Gå til innhold

Den store iPad tråden.

Sisyphus

iPadilicious?   

570 stemmer

1. 1. Skal du kjøpe / har du kjøpt én iPad?

• Ja! Har syntes denne var fantastisk fra dag 1!
      202
    • Var skeptisk først, men har tenk å kjøpe én!
      79
    • Nja.. kanskje litt senere.
      88
    • Venter på en annen tablet.
      60
    • Ser ikke helt bruksområdet .
      141

Anbefalte innlegg

Hvor mye koster det å inkludere minnekort + usb på iPad, kontra kostnaden for å investere i overganger ?

Overgangen til komponent skal apple ha 389kr for, hva er prisen for minnekortleseren ?

Hvorfor ikke bare inkludere mini displayport som man har på macbook/macbook pro

Prisen går uansett opp, og inkluderer man slikt betyr det bare at alle de som ikke trenger disse subsidierer de som trenger det. Men Apple kunne selvsagt laget en versjon med og en uten, om de så markedet for det. Men jeg mistenker at den målgruppen er litt et moving target i alle fall. Mange av dem ville ikke kjøpt uansett.

Det blir litt som når jeg var i SanFransisco på 80-tallet og gikk inn i en kamerabutikk i Chinatown og skulle leke prute-konge. Fyren bak disken (ikke kineser) så på meg å sa: "Vi kommmer til å diskutere dette i 15 minutter, og så kommer du til å gå din vei uten å ha kjøpt noe. Og så har vi begge mistet 15 minutter av vårt liv, jeg på å tilfredstille et behov du egentlig ikke har i virkeligheten. Jeg tror vi skal la det være begge to." I litt mindre høflige ordelag...

Man kan spørre seg: Om de virkelig vurderte at det var en god idé, rent kommersielt, med alle disse finessene, tror dere ikke Apple hadde bygget dem inn? Tror dere de lar være bare for å være vanskelig med folk?

Geir :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-80wCWpIM

Mulighetene man får med en velfungerende tablet er jo nærmest uendelige, det jeg føler med iPad er at Apple legger unødvendige hindringer bare for å suge mest mulig penger ut av forbrukerne når de kunne ha levert et bedre produkt.

For all del, de skal da tjene penger, men det betyr ikke at jeg kommer til å skryte av de.

Hvor mange gode programmer vil man ikke gå glipp av til iPad fordi Apple ikke vil autorisere programvaren fordi de føler det bryter med nåværende eller fremtidig forretningsmodell.

Drømmen er jo en gadget man lett kan koble opp til alt av utstyr i huset, ønsker man å se en film er det bare til å koble den rett til tven, ønsker man å styre stereoanlegget eller andre maskiner er det bare til å gjøre det over bt eller trådløst nett. Sette inn minnekort og overføre bildene til maskinen eller ha fremvisning via tven, koble til ekstern harddisk og legge over filmer man kan kose seg med på buss/tog/fly.

Her er man avhengig av en rekke , etter min mening, håpløse overganger for å koble til ekstrautstyr, at programvaren man ønsker ikke blir cock blocked av Apple , konvertering av alle filmer man ønsker å se på ipad

En rekke kjedelige omveier

Lenke til kommentar
er ikke bare å legge på produksjonspriser og slikt. har med patenter å gjør og de må betale de som har patent på usb teknologien og slikt. ikke små summer akkurat:P

uenasett skal denne ikke erstatte en pc. er et tillegsprodukt

Javel? Har du noen kilder på at man må betale store summer i patentkostnader for å bruke USB? Det virker merkelig for meg, når det er uendelig mange usb-produkter til en svært billig penge.

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM
Hvor mye koster det å inkludere minnekort + usb på iPad, kontra kostnaden for å investere i overganger ?

Overgangen til komponent skal apple ha 389kr for, hva er prisen for minnekortleseren ?

Prisen går uansett opp, og inkluderer man slikt betyr det bare at alle de som ikke trenger disse subsidierer de som trenger det. Men Apple kunne selvsagt laget en versjon med og en uten, om de så markedet for det. Men jeg mistenker at den målgruppen er litt et moving target i alle fall. Mange av dem ville ikke kjøpt uansett.

Det blir litt som når jeg var i SanFransisco på 80-tallet og gikk inn i en kamerabutikk i Chinatown og skulle leke prute-konge. Fyren bak disken (ikke kineser) så på meg å sa: "Vi kommmer til å diskutere dette i 15 minutter, og så kommer du til å gå din vei uten å ha kjøpt noe. Og så har vi begge mistet 15 minutter av vårt liv, jeg på å tilfredstille et behov du egentlig ikke har i virkeligheten. Jeg tror vi skal la det være begge to." I litt mindre høflige ordelag...

Man kan spørre seg: Om de virkelig vurderte at det var en god idé, rent kommersielt, med alle disse finessene, tror dere ikke Apple hadde bygget dem inn? Tror dere de lar være bare for å være vanskelig med folk?

- Hvor mange bruker ikke usb i hverdagen ?

- Hvor mange kobler ikke maskinen opp mot tven for å enten se film eller vise bilder

Hvor store subsidier er det egentlig snakk om for å inkludere usb port og minnekortleser, displayport betaler man ikke royalties for

Lenke til kommentar

Om det er en god ide komersielt, så betyr ikke det at det er et godt produkt. Videre, at apple tror det er en god ide kommersielt betyr ikke at det er det. Jeg ser ikke relevansen med argumentet, det kan brukes mot absolutt alle produkter lagd av et selskap av en viss størrelse, like fullt er verden full av dårlige produkter og fiaskoer (samt gode og suksesser)

AtW

Lenke til kommentar

- Hvor mange kobler ikke maskinen opp mot tven for å enten se film eller vise bilder

Hvor store subsidier er det egentlig snakk om for å inkludere usb port og minnekortleser, displayport betaler man ikke royalties for

ikke mange faktisk, men du kobler jo selfølgeligpc/mac til tven. du sende rjo ikke filmen fra maccen til ipad for å så vise på tven.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

ikke mange faktisk, men du kobler jo selfølgeligpc/mac til tven. du sende rjo ikke filmen fra maccen til ipad for å så vise på tven.

Påstår du virkelig at det ikke er mange som benytter seg av de tingene jeg nevnte ovenfor ?

Hvorfor kobler man heller pc/mac til tven når det vil være lettere å koble en syncet tablet opp mot tven for å ha bilde/videofremvisning mens man sitter i sofaen

Lenke til kommentar

tom waits for alice sier omtrent det jeg har prøvd å si. Nerdene vil stappe produktene fulle av alt mulig vas som folk flest stort sett ikke har behov for. Merk stort sett. Kanskje får vi vanlige folk av og til bruk for usb eller noe lignende, men det er så sjeldent at å stappe produktet fullt av USB-porter og video inn og ut og sd-kortleser og fåglarna vet hva annet er fullstendig unødvendig og er mer til bry enn nytte. Da er det langt mer rasjonelt å tilby overganger til ipod-connectoren til de få gangene det er nødvendig å koble til et et eller annet. Prisen på produktet blir litt lavere, det blir færre hull i chassiset og det blir bedre plass på hovedkortet til andre komponenter som kanskje er viktigere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Så usb port, video ut og minnekortleser er altså mer til bry enn nytte i Apple verdenen

Rent personlig så er jeg evig takknemlig for at min macbook pro har nettopp disse tingene.

Min forrige mac hadde uheldigvis ikke minnekortleser, var alltid et mas å koble til ekstrautstyr bare for å få overført noen bilder

Lenke til kommentar
tom waits for alice sier omtrent det jeg har prøvd å si. Nerdene vil stappe produktene fulle av alt mulig vas som folk flest stort sett ikke har behov for. Merk stort sett. Kanskje får vi vanlige folk av og til bruk for usb eller noe lignende

Jeg synes du undervurderer litt behovet av USB her, selv den ggjengse mann bruker USB veldig ofte.

AtW

Lenke til kommentar

Jeg bruker USB i hverdagen. USB kabel følger da også med iPad'en.

Om det er en god ide komersielt, så betyr ikke det at det er et godt produkt. Videre, at apple tror det er en god ide kommersielt betyr ikke at det er det. Jeg ser ikke relevansen med argumentet, det kan brukes mot absolutt alle produkter lagd av et selskap av en viss størrelse, like fullt er verden full av dårlige produkter og fiaskoer (samt gode og suksesser)

AtW

Og gode produkter som blir fiaskoer, og dårlige produkter som blir en suksess.

Poenget mitt er at folk brukte de samme argumentene mot iPod i sin tid, og mot iPhone når den kom. Folk kjøpte det allikevel. Og jeg har vært strålende fornøyd med både mine iPod'er og iPhones. Til tross for at de ikke hadde de "must have" finesssene som en del av konkurrentene hadde. De gjorde den jobben jeg trengte dem til, og de gjorde den godt og brukervennlig. Jeg har hatt telefoner med mer funksjonalitet, som jeg aldri brukte fordi det var så tungvint.

Hvorfor kobler man heller pc/mac til tven når det vil være lettere å koble en syncet tablet opp mot tven for å ha bilde/videofremvisning mens man sitter i sofaen

Skal jeg se film vil jeg nok heller koble til MacBooken, siden den har full HD støtte. Det har ikke iPad. Men igjen kommer det nok av overganger etterhvert, for de som ønsker det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Usb kabelen brukes vel for å synce iPaden opp mot pc/mac for overføring av video/bilder/musikk, ikke for å koble til enheter ala ekstern disk for å overføre filer.

Poenget er at det er unødvendige overganger.

Apple kjører jo hardt på mini displayport, så hvorfor ikke bare fortsette med det istedenfor dock connector overganger

Lenke til kommentar
Poenget mitt er at folk brukte de samme argumentene mot iPod i sin tid, og mot iPhone når den kom. Folk kjøpte det allikevel. Og jeg har vært strålende fornøyd med både mine iPod'er og iPhones. Til tross for at de ikke hadde de "must have" finesssene som en del av konkurrentene hadde. De gjorde den jobben jeg trengte dem til, og de gjorde den godt og brukervennlig. Jeg har hatt telefoner med mer funksjonalitet, som jeg aldri brukte fordi det var så tungvint.

Men å er det heller ikke så mange som har sagt de tror denne iPaden kommer til å selge dårlig. Personlig blir jeg ikke overrasket om den selger godt,selv endel teknologijournlister later jo til å anta du kan gjøre masse på denne som man aldri har kunne gjøre på noen enhet før. Men det gjør ikke nødvendigvis produktet godt.

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Jeg håper den ikke blir en umiddelbar suksess, da det vil forhåpentligvis tvinge Apple til å gjøre nødvendige forbedringer på det som i utgangspunktet fremstår som et interessant produkt

Lenke til kommentar
Men å er det heller ikke så mange som har sagt de tror denne iPaden kommer til å selge dårlig. Personlig blir jeg ikke overrasket om den selger godt,selv endel teknologijournlister later jo til å anta du kan gjøre masse på denne som man aldri har kunne gjøre på noen enhet før. Men det gjør ikke nødvendigvis produktet godt.

AtW

Nei, men - og det var poenget med mine iPod og iPhone-erfaringer, det gjør heller ikke nødvendigvis produktet dårlig.

Det vil tiden vise. Og selv når noen av oss gleder oss over produktet (dersom det holder hva det lover, ikke mer, men heller ikke mindre) kommer andre til å fortelle hvorfor de ikke skal kjøpe det og hvorfor det burde vært en flopp, selv om det ikke ble det.

Dette er ikke noe anderledes enn å høre en Ferrari-eier diskutere med en Hummer-eier hvem som har den beste bilen. De tilhører åpenbart ikke samme målgruppe, og ville fortsatte ikke gjøre det om Ferrarien kom med firehjulstrekk og skviset inn seks seter...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...