Gå til innhold

Den store iPad tråden.

Sisyphus

iPadilicious?   

570 stemmer

1. 1. Skal du kjøpe / har du kjøpt én iPad?

• Ja! Har syntes denne var fantastisk fra dag 1!
      202
    • Var skeptisk først, men har tenk å kjøpe én!
      79
    • Nja.. kanskje litt senere.
      88
    • Venter på en annen tablet.
      60
    • Ser ikke helt bruksområdet .
      141

Anbefalte innlegg

Hm, ja jeg kjenner ikke så mye til det, men om dette du sier stemmer, så er jo det egentlig bare betryggende. Det skal jo på alle måter være Adobe sitt problem. Det er jo den eneste måten mann kan forvente forbedringer. Flash er blitt litt for stort og proprietært, noe jeg ikke er så fan av. Det beste hadde jo vært om det kom litt konkurranse ut av dette.

Med hva da, Silverlight? Moonligt? Java Applet?

Når det gjelder video gleder jeg meg til html5 kommer for fullt, med sin <video> tag.

Men spill osv, er enda flash en greit ting å ha, selv om det suger på alle andre platformer enn windows.(bad Adobe)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hm, ja jeg kjenner ikke så mye til det, men om dette du sier stemmer, så er jo det egentlig bare betryggende. Det skal jo på alle måter være Adobe sitt problem. Det er jo den eneste måten mann kan forvente forbedringer. Flash er blitt litt for stort og proprietært, noe jeg ikke er så fan av. Det beste hadde jo vært om det kom litt konkurranse ut av dette.

Når det gjelder video gleder jeg meg til html5 kommer for fullt, med sin <video> tag.

Men spill osv, er enda flash en greit ting å ha, selv om det suger på alle andre platformer enn windows.(bad Adobe)

Flash er ganske bedritent (også på windows er jo ressursbruken ganske drøy), problemet er at det er såpass mye i bruk, som bruker så er det ganske håpløst når plattformen din ikke støtter det.

AtW

Lenke til kommentar

Ser ikke ut til at flash vil bli et riktig så stort problem som enkelte vil ha det til.

Her er de samme sidene som Adobe viste frem slik de ser ut på en iPhone:

http://www.flickr.com/photos/kigiphoto/4314276957/sizes/o/

Hulu ser også ut til å komme med en versjon til iPad:

http://www.electronista.com/articles/10/01...beyond.desktop/

Kanskje vi slipper flash helt og holdent om kort tid?

Lenke til kommentar
Egner seg til spill? Den egner ganske så vesentlig mye dårligere til spill enn en bærbar PC, den "egner" seg forsåvidt til musikk i farta på samme måte som alle andre enheter som man kan ta med seg, men jeg ser ikke at den gjør noen bedre jobb enn nesten samtlige telefoner, mp3-spillere eller bærbare PCer. Bøker er greit nok, men skjermen er ikke så godt egnet. Du argumenterer med at det ikke er en vanlig LCD, men en IPS, hva har dette med saken å gjøre, bokmessig? Jeg har IPS-skjermer jeg, det er ganske så vanlige LCD-skjermer, de har litt bedre egenskaper enn TN på noen fronter, men å lese skrift rett forfra er som på alle andre LCD-skjermer. Den er vel grei nok til å vise film kanskje? Blir interessant å se på format og codec-støtten. Bare det å måtte holde seg til itunes er ikke så gunstig.

Den er dårligere til spill fordi? Har du forsøkt å feks. spille spill på iPhone 3GS? Det fungerer strålende. Det er mange og kjempe gode spill for iPhone OS. Også titler som er lansert på feks. PS3, Xbox og PC, men da noe modifisert til å passe grafikkmotoren til iPhone. Det er ingen irriterende CD/DVDer, men kun elektronisk nedlasting fra iTunes. Deretter er det bare å installere og spille. Tenk deg mange av de glimrende spillene for iPhone som feks. Minigore, Astroid, Orbital og Chuck Norris; Bring on the pain (for å nevne noen) på en 9,7" IPS skjerm. Jeg gleder meg således også til å overføre alle spillene fra min iPhone over til iPad, iPad er da designet til å kjøre 99% av alle iPhone applikasjonene.

Når det kommer til film og "codec" støtter iPad H.264-video opptil 720p, 30 bilder per sekund, i .m4v-, .mp4- og .mov-filformat; MPEG-4-video opptil 2,5 Mbps, 640 x 480 bildepunkter, 30 bilder per sekund. Altså de best brukte "codec" formatene. Dette burde dermed ikke være noe problem. Jeg bruker per nå .mp4 til å se video på min iPhone og det fungerer meget bra. Det finnes således også en rekke gode konverteringsprogram som gjør kvaliteten ypperlig på litt eldre klipp fra feks. Youtube.

Når det kommer til å lese bøker vil dette bli meg behagelig på denne skjermen. Personlig har jeg ikke noe problem å lese tekst på LCD skjermer, heller ikke iPhone (som har samme skjerm). Som vist på pressekonferansen er det også muligheter for å velge sin egen skrift ("font") og størrelse på denne, dette kan man gjøre i alle bøkene man har lastet ned. Dette demonstrerte Steve på pressekonferansen. For de svaksynte burde det da fungere godt å sette opp størrelsen. For mitt vedkommende vil den fungere godt for også å lese bøker.

Lenke til kommentar
Egner seg til spill? Den egner ganske så vesentlig mye dårligere til spill enn en bærbar PC, den "egner" seg forsåvidt til musikk i farta på samme måte som alle andre enheter som man kan ta med seg, men jeg ser ikke at den gjør noen bedre jobb enn nesten samtlige telefoner, mp3-spillere eller bærbare PCer. Bøker er greit nok, men skjermen er ikke så godt egnet. Du argumenterer med at det ikke er en vanlig LCD, men en IPS, hva har dette med saken å gjøre, bokmessig? Jeg har IPS-skjermer jeg, det er ganske så vanlige LCD-skjermer, de har litt bedre egenskaper enn TN på noen fronter, men å lese skrift rett forfra er som på alle andre LCD-skjermer. Den er vel grei nok til å vise film kanskje? Blir interessant å se på format og codec-støtten. Bare det å måtte holde seg til itunes er ikke så gunstig.

Den er dårligere til spill fordi? Har du forsøkt å feks. spille spill på iPhone 3GS? Det fungerer strålende. Det er mange og kjempe gode spill for iPhone OS. Også titler som er lansert på feks. PS3, Xbox og PC, men da noe modifisert til å passe grafikkmotoren til iPhone. Det er ingen irriterende CD/DVDer, men kun elektronisk nedlasting fra iTunes. Deretter er det bare å installere og spille. Tenk deg mange av de glimrende spillene for iPhone som feks. Minigore, Astroid, Orbital og Chuck Norris; Bring on the pain (for å nevne noen) på en 9,7" IPS skjerm. Jeg gleder meg således også til å overføre alle spillene fra min iPhone over til iPad, iPad er da designet til å kjøre 99% av alle iPhone applikasjonene.

Når det kommer til film og "codec" støtter iPad H.264-video opptil 720p, 30 bilder per sekund, i .m4v-, .mp4- og .mov-filformat; MPEG-4-video opptil 2,5 Mbps, 640 x 480 bildepunkter, 30 bilder per sekund. Altså de best brukte "codec" formatene. Dette burde dermed ikke være noe problem. Jeg bruker per nå .mp4 til å se video på min iPhone og det fungerer meget bra. Det finnes således også en rekke gode konverteringsprogram som gjør kvaliteten ypperlig på litt eldre klipp fra feks. Youtube.

Når det kommer til å lese bøker vil dette bli meg behagelig på denne skjermen. Personlig har jeg ikke noe problem å lese tekst på LCD skjermer, heller ikke iPhone (som har samme skjerm). Som vist på pressekonferansen er det også muligheter for å velge sin egen skrift ("font") og størrelse på denne, dette kan man gjøre i alle bøkene man har lastet ned. Dette demonstrerte Steve på pressekonferansen. For de svaksynte burde det da fungere godt å sette opp størrelsen. For mitt vedkommende vil den fungere godt for også å lese bøker.

Fordi, som jeg sa, den har begrenset kontroll, og ikke misnt enormt begrenset utvalg i forhold til det du får på feks en netbook, finnes det engang en prosent så mange spill tilgjengelig på Iphone-os som det gjør til en Netbook med windows? Eller må vi ned mot en promille? Det burde vitterlig være rimlig ukontroversielt at Iphone-os har et spillbiblotek som blekner mot feks windows?

Så den støtter ikke mkv? Ikke akkurat et særlig uvanlig containerformat, hva med x264, eller vc-1? Eller hva med nye formater når de kommer?

Spørs hva du legger i problemer, jeg kalrer åpenbart å lese på en LCD, men det er ikke noe magisk med IPS som gjør det vesentlig bedre. Har du prøvd med en ebokleser? Det er vesentlig mer behagelig, selv om jeg evner å lese på en LCD også.

AtW

Lenke til kommentar

Nei ikke vet jeg. Ikke Silverlight hvertfall, det er jo Microsoft :p Men om det kom et godt opensource alternativ eller lignende. Da kunne jo Apple implementert støtte på egenhånd. HTML5 er jo allerede nevnt. Vet ikke om det kan ta over for Flash jeg.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke at jeg bryr meg veldig over tapet av Flash. Adobe burde heller fokusere på å lage platformen sin mer stabil før de begynner å whine over at Apple ikke vil implementere den. Som folk som bruker Safari sier (bruker Firefox på mine Macer) så er de aller fleste krasj knyttet til plugins of Flash. Dessuten, Mozilla gikk nylig ut og sa at de kommer til å fjerne Flash støtten i sin mobile browser, og noe sier meg at dem ikke gjør dette for å dilte etter Apple...

Lenke til kommentar

Hvis Apple (mot alle odds) bestemmer seg for å legge til flash i sine mobile nettlesere håper jeg de i såfall gjør det i en form av "click to flash". Da kan man trykke på den blå legoklossen hvis man vil, og surfingen ellers vil ikke lide.

Dette kan man også ha som et valg under instillinger.

Lenke til kommentar
About Adobe: They are lazy, Jobs says. They have all this potential to do interesting things but they just refuse to do it. They don’t do anything with the approaches that Apple is taking, like Carbon. Apple does not support Flash because it is so buggy, he says. Whenever a Mac crashes more often than not it’s because of Flash. No one will be using Flash, he says. The world is moving to HTML5.

http://www.wired.com/epicenter/2010/01/goo...les-steve-jobs/

An inside report from within an Apple town hall meeting has revealed some of CEO Steve Jobs' blunt criticisms, particularly against Google. In the wake of the iPad launch, Jobs claimed the search firm's motto of "Don't Be Evil" is simply "bullsh*t" and that the new rival is fully intent on killing the iPhone with Android despite the companies' partnership on iPhone services. He similarly pointed out that the aggression was largely one-sided and that Apple hadn't entered search.

Notably, the attendee also mentioned to Wired that Jobs called Adobe "lazy" and confirmed the commonly held belief that Apple refuses to offer Flash for the iPhone due to stability. Since Flash is the single most common source of crashes for Safari and even the Mac as a whole, it would likely fare poorly on handhelds as well, he said. Jobs, like some critics, believes many sites will move away from Flash and towards HTML5, which supports direct video streaming without a plugin.

While not part of any public statement, Jobs' comments signal a more determined stance not to be outdone by Android as well as a rejection of Adobe's criticism of the iPad for again abandoning Flash. The software house has argued that Apple isn't providing the whole web, although Apple has countered both by offering an enhanced YouTube app as well as loosening App Store limits to let many third-party developers offer apps that would normally need Flash, such as Qik or Ustream.

http://www.electronista.com/articles/10/01...gle.at.meeting/

Og til hax2010:

http://www.electronista.com/articles/10/01...l.beat.android/

More details have emerged from the post-iPad Apple town hall meeting hosted by Steve Jobs. In addition to setting up Android as a main rival, Jobs promised "aggressive updates" to the iPhone that would beat Android. He also teased that the next iPhone would be an "A+" update.
Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Bl.a. YouTube har gått over til HTML5. Vil iPad støtte, og støtter iPhone HTML5? Nå vet jeg at begge to har egne programmer for akkurat youtube, men finnes sikekrt også andre videostreamingskilder som bruker HTML5.

Men filmer er bare en liten del av bruken til flash. I tillegg kommer alle spillene og programmer og lignende, egentlig alt mulig, som kommer i Flash.

Det er nok Adobe sin feil, men det er fortsatt en mangle på iPad.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Youtube, Break.com, Metacafe.com osv. Fungerer fint på iPhone.

Veldig mange har sider beregnet på nettlesere som ikke støtter flash. Og flere skal det bli da sidene vil ha så mange besøkene som mulig uansett plattform.

Det kan umulig love godt for Adobe, kan det vel?

Lenke til kommentar
More details have emerged from the post-iPad Apple town hall meeting hosted by Steve Jobs. In addition to setting up Android as a main rival, Jobs promised "aggressive updates" to the iPhone that would beat Android. He also teased that the next iPhone would be an "A+" update.

"Jobs says iPhone will beat Android"

Shocker...

A+ update my ass. Jeg har fremdeles 20 punkter å slå alvorlig ned på selv etter updaten.

Lenke til kommentar
A+ update my ass. Jeg har fremdeles 20 punkter å slå alvorlig ned på selv etter updaten.

Så du har 20 punkter å slå ned på, etter en update som ennå ikke er lansert og ei heller spesifisert? Det er ikke verst! :cool:

Geir :)

Jeg tenkte på 4.0 updaten som kommer. For dere som vil se de tingene som jeg ikke helt liker med iphone så ta en titt her

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...