sokkhue Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Hei. Jeg ønsker å utvide kamerabaggen litt. Kunne tenke meg et fastobjektiv (50mm) ? og en form for telelinse/zoomlinse. Har kun kit-objektiv fra før av. Jeg prøver å lese meg fram til noe smart kjøp, men syns ikke det er så lett. Mange av objektivene ligger langt over min prisklasse. Hva slags merkbar forskjell vil et 50mm objektiv til 5000 ha, kontra et til 1000? Fint om dere kommer med konkrete forslag til kjøp, 1-2000 per objektiv. Og kan hjelpe meg med å forstå litt mer. Lenke til kommentar
Kris Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 https://prisguiden.no/produkt/2848 https://prisguiden.no/produkt/2847 Lenke til kommentar
sokkhue Skrevet 27. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2010 Lurer på om det billigste der kan være noe for meg. For å få prøvd det Noen som kan forklare litt også? Eller komme med egne erfaringer? Lenke til kommentar
Kris Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Den billigst 50mm-ern er god nok hvis du bare skal prøve om 50mm passer for deg Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 (endret) Du klarer deg lenge med 50mm f/1.8,den er litt dårligere i byggekvaliteten og lysstyrken,bildekvaliteten er omtrent den samme. Når det gjelder tele vil jeg anbefale deg og kjøpe Canon 55-250 IS,du får ikke tak i et bedre tele-zoomobjektiv i forhold til prisen. Endret 27. januar 2010 av Nautica Lenke til kommentar
to88he Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 (endret) Har selv 55-250mm, og er veldig fornøyd med det. Byggekvaliteten er laber og bare litt bedre enn kitobjektivet, samt at det mangler zoom lås. Men bortsett fra dette så er det definitivt verdt prisen. Så lenge du ikke har tenkt til å kaste det i bakken eller noe, så duger det. Se på bruktmarkedet på foto.no du bør ikke gi noe mer enn 1800 for dette objektivet når det er brukt, var vel noe sånt jeg betalte for mitt for rundt et år siden. Endret 28. januar 2010 av to88he Lenke til kommentar
_hauken_ Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Har selv 55-250mm, og er veldig fornøyd med det. Byggekvaliteten er laber og bare litt bedre enn kitobjektivet, samt at det mangler zoom lås. Men bortsett fra dette så er det definitivt verdt prisen. Så lenge du ikke har tenkt til å kaste det i bakken eller noe, så duger det. Se på bruktmarkedet på foto.no du bør ikke gi noe mer enn 1800 for dette objektivet når det er brukt, var vel noe sånt jeg betalte for mitt for rundt et år siden. Ein bør vel ikkje gje så mykje heller, i og med at ein får det til 1 999,- på Japan Photo: https://prisguiden.no/produkt/79164. Lenke til kommentar
to88he Skrevet 28. januar 2010 Del Skrevet 28. januar 2010 Okey, da har objektivet gått ned i pris. I så fall ville jeg ikke betalt over 1500 kroner. Lenke til kommentar
Asbx Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Hei. Jeg ønsker å utvide kamerabaggen litt. Kunne tenke meg et fastobjektiv (50mm) ? og en form for telelinse/zoomlinse. Har kun kit-objektiv fra før av. Jeg prøver å lese meg fram til noe smart kjøp, men syns ikke det er så lett. Mange av objektivene ligger langt over min prisklasse. Hva slags merkbar forskjell vil et 50mm objektiv til 5000 ha, kontra et til 1000? Fint om dere kommer med konkrete forslag til kjøp, 1-2000 per objektiv. Og kan hjelpe meg med å forstå litt mer. Forskjellen vil ofte ligge i lysstyrke og autofokus, samt byggekvalitet. Dette kan igjen gjenspeiles i bilderesultatene hvis forholdene/opptaksituasjonen/det ønskede resultat krever det. Du bør vite hva du trenger før du går til dyre innkjøp, ellers kan det raskt ende med skuffelse. Intet utstyr vil gi deg gode bilder, det er du so er fotograf uansett. Lenke til kommentar
sokkhue Skrevet 30. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2010 Takk for mange fine svar. Tror jeg vil gå får 55-250 mm objektivet senere, trenger et godt stativ først. 50mm er nok grei og ha tror jeg, selv om jeg er redd for at det blir litt nært ved innebruk. Noen som har noen konkrete eksempler på når de bruker et fastobkjektiv i denne klassen? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 30. januar 2010 Del Skrevet 30. januar 2010 Vel,du kan bruke den til alt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå