South_Bridge Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Jeg merket det veeeldig godt da jeg kjører dual boot og gikk fra fedora til win7. Jeg har kommet til den konklusjon at fedora styrer vifta på grafikkortet enten ikke i det hele tatt eller svært dårlig. Den står på hele tiden og jeg antar ved 100%. Kortet det gjelder er et XFX Nvidia 8600GTS så er jo ikke det kraftigste kortet, men vifta lager en en høyfrekvent lyd som irriterer litt. problemet gjelder bare i fedora siden win7 ser ut til å kunne styre vifta litt bedre. Jeg kjører ingen applikasjoner som på noen som helst måte tyner noe ut av GFX kortet i fedora, kun desktop/firefox. Noen ideer om hva jeg kan gjøre for å fikse dette? Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Hvilken drivere bruker du? Har ikke noen som helst peiling på Nvidia, men se om det finnes noe ala strømstyring til det eller noe aka AMD overclock. Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 27. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2010 Hvilken drivere bruker du?Har ikke noen som helst peiling på Nvidia, men se om det finnes noe ala strømstyring til det eller noe aka AMD overclock. Tja... jeg aner ikke hvilke driver jeg bruker. Hvordan finner jeg ut det? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Husker ikke 100% sikkert, men mener 'nvclock' kan styre viftehastigheten. Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 28. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2010 Husker ikke 100% sikkert, men mener 'nvclock' kan styre viftehastigheten. jeg prøvde det men den sa bare at viftestyring ikke støtter modellen.... litt rart, men kanskje det hjelper å ha riktig driver og! åssen finner jeg ut av det? Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Har du installert driver selv? Og fungerer 3D accel I noen grad? Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 28. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2010 Har du installert driver selv? Og fungerer 3D accel I noen grad? Jeg aner ikke... da jeg installerte fedora12 hadde jeg et ati kort i. men etter første reboot fikk jeg den velkjente svarte skjermen grunnet fedora støtter ati dårlig out of the box. jeg kunne ha fiksa det meg fglrx men jeg ventet et litt bedre geforce som jeg nå har bytta til. Det virker på vinduhåndteringa at jeg har hardware accel, men jeg vet ikke... er det ikke en 3d accel test jeg kan ta? en spinnende kule eller noe? (tror jeg har sett noe slikt før). Bare sleng ut noen kommandoer så jeg får sjekket hvilken gfx driver så skal jeg kikke på det.... jeg er veldig grønn på linux så aner ikke hva jeg skal gjøre :D Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 (endret) Hvis du har Fedora 12, og ikke aktivt har lett etter og installert nvidia-driveren selv, så har du den ikke. Gå til rpmfusion.org, og legg til free- og non-free-repoene. Du vil da finne nvidiadriveren i pakkebehandleren. Edit: Ser ut som dette kan være litt mer jobb med F12. Står en hel del info her. Endret 28. januar 2010 av Sokkalf™ Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 29. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2010 allright. skal ta tak i det med en gang jeg kommer hjem Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Jeg fulgte denne: http://www.mjmwired.net/resources/mjm-fedora-nvidia.html er litt færre ting som blir gjort der. Har ikke merket noen problemer. Har ett 8800 GTS kort. Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 29. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2010 Jeg fulgte denne: http://www.mjmwired.net/resources/mjm-fedora-nvidia.html er litt færre ting som blir gjort der. Har ikke merket noen problemer. Har ett 8800 GTS kort. AAAAAAAAAAAAAA, nå ble det jævli stille og deilig her!!! men jeg mista den ene skjermen da (kjører 2 skjermer, begge utgangene på skjermkortet) Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 Da må du finne det spesiele quiky verktøyet Nvidia bruker for å sette opp skjermer. Nvidia sin driver støtter nemelig ikke xrandr(hva som brukes for å bestemmer monitor, størrelse, farger, refresh, etc). Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 30. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2010 Da må du finne det spesiele quiky verktøyet Nvidia bruker for å sette opp skjermer. Nvidia sin driver støtter nemelig ikke xrandr(hva som brukes for å bestemmer monitor, størrelse, farger, refresh, etc). Jeg fant ikke det verktøyet... du vet ikke om det heter noe annet eller noe mer spesefikt? Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 30. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2010 (endret) nesten litt flaut.... fant et program fra nvidia under Programmer\Systemverktøy. Problem løst Endret 30. januar 2010 av South_Bridge Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå