Gå til innhold

Den store iPad tråden.


Sisyphus

iPadilicious?   

570 stemmer

  1. 1. Skal du kjøpe / har du kjøpt én iPad?

    • Ja! Har syntes denne var fantastisk fra dag 1!
      202
    • Var skeptisk først, men har tenk å kjøpe én!
      79
    • Nja.. kanskje litt senere.
      88
    • Venter på en annen tablet.
      60
    • Ser ikke helt bruksområdet .
      141


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+89234341

Ble en tur på Lefdal etter eksamen i dag, og nå sitter jeg med 16GB iPad Wifi+3G. Har hatt det meste innen bærbar; Android tablet, Windows tablet, Linux tablet, netbook. Noen ganger er det hardware det står på, men da snakker vi som oftest trege prosessorer og resistive touchskjermer. iPad er suveren fordi den "just works" og har støtte av alt som finnes av softwareutviklere. Det som tippet avgjørelsen til "ja" for kjøp av iPad for meg var en app til 17 kr, smartnotes, som gjør om iPad fullstendig til et produktivitetsverktøy på skolen.

Lenke til kommentar

Jeg har klart meg et helt semester uten å skrive ut noe, og samtidig lest pensum i 2 fag direkte på iPad-en. Det har vært helt uproblematisk, og laptopen har blitt liggende hjemme gjennom hele høsten. Til våren planlegger jeg å teste ut håndnotater og ser derfor etter en god stylus. Er det noen som har tips og erfaring? Passende program har jeg funnet allerede: Notes Plus.

Lenke til kommentar

Vi får alt av notater, kilder osv på PDF dersom vi spør om det. Selve pensum kommer dessverre på dødt tre-formatet, og er dyrt som faen i tillegg, men universitetet jobber med opptil flere forsøksprosjekter hvor de faktisk deler ut iPad til studentene på utvalgte fag.

Forhåpentligvis vil det allerede til høsten bli mulig å kjøpe f.eks. kompendier på akademika.no :D

 

Jeg klarer ikke å ta notater på hverken PC eller iPad, jeg må bruke blyant(!) og papir, så for meg hjelper det lite å ha tastatur med, så iPad er langt enklere enn f.eks. en netbook.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Jeg bestilte en Griffin Stylus i går. Ser ut til å være rimelig lik den fra Boxwave, men uten penn.

 

Smartnote kan importere PDF filer og skrive oppå dem. Vet ikke hva slags skole du går Imaginary men mange høyskoler/universiteter har forelesningsnotater tilgjengelig på nett som du da kan legge inn og skrive oppå.

 

ThomasM, da har du bare dårlig fantasi. Jeg har brukt laptop + tegnebrett og MS OneNote i årevis til å ta notater på forelesningsnotater fra nett, og smartnote gjør samme jobben i mye mindre innpakning som ikke tar opp 2-3 plasser i en forelesningssal. I tillegg er det haugevis av programmer som jeg har brukt på iPhone på skolen, f.eks stanza til å lese bøker i litteratur (går engelsk), Oxford dictionary, Cambridge sine Phonetics-programmer etc. Sammen med Scanner Pro på iPhone kan jeg nå ta hvilket som helst papir vi får utdelt, scanne det inn på iPaden og ta notater i smartnote uten å være i nærheten av hverken PC, scanner eller Wifi.

Lenke til kommentar

Selve pensum kommer dessverre på dødt tre-formatet, og er dyrt som faen i tillegg

Scanner er en fin oppfinnelse. Tar faktisk ikke allverden med tid å scanne inn en hel bok, resultatet blir selvsagt ikke som en skikkelig ebok, men fullt ut brukbart. Jeg reiser mye (stort sett alltid) og trenger å dra på flere bøker enn det ryggen eller kofferten har godt av, bøker scannet inn på iPad er et glimrende alternativ. Etter hvert som du stiger i gradene går det meste formodentlig over til artikler fra tidsskrifter, da er Papers (finnes både for Mac og iPad) en uovertruffen løsning.

 

Skjønner meg ellers ikke på de som mener at iPad ikke egner seg for produksjon; jeg har hakket ned minst 40000 ord på min i løpet av høsten.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Skjønner meg ellers ikke på de som mener at iPad ikke egner seg for produksjon; jeg har hakket ned minst 40000 ord på min i løpet av høsten.

 

 

Ja jeg ble overrasket over hvor enkelt og greit selv skjermtastaturet var å skrive på. Tok en liten test på det i går før jeg la meg (kjøpte også iPaden i går, så hadde ikke noe trening)

 

Lenke til kommentar

Jeg har nå hatt iPad i omtrent halvannen uke, og er igrunn ganske frelst. Overraskende nok er den særdeles behagelig å lese på (prøver å lese litt hver dag når jeg har tid, så det blir en del til sammen, men har ikke prøvd å lese i lengre strekk), med VLC-appen kan jeg hive inn de fleste typer SD video og spille de av problemfritt og det finnes virkelig noen herlige spill til denne formfaktoren. Tilbrakte akkurat en times tid i senga med å spille Monopol på den. Jeg så etter en Scrabble-app, men det var desverre ikke tilgjengelig. Jeg kan se for meg mange spennende brettspilltyper på plattformen egentlig, den er jo genial til slikt.

 

Jeg er særdeles fornøyd iallefall. For meg er størrelsen og funksjonaliteten perfekt (jeg bruker jo mange andre Apple-produkter også, det er fullt mulig at det er derfor jeg synes den er så flott). Jeg tenkte jo også på Galaxy Tab, men 7" er litt i det minste laget for det jeg vil ha den til. Når det er sagt bruker jeg heller ikke iPaden noe særlig til surfing og ordentlig bruk, som en del andre gjør. Den er en forlengelse av MBPen for min del.

 

Btw, om noen snubler over noen gode brettspill-apper og slike ting, si gjerne ifra. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Største problemet med Galaxy tab slik jeg ser det er oppløsninga. 1024x600 er for vid (eller rettere sagt høy) aspect ratio så hvis man bruker den til dokumenter/magasiner/etc så mister man mye av den vertikale oppløsningen i tillegg fordi de ikke fyller ut skjermen. Også er 7" lite som du sier

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Selve pensum kommer dessverre på dødt tre-formatet, og er dyrt som faen i tillegg

Scanner er en fin oppfinnelse. Tar faktisk ikke allverden med tid å scanne inn en hel bok, resultatet blir selvsagt ikke som en skikkelig ebok, men fullt ut brukbart. Jeg reiser mye (stort sett alltid) og trenger å dra på flere bøker enn det ryggen eller kofferten har godt av, bøker scannet inn på iPad er et glimrende alternativ. Etter hvert som du stiger i gradene går det meste formodentlig over til artikler fra tidsskrifter, da er Papers (finnes både for Mac og iPad) en uovertruffen løsning.

 

Skjønner meg ellers ikke på de som mener at iPad ikke egner seg for produksjon; jeg har hakket ned minst 40000 ord på min i løpet av høsten.

 

Tar faktisk ikke så lang tid å scanne inn en hel bok ? Å stå over en scanner i ørten timer for å scanne flere tusen sider hadde for min del vært fullstendig uaktuelt.

 

Ang produktivitet, er det noen her inne med tekniske fag som bruker den som verktøy på skolen ? For all del, jeg liker leketøyet mitt, men når jeg ser tilbake på utdannelse og jobbsituasjon så hadde ipaden vært ubrukelig til alt annet enn å lese pdf dokumenter. Det hadde vært mulig å tatt notater i et par fag, men jeg er usikker på om det i det hele tatt hadde vært hensiktsmessig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

 

 

ThomasM, da har du bare dårlig fantasi. Jeg har brukt laptop + tegnebrett og MS OneNote i årevis til å ta notater på forelesningsnotater fra nett, og smartnote gjør samme jobben i mye mindre innpakning som ikke tar opp 2-3 plasser i en forelesningssal. I tillegg er det haugevis av programmer som jeg har brukt på iPhone på skolen, f.eks stanza til å lese bøker i litteratur (går engelsk), Oxford dictionary, Cambridge sine Phonetics-programmer etc. Sammen med Scanner Pro på iPhone kan jeg nå ta hvilket som helst papir vi får utdelt, scanne det inn på iPaden og ta notater i smartnote uten å være i nærheten av hverken PC, scanner eller Wifi.

 

Det kan godt hende jeg har dårlig fantasi, evt erfaring fra tekniske fag og ingenting annet. Å lese bøker generelt på iphonen min hadde også vært fullstendig uaktuelt.

Lenke til kommentar

Tar faktisk ikke så lang tid å scanne inn en hel bok ? Å stå over en scanner i ørten timer for å scanne flere tusen sider hadde for min del vært fullstendig uaktuelt.

Jeg er overrasket over hvor kort tid det tar, ja. Om jeg husker rett brukte jeg ca 40 minutter på å scanne inn bøker på ~300 sider, med god musikk i bakgrunnen synes jeg det var vel verdt innsatsen når jeg kan reise med de ~15-20 bøkene jeg ofte trenger å referere til uten å bære meg skakk. Gitt mitt bruksmønster fungerer det godt, men andre har selvsagt andre preferanser.

Lenke til kommentar

Selve pensum kommer dessverre på dødt tre-formatet, og er dyrt som faen i tillegg

Scanner er en fin oppfinnelse. Tar faktisk ikke allverden med tid å scanne inn en hel bok, resultatet blir selvsagt ikke som en skikkelig ebok, men fullt ut brukbart. Jeg reiser mye (stort sett alltid) og trenger å dra på flere bøker enn det ryggen eller kofferten har godt av, bøker scannet inn på iPad er et glimrende alternativ. Etter hvert som du stiger i gradene går det meste formodentlig over til artikler fra tidsskrifter, da er Papers (finnes både for Mac og iPad) en uovertruffen løsning.

 

Skjønner meg ellers ikke på de som mener at iPad ikke egner seg for produksjon; jeg har hakket ned minst 40000 ord på min i løpet av høsten.

 

Prøvde meg på det i fjor, men fant ut at jeg enten måtte ta av permen på boka, eller lage en ghetto-bokscanner med et digitaltkamera, to plexiglassplater og noen stenger for å holde det sammen.

Å ta av permen er utelukket, men ghetto-scanner ideen perkulerer i bakhodet ;)

Lenke til kommentar

Hvordan var bildekvaliteten da, Martin? Jeg spør fordi iTunes har en irriterende tendens til å skalere ned bildene slik at de tar mindre plass på iPaden, og da mister jeg en del kvalitet. Vet ikke om dette også skjer om man tar bilder direkte fra minnekort til iPad, så til PCen fra iPaden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...