Gå til innhold

Den store iPad tråden.

Sisyphus

iPadilicious?   

570 stemmer

1. 1. Skal du kjøpe / har du kjøpt én iPad?

• Ja! Har syntes denne var fantastisk fra dag 1!
      202
    • Var skeptisk først, men har tenk å kjøpe én!
      79
    • Nja.. kanskje litt senere.
      88
    • Venter på en annen tablet.
      60
    • Ser ikke helt bruksområdet .
      141

Anbefalte innlegg

Ser vell ved første øyekast ut til å få mer eller mindre identisk maskinvare. De har samme skjermoppløsning, samme SoC (CPU+GPU) i form av nye Apple A7, samme mengden med RAM, samme design og det hele. Eneste forskjellen slik jeg har forstått det så langt er at iPad mini med Retina leveres med 5MP kamera bak, mens iPad Air leveres med 8MP (samme kamera som på iPhone 5C om jeg har forstått det riktig).

Det vi ikke vet noe om enda er klokkefrekvenser, for ettersom iPad mini med Retina har tilsynelatende samme maskinvare og samme oppløsning på skjermen, men mindre batteri så må det være noe med systemet som er klokket ned for at den skal kunne oppnå samme batteritid som iPad Air. Samtidig så skrøt jo Apple av at iPad Air har dobbel grafikkytelse sammenlignet med iPad (4), noe som må bety at skjermkortet er klokket endel høyere ettersom Apple A7 SoC i iPhone 5S har sirkus samme ytelse som iPad 4 med sin Apple A6X, så da vil jeg tro at iPad mini med Retina sikkert er klokket noe rundt der iPhone 5S ligger, mens iPad Air, hvertfall på skjermkortet er klokket endel høyere og vil derfor ha bedre grafikkytelse.

Dette vil jo bli klarere etterhvert som Anandtech får fatt på noen som de kan teste og sjekke i dybden. Uansett så er nok ytelsen på begge modeller i topp, topp klasse og iPad mini med Retina har jo fordelen av samme oppløsning på mindre skjerm så den skjermen vil jo da bli skarpere. Om det er mulig å merke noe særlig til forskjell når begge skjermer er såpass skarpe i utgangspunktet er jo ikke godt å si.

Når alt kommer til alt så blir det vell mer et spørsmål om hvilken størrelse du foretrekker, om du finner 7,9" mer komfortabelt og ønsker ekstra portabilitet så er nok iPad mini med Retina veien og gå, ønsker 9,7" og større skjerm så er iPad Air veien å gå. Personlig så må jeg nok holde litt i begge før jeg bestemmer meg, men tror nok det blir iPad Air da jeg rett og slett foretrekker 9,7" over 7,9" når jeg først skal ha og bruke ett nettbrett og spesielt med Air hvor den store tilsynelatende har blitt såpass slank og lett så ser jeg ingen grunn til å gå ned på iPad mini for min del hvertfall.

Det er jo verdt å merke seg at iPad Air er forventet i et ganske så greit opplegg allerede 1. November, så den er nok klar til salg med god tilgang hvert øyeblikk mens iPad mini med Retina er forventet at skal være veldig, veldig begrenset frem til nyåret så det fort være vanskelig å få tak i en, spesielt i Norge som sikkert ikke er spesielt prioritert.

Takk for langt og fint svar! Men ser på Apple.no at begge har 5 mp kamera. Skal prøve begge i butikken når de kommer til Norge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan man benytte ID funksjonen selv uten fingerprint sensoren? Eneste som gjør meg litt tvilende til kjøp nå er at de ikke har inkludert denne homeknappen også på iPad. Jeg ville hatt større bruk for den funksjonen på et felles nettbrett enn på en telefon.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Synes det er fint at det ikke er all verdens forskjell mellom iPad Air og iPad mini 2 når det gjelder ytelse. Dermed blir det mer hvilken størrelse man ønsker.

Ideelt skulle Apple også tenkt slik på mobil. To iPhones med tilnærmet samme ytelse (og fingeravtrykkleser), og med ulik skjermstørrelse. Slik ble det ikke.

En liten digresjon: Sitter her med en iPhone 5c og en Samsung Galaxy Note 3. Nyeste nytt fra begge produsenter, og i vilt forskjellige størrelser. Batteriet til Note 3 dekker nesten hele skjermen til 5c og selvsagt også 5s. 5c er en fargerik utgave av 5, mens Note 3 har alt man kan klare å få ut av en mobiltelefon i skrivende øyeblikk. Kjekke telefoner begge to, til sitt bruk.

Lenke til kommentar

En liten digresjon: Sitter her med en iPhone 5c og en Samsung Galaxy Note 3. Nyeste nytt fra begge produsenter, og i vilt forskjellige størrelser. Batteriet til Note 3 dekker nesten hele skjermen til 5c og selvsagt også 5s. 5c er en fargerik utgave av 5, mens Note 3 har alt man kan klare å få ut av en mobiltelefon i skrivende øyeblikk. Kjekke telefoner begge to, til sitt bruk.

Dekker ikke batteriet til Note 3 mer enn skjermen til 5c? Det virker som en veldig dårlig plassutnyttelse i den megastore storrelsen?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Tror ikke dette med batteristørrelse på iPhone betyr noe som helst. Hadde det hatt betydning hadde folk kjøpt andre produkter. Når folk står i kø for å kjøpe produktet sier det seg selv at det er andre kvaliteter som vektlegges.

Lenke til kommentar

Det er bare å se hvordan telefonene gjør det i batteritidsammenligninger i forhold til batteristørrelsen.

Jeg har inntrykket til at enkelte produsenter øker batteristørrelsen istedetfor å legge ned arbeid i optimalisering og strømsparing.

Hadde de derimot gjort det ville telefoner med store batterier hatt voldsomt bra batteritid.

Lenke til kommentar

Tatt i betraktning at ytelsen på iPhone 5S overgår ytelsen på alt vi har på markedet til nå, det inkluderer da Samsung Galaxy Note 3.0 som scorer lavere i benchmarks og det til tross for at Samsung har trikset med tallene så de gir en økning på 5-20% og den har under halvparten så stort batteri og fremdeles klarer den seg to dager med moderat bruk, og en dag med tungt bruk og sirkus tre dager ved lett bruk så sier det jo seg selv at optimaliseringen og strømstyringen iOS er en litt annen enn den du finner i Android.

Vi har jo samme situasjon på PC-er hvor du kan få latterlige 14-15 timer med siste generasjon MacBook Air 13" og OS X Mavericks, mens en ren Windows 8.1 EFI installasjon dropper rett ned på type 6-7 timer og knapt nok det med tilsvarende bruk på samme systemet.

Nå skal vell produsentene være litt unnskyldt på akkurat denne biten da sikkert mye av denne optimaliseringen ligger på Google og ikke HTC, Samsung, Sony osv.. Men det er jo litt av utfordringen med en åpen plattform hvor ingen står for både maskinvaren og programvaren, det gjør optimalisering vanskeligere som sørger for at maskinvaren generelt vil utnytte maskinvaren som er tilgjengelig på en mindre effektiv måte.

Men det blir jo et lite problem når folk er like trangsynte når det gjelder størrelsen på et batteri som de er når det kommer til tall på maskinvare, mange innbiller jo seg selv at en Android telefon med 2500 mAh batteri må ha bedre batteritid enn en iPhone med 1400 mAh, selv om det gang på gang viser seg å ikke være tilfellet. Folk elsker å lese maskinvare, leke eksperter og tolke det til eget godtbefinnende.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Noen som vet om Elkjøp eller Expert vil selge iPad Air allerede fra 1. november?

Kan vell nærmest garantere deg at samtlige i Norge som selger Apple produkter til vanlig vil selge iPad Air fra og med 1. November. Man har vell heller ikke fått noen indikasjon på at tilgangen skal være spesielt dårlig heller, men at iPad mini med retina blir svært vanskelig å få tak i før starten av 2014. Så alt fra Elkjøp, Expert, Lefdal til Eplehuset, Humac, Spaceworld osv vil nok ha disse klare fra 01. November.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Synes det er fint at det ikke er all verdens forskjell mellom iPad Air og iPad mini 2 når det gjelder ytelse. Dermed blir det mer hvilken størrelse man ønsker.

Ideelt skulle Apple også tenkt slik på mobil. To iPhones med tilnærmet samme ytelse (og fingeravtrykkleser), og med ulik skjermstørrelse. Slik ble det ikke.

Dette vet vi ikke så mye om enda da, de har begge samme Apple A7 SoC men utifra Apple sine egne tall så skal jo iPad mini ha samme grafikkytelse som iPhone 5S som da skal være tilsvarende dagens Apple A6X i iPad (4) mens iPad Air skal ha en dobling av grafikkytelsen kontra iPad (4) som da burde bety sirkus dobbel grafikkytelse kontra nye iPad mini.

Men vi vet ingenting før det dukker opp noen solide tester fra blant annet Anandtech.com, men inntil da så må vi vell nesten bare gå utifra at iPad Air kommer til å ha en mye høyere klokket Apple A7 enn iPad mini og dermed ha en god del bedre ytelse, hvertfall på GPU.

Lenke til kommentar

Kan vell nærmest garantere deg at samtlige i Norge som selger Apple produkter til vanlig vil selge iPad Air fra og med 1. November. Man har vell heller ikke fått noen indikasjon på at tilgangen skal være spesielt dårlig heller, men at iPad mini med retina blir svært vanskelig å få tak i før starten av 2014. Så alt fra Elkjøp, Expert, Lefdal til Eplehuset, Humac, Spaceworld osv vil nok ha disse klare fra 01. November.

Har du noen formening om dette også gjelder LTE-versjoner? Jeg lurer på å kjøpe meg en air med 16GB LTE

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...