om den første Macintoshen når den kom ut, og svarte at det var den første personlige datamaskinen verd å kritisere. Tidligere forsøk på tablet-maskiner har ikke på langt nær blitt utsatt for så massiv kritikk, heller unisone skuldertrekk. Jesus, jeg høres sikkert ut som en fanboy, men jeg tror jeg er inne på noe her. Apple leverer cutting-edge produkter som folk vil bruke. Spesifikasjonene er ikke nødvendigvis cutting-edge, men det er design, brukeropplevelse, brukergrensesnitt, bruksområde. Tenk Macintosh som var den første masseproduserte PC-en levert med et grafisk brukergrensesnitt, eller iPhone som var den første masseproduserte smarttelefonen med multitouch og et enkelt og elegant brukergrensesnitt. Folk flest, altså de fleste som skal bruke produktet, driter i om prosessoren er 1GHz eller 2GHz, om det er 512MB eller 1024MB minne.

 

For all del, det er mye å kritisere Apple for, men at de leverer produkter som er relevante og tildels revolusjonerende, det kan ingen ta fra dem.

 

[/fanboy]

Endret av Thlom
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg lurer på om Sigma har noen planer om å gi ut Photopro-programmet sitt til iPad. Det kunne komme godt med å kunne overføre bildene og avlaste minnekortet i kameraet på reiser.

 

En annen løsning ville jo være å gi eksisterende programmer støtte for Sigmas råformat, men uansett ville en løsning som lar en se bildene og gjerne fikle litt med dem vært supert.

Endret av PL610
Lenke til kommentar

Det er nettopp det, de fleste som har behov for å bruke data er ganske "dumme" på det området, og ber helst om hjelp for den minste ting, spesielt hvis det skjer noe som er litt utenom det vanlige f.eks oppdatere et program.

 

Brukergrensesnittet skal helst forsvinne, og man skal kunne konsentrere seg om oppgaven man vil løse.

Lenke til kommentar

Folk flest, altså de fleste som skal bruke produktet, driter i om prosessoren er 1GHz eller 2GHz, om det er 512MB eller 1024MB minne.

 

Isåfall er folk flest dumme ;)

 

På hvilken måte er det dumt å foretrekke brukeropplevelse over specs? Ville du heller hatt en Nokia 3310 med 2GHz prossesor og 2 GB RAM enn en iPhone?

Lenke til kommentar

Folk flest, altså de fleste som skal bruke produktet, driter i om prosessoren er 1GHz eller 2GHz, om det er 512MB eller 1024MB minne.

Isåfall er folk flest dumme ;)

Jeg har kjaset med dette før, men databransjen har litt å lære av bransjer med litt lenger fartstid i forbrukermarkedet. Tell antall bilannonser som snakker om hestekrefter eller motorvolum i overskriften, opp mot de som snakker om kjøreglede, plass, etc. Går du på elkjøp og skal kjøpe støvsuger er det ikke hvor mange watt den er på de snakker om, men den smarte finessen som gjør at du kan støvsuge bak radiatoren. Samme med vaskemaskiner og andre husholdningsmaskiner. Siste jeg kjøpte vaskemaskin kjøpte jeg en Miele, til tross for at konkurrentene hadde samme sentrifugehastighet til lavere pris. Motorsykkelen min (solgte den i fjor) hadde færre hestekrefter og lavere toppfart enn japsesykler i samme prisklasse. Men den hadde nettopp kjøreglede. Hva skulle jeg med 30 ekstra hestekrefter og toppfart på over 250 når jeg allikevel bare skulle bruke den på norske landeveier?

 

Det hele koker ned til den gamle historien om Rolls Royce: Når de ble spurt om hvor mange hestekrefter den hadde svarte de bare: "Nok!" Kundene deres brydde seg ikke. Var de dumme?

 

Megaherts-racet er heldigvis over i databransjen. Istedet forkuserer man på brukeropplevelsen. De leverandørene som klarer det er de son lykkes i forbrukermarkedet. Siden Apple to kvartaler på rad har levert rekordoverskudd, sist med 3,38 milliarder dollar, tyder det på at de har skjønt et eller annet.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er helt enig med Professor Badass over her.Personlig har jeg alltid mislikt Apple og deres løsninger. "Hvorfor betale blodpris for noe du selv kan bygge?" osv. Så slo det meg for litt siden: Kanskje det er like greit å kjøpe et produkt hvor jeg selv slipper å "ordne" alt for en gangs skyld? Bare få noe i hånda, som innenfor de premisser og rammer som er satt, fungerer utmerket. Da tenker jeg spesielt på iPhone (Mac er jeg enda litt skeptisk til, selv om jeg bruker dem i jobbsammenheng). Jeg VET at iPhone ikke er optimal på mange felt, men likevel blir jeg tiltrukket av enkelheten. Apple har plassert en rekke begrensninger som jeg må forholde meg til, men innenfor rammene som er gitt er de som sagt suveren. Greit for meg! :)Og, om det er noe jeg veldig gjerne vil fikse, så er jo det også mulig med et par løsninger som tilfredsstiller "plundreren" i meg. _____OT: Tekstformatteringen har blitt helt kokko, noen måte å fikse det på slik at jeg kan få linjeskift og alt tilbake? :p

Endret av Der Kommissar
Lenke til kommentar

Folk flest, altså de fleste som skal bruke produktet, driter i om prosessoren er 1GHz eller 2GHz, om det er 512MB eller 1024MB minne.

 

Isåfall er folk flest dumme ;)

 

På hvilken måte er det dumt å foretrekke brukeropplevelse over specs? Ville du heller hatt en Nokia 3310 med 2GHz prossesor og 2 GB RAM enn en iPhone?

 

Det har jeg ikke sagt, men når det er snakk om folk som ikke har prøvd en iPad, men som bare går ut i fra at det er en god brukeropplevelse og ikke tenker på specs bare fordi Steve Jobs har lovet dem en banebrytende tablet (med 2001-teknologi) så vil jeg gå så langt å kalle dem for dumme.

Lenke til kommentar

Tror du virkelig det er et produkt ment for det samme som iPad?

Da forslår jeg enda en gang å finne ut hva iPad er, og hva den er ment for.

 

Hvorfor fokuserer folk så mye på hva produkter er "ment for", hva med å fokusere mer på hva man kan gjøre med et produkt? Jeg driter vel i om ipad er ment for å brukes som dopapir om den egner seg bedre til noe annet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er nettopp det, tekniske data forteller ikke hvordan et produkt er å bruke.

 

Husk at iPad ikke er ment å erstatte en bærbar pc, eller en mobiltelefon, så det er opplevelsen og brukervennligheten som stiller sterkest.

 

Er det noen andre produkter som ligner på dette?

 

Tekniske data forteller noe om hvordan et produkt er å bruke, det teknisk har til dels stor innvirkning på et produkts kvalitet. Men det forteller ikke hele historien nei.

 

Produktet du lenker til en harry interaktiv sak, liker veldig mye4 på det som var poppis når CD-rommen kom, med multimedia-PCer ov. Men jeg ser ikke helt relevansen? Det du lenker til er jo et produkt som i praksis er relativt plattformuavhengig?

 

AtW

Lenke til kommentar

Ja, hvis det er plattformuavhengig, hvorfor kommer det til iPad? Hvorfor har det ikke allerede blitt lansert til de andre, mer kraftige tavle-pc-ene? Produsentene burde jo ha innsett dette forlengst, ikke sant?

 

Hva slags spørsmål er det? For å ta et tilfeldig program jeg liker godt, J. river media center, dette er et windows-program, hvorfor har det ikke kommet til OSX? Det er jo åpenbart at det er mulig å få til samme program på OSX.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...