Gå til innhold

GFX vifta kjører 100%, noen måte å slå det ned? fedora 12

Anbefalte innlegg

Jeg merket det veeeldig godt da jeg kjører dual boot og gikk fra fedora til win7. Jeg har kommet til den konklusjon at fedora styrer vifta på grafikkortet enten ikke i det hele tatt eller svært dårlig. Den står på hele tiden og jeg antar ved 100%.

Kortet det gjelder er et XFX Nvidia 8600GTS så er jo ikke det kraftigste kortet, men vifta lager en en høyfrekvent lyd som irriterer litt. problemet gjelder bare i fedora siden win7 ser ut til å kunne styre vifta litt bedre.

Jeg kjører ingen applikasjoner som på noen som helst måte tyner noe ut av GFX kortet i fedora, kun desktop/firefox.

Noen ideer om hva jeg kan gjøre for å fikse dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du installert driver selv?

Og fungerer 3D accel I noen grad?

Jeg aner ikke... da jeg installerte fedora12 hadde jeg et ati kort i. men etter første reboot fikk jeg den velkjente svarte skjermen grunnet fedora støtter ati dårlig out of the box. jeg kunne ha fiksa det meg fglrx men jeg ventet et litt bedre geforce som jeg nå har bytta til.

Det virker på vinduhåndteringa at jeg har hardware accel, men jeg vet ikke... er det ikke en 3d accel test jeg kan ta? en spinnende kule eller noe? (tror jeg har sett noe slikt før).

Bare sleng ut noen kommandoer så jeg får sjekket hvilken gfx driver så skal jeg kikke på det.... jeg er veldig grønn på linux så aner ikke hva jeg skal gjøre :D :D

Lenke til kommentar
Da må du finne det spesiele quiky verktøyet Nvidia bruker for å sette opp skjermer. Nvidia sin driver støtter nemelig ikke xrandr(hva som brukes for å bestemmer monitor, størrelse, farger, refresh, etc).

Jeg fant ikke det verktøyet... du vet ikke om det heter noe annet eller noe mer spesefikt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...