Gå til innhold

Den store iPad tråden.

Sisyphus

iPadilicious?   

570 stemmer

1. 1. Skal du kjøpe / har du kjøpt én iPad?

• Ja! Har syntes denne var fantastisk fra dag 1!
      202
    • Var skeptisk først, men har tenk å kjøpe én!
      79
    • Nja.. kanskje litt senere.
      88
    • Venter på en annen tablet.
      60
    • Ser ikke helt bruksområdet .
      141

Anbefalte innlegg

Hehe, jaja, folk må gjerne kaste bort penger på det der for min del.

Nja, det blir mer en investering tror jeg. Jeg vil ikke "kaste bort" pengene mine. Husk at undertegnede er PC bruker og har vært det bestandig, eier ikke engang er iPod. Men etter jeg kjøpte iPhone litt på impuls, er jeg blitt hekta på Apple og deres produkter. Hadde Microsoft hatt baller til å lansere noe lignende med feks. Windows Mobile eller Android kanskje jeg heller ville kjøpt deres utgave. Men Apple er et foregangforetak som er ekstremt flinke til å lage nye, spennende, og innovative designprodukter for å deretter surfe rett hjem på bølgen av PR. Som uttalt tidligere er Steve Jobs et geni. Er iPad perfekt? Nei! Langt ifra. Men så lenge Apple lanserer et så komplett produkt velger jeg å se bortfira den aggressive DRM teknologien, sperrene, sensuren og mangel på tredjeparts programvare. Det kan godt hende jeg blir "lurt" som forbruker, men så lenge iPad oppfyller mine ønsker på bussen, trikken, toget eller bilen, før jeg kommer hjem og er en god reisevenn, så holder det for moi.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg husker da folk ennå sa det samme om bærbare maskiner: Den gjør jo ingenting som ikke en stasjonær gjør, den er bare dårligere. Dårligere prosessorer, dårligere skjerm, dårligere tastatur. Og de hadde rett, målt komponent for komponent falt de igjennom.

Men de glemte en viktig ting, en bærbar var nettopp bærbar. Og vi som var mye ute og reiste satte pris på den egenskapen, nok til at vi kunne leve med at vi ikke kunne kjøre Autocad på den. De som tviholdt på det gamle kom med stadig nye løsninger som skulle være bedre: Uttagbare harddisker, zipdrives og annet. Da kunne du ha en fullverdig stasjonær hjemme og en fullverdig stasjonær på kontoret, og bare ta dataene med deg. Ikke så veldig praktisk når du satt på en flyplass og hadde noen timer å slå ihjel, og dumt når du kom til en kunde som ikke hadde zipdrive i maskinen sin, men...

Vi vet alle hvordan det gikk. De stasjonære er fortsatt krone for kroner kraftigere en en bærbar, men de bærbare utkonkurrerte de stasjonære for de fleste bruksområder allikevel.

Jeg tror ikke pads vil utkonkurrere bærbare. De har rett og slett ikke samme bruksområde. Men pads vil overta en del av markedet for bærbare, nemlig den delen de er bedre egnet til. De som ikke kan se disse områdene kan jo bare la være å kjøpe seg en, så kan vi heller snakkes om 10 år og se hvordan de gikk. Jeg tipper at folk har pads til mange bruksområder:

Til kjøkkenet: Mye greiere med oppskriftene på en pad, hvor du lett kan tørke av skjermen, enn å skrive på et tastatur med fingeren fulle av ribbefett. Ta den med i butikken med oppskriften og handlelisten, de færreste gidder å starte opp PC'en på Rema, men et klikk på pad'en vil være greit. Jeg kommer til å ta min med meg når jeg skal lese en god bok på senga, det gjør jeg ikke med PC'en. Etterhvert kommer de sikkert til å erstatte de latterlige små GPS-skjermene i bilene, bare sett pad'en i docken i bilen og du har et helt kart du kan zoome inn og ut på. Fantastisk til notater på møter, mye mindre forstyrrende og dominerende enn en bærbar PC. Tenk deg eiendomsmegleren som kan ha med hele porteføljen på en pad, og som kan oppdatere den over nettet uten å måtte innom kontoret. Folk som driver kontroller i eiendomsbransjen, bare klikke dataene rett inn på skjermen på pad'en istedet for å notere dem i en bok og måtte skrive dem inn manuelt på kontoret. Å kunne lese avisen ved frokostbordet, og fortsatt spare miljøet for papir. Ha med hele samlingen av bilder av barn og barnebarn til folk. Fotografer som kan ha med en pad i fotoveska og gjøre redigering av bilder i felten....

Og mye mer.

Geir :)

Lenke til kommentar

Hva jeg liker med Apple sine produkter er at alt er veldig rent og enkelt. Høy plug & play faktor. Hva jeg hater med Apple er deres balletak på kundene av produktene sine og deres nesten naive måte å lage produktene på. Da mener jeg at deres produkter er noe du VIL ha men at de skal lage slike produkter som mangler noen viktige ting som gjør at du lurer på hva i helvete de tenker med, og gjør at du ikke blir helt solgt. Og som du vet kommer til å komme i 2. eller 3. gen om 2 år.

Lenke til kommentar
Lurer på om Itunes nedskalerer bildene på Ipdaen, sånn som den gjør på Iphonen og? Dere som har eller har vært borti iphone vet jo at itunes nedkalerer bilde til knappe 40kb.

Nå bare gjetter jeg, men antar det ikke foregår på samme måte som på iPhone, der alt reduseres uten videre. iPad skal tross alt også kunne importere bilder fra minnekort, da trengs det litt mer muligheter for å velge hva slags format man vil importere i. Samtidig får man jo håpe at jeg slipper å ha enorme filer fra digitalkameraet liggende på den – da blir 64GB fort fullt.

Den har samme grunn til å bli kjøpt som at folk kjøper WESC og Scullcandy headsett. Hvis man kun skulle fokusert på bruksområder, lydkvalitet, støttede formater, tilkoblingsmuligheter, brukerfrihet, pris osv osv hadde Apple ikke solgt et eneste produkt. Det er ikke alltid hva du får som teller. Noen ganger teller det mer hva andre sier når du viser den frem.

Her er jeg uenig. Selvsagt har marketing en betydning, men det viktigste her å klare å skille mellom hva en enhet gjør og hvordan den gjør det. Det er på det siste området iPad kommer med noe nytt – og ligger milelangt foran denne MSI-saken det nettopp ble lenket til.

Lenke til kommentar
Jeg husker da folk ennå sa det samme om bærbare maskiner: Den gjør jo ingenting som ikke en stasjonær gjør, den er bare dårligere. Dårligere prosessorer, dårligere skjerm, dårligere tastatur. Og de hadde rett, målt komponent for komponent falt de igjennom.

Men de glemte en viktig ting, en bærbar var nettopp bærbar. Og vi som var mye ute og reiste satte pris på den egenskapen, nok til at vi kunne leve med at vi ikke kunne kjøre Autocad på den. De som tviholdt på det gamle kom med stadig nye løsninger som skulle være bedre: Uttagbare harddisker, zipdrives og annet. Da kunne du ha en fullverdig stasjonær hjemme og en fullverdig stasjonær på kontoret, og bare ta dataene med deg. Ikke så veldig praktisk når du satt på en flyplass og hadde noen timer å slå ihjel, og dumt når du kom til en kunde som ikke hadde zipdrive i maskinen sin, men...

Vi vet alle hvordan det gikk. De stasjonære er fortsatt krone for kroner kraftigere en en bærbar, men de bærbare utkonkurrerte de stasjonære for de fleste bruksområder allikevel.

Jeg tror ikke pads vil utkonkurrere bærbare. De har rett og slett ikke samme bruksområde. Men pads vil overta en del av markedet for bærbare, nemlig den delen de er bedre egnet til. De som ikke kan se disse områdene kan jo bare la være å kjøpe seg en, så kan vi heller snakkes om 10 år og se hvordan de gikk. Jeg tipper at folk har pads til mange bruksområder:

Til kjøkkenet: Mye greiere med oppskriftene på en pad, hvor du lett kan tørke av skjermen, enn å skrive på et tastatur med fingeren fulle av ribbefett. Ta den med i butikken med oppskriften og handlelisten, de færreste gidder å starte opp PC'en på Rema, men et klikk på pad'en vil være greit. Jeg kommer til å ta min med meg når jeg skal lese en god bok på senga, det gjør jeg ikke med PC'en. Etterhvert kommer de sikkert til å erstatte de latterlige små GPS-skjermene i bilene, bare sett pad'en i docken i bilen og du har et helt kart du kan zoome inn og ut på. Fantastisk til notater på møter, mye mindre forstyrrende og dominerende enn en bærbar PC. Tenk deg eiendomsmegleren som kan ha med hele porteføljen på en pad, og som kan oppdatere den over nettet uten å måtte innom kontoret. Folk som driver kontroller i eiendomsbransjen, bare klikke dataene rett inn på skjermen på pad'en istedet for å notere dem i en bok og måtte skrive dem inn manuelt på kontoret. Å kunne lese avisen ved frokostbordet, og fortsatt spare miljøet for papir. Ha med hele samlingen av bilder av barn og barnebarn til folk. Fotografer som kan ha med en pad i fotoveska og gjøre redigering av bilder i felten....

Og mye mer.

Selv om det sikker har vært folk som har sagt det, så har det aldri i min levetid vært den rådene holdningen ihvertfall, alle skjønner jo meningen med en bærbar PC, det er å kunne flytte den rundt. Det har folk forstått i tiår. Så kan man argumentere om portabiliteten er verd det det koster, men det er en annen sak.

Ellers tviler jeg ikke på at Slates kommer til å bli mer vanlig, bruksområdene er mange. Problemet til Apple sin iPad er ikke konseptet slates. Det er implementasjonen. Ennå er teknologien kanskje litt svakelig for at man skal kunne få skikkelig brukbare slates. Men problemet med IPaden er den er så primitiv, den kan rett og slett ikke bra nok på nok oppgaver per i dag. Skal du treske rundt med den til enhver tid må den kunne gjøre endel ting bra. Noe av problemet er helt eller delvis teknologisk, men mye av det er Apples designvalg i forbindelse med denne enheten. Slates er ikke enbetydene med apple, at man kritiserer enheten betyr ikke at man ikke har tro på slates som konsept i framtiden.

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Man kan vel heller kalle greia en forvokst PDA. PDA tapte vel for smartphones gjorde de ikke? Er ikke mange PDAer som blir solgt for tiden er det vel?

Ikke misforstå meg, konseptet er bra, men den gjør ikke noe en smartphone i dag kan gjøre.Og de som sier at de vil ha den til å lese e-bøker, det er sjelden behagelig å lese på skjerm i flere timer. Bare det at den lyser gjør at øynene dine blir slitne.

Endret av xaco
Lenke til kommentar
Her er jeg uenig. Selvsagt har marketing en betydning, men det viktigste her å klare å skille mellom hva en enhet gjør og hvordan den gjør det. Det er på det siste området iPad kommer med noe nytt – og ligger milelangt foran denne MSI-saken det nettopp ble lenket til.

Hva en gjør (eller ikke gjør) og hvordan den gjør det (eller ikke gjør det) er jo nettopp det som er problemet. Hva den gjør er mindre en hva konkurrerende produkter til samme pris gjør, og hvordan den gjør det er ofte lett og greit men utrolig totalitær. Hva den ER er det som selger. Og det er en veldig tynn, veldig familievennlig produkt som du kan vise frem i familieselskap og er av merket Apple. Hvis du hadde tatt copy & paste på dette produktet og satt den inn i en Asus tablet ville den da ha overlevd? Tenk deg å ta Asus sin tablet, kjøre på med brukervennlig Apple software, åpne brukerfriheten og stemple på et eple. Ville det ikke vært tidenes tablet?

Lenke til kommentar

Og mye mer.

Selv om det sikker har vært folk som har sagt det, så har det aldri i min levetid vært den rådene holdningen ihvertfall, alle skjønner jo meningen med en bærbar PC, det er å kunne flytte den rundt. Det har folk forstått i tiår. Så kan man argumentere om portabiliteten er verd det det koster, men det er en annen sak.

Ellers tviler jeg ikke på at Slates kommer til å bli mer vanlig, bruksområdene er mange. Problemet til Apple sin iPad er ikke konseptet slates. Det er implementasjonen. Ennå er teknologien kanskje litt svakelig for at man skal kunne få skikkelig brukbare slates. Men problemet med IPaden er den er så primitiv, den kan rett og slett ikke bra nok på nok oppgaver per i dag. Skal du treske rundt med den til enhver tid må den kunne gjøre endel ting bra. Noe av problemet er helt eller delvis teknologisk, men mye av det er Apples designvalg i forbindelse med denne enheten. Slates er ikke enbetydene med apple, at man kritiserer enheten betyr ikke at man ikke har tro på slates som konsept i framtiden.

AtW

Men Ipad er perfekt til slike små oppgaver som tom nevner. De fleste kritikerne trekker paralleller til bærbar pcer, og sammenligner Ipaden med dens ytelser og bruksområder. Men det er to forskjellige ting, og en IPad er aldri ment til å erstatte en bærbar pc. En IPad er mer en underholdningsmaskin, alså ikke en maskin du drar med deg rundt på jobb, eller når du skal kjøre tyngre oppgaver. Det er nettopp disse små tingene tom nevner som gjør IPaden så bra. Det å kunne se film på den vil være nok for meg. Tenk deg å bare dra den opp på toget, bussen, i bilen, på hytta eller andre plasser der trenger tidsfordriv. Og med 10 timers batteritid utkonkurerer denne alle andre bærbare filmmaskiner.

Endret av Pirja
Lenke til kommentar

Etter det ryktene tilsier, så ligger jo ipaden milelang bak. Prøv å les mer!

Nvidia hevder at Tegra 250 åpner for systemer med som kan spille av HD-video kontinuerlig i 16 timer, eller musikk i 140 timer, før batteriet må lades. Hvor nær dette er sannheten, vil først vise seg når konkrete produkter kommer på markedet, men Nvidia legger lista høyt og lover enestående batterilevetid.

Tegra 250 støtter blant annet HDMI og full HD-oppløsning (1080p), samt LCD-skjermer med opptil WSXGA+-oppløsning (1680x1050 piksler). 3D-ytelsen skal være dobbelt så høy som dagens generasjon. Det loves dessuten maskinvareakselerert koding og dekoding av H.264-video og JPEG-bilder, samt av en rekke lydformater.

Multitasking, flash, tokjerners prosessor osv.

Lenke til kommentar
Populære produkter er alltid egnet til humor. De færreste gidder vel å ta med Asus sin tablet i standup showet sitt. Mannen i gata har jo ikke hørt om den.

iPad derimot har de fleste hørt om.

Nettopp pga Apple er verdens beste på markedsføring. Hele salen jubla jo vilt når de bare hørte navnet, men gu det var mange som var skuffa etter introduseringa til Ipaden. Aksjekuren til apple sank med 2prosentpoeng, media verden rundt stiller seg usikker til produktet osv.

Lenke til kommentar

Da har du ikke levd lenge nok. :)

Jeg husker til og med diskusjonene om det grafiske grensesnittet, hvor tekst-tilhengerne (på slutten av 80-tallet dette) argumentert for at det gikk raskere(!) å trykke Ctrl-Shift-Home og F5 (eller hva det nå var) i for å velge et avsnitt i Word enn å bruke musen i Windowsversjonen. For ikke å snakke om de finessene som manglet i den første versjonen av Word for Windows. Men det gikk som det måtte gå det også. Brukervennlighet vant over rå ytelse og PC'en ble allemanns eie.

Når vi først snakker i anekdoter: Jeg har fortalt før om den gangen vi var på omvisning på atomreaktoren i Halden, og datasjefen der holdt et langt foredrag om hvorfor hullkort var bedre enn magnetbånd og disketter...

Lenke til kommentar

Noen som kan vise til en "App Store" som er i nærheten av Apple sin?

Og det som gjør at Apple selger er i hovedsak 2 ting. Design og brukervennlighet.

(Design er subjektivt, men til MEG så appellerer Apple sitt design stort sett)

Lenke til kommentar
Hvis du hadde tatt copy & paste på dette produktet og satt den inn i en Asus tablet ville den da ha overlevd? Tenk deg å ta Asus sin tablet, kjøre på med brukervennlig Apple software, åpne brukerfriheten og stemple på et eple.

Asus har ikke fantasien, ingeniørene, designerne, kunstnerne – og diktatoren Jobs på toppen – som skal til for å lage en slik brukeropplevelse. Hadde de hatt det ville de hatt samme rennomé som Apple. Steve Jobs har i flere omganger stoppet hele tablet-prosjektet fordi han ikke har vært fornøyd, mens Asus, HP & kompani har spyttet ut lassevis med ubrukelige enheter. Et selskap som over tid nekter å gi ut fancy, men feilslåtte produkter fordi det bryter med deres filosofi er helt unikt blant de store selskapene i teknologibransjen. Selvsagt er en del av salget i dag basert på merkevaren – men det er jo en grunn til at de har fått den statusen de har! Tilsvarende er det en grunn at Asus har rykte som et «me too»-selskap som slipper produkter uten å tenke nevneverdig over hvordan de skal brukes, ikke sikter seg inn mot noen bestemt målgruppe og alltid lanserer nye produkter når det kommer ny teknologi – uavhengig av om teknologien faktisk kan brukes til noe fornuftig.

[...] Tegra 250 støtter blant annet HDMI og full HD-oppløsning (1080p), samt LCD-skjermer med opptil WSXGA+-oppløsning (1680x1050 piksler). 3D-ytelsen skal være dobbelt så høy som dagens generasjon. Det loves dessuten maskinvareakselerert koding og dekoding av H.264-video og JPEG-bilder, samt av en rekke lydformater.

Multitasking, flash, tokjerners prosessor osv.

Med «hvordan» mener jeg ikke primært antall GHz, oppløsning, Flash-støtte eller 3D-ytelse. Fokus på dette er tullete avsporinger skapt av selskaper som ikke klarer å tenke ut hvorfor alle tidligere forsøk på å produsere tablets har slått feil (og det har vært noen!). Det som har begrenset utviklingen av tablets er ikke for treg hardware, men håpløse brukergrensesnitt og manglende tanke rundt hva de faktisk skal brukes til. Om iPad lykkes er det fordi Apple har klart å utvikle et brukergrensesnitt som gjør bruken bedre enn en laptop eller iPhone – ikke fordi de har laget en prosessor som er rask og satt på en god skjerm.

---

Det er passe meningsløst å kun se på det mikroskopiske fallet i aksjekursen isolert sett – en må jo se på den ekstraordinære oppgangen AAPL har hatt som en direkte konsekvens av alle tablet-ryktene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...