Gå til innhold

Känns Oslo som en storstad?


SthlmSweden

Anbefalte innlegg

Är Oslo, enligt er, en storstad?

 

Jag har bott i Oslo i ett halvår nu och har varit på många olika i centrum utanför arbetstiden (t ex Grønland, Tøyen, St. Hanshaugen, längs Akerselva). Har ärligt taat inte upplevt någon känsla av rbanitet i stan, förutom på Karl Johan, som känns bra mycket mindre än Stockholms (min hemstad) huvudgator (Drottninggatan, Götatan, Folkungagatan osv). Iofs är Stockholm en liten skitstad jämfört med NY, London etc, men dessa städer är metropoler. Stockholm är bara en storstad.

 

Nu provar jag inte att framheva min stad, men Stockholm är, enligt mig, Skandinaviens enda storstad tilsammans med Köpenhamn.

 

Vad tycker ni Oslobor/övriga norrmän? Får ni en känsla av urbanitet i eran huvudstad?

 

(Förlåt om tråden ligger i fel delforum, hittade inget bra ställe.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Wikipedias definisjon på "storby" eller "metropolis" på engelsk, er en by med mer enn en halv million innbyggere i selve byen, og mer enn en million i forsteder. Hele Oslo kommune har 580000 innbyggere.

Jeg liker Oslo, men ikke fordi det er en storby. Jeg synes det er et koselig sted med mye å finne på. Kollektivtilbudet er også det minst elendige i landet.

Lenke til kommentar

Er det bedre noen steder? Jeg bor i Bergen, og her orker jeg ikke å forholde meg til kollektivtrafikken i det hele tatt. Kommer fra Stavanger-området, og der er det like ille. Kan ikke huske fra mitt år i Trondheim at det var noen dans på roser der heller, selv om hovedproblemet ikke var pålitelighet, men mengde busser.

 

Oslo er en dans på roser i forhold. Hver stasjon har sitt eget tidspunkt på ruten, i Bergen må du regne selv med mindre du står på endeholdeplassen. Dessuten er det klart at tre alternativer er bedre enn ett. Det kjipeste med Oslo er at skal man noe sted etter tolv, må man nesten ta taxi selv i helgene.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Er det bedre noen steder? Jeg bor i Bergen, og her orker jeg ikke å forholde meg til kollektivtrafikken i det hele tatt. Kommer fra Stavanger-området, og der er det like ille. Kan ikke huske fra mitt år i Trondheim at det var noen dans på roser der heller, selv om hovedproblemet ikke var pålitelighet, men mengde busser.

 

Oslo er en dans på roser i forhold. Hver stasjon har sitt eget tidspunkt på ruten, i Bergen må du regne selv med mindre du står på endeholdeplassen. Dessuten er det klart at tre alternativer er bedre enn ett. Det kjipeste med Oslo er at skal man noe sted etter tolv, må man nesten ta taxi selv i helgene.

 

Beklager, jeg feiltolket det du skrev først ang. "Kollektivtilbudet er også det minst elendige i landet.". Tolket det som om du var veldig 'fan' av kollektivtrafikken og dets problemer. (?)

 

Men jeg er helt enig i deg ang. noe av det du skrev. Selv om Oslo fortsatt er kaos på vei til/hjem fra jobb. Kollektivt sluttet jeg med når det var problemer hjem fra jobb hver eneste dag. Da syns jeg det var mye koseligere å sette seg inn i bilen og heller tute og kjøre som jeg ville, til den tiden jeg ønsket, uten noen form for forsinkelser. Til tider så fungerer det ok, men det er så skjeldent at det er ikke verdt det for min del.

Endret av EvenL
Lenke til kommentar
Er det bedre noen steder? Jeg bor i Bergen, og her orker jeg ikke å forholde meg til kollektivtrafikken i det hele tatt. Kommer fra Stavanger-området, og der er det like ille. Kan ikke huske fra mitt år i Trondheim at det var noen dans på roser der heller, selv om hovedproblemet ikke var pålitelighet, men mengde busser.

 

Oslo er en dans på roser i forhold. Hver stasjon har sitt eget tidspunkt på ruten, i Bergen må du regne selv med mindre du står på endeholdeplassen. Dessuten er det klart at tre alternativer er bedre enn ett. Det kjipeste med Oslo er at skal man noe sted etter tolv, må man nesten ta taxi selv i helgene.

 

Beklager, jeg feiltolket det du skrev først ang. "Kollektivtilbudet er også det minst elendige i landet.". Tolket det som om du var veldig 'fan' av kollektivtrafikken og dets problemer. (?)

 

Men jeg er helt enig i deg ang. noe av det du skrev. Selv om Oslo fortsatt er kaos på vei til/hjem fra jobb. Kollektivt sluttet jeg med når det var problemer hjem fra jobb hver eneste dag. Da syns jeg det var mye koseligere å sette seg inn i bilen og heller tute og kjøre som jeg ville, til den tiden jeg ønsket, uten noen form for forsinkelser. Til tider så fungerer det ok, men det er så skjeldent at det er ikke verdt det for min del.

 

Merkelig. Jeg bor i Oslo og bruker kollektiv transport til og fra jobb hver eneste dag. Vil si at alt funker 95% av gangene.

Lenke til kommentar
Er det bedre noen steder? Jeg bor i Bergen, og her orker jeg ikke å forholde meg til kollektivtrafikken i det hele tatt. Kommer fra Stavanger-området, og der er det like ille. Kan ikke huske fra mitt år i Trondheim at det var noen dans på roser der heller, selv om hovedproblemet ikke var pålitelighet, men mengde busser.

 

Oslo er en dans på roser i forhold. Hver stasjon har sitt eget tidspunkt på ruten, i Bergen må du regne selv med mindre du står på endeholdeplassen. Dessuten er det klart at tre alternativer er bedre enn ett. Det kjipeste med Oslo er at skal man noe sted etter tolv, må man nesten ta taxi selv i helgene.

 

Beklager, jeg feiltolket det du skrev først ang. "Kollektivtilbudet er også det minst elendige i landet.". Tolket det som om du var veldig 'fan' av kollektivtrafikken og dets problemer. (?)

 

Men jeg er helt enig i deg ang. noe av det du skrev. Selv om Oslo fortsatt er kaos på vei til/hjem fra jobb. Kollektivt sluttet jeg med når det var problemer hjem fra jobb hver eneste dag. Da syns jeg det var mye koseligere å sette seg inn i bilen og heller tute og kjøre som jeg ville, til den tiden jeg ønsket, uten noen form for forsinkelser. Til tider så fungerer det ok, men det er så skjeldent at det er ikke verdt det for min del.

 

Merkelig. Jeg bor i Oslo og bruker kollektiv transport til og fra jobb hver eneste dag. Vil si at alt funker 95% av gangene.

 

Da regner jeg med at du er klar over at det blir ikke det samme når du bor en time utenfor Oslo.

Lenke til kommentar

Oslo er ikke stor for andre enn de som bor der :)

 

Mange unge fancye mennesker liker å tro at de bor i verdens navle og at Oslo er den eneste byen i hele Norge. Mange fjortisser tror også at det er en megastor by fordi de finner en del kleskjeder der (som du gjærne finner i andre byer, bare ikke 4 stk av de i samme gate)

 

Men ja, Oslo er den største byen i Norge sånn sett. Men langt i fra noe "storby" om du samenligner den med andre byer i Europa. Jeg har vært både i Barcelona, Madrid, Lisboa, Praha og diverse andre byer, og om du samenligner dette så er Oslo faktisk en veldig liten by.

 

I Kina hadde det kanskje vært en landsby om den var heldig. Jeg tipper en forstad :p

 

Man kan kanskje forestille seg at Oslo er større enn den er når man ser på rushtrafikken inn til byen. Dette kommer ikke av mengde, men av dumme løsninger og flaskehalser overalt. På veg inn i Barcelona sentrum rundt 4 på ettermiddagen gikk det som smurt. Selv om trafikken er mangedoblet så kjørte folk fint og flytende inn i sentrum. Det kommer av erfaringer og et bedre system rett og slett. Nå skal det sies at taxien lå 5cm fra støtfangeren til bilen foran i 120 da.. men men.

Endret av Mantoius
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...