Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Den store iPad tråden.

Sisyphus

iPadilicious?   

570 stemmer

1. 1. Skal du kjøpe / har du kjøpt én iPad?

• Ja! Har syntes denne var fantastisk fra dag 1!
      202
    • Var skeptisk først, men har tenk å kjøpe én!
      79
    • Nja.. kanskje litt senere.
      88
    • Venter på en annen tablet.
      60
    • Ser ikke helt bruksområdet .
      141

Anbefalte innlegg

Vel, eg sitter med inntrykket av at bruksområdet til iPad'en hovedsaklig er sofabruk for surfing og diverse andre lette oppgaver. Typisk oppgaver som netbooks har hatt til nå. Og da føler eg dette produktet bommer litt, men grunnideen er god.

Hadde eg kjøpt denne for å surfe i fra sofaen så hadde mangelen på flash irritert meg. I tillegg føler eg ikke at skjermtastatur akkurat erstatter et fysisk tastatur så eg ville aldri klart å brukt denne over lengre tid. Og måten det fysiske tastaturet kobles til på gjør at det ikke kan brukes i sofaen. Så vidt eg kan se.

Plasserer man maskinen på et bord/pult så kan fort behovet melde seg for litt flere oppgaver, og da vil man fort oppleve det som problematisk at den ikke støtter multitasking og at den har såpass liten skjerm.

Forbedringsforslag fra min side: OSX og blåtann(for headset og tastatur)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

iPad er veldig mye mer enn kun en "surfemaskin", det er en underholdingsplattform og i følge Steve Jobs er den "fantastisk og magisk". Nuvel. Om man ser over funskjonene, så ser man at den egner seg til møe. Den egner seg til film, spill, musikk, bøker, tv og internett. For ikke å snakke om GSP og Google Maps. Gleder meg også til å se Youtube i HD på denne. Den passer ypperlig såvel som i fanget som på sengekanten og særs med underlaget jeg allerede har fremvist.

Jeg liker den!

Den har blåtann for tastatur (Apple wireless only tror jeg) og headset.

Den har; "Bluetooth 2.1 + EDR-teknologi".

Lenke til kommentar
iPad er veldig mye mer enn kun en "surfemaskin", det er en underholdingsplattform og i følge Steve Jobs er den "fantastisk og magisk". Nuvel. Om man ser over funskjonene, så ser man at den egner seg til møe. Den egner seg til film, spill, musikk, bøker, tv og internett. For ikke å snakke om GSP og Google Maps. Gleder meg også til å se Youtube i HD på denne. Den passer ypperlig såvel som i fanget som på sengekanten og særs med underlaget jeg allerede har fremvist.

Jeg liker den!

Hvordan kan den egne seg til film, med maksimalt 64 GB minne som skal fordeles på alt?

Men ja, det andre du skriver (utenom bøker) er jeg enig i. Og Jobs sier den er fantastisk og magisk, men han er vel ikke den mest nøytrale kilden, hehe. :p

Edit: Du skriver TV, dette vil jeg gjerne vite mer om. Er det planlagt noe ala. Hulu eller lignende på den? Film og serier er for meg ikke et bruksområde på den, pga. alt for liten lagringskapasitet, men hvis man kunne streamet dette, hadde det vært genialt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Der var bluetooth ja. At eg klarte å overse den :)

Kall meg kritisk, men det at funksjonsoversikten viser at den egner seg til noe betyr ikke at den faktisk egner seg til det. Film? På en 10" skjerm? Skeptisk. På sengekanten og på toget? Uten tvil.

Men nå sammenligner eg stort sett med mine behov og mulige bruksområder. Tviler som sagt ikke på at den både selger og oppnår ei solid brukergruppe etterhvert.

Lenke til kommentar
Der var bluetooth ja. At eg klarte å overse den :)

Kall meg kritisk, men det at funksjonsoversikten viser at den egner seg til noe betyr ikke at den faktisk egner seg til det. Film? På en 10" skjerm? Skeptisk. På sengekanten og på toget? Uten tvil.

Men nå sammenligner eg stort sett med mine behov og mulige bruksområder. Tviler som sagt ikke på at den både selger og oppnår ei solid brukergruppe etterhvert.

Jeg var heller ikke såå begeistret for oppløsningen..

Lenke til kommentar

@Zeke

Er enig at 64GB er lite lagringsplass. Dette er ikke så lett. I Amerika har iTunes mye mer utvalg og muligheter i en i Europa og Norge. De har feks. streaming av film og TV, og en leie funksjon omtrent som "video on demand" her hjemme. Problemet er at dette enda ikke er aktivert for Norge og heller ikke i Europa, med noen unntak. Derfor vet jeg ikke enda hvordan Apple skal løse dette i Norge. Men jeg vil tro at streaming er det mest lønnsomme med tanke på lagringskapasitet ol. Nå skal de sies at man kan lagre noen episoder av en TV-serie og et par filmer i bra oppløsning også på 64GB, men det blir klart noe begrenset. Jeg har også hørt rykter om eksterne harddisker som skal komme som tilbehør til iPad, det er således kun rykter og ikke bekreftet.

Her ser man hvordan streamingen fungerer;

Når det gjelder iBook så har jeg stor tro på dette. Undertegnede har selv hatt lenge lyst å kjøpe et lesebrett feks. Kindle, men grunnet sær DRM og lite tilpassede funksjoner har jeg latt det være med tanken. En iPad vil løse dette for mitt vedkommende. Man må huske at dette ikke kun er en ordinær LCD skjerm, men en skjerm med IPS teknologi. Den har også et oljeavstøtende belegg som beskytter mot fingeravtrykk. Dette vil gjøre lesingen mer behagelig.

Lenke til kommentar
Når det gjelder iBook så har jeg stor tro på dette. Undertegnede har selv hatt lenge lyst å kjøpe et lesebrett feks. Kindle, men grunnet sær DRM og lite tilpassede funksjoner har jeg latt det være med tanken.

??? Øhh så apple er løsningen dersom man ikke liker sær DRM?? Hva er så sært med Kindle i motsetning til apple sine løsninger??

Lenke til kommentar

Jeg liker den!

Det jeg markerte med rødt er den eneste funksjonen en bærbar PC ikke har. Trenger man virkelig en GPS i sofaen?

Lenke til kommentar
??? Øhh så apple er løsningen dersom man ikke liker sær DRM?? Hva er så sært med Kindle i motsetning til apple sine løsninger??

Kindle har proprietær DRM på toppen av et proprietært format. Apple bruker standarden ePub – men også med DRM foreløbig. Håpet mitt er at de kjører samme taktikk som for musikk, der de etter hvert klarte å få med seg platebransjen på å selge DRM-fri musikk i høy kvalitet.

---

Hvis 64GB er for lite til å lagre video, hvor lenge går det egentlig mellom hver gang dere er i nærheten av en fullverdig maskin? Får sikkert samme mulighet for å kun synkronisere det som ikke er sett/hørt som på iPod, kan ikke skjønne hva jeg skal med mer enn relativt få filmer liggende på iPad.

Lenke til kommentar

Jeg liker den!

Egner seg til spill? Den egner ganske så vesentlig mye dårligere til spill enn en bærbar PC, den "egner" seg forsåvidt til musikk i farta på samme måte som alle andre enheter som man kan ta med seg, men jeg ser ikke at den gjør noen bedre jobb enn nesten samtlige telefoner, mp3-spillere eller bærbare PCer. Bøker er greit nok, men skjermen er ikke så godt egnet. Du argumenterer med at det ikke er en vanlig LCD, men en IPS, hva har dette med saken å gjøre, bokmessig? Jeg har IPS-skjermer jeg, det er ganske så vanlige LCD-skjermer, de har litt bedre egenskaper enn TN på noen fronter, men å lese skrift rett forfra er som på alle andre LCD-skjermer. Den er vel grei nok til å vise film kanskje? Blir interessant å se på format og codec-støtten. Bare det å måtte holde seg til itunes er ikke så gunstig.

AtW

Lenke til kommentar

Hvorfor egner den seg dårligere til spill enn en laptop? Bilspill med en tablet med akselerometer på størrelse med et ratt burde være ganske mye morsommere enn den vanlige piltasttrykkingen. Skjønner selvsagt at 3D-ytelse osv. er noe helt annen på en fullverdig maskin, men det er jo ikke nødvendigvis slik at det er avgjørende for spillopplevelsen.

Lenke til kommentar
Hvorfor egner den seg dårligere til spill enn en laptop? Bilspill med en tablet med akselerometer på størrelse med et ratt burde være ganske mye morsommere enn den vanlige piltasttrykkingen. Skjønner selvsagt at 3D-ytelse osv. er noe helt annen på en fullverdig maskin, men det er jo ikke nødvendigvis slik at det er avgjørende for spillopplevelsen.

Hvorfor? 1. Den har ikke tastatur, som er et godt egnet input til de fleste spill. 2. Det mest vesentlig: en laptop har vha flash, emulatorer, og plattformen den er på tilgang til titusenvis av aktuelle spill. Utvalget til iphoneOS er som en dråpe i havet å regne.

AtW

Lenke til kommentar
Men, dåg, enig at dette ikke er Apple sitt problem. DVS, det er vel strengt tatt Apple sitt problem, men det er ikke deres ansvar. Flash er et Adobe produkt, og det er ingen andre en Adobe sin feil om det sliter/ikke eksisterer.

Flash er så ræva på OS X at jeg har sett meg nødt til å installere click2flash for å i det hele tatt kunne surfe bekymringsløst. Ytelsen på flash er så grønnjævlig elendig at cpu-bruken hopper i været og viftene settes på full guffe bare jeg ser på en video. Flash kan finne på å kræsje Safari når som helst. Jeg ønsker hele platformen dit peppern gror og takker his Steveness hver eneste dag for at flash ikke finnes på iPhone. Kanskje er det et problem for Apple, men det er ikke stort. Både iPhone og iPod Touch går unna som varmt hvetebrød, og det er stort sett ikke brukerne av disse enhetene som klager på at det ikke er flash på de, det er alle andre. Jeg har aldri savnet flash på iPhone, aldri. Dette er et mye større problem for Adobe. Når millioner av iPhone-er og iPod-er og iPad-er ikke har flash uten at det byr på store problemer for brukerne, når millioner av mac-er har en versjon av flash som suger noe så inn i granskauen at folk blokkerer hele skiten så er det en ganske stor andel av nettbrukerne. ange webdesignere og utviklere har allerede droppet flash på flere av prosjektene sine fordi så mange ikke kan se innhold i flash. Dette begynner å bli et problem for Adobe. Det de KAN gjør er å skrote mac-koden og begynne på nytt. Lag en plug-in som er like bra som den som er på Windows, lag så en gjerrig plug-in for håndholdte enheter som ikke spiser batteri og resurser. Da kan det hende Apple slipper dem inn i varmen. Kanskje, det kan jo hende Apple rett og slett ikke vil slippe til flash fordi det er en konkurrerende platform, men jeg tviler litt på det. De har jo lagt til rette for at brukerne kan opprette ikoner for webapps på "skrivebordet", hvorfor ikke flash? Flash-apps vil aldri bli like bra som native-apps.

Hm, ja jeg kjenner ikke så mye til det, men om dette du sier stemmer, så er jo det egentlig bare betryggende. Det skal jo på alle måter være Adobe sitt problem. Det er jo den eneste måten mann kan forvente forbedringer. Flash er blitt litt for stort og proprietært, noe jeg ikke er så fan av. Det beste hadde jo vært om det kom litt konkurranse ut av dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...