Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Få hjelp til fagvalg på VGS!


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Det er jo tid for å søke på VGS nå. Jeg går i førsteklasse nå, og er ikke helt sikker på hva jeg skal velge til neste år. Det er sikkert flere i min situasjon, derfor opprettet jeg denne tråden.

 

Dette er min situasjon:

Jeg skal ha R1 og Fysikk 1, det har jeg bestemt meg for. Fordi matte er et fellesfag må jeg fylle de tre timene de andre har matte med et fag, har valgt GeofagX som er et annet tretimersfag. Det jeg står igjen med nå er et programfag på 5 timer. Jeg tenker jo litt på Kjemi 1, men jeg tror ikke jeg ville like det. Jeg hater reaksjonslikninger i naturfagen og sånt. Forstod det var en del av det. Biologi vil jeg heller ikke ha. Står i grunnen mellom Internasjonal Engelsk og Kjemi 1. Andre fag jeg KAN velge er Sosilogi og Sosialantropologi og Økonomistyring. Ingen av de virker særlig spennende.

 

Så, som sagt, det koker ned til Kjemi 1 eller Engelsk. Jeg har tenkt på å bli ingeniør, og alt jeg trenger da er matte og fysikk. Den ene fordelen jeg ser med kjemi er realfagspoeng, men det er jo kun snakk om 0.5 poeng. Jeg er veldig i tvil her. Noen tips til stakkars meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde nesten det samme som deg. Valgte R-matematikk og fysikk. Men i andreklasse hadde jeg internasjonal engelsk. Det var egentlig ganske så kjedelig, og i ettertid angrer jeg veldig på at jeg ikke valgte kjemi. Hvis du skal bli ingeniør så er det veldig mange ingeniørstudier som faktisk kommer til å ha et kurs eller to innenfor kjemi, så det kan være greit å ha litt kjemikunnskaper fra før av.

Lenke til kommentar

Slik som wingeer sier, vil jeg nok anta at kjemi er det beste valget med tanke på ingeniørutdanning.. Selv har jeg R1, fysikk, kjemi og biologi, og jeg må si at kjemi er et meget interessant fag, om du virkelig setter deg inn i det.

 

Mange som snakker om engelsk, når man tenker høyere utdanning, men selv vil jeg anta (på grunnlag av det medelever sier om faget), at man fint kan klare seg uten det. De sier det er kjedelig å lese og analysere engelske tekster o.l.. Men det er vel opp til deg. Selv liker jeg kjemi, og trives kjempegodt med det. Kan også anbefale biologi som et fjerdefag, men om du går for geofag, høres det også bra ut.

 

Noe du lurer på ang. kjemi? send en pm eller noe da :)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Jeg skulle ønske vi hadde IT her på skolen. Jeg hadde tatt det lett. Jeg er så sykt i tvil. Hvis engelsk er så kjedelig som dere skal ha til heller jeg til Kjemi. Virker litt tungt fag. Mye å lese på med matte, fysikk og kjemi + andre fag.

 

Biologi blir det ikke, uansett. Vi har biologilæreren i naturfag nå i år. Makan til kjedelig dritkjedelig lærer skal du lete lenger etter. Ho er skikkelig dårlig til å lære vekk og er sykt kjedelig å høre på.

Endret av Knewt
Lenke til kommentar

Hvor god er du i engelsk? Dvs. klarer du å pløye gjennom side på side av tung faglitteratur skrevet på engelsk? Hvis ikke, kan du ha utbytte av å ta mer engelsk, hvis du gjør en innsats for å bli bedre på leseforståelse.

 

Er det Siv.Ing ala NTNU du tenker på? I så fall må man jo nesten borti kjemi på de fleste linjene, og da hjelper det med kjemikunnskap fra vgs.

 

Biologi er et flott sovefag, det holder med å lese effektivt før prøver + eventuell eksamen og man lander på den øvre enden av karakterskalaen uten å jobbe mye for det.

 

Sosiologi virker forholdsvis lett om du ikke satser på å få toppkarakterer. Sosialantropologi er for spesielt intresserte, og økonomi er kjedelig men utrolig nyttig på sikt, om du ikke allerede har grunnleggende peiling på økonomi.

 

Synd at man ikke får tatt alle fagene. Jeg endte opp med å ta 2mx/2fy/2kj/2bi, 3mx/3fy/3bi - og gikk dermed glipp av mange andre intressante fag, f.eks rettslære og sosiologi. Hadde også tatt 3kj om ikke kjemilæreren var en sur gammel biolog med hovedfag i grantrær.

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

Kult at du har valgt kjemi. Det er et ganske interessant fag. Hadde det selv i andreklasse, men var nok ikke Helt noe for meg :)

 

Selv om du har valgt vil jeg bare kaste inn Entreprenør og bedriftstyring. Jeg tror ikke jeg har lært like mye i noe annet fag som jeg har lært her. Her lærer du mye om deg selv, og du får blant annet lage din egen bedrift. Beste faget jeg har. (Kanskje med unntak av Fysikk :p)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...