Gå til innhold

Mange spørsmål angående videre utdanning

Manzazuu

Anbefalte innlegg

Hei! :D

Jeg er en elev som går VG2, Studiespesialiserende fag med R1, Fysikk 1, Kjemi 1 og Psykologi 1 (Skal skippe psykologi til neste år). ;)

Det som er i hovedfokus for tiden er hva jeg skal peile meg inn på som videre utdanning. Jeg har peiket meg inn på nanoteknologi ved NTNU, Medisin ved NTNU (helst, men mulig jeg kan søke meg inn på UIO eller UIB) og kanskje noe innen kjemi (fordi jeg liker kjemien vi har i Kjemi 1).

Hva gjør man på nanoteknologi ved NTNU? Er det noen fag i den videregående skole som kan minne om det man gjør på nanoteknologi? Visst ikke vil jeg gjerne få vite mer om det. Ja, jeg vet det er den utdanningen i landet med høyest krav til karakterer, men jeg vil enkelt og greit vite mer om denne utdanningen. Er det noen forslag til master-oppgaver eller lignende som kanskje kan beskrive litt hva man kan skrive om? Er det mye lab-arbeid eller er det mye teori? Er det tungt stoff, eller er grunnen til at karakterkravet er så høyt pga det er et populært studie?

Hvordan er jobbmulighetene etter studiene er ferdige? Hvor jobber man?

Hvordan er medisin-studier? Er det mye hardt arbeid? Er det mye pugging av sykdommer eller hva det nå går i? Hva bør man like om man skal studere medisin?

Hvilke kjemi-studier har man på NTNU? Er det noen som omhandler det man har om i Kjemi 1? Er Industriell kjemi- og bioteknologi noe kjekt? Hva jobber man med når man er ferdig utdannet kjemiker?

Som dere sikkert har forstått har jeg sett for meg å studere ved NTNU. Er det grunner til at jeg ikke burde gjøre det? At jeg burde velge andre studieplasser? Jeg har jo ikke søkt enda, så å skifte skole burde ikke være det største problemet.

De fagene jeg liker best på skolen må nok være kjemi, fysikk og matte. Jeg skal fortsette med alle 3 på Vg3 og er fast bestemt på det valget. Jeg liker ikke samfunnsfag, språk og økonomi. Jeg liker å holde på med LaTeX, noe jeg bestemte meg for å gjøre når jeg fant ut at jeg mest sannsynlig måtte lære meg dette på universitetet.

Jeg har ikke så mye peiling på HVA de ulike utdanningene gjør i praksis. Den eneste jeg har litt peiling på er teknisk kybernetikk pga min bror som går der for øyeblikket. Så litt mer om hva ulike utdanninger gjør (noe som ikke står som veldig generelt på sidene til skolene), hadde også vert veldig fint! :D

Om det er noen andre utdanninger enn de jeg har skrevet opp som du tror kunne vert til interesse ut i fra dette, tar jeg gjerne i mot tips! :)

Del gjerne egne erfaringer, hva du er intressert i og hvilke erfaringer du har med de utdanningene du eventuelt har fullført, holder på med, eller vil velge.

-Manzazuu

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Velg NTNU! Trondheim er fantastisk å være student i, og det faglige miljøet innen realfag og teknologi er svært bra.

Hva man med høyere utdanning innen realfag eller teknologi jobber med etter studiet er EKSTREMT vanskelig å si. Det er svært mange forskjellige jobber, og det trenger du i grunn ikke tenke på nå. Det du bør tenke på, er hva du ønsker å lære mer om. Om industriell kjemi og bioteknologi eller nanoteknologi er noe særlig vet jeg ikke, da jeg selv studerer fysikk og matematikk, men du kan jo se på fagplanene som ligger på ntnu.no, lese litt på linjeforeningshjemmesidene osv.

Hvis du liker fysikk og/eller matematikk kan jeg for øvrig anbefale fysmat på det aller, aller varmeste!

For øvrig har jeg inntrykk av at kjemi er ganske tid- og arbeidskrevende, da man gjerne har mye labarbeid. Og labarbeid er stress :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...