Studente Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Hei! Jeg har planlagt og bli siv. økonom, akjsemegler eller revisor. Men det spørsmålet jeg har da er, jeg skal velge fag til neste år og lurer på om jeg skal velge økonomistyring eller samfunnsøkonomi. Jeg lurer og på om økonomistyring har noen fordeler som samfunnøkonomi ikke har eller omvendt. Og jeg har heller ikke tid til begge deler. Takk for svar :!: Lenke til kommentar
KristiaNtre_Razer Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Jeg går nå begge disse fagene i VG2. Vet ikke mye om arbeidet til siviløkonom osv, men tenkte jeg kunne komme med en anbefaling. I samfunnsøkonomi læerr du mye om hvordan ting henger sammen økonomist i samfunnet. Du lærer om hva som endrer renta, tilbud og etterspørsel, arbeidsledighet og generelt om samfunnet. I økonomistyring er en stor del av pensum regnskap. Det å føre regnskap, regnskapsanalyse osv. Du lærer om forskjellige bedriftsformer og hva som kjennetegner de. Så om du har tenkt å bli revisor/aksjemekler(?), er nok økonomistyring det beste alternativ. Jeg syntes begge fag er interesante, men vil da anbefale å ta økonomistyring. Men bestill time hos rådgiver/studieveilerer å fyr løs! Mvh Kristiantre Lenke til kommentar
Studente Skrevet 27. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2010 Har vert sjuk de seneste dagene, og skal levere arket med valfagene imorgen. Men visst du må inn på en økonomskole i framtiden, er de dermed best og ta økonomistyring istede for samfunnsøkonomi? Og hvilken er enklest? Lenke til kommentar
Romanus Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Samfunnsøkonomi på VGS gir en innføring i enkle økonomiske sammenhenger. Det er nok langt mer interessant og matnyttig for folk flest enn Økonomistyring, samtidig som det er mer verdt i framtida. Pensumet i Økonomistyring kan du lære deg på 1 uke når du blir eldre, mens forståelse av og interesse for samfunnsøkonomi-faget på mange måter skapes over lengre tid. For å si det enkelt: Samfunnsøkonomi kan du diskutere i kantina og på fritida. Økonomistyring gir deg ikke veldig mye mer enn påminnelse om at det lønner seg å ha større inntekter enn kostnader. Lenke til kommentar
Studente Skrevet 27. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2010 Så de er større sjangs for og bli sivil økonom med samfunnsøkonomi enn økonomistyring? Lenke til kommentar
operg Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Sjansen din for å bli siviløkonom har da ingenting med fagvalget ditt på VGS å gjøre. 1 Lenke til kommentar
Studente Skrevet 27. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2010 Nei, egentlig så har jeg ikke så mye peiling. Men jeg lurer på hvilket av dem to faga er det som ligner mest på sivil økonom og revisor? Lenke til kommentar
bonaquasilver Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Herrejesus hvor mange noob spørsmål det er om økonomiutdannelse på dette forumet... Wannabe aksjemegler/revisor, og så klarer man ikke å lete etter litt basic info på internett engang. Alle de der økonomifagene på vgs er nada! De har ingen betydning. Det er som om at noen som har lyst til å bli overlege spør om at bæsjetørkefage på vgs har stor betydning for at man evt greier medisinstudie bedre... Alt man trenger er matte, norsk og engelsk. Punktum. Hilsen økonomistudent. 1 Lenke til kommentar
lassemidtsiann Skrevet 1. november 2011 Del Skrevet 1. november 2011 Haha, bonaquasilver du må ikke være så verdensmester... Programfagene på vgs gir muligens en overflatisk innføring i det aktuelle faget, men det gir en viss innsikt. Det er en grunn til at det er flere fag enn matte, norsk og engelsk. Det er gjennom skolegang mange oppdager hva de vil bli. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 1. november 2011 Del Skrevet 1. november 2011 Nemlig. Så om du vet du vil bli siviløkonom, hvorfor ikke velge de fagene du senere kan få bruk for? (Metodefag, aka. språk, matte og realfag) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå