Gå til innhold

Den store iPad tråden.


Sisyphus

iPadilicious?   

570 stemmer

  1. 1. Skal du kjøpe / har du kjøpt én iPad?

    • Ja! Har syntes denne var fantastisk fra dag 1!
      202
    • Var skeptisk først, men har tenk å kjøpe én!
      79
    • Nja.. kanskje litt senere.
      88
    • Venter på en annen tablet.
      60
    • Ser ikke helt bruksområdet .
      141


Anbefalte innlegg

Jeg tror nok Apple har gode grunner til å ikke la flash kjøre på iphone/ipad, dog tror jeg de er økonomiske. Hadde de latt flash kjøre hadde det hvert direkte konkurent til app storen dems, masse flash spill der ute. Leste et sted at grunnen til at flash ikke er så bra på mac er at de ikke har tilgang til så dypt i systemet å dermed ikke har tilgang til hardware akselerasjon.

 

Men men jeg klarer meg uten flash på iphone jeg, men på en tablet som jeg vil komme til å bruke hjemme i stua vil jeg faen meg ha flash.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Apple har utmerkert godt muligheten til å la folk slå på flash om de ønsker. Det blir det samme som mange andre features her, det framstilles som et enten/eller problem, mens i realiteten kunne det vært en funksjon man kunne slått på og av.

At du ser det sånn oppsummerer ganske greit hvorfor du rister på hodet av en del av Apples beslutninger, og tilsvarende hvorfor en del andre applauderer disse valgene. Å inkludere Flash-mulighet ville være som å slippe gjennom programmer som ikke følger Apples HIG (Human Interface Guidelines); selv om det ikke direkte er Apples feil ville de dårlige erfaringene føre til en middelmådig brukeropplevelse.

 

Apple velger å konsentrere seg om den delen av markedet som legger stor vekt på brukeropplevelsen, men mindre vekt på å ha mulighet til å gjøre alle mulige justeringer. Mange har en lei tendens til å misforstå dette med å rette seg mot ett segment av markedet og opplever det som en stor feil når akkurat de ikke er segmentet produsenten sikter seg inn på.

 

Hvorfor skal jeg bry meg om hva apple har planlagt og ikke? Man kan si s mye man vil at noe er en del av designen og sikter seg inn mot et segment, produktet blir ikke dårligere eller bedre av den grunn. Man kan ikke avskrive alle problemer med et produkt med "man er ikke endel av brukergruppen".

 

AtW

Lenke til kommentar

Du trenger ikke bry deg om hva Apple har planlagt – poenget er heller at Apple ikke bryr seg om hva mange (antageligvis inkludert deg) synes om produktet, så lenge de rette kundene blir fornøyde. Mangelen på Flash er det mange som ser som en ulempe – men også mange (med meg) som ser som en fordel, altså dreier dette seg om preferanser – ikke at et valg er entydig dårligere enn et annet. Apple har en solid kundebase som er villige til å betale relativt høye priser for produkter som følger denne filosofien, og jeg tror de gjør rett i å ignorere alle ønsker i retning av «den må jo støtte annet enn iTunes!».

Lenke til kommentar
Du trenger ikke bry deg om hva Apple har planlagt – poenget er heller at Apple ikke bryr seg om hva mange (antageligvis inkludert deg) synes om produktet, så lenge de rette kundene blir fornøyde. Mangelen på Flash er det mange som ser som en ulempe – men også mange (med meg) som ser som en fordel, altså dreier dette seg om preferanser – ikke at et valg er entydig dårligere enn et annet. Apple har en solid kundebase som er villige til å betale relativt høye priser for produkter som følger denne filosofien, og jeg tror de gjør rett i å ignorere alle ønsker i retning av «den må jo støtte annet enn iTunes!».

 

Jeg har vanskelig for å se for meg at noen kan mene at det er en fordel at den er låst til iTunes (at de ikke synes det er et problem kan vel så være dog). Og jeg ser ikke helt hvordan folk som er noenlunde teknologiinteresserte ser det er en fordel å ikke kunne skru på flash også, hva er fordelen? At det dreier seg om preferanser er jo åpenbart, det gjelder alle produkter, og apple leser vel hverken dine elelr mine argumenter i denne tråden. Men hva så? Hva er det du vil fram til? At et er meningsløst å kritisere og rose aspekter ved et produkt på et forum? Om det ikke er det du vil fram til, hva mener du da er relvansen av det du sier?

 

AtW

Lenke til kommentar

iPoder som er låst til iTunes blir automatisk oppdatert, dette fører til at så godt som alle som har en iPod sitter med siste versjon av firmware – jeg hadde aldri i verden brydd meg med å oppdatere firmware om jeg hadde musikkspiller fra noen annen produsent. Dette fører til at Apple har rimelig god kontroll på at samtlige iPoder har firmware uten alvorlige feil, og tilsvarende god kontroll på brukeropplevelsen – noe som igjen fører til fornøyde kunder. Hadde det derimot stått på esken «kan brukes med iTunes, men egentlig er det bare å kopiere over mp3-filer» ville saken vært en helt annen.

 

Ved å ikke ha muligheten til å skru på Flash sikrer Apple at alle får surfet raskt på nettet, uten særlig mange kræsj. De fleste har mulighet til å blokkere Flash på datamaskinene sine, men gjør det ikke. Det er grunn til å tro at dette valget ville gjelde også for telefoner og tablets – rett og slett fordi de fleste ikke er særlig bevisste på nedsidene ved å ha det aktivert.

 

Det er ikke meningsløst å kritisere eller rose produkter, problemet kommer når man fremstiller preferanser som universelle – og det føler jeg gjelder i plagsomt stor grad i denne debatten. Jeg skjønner rett og slett ikke hvor behovet for å skulle ha ubetinget rett kommer fra, og tror vi kunne hatt en langt mer fruktbar debatt om vi anerkjente at det finnes gode grunner for forskjellige ståsteder. (Uten at jeg tror jeg har vært noe bedre enn andre her.)

Lenke til kommentar
iPoder som er låst til iTunes blir automatisk oppdatert, dette fører til at så godt som alle som har en iPod sitter med siste versjon av firmware – jeg hadde aldri i verden brydd meg med å oppdatere firmware om jeg hadde musikkspiller fra noen annen produsent. Dette fører til at Apple har rimelig god kontroll på at samtlige iPoder har firmware uten alvorlige feil, og tilsvarende god kontroll på brukeropplevelsen – noe som igjen fører til fornøyde kunder. Hadde det derimot stått på esken «kan brukes med iTunes, men egentlig er det bare å kopiere over mp3-filer» ville saken vært en helt annen.

 

Ved å ikke ha muligheten til å skru på Flash sikrer Apple at alle får surfet raskt på nettet, uten særlig mange kræsj. De fleste har mulighet til å blokkere Flash på datamaskinene sine, men gjør det ikke. Det er grunn til å tro at dette valget ville gjelde også for telefoner og tablets – rett og slett fordi de fleste ikke er særlig bevisste på nedsidene ved å ha det aktivert.

 

Det er ikke meningsløst å kritisere eller rose produkter, problemet kommer når man fremstiller preferanser som universelle – og det føler jeg gjelder i plagsomt stor grad i denne debatten. Jeg skjønner rett og slett ikke hvor behovet for å skulle ha ubetinget rett kommer fra, og tror vi kunne hatt en langt mer fruktbar debatt om vi anerkjente at det finnes gode grunner for forskjellige ståsteder. (Uten at jeg tror jeg har vært noe bedre enn andre her.)

 

Så bruk iTunes da om du foretrekker det. Ingenting hindrer folk i å bruke iTunes om de selv vil det, tror du virkelig folk som er så hjelpesløse at de får en bedre brukeropplevelse av at Apple nekter de valgmuligheter vil gjøre noe annet enn det som er standard (dvs bruke itunes) uansett?

 

Jeg spesifiserte ganske nøye, "teknologiinteresserte", fordi du mener at det er en fordel for deg personlig at du ikke kan velge å slå på flash. Har du et bevisstløst forhold til flash? Hadde du slått det på umiddelbart og ikke vurdert om du skal ha det av eller på?

 

Det ligger i bunnen av alle debatter av denne typen at man argumenterer utifra personlig meninger på mange fronter, det er unødvendig å hele tiden si at preferansene ikke er universelle, det sier seg selv. Det finnes alltid argumenter for begge sider (dog er til tider den ene sidens argumetner markant mer elendige enn den andre).

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg tror nok Apple har gode grunner til å ikke la flash kjøre på iphone/ipad, dog tror jeg de er økonomiske. Hadde de latt flash kjøre hadde det hvert direkte konkurent til app storen dems, masse flash spill der ute. Leste et sted at grunnen til at flash ikke er så bra på mac er at de ikke har tilgang til så dypt i systemet å dermed ikke har tilgang til hardware akselerasjon.

 

Men men jeg klarer meg uten flash på iphone jeg, men på en tablet som jeg vil komme til å bruke hjemme i stua vil jeg faen meg ha flash.

Javisst, flashspill som er laget for større skjermer og for bruk med mus og tastatur og i tillegg med elendig ytelse. Litt av en konkurrent. Dessuten så tillater Apple webapps, du kan legge snarveier til webapps til i menyskjermen om du vil. Med HTML5, javascript og så vidt jeg har forstått overfladisk tilgang til iPhone-API og det ene med det andre så er det en like god konkurrent som Flash kunne vært. Til å begynne med var det også eneste måten å lage programmer til iPhone. Men i dag er webapps lite brukt, iPhone apps funker og føles rett og slett bedre på alle måter.

 

Hva gjelder flash på mac vs Windows så er eneste tekniske forskjellen jeg kan tenke meg at DirectX gir nærere tilgang til maskinvaren enn hva OpenGL gjør, men den største årsaken er nok at Adobe fokuserer langt mer på Windows-versjonen enn på OS X og Linux-versjonene, selv om flash visstnok suger på Windows også etter hva jeg har hørt (bruker sjeldent Windows selv).

Lenke til kommentar
Og jeg ser ikke helt hvordan folk som er noenlunde teknologiinteresserte ser det er en fordel å ikke kunne skru på flash også, hva er fordelen?

Det er nok her vi skiller litt lag. For meg er ikke dette primært et produkt for de teknologi-interesserte. Det er et produkt for de som er ute etter de opplevelsene iPad og lignende produkter gir dem. Man behøver ikke være interessert i avistrykking for å lese avisen, eller digital filmteknologi for å gå på kino. Jeg sammenlignet det tidligere i tråden med husholdningsmaskiner. Det er det du får ut av den som er viktig.

 

Et par anekdoter, siden jeg er glad i slikt:

* Når jeg kom tilbake fra førstegangstjenesten (i 1978) fikk jeg jobb i en motorsykkelforretning. Noen år senere fikk sjefen der en av landets første IBM PC. Firmaet kjørte ellers på System 36, men sjefen ville gjerne kunne se på statistikkene. (Multiplan eller Lotus.) Ellers synes han PC'er var noe tull. Så en gang i måneden kom IT-sjefen inn på sjefens kontor, løftet vekk hans røde IBM kulehode-skrivemaskin, og løftet PC'en og skjermen opp på bordet og startet opp maskinen og regnarket. Så satt sjefen og koste seg med tallene noen timer, og så kom IT-sjefen inn igjen og slo maskinen av og satte den på gulvet hvor den sto til neste månedsoppgjør.

 

* En av mine utenlandske kunder lager systemer for eiendomsforvaltning og vedlikehold. De har et system hvor vedlikeholdsfolkene går rundt med en strekoddeleser og en bok med koder. Så står det en strekkode på f. eks. strømmåleren, og så leser de først koden på måleren og deretter den i boka som forteller om det er en avlesning eller målerskifte eller hva det måtte være. Så tar de leseren med hjem til kontoret og leser dataene inn i systemet. Forferdelig lite hi tech, så programmererne til min kunde opp gjennom årene har stadig kommet med mer fancy løsninger. Applikasjonen har kode for bruk av både smartphones og annet. Men brukerne vil ikke ha det. De er ikke interessert i teknologi, ikke en gang i arbeidsbesparelsen, siden de går på fastlønn. Strekekodelesere er trygt og godt og krever ikke teknologiinteresse utover det basale.

 

Smartphones med alle sine muligheter er ikke smarte nok for disse brukerne, de mangler "Dad-knappen" som jeg snakket om i en tidligere post.

 

Så kan man argumentere for at selv den teknologi-uinteresserte ville reagere på at en side ikke ville vise på iPad'en. Men de ville ikke spørre hvorfor den ikke har flash. De ville som en fast kunde på verkstedet på motorsykkelbutikken si: "Mopeden min virker ikke. Kan dere reaparere den?" (Hvilket er omtrent det jeg sier til bilverkstedet nå til dags, skjønt jeg som regel kan si omtrent hvor ulydene kommer fra.)

 

At et er meningsløst å kritisere og rose aspekter ved et produkt på et forum? Om det ikke er det du vil fram til, hva mener du da er relvansen av det du sier?

Euklid kan få svare for seg selv, men jeg synes selvsagt kritikk er meningsfullt.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Så bruk iTunes da om du foretrekker det. Ingenting hindrer folk i å bruke iTunes om de selv vil det, tror du virkelig folk som er så hjelpesløse at de får en bedre brukeropplevelse av at Apple nekter de valgmuligheter vil gjøre noe annet enn det som er standard (dvs bruke itunes) uansett?

 

Jeg spesifiserte ganske nøye, "teknologiinteresserte", fordi du mener at det er en fordel for deg personlig at du ikke kan velge å slå på flash. Har du et bevisstløst forhold til flash? Hadde du slått det på umiddelbart og ikke vurdert om du skal ha det av eller på?

 

Det ligger i bunnen av alle debatter av denne typen at man argumenterer utifra personlig meninger på mange fronter, det er unødvendig å hele tiden si at preferansene ikke er universelle, det sier seg selv. Det finnes alltid argumenter for begge sider (dog er til tider den ene sidens argumetner markant mer elendige enn den andre).

 

AtW

iTunes er ikke minste motstands vei når man begynner å bruke en mp3-spiller, så sikkert mange som ikke ville lagt det inn. Tilsvarende med Flash – første gang det dukker opp en blå Lego-kloss blir den aktivert, uten at man tenker særlig over det. Jeg ville i alle fall ikke brydd meg med langvarig testing eller konfigurering. Det korte svaret er ja, jeg liker at Apple legger det opp så jeg slipper å tenke på en hel masse problemstillinger. Hvis du med «teknologiinteressert» mener «villig til å bruke tid på å konfigurere» er jeg uenig med definisjonen; jeg vil ha teknologi for å utføre en del oppgaver, ikke for å bruke tid på å fikle med det.

 

Det jeg ønsker å oppnå med metadebatten er nettopp den bevisstheten rundt teknologiens rolle som tom waits for alice kom med i sitt siste innlegg. Hvem er produktet laget for, og med tanke på hvilke oppgaver? Hvorfor synes noen det virker forlokkende, mens andre rister på hodet av alt det rare med eplelogo jeg kjøper? Er det kun markedsføringen jeg har svelget blindt, eller ligger det noe mer bak? Du tar sikkert poenget, og det var egentlig urettferdig å rette kritikken mot deg ATWindsor; det er mange som har vært langt mer dogmatiske – de har bare ikke fremstilt argumentene sine så klart som du gjorde.

 

Hvis vi istedet for å si «dette er dårlig pga x» ender opp med en debatt i retning av «dette er uegnet for meg pga x, men jeg skjønner at andre bruker dette på måte y, og da gir det mening» tror jeg vi er et skritt videre – både i debatten og forståelsen av andres valg. Over 90% av alle datamaskiner kjører et annet system enn mine, og grunnen er formodentlig ikke at de er uvitende eller lutfattige hele gjengen, akkurat som det nok kan hende at enkelte av de som kjøper Apples produkter gjør det bevisst, ikke bare fordi Steve Jobs er Sannheten, Lyset og Veien.

 

(Noe han selvsagt er. Men det er en annen sak. :))

Lenke til kommentar
Og jeg ser ikke helt hvordan folk som er noenlunde teknologiinteresserte ser det er en fordel å ikke kunne skru på flash også, hva er fordelen?

Det er nok her vi skiller litt lag. For meg er ikke dette primært et produkt for de teknologi-interesserte. Det er et produkt for de som er ute etter de opplevelsene iPad og lignende produkter gir dem. Man behøver ikke være interessert i avistrykking for å lese avisen, eller digital filmteknologi for å gå på kino. Jeg sammenlignet det tidligere i tråden med husholdningsmaskiner. Det er det du får ut av den som er viktig.

 

Geir :)

 

Det kan jeg være enig i, men grunnen til spesifikasjonen var at Euklid sa at han også så på det som en fordel å slippe flash, og jeg har inntrykk av at han er en av de teknologiinteresserte. At noen folk trenger å holdes i hånda teknologimessig er greit nok, men jeg ser ikke hvordan det er en fordel for de som faktisk er litt interessert i slikt og har litt kunnskaper om hvordan det gjøres. For å si det sånn, også på vaskemaskiner foretrekker jeg å ha muligheten til å velge program selv, og ikke ha et autoprogram som overstyrer alt, sånn i tilfelle jeg skulle vaske på for høy tempratur.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Det er friheten til å styre et produkt du kjøper som er viktig. Det at Apple skal være den overbeskyttende foresatte som dikterer hvordan og hva du skal gjøre er provoserende og ikke minst lite hensiktsmessig for kunden som ikke har en it-IQ under skonummer. Apple sine produkter er jo gode til sitt bruk men diktatorstyret som følger med er litt slik som en militærjunta hvor du ikke skal ta avanserte valg men heller følge de gule pilene på bakken. Egentlig føler jeg at vi kan trekke paralleller mellom Apple og regjeringen i Kina. Derfor er jeg glad man kan hacke i stykker iPod og iPhone. Hvis jeg vil ha en flash som kræsjer hvert 5 minutt så bør jeg faen meg få det og. Selv om Apple ikke sier at det er bra for meg så er jeg voksen nok til å velge selv.

 

Egentlig håper jeg at det kommer en tablet som er mye bedre en Apple iPad.

Lenke til kommentar
Det er friheten til å styre et produkt du kjøper som er viktig.

Fair prioritering! Det finnes fremdeles rikelig med mat til religionskriger, men hvis vi klarer å separere preferanser fra mer objektive forskjeller (de færreste liker trege maskiner ...) kan debatten bli en del hakk morsommere.

 

Interessant kommentar fra Dave Winer – What if Flash were an open standard?. Jeg kan ikke helt se at Adobe kommer til å risikere cashflowen de nå sitter på før panikken er ganske så akutt, og der tror jeg ikke vi er ennå.

Lenke til kommentar

For å bruke Tom waits for alice's analogi: Det blir som å kjøpe en dyr bil hvor du kun kan laste på passasjerer og utstyr på forhandelerens eget område. Du kan ikke laste på hva du vil av utstyr og passasjerer og du kan heller ikke installere en GPS eller andre potensielt farlige gadgets fordi faren for å kræsje når du ser på displayet er overhengene. Forhandleren kan når som helst gå inn i bilen din og fjerne passasjerer eller varer fordi disse ikke passer inn i forhandlerens interesser.

 

Men de putter på et Mercedes merke på bilen for da kjøper masse folk den uansett.

Lenke til kommentar
Den nye prosessoren på én GHz gjør applikasjonene kjappe, ifølge Weintraub. Særlig applikasjoner som allerede eksisterer til iPhone. Han mener at kart er blant tingene som tar seg bra ut på 1024x768-skjermen, særlig med «street view».

 

WOW!!! én HEL gigahertz? DETTE ER HELT SYKT! Dette er revolusjonerende for teknologien, en maskin med en hel gigahertz!!!

 

..HVORFOR er alle så blinde? Denne har overhodet ingenting en bærbar PC ikke har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...