Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Den store iPad tråden.

Sisyphus

iPadilicious?   

570 stemmer

1. 1. Skal du kjøpe / har du kjøpt én iPad?

• Ja! Har syntes denne var fantastisk fra dag 1!
      202
    • Var skeptisk først, men har tenk å kjøpe én!
      79
    • Nja.. kanskje litt senere.
      88
    • Venter på en annen tablet.
      60
    • Ser ikke helt bruksområdet .
      141

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Telenor og Netcom har ikke funnet ut noen verdens ting enda relatert til iPad. De viste ikke noe mer om iPad enn alle andre før Onsdag. De er ikke engang sikre på at iPad kommer til Norge i sin verdenslansering. Det kan ta litt tid med andre ord, omtrent som iPhone. Hvis du kjøper en iPad 3G på nettet om 90 dagers tid, vil det sikkert ta en stund før du får brukt denne funksjonen. Og da sikkert via et svindyrt Stjelenor eller Netcom abonnement.

Verdenslanseringen er forøvrig ventet rundt Juni.

Lenke til kommentar
Jeg husker da folk ennå sa det samme om bærbare maskiner: Den gjør jo ingenting som ikke en stasjonær gjør, den er bare dårligere. Dårligere prosessorer, dårligere skjerm, dårligere tastatur. Og de hadde rett, målt komponent for komponent falt de igjennom.

Men de glemte en viktig ting, en bærbar var nettopp bærbar. Og vi som var mye ute og reiste satte pris på den egenskapen, nok til at vi kunne leve med at vi ikke kunne kjøre Autocad på den. De som tviholdt på det gamle kom med stadig nye løsninger som skulle være bedre: Uttagbare harddisker, zipdrives og annet. Da kunne du ha en fullverdig stasjonær hjemme og en fullverdig stasjonær på kontoret, og bare ta dataene med deg. Ikke så veldig praktisk når du satt på en flyplass og hadde noen timer å slå ihjel, og dumt når du kom til en kunde som ikke hadde zipdrive i maskinen sin, men...

Vi vet alle hvordan det gikk. De stasjonære er fortsatt krone for kroner kraftigere en en bærbar, men de bærbare utkonkurrerte de stasjonære for de fleste bruksområder allikevel.

Jeg tror ikke pads vil utkonkurrere bærbare. De har rett og slett ikke samme bruksområde. Men pads vil overta en del av markedet for bærbare, nemlig den delen de er bedre egnet til. De som ikke kan se disse områdene kan jo bare la være å kjøpe seg en, så kan vi heller snakkes om 10 år og se hvordan de gikk. Jeg tipper at folk har pads til mange bruksområder:

Til kjøkkenet: Mye greiere med oppskriftene på en pad, hvor du lett kan tørke av skjermen, enn å skrive på et tastatur med fingeren fulle av ribbefett. Ta den med i butikken med oppskriften og handlelisten, de færreste gidder å starte opp PC'en på Rema, men et klikk på pad'en vil være greit. Jeg kommer til å ta min med meg når jeg skal lese en god bok på senga, det gjør jeg ikke med PC'en. Etterhvert kommer de sikkert til å erstatte de latterlige små GPS-skjermene i bilene, bare sett pad'en i docken i bilen og du har et helt kart du kan zoome inn og ut på. Fantastisk til notater på møter, mye mindre forstyrrende og dominerende enn en bærbar PC. Tenk deg eiendomsmegleren som kan ha med hele porteføljen på en pad, og som kan oppdatere den over nettet uten å måtte innom kontoret. Folk som driver kontroller i eiendomsbransjen, bare klikke dataene rett inn på skjermen på pad'en istedet for å notere dem i en bok og måtte skrive dem inn manuelt på kontoret. Å kunne lese avisen ved frokostbordet, og fortsatt spare miljøet for papir. Ha med hele samlingen av bilder av barn og barnebarn til folk. Fotografer som kan ha med en pad i fotoveska og gjøre redigering av bilder i felten....

Og mye mer.

Geir :)

Selv om det sikker har vært folk som har sagt det, så har det aldri i min levetid vært den rådene holdningen ihvertfall, alle skjønner jo meningen med en bærbar PC, det er å kunne flytte den rundt. Det har folk forstått i tiår. Så kan man argumentere om portabiliteten er verd det det koster, men det er en annen sak.

Ellers tviler jeg ikke på at Slates kommer til å bli mer vanlig, bruksområdene er mange. Problemet til Apple sin iPad er ikke konseptet slates. Det er implementasjonen. Ennå er teknologien kanskje litt svakelig for at man skal kunne få skikkelig brukbare slates. Men problemet med IPaden er den er så primitiv, den kan rett og slett ikke bra nok på nok oppgaver per i dag. Skal du treske rundt med den til enhver tid må den kunne gjøre endel ting bra. Noe av problemet er helt eller delvis teknologisk, men mye av det er Apples designvalg i forbindelse med denne enheten. Slates er ikke enbetydene med apple, at man kritiserer enheten betyr ikke at man ikke har tro på slates som konsept i framtiden.

AtW

Men Ipad er perfekt til slike små oppgaver som tom nevner. De fleste kritikerne trekker paralleller til bærbar pcer, og sammenligner Ipaden med dens ytelser og bruksområder. Men det er to forskjellige ting, og en IPad er aldri ment til å erstatte en bærbar pc. En IPad er mer en underholdningsmaskin, alså ikke en maskin du drar med deg rundt på jobb, eller når du skal kjøre tyngre oppgaver. Det er nettopp disse små tingene tom nevner som gjør IPaden så bra. Det å kunne se film på den vil være nok for meg. Tenk deg å bare dra den opp på toget, bussen, i bilen, på hytta eller andre plasser der trenger tidsfordriv. Og med 10 timers batteritid utkonkurerer denne alle andre bærbare filmmaskiner.

Problemet i mine øyne er nettopp at den ikke er så godt egnet til disse oppgavene, til å notere på møter er vanlige tablets med skriftgjenkjenning, eller tilogmed elektroniske penner bedre. Til oppskrifter på kjøkkenet så passer den dårlig fordi den ikke synker mot de andre systemene jeg bruker for å lagre oppskrifter o.l. Den er for tung og har ikke en skjerm som er egnet til å erstatte bøker eller aviser på samme måte som en ebok, osv. Den er dårligere til nesten alt den gjør.

AtW

Lenke til kommentar
Selv om det sikker har vært folk som har sagt det, så har det aldri i min levetid vært den rådene holdningen ihvertfall, alle skjønner jo meningen med en bærbar PC, det er å kunne flytte den rundt. Det har folk forstått i tiår. Så kan man argumentere om portabiliteten er verd det det koster, men det er en annen sak.

Da har du ikke levd lenge nok. :)

Jeg husker til og med diskusjonene om det grafiske grensesnittet, hvor tekst-tilhengerne (på slutten av 80-tallet dette) argumentert for at det gikk raskere(!) å trykke Ctrl-Shift-Home og F5 (eller hva det nå var) i for å velge et avsnitt i Word enn å bruke musen i Windowsversjonen. For ikke å snakke om de finessene som manglet i den første versjonen av Word for Windows. Men det gikk som det måtte gå det også. Brukervennlighet vant over rå ytelse og PC'en ble allemanns eie.

Når vi først snakker i anekdoter: Jeg har fortalt før om den gangen vi var på omvisning på atomreaktoren i Halden, og datasjefen der holdt et langt foredrag om hvorfor hullkort var bedre enn magnetbånd og disketter...

Det går fortere med tekst, det gjør det gjerne i dag også, men de færreste som bruker det er så die-hard at de ikke skjønner vitsen med et grafisk grensesnitt, de mener bare at deres måte å gjøre det op i sum gir de største fordelene. Sånn har det alltid vært med bærbare PCer så lange jeg har hatt en datainteresse også, og bærbare PCer kom ganske umiddelbart etter at PC-konseptet kom (dvs at en normal person kunne ha en PC), noe som sier meg at folk også da så nytten i å ha en bærbar enhet, teknologien på den tiden gjprde dog enhetens ulemper kontra fordeler større enn i dag, og de var dermed ikke så populære. Det samme tror jeg skejr med slates, de blir vesentlig mer pop når teknologien blir litt bedre.

AtW

Lenke til kommentar

*snip*

Det går fortere med tekst, det gjør det gjerne i dag også, men de færreste som bruker det er så die-hard at de ikke skjønner vitsen med et grafisk grensesnitt, de mener bare at deres måte å gjøre det op i sum gir de største fordelene. Sånn har det alltid vært med bærbare PCer så lange jeg har hatt en datainteresse også, og bærbare PCer kom ganske umiddelbart etter at PC-konseptet kom (dvs at en normal person kunne ha en PC), noe som sier meg at folk også da så nytten i å ha en bærbar enhet, teknologien på den tiden gjprde dog enhetens ulemper kontra fordeler større enn i dag, og de var dermed ikke så populære. Det samme tror jeg skejr med slates, de blir vesentlig mer pop når teknologien blir litt bedre.

AtW

Gode poenger, bortsett fra 1 ting:

- Tablets har vært på markedet siden 2000, jeg tror det er nå teknologien er god nokk :)

Lenke til kommentar
Tipper Asus med andriod banker Ipaden i støvlene på samtlige tester jeg, men Ipaden vil være mer populær. Hvorfor? Jo fordi det er et epplemerke påd en.

Høres det ut som jeg har et poeng her? akkuratt som hd2 vs 3gs det.

Nei, det høres ikke ut som om du har et poeng – det høres ut som om du ikke har tatt poenget med kvalitative forskjeller. Hver gang noen nevner at brukeropplevelsen på Apples produkter er suveren kommer det en eller annen tulling som sier «den er låst til iTunes!», «den støtter ikke Flash!», «Asus sin variant er raskere» eller noe annet. Det er i og for seg helt greie innvendinger, mange er mindre nøye på brukeropplevelsen om det gir de Flash-støtte og en litt raskere telefon, for eksempel. Problemet kommer når disse menneskene insisterer på at alle andre skal legge samme vekt på disse innvendingene.

Her er reklamebildet av HTC HD2:

htc-hd2.jpg

Ser du ikke hvor fantastisk rotete det ser ut? Et lass av ikoner i forskjellige størrelser som kjemper om oppmerksomheten, mange forskjellige overflater i designet og det er et salig sammensurium av knapper nederst. Andre kan sikkert mene at dette ser ut som en rask telefon med mange megapiksler i kameraet – for meg ser det ut som et lite gjennomtenkt produkt, som primært er et resultat av det teknologien har muliggjort – ikke at man nyttiggjør seg teknologi for å skape bedre brukeropplevelser.

tørr du å vedde penger på at en 3gs tar hd2 i tester da?

Lenke til kommentar

Salgstall forteller at folk ikke er interessert i 50% mer funksjoner enn det de bruker, som igjen betyr at iPhone selger mer. Om noe selger bra betyr det relativt ofte at produktet er bra. Med dette sagt så ber jeg deg om å holde deg on-topic.

Lenke til kommentar

En test gjort med mine prioriteringer, ja. Men kanskje ikke med dine. Det er fåfengt å prøve å finne ut av hvilket produkt som er entydig best. Det er klart noen produkter er entydig dårligere enn andre, men ofte dreier det seg mer om at de er annerledes, uten at det nødvendigvis er slik at et produkt er best. Jeg tviler ikke på at HD2 har mange egenskaper som kan gjøre den til en svært god telefon for mange, samtidig som jeg er sikker på at iPhone er et bedre valg gitt mine preferanser.

Lenke til kommentar

Hvorfor skulle noen det? De aller fleste tester forsøker å være så objektive som mulige, og objektivt sett, så har HD2 flere funksjoner og bedre spesifikasjoner. Poenget er at det er helt urelevant for hva brukerne faktisk synes om å bruke telefonen.

Lenke til kommentar

Hvorfor skulle noen det? De aller fleste tester forsøker å være så objektive som mulige, og objektivt sett, så har HD2 flere funksjoner og bedre spesifikasjoner. Poenget er at det er helt urelevant for hva brukerne faktisk synes om å bruke telefonen.

Dere argumenterer jo om 2 forskjellige ting. Hva som er best og hva som selger mest er jo ikke nødvendigvis relatert. Det finnes da mange "underdog" selskaper som har innovative produkter som overgår de store kommersielle selskapene som kanskje selger mest pga best markedsføring?

Lenke til kommentar

Dere argumenterer jo om 2 forskjellige ting. Hva som er best og hva som selger mest er jo ikke nødvendigvis relatert. Det finnes da mange "underdog" selskaper som har innovative produkter som overgår de store kommersielle selskapene som kanskje selger mest pga best markedsføring?

Jeg sa ikke noe om salgstall. Jeg sa at mange liker iPhone 3GS.

Lenke til kommentar
Sikkert linket til 6 ganger allerede. Men like morsom hver gang! :D

Pokker óg! Noen burde legge den i førstepost. Alltid supert når en parodi på denne scenen faktisk har dialog som følger med.

Hehe, tenkte å reservere førstepost til saklige oppdateringer underveis men kan jo alltids lage en "phun" seksjon, under spoiler.

Lenke til kommentar

Jeg sa ikke noe om salgstall. Jeg sa at mange liker iPhone 3GS.

Mange liker iPhone 3GS ja. Men hadde de hatt en "blind test" uten å vite hvor populære de forskjellige merkene var er det vel ikke sikkert at den hadde vunnet? Selvfølgelig er dette høyst spekulativt men jeg er ikke overbevist om at massene ville valgt iPhone som den beste totale "smarttelefon opplevelsen" av alle. Men selvfølgelig, det er sikkert noe for en annen tråd :D

Lenke til kommentar
Problemet i mine øyne er nettopp at den ikke er så godt egnet til disse oppgavene, til å notere på møter er vanlige tablets med skriftgjenkjenning, eller tilogmed elektroniske penner bedre. Til oppskrifter på kjøkkenet så passer den dårlig fordi den ikke synker mot de andre systemene jeg bruker for å lagre oppskrifter o.l. Den er for tung og har ikke en skjerm som er egnet til å erstatte bøker eller aviser på samme måte som en ebok, osv. Den er dårligere til nesten alt den gjør.

AtW

Tillater meg å være uenig. Nå har skriftgjenkjenning blitt bedre, men jeg skriver fortere på et tastatur enn for hånd, hvertfall hvis jeg skal skrive så nøyaktig at maskinen klarer å forstå håndskriften min. Til oppskrifter på kjøkkenet vil det selvsagt komme applikasjoner som synker mot PC'en. (Jeg brukte eksemplet fordi jeg kjenner en utvikler av slike systemer, og de har planlagt en iPad versjon.)

For tung er relativt. Jeg tror den vil egne seg helt utmerket til å lese avisen på jeg. Men det skal jeg komme tilbake til den når jeg har prøvet.

Hva er den dårligere enn?

Lenke til kommentar

AtW

Tillater meg å være uenig. Nå har skriftgjenkjenning blitt bedre, men jeg skriver fortere på et tastatur enn for hånd, hvertfall hvis jeg skal skrive så nøyaktig at maskinen klarer å forstå håndskriften min. Til oppskrifter på kjøkkenet vil det selvsagt komme applikasjoner som synker mot PC'en. (Jeg brukte eksemplet fordi jeg kjenner en utvikler av slike systemer, og de har planlagt en iPad versjon.)

For tung er relativt. Jeg tror den vil egne seg helt utmerket til å lese avisen på jeg. Men det skal jeg komme tilbake til den når jeg har prøvet.

Hva er den dårligere enn?

Isåfall så er vel en enhet med tastatur bedre egnet? Utgangspunktet var vel at det var mer forstyrrende for de andre å sitte med en tastaturbasert enhet? Du skriver neppe fortere på touchscreen enn for hånd/på tastatur (og isåfall vil jeg tro du skiller deg fra de fleste). Men synker på hvilken måte, mot hvilke applikasjoner, og vil de klare å synke i bakgrunnen? Vi får se, men jeg er redd det blir begrenset.

På eksemplene, så har jeg nevnt enheter jeg mener gjør en bedre jobb, så den er jo da dårligere enn nevnte enheter på disse oppgavene.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...