Gå til innhold

Den store iPad tråden.

Sisyphus

iPadilicious?   

570 stemmer

1. 1. Skal du kjøpe / har du kjøpt én iPad?

• Ja! Har syntes denne var fantastisk fra dag 1!
      202
    • Var skeptisk først, men har tenk å kjøpe én!
      79
    • Nja.. kanskje litt senere.
      88
    • Venter på en annen tablet.
      60
    • Ser ikke helt bruksområdet .
      141

Anbefalte innlegg

Det som egentlig er viktig for meg, er å se filmer i 720p som går helt fint.

Dersom det viktige er å se film, uansett format, så vil du nok bli mest tjent med et Androidbrett. Apple har utstyrt iPaden med en 4:3-skjerm, slik at den har to brukbare skjermformat, dvs. at den fungerer bra både stående og liggende (eller portrait og landscape som noen foretrekker å si ;) ). Androidbrettene har så vidt jeg vet alle som en satsa på 16:9 (eller 16:10)-formatet, som er det vanlige videoformatet nå. Jeg foretrekker iPaden blant annet fordi jeg synes den har det mest anvendelige skjermformatet, men det er fordi videotittingen er marginal på padda mi.

Skal du først og fremst bruke paden til film/video, så vil du muligens også bli mest fornøyd med en pad som har innebygget HDMI-utgang, slik at du slipper en løs overgang for å koble den til en skjerm.

Siden dette er en iPad-tråd, så vil jeg ikke ha noen formening om hvilket alternativ til iPaden som er best, bare at iPaden etter min mening ikke er best om bruksområdet er overveiende begrenset til filmtitting.

Disclaimer: Jeg har antatt at du skal se filmene på paden. Derom du skal koble den til en 16:9-TV, så vil bildet naturligvis komme i riktig format uten "sørgerender" der, også med en iPad.

Endret av Gadgeteer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det er riktig format går det fint, ja.

Jeg skal kjøpe et sånt bra konverteringsprogram, har prøvd demoen, og lagt inn filmer på ipod touch, opplevde glimrende kvalitet. Blir fort iPad 2, den Galaxy Tb 10.1 er vel også 1000kr dyrere?

Lenke til kommentar

Er det slik at alt av .mkv og .avi (xvid) må/bør(?) konverteres over til .mp4 før det kan spilles av på en iPad? Eller kan noe/alt overføres direkte, uten konvertering, og avspilles uten tap av flyt?

Takker :)

Lenke til kommentar

Prøvde for en stund siden en .mkv-film i 720p med VLC på iPhone 4 (VLC fins ikke i app-store nå lenger, men det er alternativer som jeg ikke har prøvd) og det var veldig hakkete. 360 kan heller ikke lese alle typer .mkv uten en del ekstraarbeid.

Derfor har jeg sørget for å konvertere alt til .mp4 for da vet at det funker uansett. Det er selvfølgelig litt stress, men det er flott å kunne samle alt på en oversiktlig måte i iTunes og navngi alt av filmer/serier på en korrekt måte en gang for alle.

Jeg pleier å sette det til konvertering utpå kvelden, så putler det og går og er som regel ferdig utpå morrakvisten. Greit nok til sitt bruk, selv om det i bunn og grunn hadde vært flott å slippe konverteringen.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar!

Til min HTC Desire fikk jeg engang tips om å bruke Format Factory for å konvertere.. den har fungert bra for min del, så da skal jeg prøve å bruke den sånn i starten å se..

Dumt at man ikke bare kan legge rett over ja! :(

Takk igjen!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Er det slik at alt av .mkv og .avi (xvid) må/bør(?) konverteres over til .mp4 før det kan spilles av på en iPad? Eller kan noe/alt overføres direkte, uten konvertering, og avspilles uten tap av flyt?

Takker :)

Nei/jam ja, nei :D

Altså, format er en ting- oppløsning er noe annet. Begynner du med HD, går det meste dårlig. SD klarer mange apps å spille av fint uansett format, selv om det er mkv eller Xvid. Min favoritt er der Buzz Player. På iPad 2 så klarer nå Buzz Player faktisk 720p mkv SÅVIDT, men ikke noen optimal opplevelse.

Utviklere har ikke tilgang til GPU slik de trenger for å bruke hardwaredekoding av video, så derfor ligger Apple produkter etter en del andre dingser på HD-avspilling.

Hvis du dog skal se på film hjemme så er det en enklere løsning; Splashtop. Splashtop er et PC-fjernstyringsprogram som også støtter lyd, så du kan fjernstyre en PC som spiller av video og se resultatet på iPaden. På den måten kan du se 1080p flash video om du så ønsker (blir jo da ikke 1080p på iPaden, men du skjønner poenget)

Endret av Slettet+89234341
Lenke til kommentar

Takk :)

Vel, for å spesifisere, så når jeg tenker .mkv så tenker jeg 720p (1080p på en iPad var liksom ikke i beregningen her, hehe), og med .avi (xvid) så tenker jeg på de "gamle gode" snuttene man laster ned (husker ikke helt oppløsningen).

Så ønsket er jo å konvertere(?) noen TV-serier som blir lastet ned i 720p og se det flytende på iPaden!? Er vel HD jeg tenker på ja, selvom en iPad ikke har oppløsning nok til 720. Men, dette går altså dårlig, er det slik? Selv med konvertering til .mp4-formatet?

Film på TV/hjemme er ikke noe jeg kommer til å bruke iPad til, så det går greit for meg! :)

Så kort sagt: skal jeg se film på iPaden fungerer det dårlig med .mkv (720p) (det formatet med de oppløsningene som er vanlig for dette formatet), selv også etter konvertering til .mp4, men å se de "gamle standard formatene" .avi (xvid) (de som tar ca 350MB for en episode og 750MB for en film), fungerer greit!? (Selv også uten konvertering)?

Tusen takk igjen! :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Med konvertering funker det fint. Har du iPad 2, så fungerer det noenlunde greit uten hvis du bruker Buzz Player- kommer an på hvor raske bevegelser det er i bildet (da variabel bithastighet gjør actionscener verre enn eks komiserie)-

Lenke til kommentar

Weeee! :D

Nå har iPad-en kommet i hus! :w00t:

To kjappe spørsmål: For et par uker siden, gikk jeg igjennom App-Store på iTunes (på PC-en) og la til en del programmer i "Huskelisten", -jeg finner ikke igjen huskelisten? Hvor er den? Og, jeg trenger også et SIM-kort, slik at jeg får brukt 3G-en.. hvor får jeg kjøpt slikt? I en vanlig "mobil-butikk"? Og, får jeg det på dagen? (Jeg har en del GB i mitt mobilabbo hos Talkmore, men hørt at "tvillingsim" ikke går så bra når man bruker iPad og telefon samtidig, så det vil jeg ikke... er et ektra "datakort" eneste løsning da?)

Takker så meget! :D

Lenke til kommentar

Weeee! :D

Nå har iPad-en kommet i hus! :w00t:

Gratulerer! :D

For et par uker siden, gikk jeg igjennom App-Store på iTunes (på PC-en) og la til en del programmer i "Huskelisten", -jeg finner ikke igjen huskelisten? Hvor er den?

Hvis «huskeliste» er det samme som «wish list» i den engelske versjonen av iTunes, så finner du denne ved å gå til forsiden av iTunes Store (trykk på det lille hus-ikonet når du er inne i iTunes Store) og velge «Min huskeliste» i menyen på høyre side. Du finner også en liten guide fra Apple her!

Redigert: Dette gjelder som Dr. Weir sier kun iTunes, ikke App Store på iPaden.

Endret av Runar
Lenke til kommentar

Tusen takk, og tusen takk for svar!

Smiler fra øre til øre jeg nå.. slik -> :D hehe..

Ja, fant den i iTunes, men det var jo på selva Padda jeg tenke, glemte å presisere.. men, takk allikevel! :) Er jo bare å kikke på PC-en samtidig, så da får jeg gjøre det..

Lenke til kommentar

Hei igjen! Har søkt litt rundt, men ikke funnet det jeg ønsker enda.. Ønsker en fin app som viser batteriforbruket eller status på batteri i %.. Men, med historikk, så man får en slags graf ut av det.. Da kan jeg lett se hvor og i hvilket tidsrom jeg bruker mest strøm/batteri, og hvor mye strøm den bruker på idle, osv.. På Android har jeg en app som heter Battery Graph, og den gjør akkurat hva jeg ønsker, håper på noe lignende til iPad?! Gjerne gratis, men intet krav.. Tusen takk! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...