Gå til innhold

Den store iPad tråden.

Sisyphus

iPadilicious?   

570 stemmer

1. 1. Skal du kjøpe / har du kjøpt én iPad?

• Ja! Har syntes denne var fantastisk fra dag 1!
      202
    • Var skeptisk først, men har tenk å kjøpe én!
      79
    • Nja.. kanskje litt senere.
      88
    • Venter på en annen tablet.
      60
    • Ser ikke helt bruksområdet .
      141

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-80wCWpIM

Jeg mistenker at du ikke har erfaring med iPad i det hele tatt, langt mindre eier en selv.

Jeg har begge deler, og har hatt de med på reiser. Neste gang blir laptopen hjemme, det er for mye jobb å dra den frem, samt å bruke den.

Du misforstår, han kommenterer ikke bruken ombord på fly/lignende transport, kun dette med å dra den frem (som ble omtalt som mye jobb).

Hvis man synes det er mye jobb å dra frem en 10" laptop så ser jeg ikke helt hvorfor det skal være mindre jobb å dra frem en 10" ipad ;)

For min del fortsetter ipaden å fungere fint som underholdning på reisene, langt lettere å se film/tv serier på ipaden.

Uansett er det uaktuelt å ikke ta med seg laptopen i tillegg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Helt enig med PL610. Å bruke en iPad fremfor en laptop på buss/tog/fly er som å bruke en blyant i stedet for en skrivemaskin. Det er ENORM forskjell.

Atter en gang, det var ikke bruken som ble diskutert.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

På fly er den originale Apple iPad-etui ganske godt egnet da den kan henges fra lommen i stolryggen foran når man skal se film.

Dette gjelder sikkert alle med samme formfaktor vil jeg tro :)

Har man virkelig behov for en laptop på reisen, blir man jo nødt til tåle det ekstra strevet som følger med :)

lommen på stolryggen foran er da (på de fleste fly) alt for langt nede ?

Lenke til kommentar

Det var nok bruken jeg mente. På lokaltog er det ikke plass til en 15" laptop, det tar lang tid å skru den på (forutsatt at den ikke er i dvale) og jeg får plager i armene mine av den lite ergonomiske arbeidsstillingen.

Francis

Endret av :Francis:
Lenke til kommentar

Det var nok bruken jeg mente. På lokaltog er det ikke plass til en 15" laptop, det tar lang tid å skru den på (forutsatt at den ikke er i dvale) og jeg får plager i armene mine av den lite ergonomiske arbeidsstillingen.

Francis

Ok, det er jo fair, du har en bærbar som tilsynelatende ikke er egnet for ditt bruk (om en Ipad er bra nok til ditt bærbare bruk er det ganske kraftige argumenter for at du burde ha kjøpt en ultraportabel, istedet for en diger 15-tommer). Da er det isåfall et godt valg å kjøpe en mindre enhet, om det er en Ipad eller noe annet. (hvorfor ville du forresten ikke ha PCen din i hvilemodus? Det er jo liten vits å skru av en bærbar).

AtW

Lenke til kommentar

Selv den minste MacBook air er mer tungvinn både å ta frem og å bruke enn en iPad i min mening.

Men igjen hvis bruken krever en laptop, er den sikkert et bra valg.

Jeg har Windows 7 på min Mac, og det er både tungvindt og gammeldags, så jeg bruker det kun til spill som ikke fåes til Mac. :)

Lenke til kommentar

om en Ipad er bra nok til ditt bærbare bruk er det ganske kraftige argumenter for at du burde ha kjøpt en ultraportabel, istedet for en diger 15-tommer

Hvorfor?

Problemet med dine såkalte "råd" er at du tar utgangspunkt i at en laptop/ultraportabel og en iPad har sammenfallende bruksområder og at den ene kan erstatte den andre. Jeg har prøvd å bruke en netbook på bussen, men skjermen ble for liten, og tastaturet var i veien. iPaden har en vesentlig mindre størrelse ved bruk, fordi man slipper tastaturet. Den er lettere å lese fordi man kan holde den nærmere, og fordi skjermformatet er bedre tilpasset nettsurfing og e-bøker.

For meg har iPaden gjort det praktisk å ta med nettsurfinga/e-posten på bussen. Laptop/netbook var ikke praktisk. Nå kan jeg lese nettaviser (som i mange tilfelle har egne layouts tilpasset iPad), stikke innom et nettforum eller lese e-bøker samtidig som jeg hører på musikk - enten musikk jeg selv har lagt inn på iPaden, eller streamet via Spotify - evt. høre en podcast eller nettradio.

Jeg kan gjøre det samme med en ultraportabel, men så lenge tastaturet er i veien, den ikke automatisk endrer fra bredde til høydeformat avhengig av hva som er best, zooming foretas med ulike tastekombinasjoner i stedet for et sveip over skjermen med to fingre og behovet for innebygget 3G-modem begrenser utvalget så er den bare ikke praktisk til dette bruket.

• Liker 2
Lenke til kommentar

om en Ipad er bra nok til ditt bærbare bruk er det ganske kraftige argumenter for at du burde ha kjøpt en ultraportabel, istedet for en diger 15-tommer

Hvorfor?

Problemet med dine såkalte "råd" er at du tar utgangspunkt i at en laptop/ultraportabel og en iPad har sammenfallende bruksområder og at den ene kan erstatte den andre. Jeg har prøvd å bruke en netbook på bussen, men skjermen ble for liten, og tastaturet var i veien. iPaden har en vesentlig mindre størrelse ved bruk, fordi man slipper tastaturet. Den er lettere å lese fordi man kan holde den nærmere, og fordi skjermformatet er bedre tilpasset nettsurfing og e-bøker.

For meg har iPaden gjort det praktisk å ta med nettsurfinga/e-posten på bussen. Laptop/netbook var ikke praktisk. Nå kan jeg lese nettaviser (som i mange tilfelle har egne layouts tilpasset iPad), stikke innom et nettforum eller lese e-bøker samtidig som jeg hører på musikk - enten musikk jeg selv har lagt inn på iPaden, eller streamet via Spotify - evt. høre en podcast eller nettradio.

Jeg kan gjøre det samme med en ultraportabel, men så lenge tastaturet er i veien, den ikke automatisk endrer fra bredde til høydeformat avhengig av hva som er best, zooming foretas med ulike tastekombinasjoner i stedet for et sveip over skjermen med to fingre og behovet for innebygget 3G-modem begrenser utvalget så er den bare ikke praktisk til dette bruket.

Om man har to produkter, en Ipad og en 15-tommers bærbar, og ikke bruker sistnevnte. Så er det grunn til å anta at god ytelse ikke er spesielt viktig, at maskinen ikke brukes til tung arbeid, at størrelse vekt og betterilevetid er viktig. At mman da når man kjøpte sin bærbare heller burde fokusert på en mer portabel og mindre kraftig modell virker ganske naturlig. Selvsagt er ikke en tablet og en ultraportabel samme produkt, men de ligger mye nærmere hverandre enn en tablet og en 15-tommers bærbar. Og når man da plutselig ikke bruker den bærbare som bærabar når man har en tablet, så er det relativt nærliggende, og antakelig for de fleste, slik at en ultraportabel hadde vært ett bedre valg. (og ultraportable og tableter har nesten 100% overlappende bruksområder, men de har litt forskjellige styrker og svakheter innen disse bruksområdene)

AtW

Lenke til kommentar

Å bruke en "ultraportabel" gir en vesentlig dårligere opplevelse enn å bruke en iPad som Gadgeteer beskriver ganske bra i sitt innlegg.

Eneste grunnen jeg ser til å velge noe som har form som en laptop er hvis man har spesielle behov som iPad ikke dekker. Ellers er man best tjent med en iPad.

Lenke til kommentar

Å bruke en "ultraportabel" gir en vesentlig dårligere opplevelse enn å bruke en iPad som Gadgeteer beskriver ganske bra i sitt innlegg.

Eneste grunnen jeg ser til å velge noe som har form som en laptop er hvis man har spesielle behov som iPad ikke dekker. Ellers er man best tjent med en iPad.

Det gir en bedre opplevelse på noen fronter (og kan gjøre endel du ikke kan i det hele tatt på Ipader med annet OS), og det gir en dårligere opplevelse på andre fronter. Men det virker uansett som du misser poenget her, om man faktisk kun bruker sin ipad på veien, så er det i de fleste tilfeller sånn at ens behov er mye nærmere de en ultraportabel dekker, enn de en stor og kraftig 15-tommer dekker.

AtW

Lenke til kommentar

Du misser poenget her. En ultraportabel er mer omfattende å ta frem, samt gir en dårligere brukeropplevelse.

Har du behov som ikke iPad dekker derimot, må du jo ta til takke med en ultraportabel ;)

Jeg bruker ikke MacBooken min i det hele tatt lenger. Kun min stasjonære når jeg er hjemme, og iPad når jeg er borte.

En ultraportabel ville ikke fungert for min del, da bruker jeg heller telefonen, den er mindre knotete å bruke.

Lenke til kommentar

Du misser poenget her. En ultraportabel er mer omfattende å ta frem, samt gir en dårligere brukeropplevelse.

Har du behov som ikke iPad dekker derimot, må du jo ta til takke med en ultraportabel ;)

Jeg bruker ikke MacBooken min i det hele tatt lenger. Kun min stasjonære når jeg er hjemme, og iPad når jeg er borte.

En ultraportabel ville ikke fungert for min del, da bruker jeg heller telefonen, den er mindre knotete å bruke.

Nei, det er du som misser poenget. Poenget er at om en ipad dekker alle ens behov på veien, så burde man ha kjøpt en ultraportabel når man kjøpte en bærbar, ikke en kraftig 15-tommer. Dette gjelder uavhengig av om en tablet passer ens behov enda litt bedre. Dette er tilfellet i de fleste situasjoner som er som skissert (man har en kraftig bærbar, og har i sin helhet gått over til en tablet). Hva som er best av en tablet og en ultraportabel er en annen diskusjon, og det er ganske åpenbart at begge har sine fordeler ig ulemper, også innenfor det spekteret som en tablet dekker.

AtW

Lenke til kommentar

Det er ingen vits i å ha både en iPad og en ultraportabel hvis en iPad dekker behovet man har når man reiser.

Da kan man heller ha en stasjonær eller en laptop som maskin hjemme.

Mener du at man heller bør gå for en tungvinn og knotete ultraportabel istedetfor en iPad hvis en iPad likevel dekker behovet? ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...