Gå til innhold

Kjøpe sykkel i utlandet


AMDBunny

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg skal en tur til Nederland og vurderer å kjøpe meg en sykkel som jeg kan ta med hjem igjen.

 

Jeg har fått med meg at man kan ta med seg varer tilbake til Norge for inntil 6 000kr uten å måtte betale moms på dette. Kjekt å slippe opptil 1 500kr i moms, men jeg vil helst kjøpe en dyrere sykkel.

 

Er det noen som har erfaring med kjøp av sykkel i utlandet? Og er det mye styr for å trekke i fra utenlandsk moms og å betale norsk moms?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis du sykler litt på den, kan du jo si at den er brukt og at du har tatt den med på ferie.

 

Det blir nok ikke noe problem å få syklet litt på den i Nederland, men jeg er ikke sikker på om det er nok for at den vil se brukt ut. Godtar tollerne at den er brukt så lenge den ikke er pakket inn i originalemballasje og at den har litt søle på seg? Eller krever de norsk kvittering?

 

Når jeg kjøper den i Nederland må jeg da betale nederlandsk moms? Og må jeg måtte betale norsk moms i tillegg hvis tollen ikke godtar forklaringen? Eventuelt at sykkelen blir beslaglagt og jeg sitter igjen med en kraftig bot?

Lenke til kommentar

Sant nok det. Hvordan reiser du? Fly, bil, tog?

 

Er ikke helt sikker på hvordan det foregår, men det er noe med at de trekker fra momsen i det landet du kjøper den, for så å legge til norsk moms når du kommer til grensen.

 

Det er det som er så digg med EU. Man slipper alt det styret hvis man handler innenfor EUs grenser.

Lenke til kommentar
Sant nok det. Hvordan reiser du? Fly, bil, tog?

 

Er ikke helt sikker på hvordan det foregår, men det er noe med at de trekker fra momsen i det landet du kjøper den, for så å legge til norsk moms når du kommer til grensen.

 

Det er det som er så digg med EU. Man slipper alt det styret hvis man handler innenfor EUs grenser.

 

Reiser med fly.

 

Jeg reiser med flere så vi kunne jo ha delt opp sykkelen i flere deler hvor hver del kostet mindre enn 6000. Feks rammen med meg, hjulene med en annen og girsystemet med en tredje. Men det spørs om noen av de andre vil være med på det. Det står i tollvesenet at man ikke kan dele opp en vare i mindre deler, men det må vel være lov å kjøpe sykkeldeler hver for seg. At de passer sammen på samme sykkel kan jo bare være en tilfeldighet.

Lenke til kommentar
Blir litt dumt å dele den opp slik. Ta deg heller et par turer på den, gjør den litt skitten og kjøp deg en smart travelbag. Butikken som selger syklen, har garantert en.

 

Hva slags sykkel ser du på egentlig?

 

Bryr ikke tolleren seg om sykler som er skitne? Er det fordi de da regner med at man har tatt den med seg fra Norge eller fordi at brukte sykler har mye lavere verdi?

 

Er det noen her som har kjøpt sykkel i utlandet?

 

Jeg ønsker å kjøpe meg en cyclocross.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...